۲۸ بهمن ۱۳۹۳، ۱۱:۳۳

در همایش ملی برنج مطرح شد:

خطر خروج برنج از چرخه زراعی/ ارائه ۵ رقم برنج هیبری

خطر خروج برنج از چرخه زراعی/ ارائه ۵ رقم برنج هیبری

ساری -مشاور عالی وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه نسبت به بقای محصول برنج کشور نگرانم گفت: همانطور پنبه از چرخه زراعی خارج شد نسبت به سطح کشت برنج نیز نگرانم.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد حسین شریعتمدار صبح سه شنبه در همایش ملی دو روزه برنج در ساری افزود: برنج، دارو وگندم از جمله موارد اثرگذار ر زندگی مردم محسوب می شود و تحقیقات بهنگام، دقیق از جانب تصمیم گیرندگان را نیاز دارد.

وی مشکل آب را به عنوان یکی از عوامل مخاطره آمیز تولید برنج در کشور برشمرد که سبب وضیت نامناسب کشتبنرج در نواحی مرکزی و جنوب کشور می شود.

شریعتمدار افزود: امسال از سد سفید روز ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب وارد مزارع شلتوک کشور شد که این امر با روند نزولی باران کاهش می یابد.

مشکل تغییر کاربری اراضی شالیزاری/ آسیب واردن کردن اکو سیستم شمال صلاح نیست

مشاور عالی وزیر جهاد کشاورزی بیان داشت: تبدیل ارضی و تغییر کاربری از جمله مسائل تهدید کننده در مزارع شالیزاری کشور است که برای برون رفت از این مشکل باید مبانی پایداری در مسئله برنج کشور بوجود آید.

وی گفت: محققان در صورت مطرح کردن پیشنهاد قابل قبول در زمینه برنج از آن استفاده خواهیم.

شریعتمدار با شااره به بازرگانی به عنوان معضل مهم در کشاورزی بیان کرد: تجربه نشان داده دولت در جهت تامین چهار کالا از قبیل ابزار دفاعی، نان، دارو و برنج شک نمی کند و دولت در صدد کمبود ای اقلام در کشور با روی آوردن به واردات این مسئله را جبران می کند.

نشاء برنج در شالیزارهای الموت

مشاور عالی وزیر جهاد کشاورزی بیان داشت: آسیب وارد کردن به اکو سیستم شمال به صلاح کشور نیست زیرا با تغییر اقلیم و شرایط آب و هوایی مشکلات گسترده تر می شود.

وی با آسیب شناسی وضعیت برنج ایران گفت: تولید چهار هزار و ۱۰۰ کیلوگرم برنج در هکتار در شان کشاورزی ما نیست زیرا اکنون با کره جنوبی تفاوت عملکردی دو تنی داریم.

مشاور عالی وزیر جهاد کشاورزی بیان داشت: بهره وری و متوسط جهانی برنج ۴۴۰ گرم است درحالیکه این میزان در کشور ما ۲۳۰ گرم و بصورت تفکیکی در خوزستان ۱۳۰ گرم و در استانهای شمالی به تدریج بیشترین مقدار را به خود اختصاص داده است.

وی بیان داشت: میزان تفاوت عملکرد ما با کره جنوبی بیش از پنج میلیون تومان درآمد برای کشاورزان در هر یک هکتار دارد.

خطر خارج شدن برنج از چرخه زراعی

شریعتمدار افزود: انجمن صنایع نساجی با روی آوردن به سمت واردات بی رویه مقصر خارج شدن پنبه از چرخه زراعی کشور هستند و هنوز بعد از گذشت چند سال نتوانستیم این محصول را احیا کنیم.

مشاور عالی وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه نسبت به بقای محصول برنج کشور نگرانم گفت: همانطرو که در چند سال اخیر نسبت به کشت پنبه در کشور نگران بودم و سرانجام پنبه از چرخه زراعی خارج شد نسبت به سطح کشت برنج نیز نگرانم.

شریعتمدار گفت: پرداخت هزینه تجهیز و نوسازی ماشین آلات کشاورزی، پرداخت هزنیه های زیربنایی مزارع شالیزاری و حمایت از اکوسیستم شمال کشور از جمله راهکارهایی است که دولت برای رفع برون رفت از مشکلات برنج در دستور کار قرار می دهند.

وی افزود: در حال حاضر وزارتخانه با اعتبار زیاد زیربنایی مواجه است و در این صورت، هر گونه بهانه ای همانند کافی نبودن اعتبارات و کمبود اعبارات تحقیقاتی قابل قبول نیست.

شالیزار

وی با نوید اینکه تا قبل از عید طرح های اجرایی برنج ارائه می شود، اگر این طرح با مدیریت صحیح و بهنگام ارائه نشود، قطعا در کنار پنبه قرار گرفته و راه واردات در کشور گسترده تر و وسیع تر می شود.

شریعتمدار وجود دل نگرانی را بزرگترین عامل موفقیت در محصولات کشاورزی دانست و متذکر شد: اگر دل نگرانی همانند موسسات تحقیقات برنج باشد، قطعا به هدف دو تن افزایش برنج دست خواهیم یافت.

کاوه خاکسار مدیرکل دفتر غلات، حبوبات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی نیز گفت: برنج به عنوان یکی از محصولات اساسی و اولویتهای تغذیه در جامعه است که هم اکنون در جایگاه ویژه جهانی قرار داد.

وی افزود: با توجه به شرایط کنونی کشور در زمینه دو چالش مهم آب و خاک باید به مقوله برنج به درستی پردخته شود زیرا این محصول از محصولات مهم در وعده غذایی مردم به شمار می رود.

بحران آب جدی است/ کشت برنج در جنوب توجیه پذیر نیست

وی گفت: با جدی بودن بحث بحران آب در کشور ما به هر قیمتی نمی توانیم به تولید محصولات روی آوریم و باید حساب شده، منطقی و برگرفته از تکنولوژیهای نوین این محصول را تولید و افزایش دهیم.

خاکسار  با بیان اینکه تولید یو محیط زیست محیط زیست باید حفظ شود، تولید و محیط زیست همواره به عنوان دو مقوله اثر گذار قلمداد می شوند زیرا اگر محیط زیست سالمی داشته باشیم قطعا تولید فزون تری را در پی خواهیم داشت.

وی با اشاره به اینکه کشت برنج در استانهای جنوبی توجیه پذیر نیست ابراز داشت: استانهای مرکزی و جنوبی به علت گسترش کشت برنج در زمینه آب خطر آفرین هستند، بنابراین جهت تداوم منابع آبی و تولید بیشتر برنج از استانهای شمالی حمایت خواهیم کرد.

به گفته خاکسار، کارایی میزان مصرف آب بطور مستقیم و غیرمستقیم، کشاورزی حفاظتی، الگوی کشت و تغذیه گیاهی در مقابله با خشکی از جمله طرح های در پیش روی ضریب خوداتکایی محسوب می شود.

مدیرکل دفتر غلات و حبوبات جهاد کشاورزی گفت: دو استان مازندران و گیلان به دلیل شرایط آب و هوایی می تواند به عنوان مهمترین مرکز توریسم در کشور تداعی شود که این امر به تدریج سبب تغییر کاربری، ساخت ویلا، کارگاه و مراکز توریستی می شود، لذا جهت برون رفت از این خطر جدی باید درآمد اقتصادی کشاورزان را افزایش دهیم و از هزنیه های اضافی تولید برای کشاورزان بکاهیم.

برداشت مکانیزه ۹۰ درصد از محصولات برنج/ ارائه پنج رقم برنج هیبری

خاکسار با بیان برداشت مکانیزه از مزارع شالیزاری افزود: امسال بیش از ۹۰ درصد مزارع برنج پرمحصول با کمباین برداشت شد که اگر این مقدار برداشت مکانیزه را در استان گیلان افزایش دهیم، قطعا ضایعات کمتری در بخش تولید برنج کشور شاهد خواهیم  بود.

وی با اشاره به ارائه پنج رقم برنج هیبری درمرکز تحقیقات گفت: این طرح با ارائه به مرکز تحقیقات پس از سه سال ارقام مناسب و با کیفیت جهت تولید در مزارع شالیزاری انتخاب می شوند.

به گفته وی قراردادن برنج داخلی در سبدهای دولتی کمک شایانی به کشاورزان خواهد کرد چرا که با این امر تاحدودی بحث ماندن برنج روی دست کشاورزان مرتفع می شود.

کد خبر 2499404

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha