۳۰ بهمن ۱۳۹۳، ۴:۵۲

محیط زیست در هفته ای که گذشت؛

ریزگردهای اهواز و حواشی سفر ابتکار به خوزستان

ریزگردهای اهواز و حواشی سفر ابتکار به خوزستان

ریزگردها و حواشی سفر رئیس سازمان محیط زیست به خوزستان، بسته اجرایی دولت برای مقابله باریزگردها، بررسی اعتبارات مورد نیاز برای معضل ریزگردها در مجلس و دولت از مهمترین اخبار محیط زیست در این هفته بود.

به گزارش خبرنگار مهر، این هفته حوزه محیط زیست شاهد اخبار و رویداد هایی بود که ریزگردهای خوزستان در صدر آنها قرار داشت و در ادامه به برخی از آنها می پردازیم.

سفر ابتکار به اهواز ضروری بود

در اولین روز از هفته جاری مشاور رئیس سازمان محیط زیست با بیان اینکه معترضان ابتکار در مورد سفر به اهواز همانهایی هستندکه نامه احداث جاده ابر و انحلال سازمان محیط زیست را امضا کردند گفت: با این حال سفر رئیس این سازمان به اهواز ضروری بود.

دکتر اسماعیل کهرم با بیان اینکه ای کاش به جای وزیر بهداشت، رئیس سازمان محیط زیست به همراه تعدادی از کارشناسان به اهواز سفر می کرد افزود: البته اینگونه سفر ها در چنین مواقعی در رفع مشکل تأثیری زیادی ندارد و تنها جنبه دلگرم کننده دارد.

وی در پاسخ به اینکه اما بسیاری از معترضان در این مورد مردم خوزستان هستند که لغو سفر رئیس مهمترین سازمان مسئول در مورد ریزگردها را نوعی بی توجهی تلقی کرده اند یادآور شد: البته همانطور که گفتم اعتقاد شخصی ام این است که با وجود اینکه در این روزها کاری از دست دکتر ابتکار هم بر نمی آمد اما خوب بود که برای همدردی با مردم در آنجا حضور می یافت اما در حقیقت علت دلسردی واقعی مردم در چنینی مواقعی این است که با تصوراتی که به هیچ عنوان واقع بینانه نیست انتظار دارند تمام افت ها، کاستی ها و مشکلاتی که در گذشته پیش آمده را دولت یازدهم در مدت کوتاهی برطرف کند که چون امکان پذیر نیست خیلی زود مأیوس و نا امید می شوند.

کهرم گفت: واقعیت این است که در مورد معضلات زیست محیطی نمی توان معجزه کرد و یک شبه تمام آنها را برطرف کرد.

مشاور رئیس سازمان محیط زیست تأکید کرد:  البته موضع گیری رییس سازمان محیط در مورد پروژه آشوراده نیز به بسیاری از اقدامات مثبت وی در این مدت لطمه بزرگی وارد کرد و  تا حدودی موجب سلب اطمینان مردم از وی شد.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود یکی از مهمترین عوامل موثر در تشدید مشکلات زیست محیطی را تحریم ها عنوان کرد و افزود: در مورد مسائل زیست محیطی تحریمها طوفانی است که به راحتی نمی توان با آن مقابله کرد.

کهرم با بیان اینکه منشأ اصلی ریزگردها تالاب های خشک داخلی است اظهار داشت: مالچ پاشی به سادگی امکان پذیر نیست و  آغشتگی ریزگردها به اورانیوم صحت ندارد اما  آنالیز ریزگردها در مورد فلزات سنگین ضروری است.

بهبود شرایط محیط زیست موجب کاهش هزینه های درمانی می شود

در این روز رییس سازمان محیط زیست گفت: با توجه به اینکه آلودگی های محیط زیستی بخش مهمی از هزینه های درمانی را تشکیل می دهد، بهبود شرایط عمومی محیط زیست منجر به کاهش هزینه های درمانی خواهد شد.

معصومه ابتکار در مراسم امضای تفاهم نامه میان سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، گفت: دو دستگاه سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت بهداشت، آدرمان و آموزش پزشکی از حیث تکالیف هم راستا هستند و از این رو می توانند با همکاری موثر و مستمر با یکدیگر، به نتایج بسیار خوبی در حوزه بهداشت و سلامت عمومی جامعه دست یابند.

ابتکار با تقدیر از سفر وزیر بهداشت به خوزستان، اظهار کرد: عزم عمومی دولت مقابله علمی و پایدار با پدیده گرد و غبار در کشور به ویژه خوزستان است.

بسته اجرایی دولت برای مقابله با ریزگردها/ 23 استان درگیر ریزگردها

روز یکشنبه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از تهیه بسته اجرایی کامل دولت برای مقابله با پدیده ریزگردها در استان خوزستان به ویژه شهر اهواز خبر داد و گفت: این بسته در جلسه  هیات دولت بررسی و نهایی می شود.

ابتکار افزود:‌ امیدواریم با همگرایی کامل همه دستگاه های مسئول و همراهی مردم شهر اهواز فرایند کنترل و کاهش و درمان این مشکل به خوبی طی شود.

وی اظهارداشت: برنامه های کوتاه مدت برای این منطقه شامل کمک های درمانی و تامین تجهیزات بهداشتی و همچنین آموزش و اطلاع رسانی به موقع است و در میان مدت باید برای کنترل کانونها و منشاء ‌ریزگردها در داخل کشور اقدام و در بلند مدت هم به دنبال اجرای برنامه های مشترک با کشورهای همسایه و کانون های خیزش گرد و غبار را اجرا کنیم.

ابتکار گفت: پدیده ریزگردها سالهاست که بخشی از کشور را رنج می دهد و در استان سیستان و بلوچستان هم به تواتر دیده می شود و گاهی تا 23 استان را تحت تاثیر قرار داده است.

وی افزود: منشا اصلی این پدیده جریان های گرد وغباری است که از شمال غربی آفریقا به این منطقه وارد می شود و تغییر اقلیم، افزایش دما،کاهش بارندگی و برخی طرح های عمرانی و توسعه ای کم توجه به اصول زیست محیطی در این پدیده موثر است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت:‌ خشک شدن تالاب ها از جمله تالاب هورالعظیم هم در این پدیده موثر است که اقداماتی را برای جریان آب به این تالاب انجام داده ایم و سازمان حفاظت محیط زیست با طرح های انتقال فرامنطقه ای آب به جز برای تامین نیاز شرب موافقت نمی کند و دولت هم با تشکیل شورای عالی آب بر وضعیت آب و منابع آن تاکید دارد.

ابتکار افزود:‌ کشاورزی ما باید اصلاح شود و بهره وری آب را افزایش دهیم که با تغییر الگوی کشت امکان پذیر است و دانشگاه های استان خوزستان هم تلاش های علمی جدی را در این زمینه آغاز کرده اند.

مشکل اصلی حل نشدن بحران ریزگرد در خوزستان بودجه است

در این روز نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری گفت: مشکل اصلی در پیگیری نکردن بحران ریزگرد در خوزستان بودجه است.

آیت‌الله محسن حیدری امروز اظهار کرد: مشکل اصلی در پیگیری نکردن بحران ریزگرد در خوزستان بودجه است.

وی افزود: دولت یازدهم برای جبران مافات، باید سریعا با تأمین بودجه لازم و استخدام پیمانکارهای زیاد، این بحران را هرچه زودتر در کنترل بگیرد.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: در زمان دولت دهم طرح مالچ‌پاشی تصویب و پیمانکارهایی برای اجرای طرح استخدام شدند که با جلو رفتن بخشی از کار و مطالبه حقوق توسط پیمانکاران، وزارت نفت اقدام به تأمین بودجه لازم نکرد، لذا کار تعطیل شد.

حیدری اضافه کرد: دو راهکار اصلی و فرعی در بحث کنترل ریزگردها، رساندن آب به تالاب‌ها و هورها است که این امر یا با بارندگی باید انجام شود یا با رساندن آب از رودخانه‌های خوزستان به آن مناطق و پاشیدن مواد نفتی و روغنی روی سطح آن مناطق است که باید در این زمینه همتی جدی صورت پذیرد.

وزیر دادگستری عضو شورای عالی حفاظت محیط زیست شد

روز یکشنبه همچنین حجت الاسلام و المسلمین مصطفی پور محمدی وزیر دادگستری با حکم دکتر حسن روحانی رئیس جمهور ،به سمت عضو شورای عالی حفاظت محیط زیست منصوب شد.

پیشنهاد تخصیص اعتبار ۵۰۰۰ میلیاردی برای تثبیت کانون های ریزگرد

روز دوشنبه قائم مقام سازمان جنگل ها و مراتع، از پیشنهاد اعتبار ۵۰۰۰ میلیاردی به هیئت دولت برای تثبیت ۲۸۰ هزار کانون ریزگرد در خوزستان خبر داد.

ناصر مقدسی  افزود: این هفته در هیئت دولت جلسه ای برای اختصاص اعتبار ویژه برای مهار ریزگردها با حضور نمایندگان سازمان جنگل ها، سازمان محیط زیست، وزارت بهداشت و سازمان هواشناسی تشکیل داده که بر اساس پیشنهادات این ارگانها برای این اعتبار تصمیم گیری می شود.

به گفته وی، پیشنهاد سازمان جنگلها برای اجرای عملیات تثبیت شن های روان در فاز اول طی دو سال آینده که حدود ۲۸۰ هزار هکتار از این کانون ها را در بر می گیرد به هیات دولت حدود ۵ هزار میلیارد تومان است که اگر اختصاص یابد با اولویت این عملیات سریعا آغاز می شود.

قائم مقام سازمان جنگلها اظهار داشت: در حال حاضر ظرفیت کاری از نظر پتانسیل فنی در تمام  سطوح اجرایی ، مشاوره ای و پیمانکاری در داخل کشور وجود دارد که در حتی در شرایط عادی و بدون اولویت هم سالانه بیش از ۱۰۰ هزار هکتار از کانون های تولید گرد و غبار مهار شود اما همواره محدودیت های منابع مالی مانع اجرای به موقع و کنترل کانون های بحرانی می شود.

مقدسی تصریح کرد: در حال حاضر چنانچه این اعتبار ویژه اختصاص یابد از همین فردا می توان فعالیت های اجرایی برای تثبیت کانون های بحران با ظرفیت چند برابر حالت عادی را از طریق آبخیزداری و پخش سیلاب، با استفاده از هرزابهای فصلی که به وفور در خوزستان وجود دارد، ایجاد باد شکن های طبیعی و مصنوعی، مالچ پاشی و نهال کاری و توسعه جنگلکاری آغاز کرد.

وی افزود: البته تثبیت و کنترل کانون های ریزگرد و بحران تنها در صورتی موثر است که از تبدیل و توسعه مناطقی که در حال حاضر کانون بحران نیستند جلوگیری شود که این موضوع تنها با خودداری از کشاورزی و توسعه صنعتی و تجاری غیر اصولی در شرایطی که کشور در خشکسالی طولانی مدت به سر می برد امکانپذیر است.

به اعتقاد قائم مقام سازمان جنگلها تنها راهکار برون رفت از بحران ریزگردها در کشور ارتقا حفاظت در اکوسیستم های طبیعی همزمان با تشدید فعالیت های کنترل و تثبیت در کانون های بحرانی گرد و غبار است.

وزارت نفت مسئول پاسخگویی قراردادهای خرید و واردات بنزین است

در این روز سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست بااشاره به نقش کیفی سوخت بر بهبود هواومخالفت باهرگونه توزیع سوخت غیر استاندارد تاکید کرد و گفت: وزارت نفت مسئول و پاسخگوی خرید و قیمت بنزین است.

مسعود زندی با بیان اینکه این سازمان بر اساس وظایف ذاتی خود همواره بر راهکارهایی که بتواند به کاهش آلودگی هوای شهرهای کشور کمک نماید تاکید می ورزد، گفت: استاندارد سازی سوخت در اولویت برنامه جامع کاهش آلودگی هوای شهرها است و بطور قطع در گذشته نیز بر آن پا فشاری کرده است.

وی با اشاره به اینکه یکی از پارامترهای بسیار مهم در سوخت استاندارد میزان بنزن وآروماتیک ها است،اظهار داشت: میزان بنزن موجود در بنزین پتروشیمی بسیار بالاتر از حد استاندارد یورو ۴ بوده و همانگونکه در مستندات قبلی نیز اعلام شده در ریفرمیت پتروشیمی برزویه که از سال ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۲ توزیع شده  میزان بنزین ۱/۵-۲ در صد و میزان آروماتیک ها ۶۰-۶۵ درصد بوده است.

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست افزود: میزان بنزن ریفرمیت پتروشیمی بندر امام ۱۰-۸ در صد و میزان آروماتیک ها ۶۲-۵۶ در صد بوده است در حالی که در مقایسه با  استاندارد میزان بنزن یک در صد و آروماتیک ها  ۳۵ درصد فاصله زیادی دارد .

وی تصریح کرد: با حذف بنزین پتروشیمی و توزیع سوخت با استاندارد یورو۴ نه تنها وضعیت کیفی هوا در شهر تهران نسبت به سال گذشته بهبود کیفی داشته بلکه میزان بنزن در نمونه های برداشت شده از سطح شهر تهران و حتی در نزدیکی جایگاههای توزیع سوخت به میزان چشمگیری کاهش یافته هست.

به گفته زندی، بنزین یک ماده به طور قطع سرطانزا بوده و چندین موسسه بین المللی از جمله سازمان بهداشت جهانی آن را به عنوان یک ماده سرطان زا  ثبت کرده اند .

واکنش به خبر حذف بودجه آلودگی هوا/دولت برای ریزگردها بودجه نخواست

روز سه شنبه سخنگوی فراکسیون محیط زیست مجلس در واکنش به اظهارات رئیس سازمان محیط زیست مبنی بر حذف بودجه کنترل ریزگردها در کمیسیون تلفیق، گفت: امکان ندارد مجلس بودجه مربوط به آلودگی هوا را حذف کند.

موید صدر حسینی افزود: البته من از جزییات کمیسیون تلفیق اطلاع دقیقی ندارم اما مطمئنم در هیچ یک از کمیسیون های مجلس بودجه های پیشنهادی برای رفع معضلات مربوط به آلودگی هوا و مقابله با ریزگردها که از طرف دولت پیشنهاد داده شود، حذف نمی شود.

به گفته وی، البته کمیسیون تلفیق پس از این اظهارات اعلام کرد از ابتدا چنین بودجه ای برای مقابله با ریزگردها مطرح نشده است.

سخنگوی فراکسیون محیط زیست مجلس اظهار داشت: بر اساس اظهارات نمایندگان کمیسیون تلفیق مجلس بودجه ای معادل ۶۰ میلیارد تومان برای سازمان های مردم نهاد زیست محیطی در نظر گرفته شده که حذف هم نشده است.

صدر تصریح کرد: این بودجه مربوط به تمام فعالیت های زیست محیطی تشکل های مردم نهاد است و تنها مختص به آلودگی هوا و ریزگردها نیست.

 ابتکار وارد اهواز شد

در این روز رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور در قالب سفری یک روزه وارد فرودگاه اهواز شد.

معصومه ابتکار که در ابتدای ورود مورد استقبال استاندار و برخی مقامات محلی استان قرار گرفت به همراه برخی مسئولان از وزارتخانه ها و سازمانهای نفت، نیرو، جهاد کشاورزی، راه وشهرسازی، و جنگل ها و مراتع و هواشناسی که مرتبط با کاهش آلودگی هوای استان خوزستان هستند، وارد اهواز شد.

وی هدف از سفر امروز خود را بررسی راهکارهای اجرایی مصوبات هیئت دولت برای مقابله با پدیده گرد و غبار که در چند روز اخیر هوای استان خوزستان را به شدت تحت الشعاع قرار داده بود، عنوان کرد: حضور در کنفرانس ملی علوم و مهندسی محیط زیست در دانشكده علوم دانشگاه شهيدچمران اهواز و سخنرانی در آن، بازدید هوایی از منشاهای برخاستن گرد و غبار در استان خوزستان و نشست خبری با اصحاب رسانه از برنامه های ابتکار در این سفر یک روزه است.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور گفت: هیچکس و هیچ مسئولی نمی تواند بگوید مسئله ریزگردها و پدیده گرد و غبار بعد از چند ماه حل می شود.

وی ادامه داد: دانشگاه های محلی به علت اینکه درد مردم و طبیعت را خوب می شناسند باید محوریت کار قرار بگیرند چون از نزدیک هم با مسئله مواجه هستند. این مطالبات بلند مدت منجر به تدوین روش های علمی مقابله با ریزگردها می شود.

در مدت چند روز اخیر اعتراضاتی بی شماری از سوی نمایندگان مجلس و مردم خوزستان در خصوص عدم سفر ابتکار به استان خوزستان در روزهایی که مردم استان توان نفس کشیدن به علت غلظت بالای گرد و غبار را نداشتند، صورت گرفت.

پدیده گرد و غبار از سال ۸۰ در استان وجود داشته و متاسفانه هر ساله میزان روزهای آلوده در خوزستان افزایش می یابد. در سال گذشته ۲۲۲ هزار نفر به علت بیماری های تنفسی به مراکز درمانی استان مراجعه کرده اند و حدود پنج برابر این میزان نیز به صورت سرپایی به اورژانس های بیمارستان ها مراجعه و به صورت سرپایی مداوا شدند.

وزارت نفت در هوالعظیم مجوزهای زیست محیطی را نادیده گرفت

روز سه شنبه همچنین معاون سازمان حفاظت محیط زیست كشور گفت: با وجود اینكه طبق مجوز زیست محیطی، وزارت نفت فقط باید از طریق آبی در هورالعظیم نفت استخراج می كرد، ولی این مجوز نادیده گرفته شد.

 سعید متصدی اظهار کرد: دولت در حل معضل ریزگردها به شکل جدی وارد کار شده ولی این را نباید فراموش کرد که برخورد احساسی در هنگام بحران کاری از پیش نمی برد.

متصدی افزود: برخورد انفعالی با پدیده ها به خصوص ریزگردها که مدتی است مردم استان های جنوبی را متضرر کرده، نادرست است و باید به شکل علمی تر و دقیق تر به دنبال راه حل بود.

وی با اشاره به توجه ویژه دولت برای حل هر چه زودتر مشکلات پیش آمده و بحران محیط زیستی استان خوزستان بیان کرد: دولت فعلی، پویا و آینده نگر است و با مسائل به صورت احساسی برخورد نمی کند و به دنبال حل کردن مشکلات از ریشه و بلند مدت است.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: از مهر ماه سال گذشته این موضوع در دستور کار سازمان محیط زیست قرار گرفت و به دنبال حل مشکل گرد و غبار بر آمدیم.

متصدی با اشاره به ندادن هیچ مجوزی برای انتقال آب در دولت جدید تصریح کرد: در بحث انتقال آب به جرات می توان گفت هیچگونه مجوزی برای انتقال آب از سرشاخه های کارون صادر نکردیم و هیچ پروژه ای بدون داشتن ارزیابی علمی و کارشناسی برای اجرا کلید نخورده است.

وی افزود: در هور العظیم نیز میدان های عظیم نفتی مشترک با دولت عراق داریم که در صورت عدم استخراج نفت آن، کشورمان ما متضرر می شود ولی در دولت جدید بعد از آلودگی های گزارش شده بسیاری از چاه های نفت پلمپ شد.

سختی کار محیط بانان به حداکثر رسید/پیگیری مراحل بعدی افزایش حقوق

روز چهارشنبه رئیس سازمان محیط زیست با بیان اینکه سختی کار محیط بانان به حداکثر ممکن رسیده است گفت: این اقدام قدمی روبه جلو در افزایش حقوق آنان است.

دکتر معصومه ابتکار فزود: حداکثر میزان ممکن برای سختی کار هزار امتیاز است که در حال حاضر سختی کار محیط بانان با تلاش های که انجام شد به این میزان رسیده است.

وی با  بیان اینکه هر اقدامی در مورد پرداخت هاباید در چارچوب قانون مدیریت خدمات کشوری که فصل دهم آن به حقوق و مزایا اختصاص دارد، باشد اظهار داشت: در مرحله اول توانستیم  سقف بند ۳ ماده ۶۸ قانون مدیریت خدمات کشوری را برای محیط بانان لحاظ کنیم که این موضوع مقدمه ای برای درخواست افزایش فوق‌العاده سختی کار از هیات وزیران است.

رییس سازمان محیط زیست با بیان اینکه برای افزایش حقوق و مزایا کارکنان سازمان حفاظت محیط زیست به ویژه محیط بانان اقدامات مثبت دیگری انجام شده تصریح کرد: یکی از این موارد مورد پیگیری، بند ۵ ماده ۶۸ قانون مدیریت خدمات کشوری؛ یعنی پرداخت فوق‌العاده شغل برای مشاغل تخصصی، متناسب با سطح تخصص و مهارت ها، پیچیدگی وظایف و مسؤولیت ها و شرایط بازار کار بود که در این مورد با توجه به تصویب هیات وزیران برای تمامی استان ها اعمال شد.

به گفته ابتکار، بر اساس متن صریح بند ۳ ماده ۶۸ قانون مدیریت خدمات کشوری ، فوق‌العاده سختی کار و کار در محیط‌های غیر‌متعارف نظیر کار با اشعه و مواد شیمیایی، کار با بیماران روانی، عفونی و در اورژانس و در بخش‌های سوختگی و مراقبت‌های ویژه بیمارستانی تا هزار امتیاز است و در مورد کار با مواد سمی، آتش‌زا و منفجره و کار در اعماق دریا، امتیاز یاد شده با تصویب هیئت وزیران تا سه برابر قابل افزایش خواهد بود.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه  پس از رسیدن به سقف هزارامتیاز و اعمال در احکام محیط بانان، می توان اقدامات بعدی برای درخواست های بالاتر را داشت تأکید کرد: در مراحل بعدی تدابیر دیگری برای افزایش نسبتا خوب در حقوق محیط بانان خواهیم بود.

وی با اشاره به اصلاح دستورالعمل یگان سازمان محیط زیست برای بهبود وضعیت حقوق و مزایای محیط بانان گفت: چنانچه ستاد فرماندهی کل نیروهای مسلح اصلاح این دستورالعمل را تأیید کند پس از آن برای درخواست مزایای بیشتر برای حقوق محیط بانان از هیات وزیران اقدام خواهیم کرد.

انتقاد از روند اجرای برنامه بیابان زدایی در کشور

در این روز رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران، گفت: سازمان محیط زیست تنها یک سازمان نظارتی است که مسئولیت دارد اما اختیار ندارد.

علی محمد شاعری  با بیان اینکه سازمان محیط زیست تنها یک سازمان نظارتی است، گفت: فعالیت‌های اجرایی بر عهده وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، نیرو، نفت، راه و شهرسازی، صنایع و معادن و... است. برای مقابله با این بحران، ما نیاز به یک اقدام ملی داریم. اما متاسفانه در حال حاضر برنامه‌هایی که برای بیابان‌زدایی در کشور پیش‌بینی شده، به کندی اجرایی می‌شود.

وی با بیان اینکه در دهه 60 و 70 اقدامات موثری در حوزه بیابان‌زدایی انجام شد، خاطر نشان کرد: کشور ما، دومین کشور در آسیا بود که صاحب فناوری بیابان‌زدایی بود. اما این اقدامات در دو دهه اخیر به شدت کاهش یافته و در حال حاضر مشکلاتی مانند کمبود اعتبارات مانع ادامه این فعالیت‌ها می‌شود. مدیریت منابع آب، مالچ‌پاشی، جنگل‌کاری و احیای تالاب‌های خشک شده و ... از اقداماتی است که می‌توان زمین‌ها را احیا کرد.

رئیس ستاد محیط زیست شهر تهران ، 6 میلیون هکتار زمین‌های بایر را بحرانی برای آینده کشور دانست و گفت: باید اعتبارات مناسبی برای این بخش پیش‌بینی شود.

شاعری، پیشنهاد ایجاد وزارتخانه‌ای تحت عنوان وزارت محیط زیست، انرژی و آب را داد و افزود: باید تمام مسئولیت های حوزه محیط زیست در یک وزارتخانه تجمیع شود. ساماندهی، منابع آب، منابع طبیعی و انرژی می‌تواند زیر نظر یک وزارتخانه، راهکار مناسبی برای برون رفت از مشکلات فعلی باشد. در حال حاضر سازمان محیط زیست مسئولیت دارد اما اختیار ندارد.

وی با بیان اینکه ریزگردها مرز نمی‌شناسند، گفت: حرکت ریزگردها بستگی به میزان شدت باد و اندازه ریزگردها دارد. در حال حاضر میزان سرعت وزش باد به گونه‌ای است که وقتی ریزگردها به خوزستان می‌رسند، رسوب پیدا می‌کنند. شاید اگر تابستان و بهار بود، تا تهران و حتی خراسان شمالی نیز می‌رسیده است. بر اساس برآوردها، ریزگردها در ارتفاع هزار متری و شش هزار کیلومتر می‌توانند پیمایش کنند. هر چند تهران به جز ریزگردهای عربی، در محاصره 100 هزار هکتار اراضی بیابانی در اطرافش است که بسیار برای تهران تهدیدکننده‌ هستند در صورتی که این بیابان‌ها احیا نشود، قطعا در آینده زندگی و سلامت مردم در معرض تهدید قرار می‌گیرد.

رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با اشاره به توفان خرداد ماه امسال، اظهارداشت: دیدید که یک توفان سهمگین به سرعت 119 کیلومتر چگونه زندگی پایتخت‌ نشینان را مختل کرد.

شاعری اضافه کرد: وزارت جهاد کشاورزی، نیرو، نفت و سازمان حفاظت محیط زیست باید پیشگیری‌های لازم را در خصوص کاهش مناطق بیابانی انجام دهند و کانون‌های ریزگردهای داخلی را مهار کند. در حال حاضر ما 6 میلیون هکتار کانون بیابانی داریم.

رئیس ستاد محیط زیست شهر تهران با اشاره به آسمان غبارآلود اهواز، گفت: این ریزگردها به جز منشاء خارجی، منشاء داخلی هم دارد. کشورهای عراق، عربستان و سوریه سه کشوری هستند که بالقوه برای کشور ما از لحاظ ریزگردها تهدیدکننده هستند اما در این اتفاق اخیر بیشتر منشاء داخلی سبب ایجاد این مشکل شده است.

کد خبر 2500207

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha