۲۹ بهمن ۱۳۹۳، ۱۵:۱۵

غفوریان:

آموزش و پرورش اثر بخش در گرو داشتن معلمانی اثر بخش است

آموزش و پرورش اثر بخش در گرو داشتن معلمانی اثر بخش است

همدان-معاون برنامه ریزی، آموزشی و توان بخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: آموزش و پرورش اثربخش در گرو داشتن معلمانی اثر بخش است.

به گزارش خبرنگار مهر، محسن غفوریان ظهر چهارشنبه در چهارمین جشنواره درس پژوهی استان همدان با تاکید بر اینکه در آموزش دانش آموزان استثنایی استفاده از یک تکنیک برای تدریس مناسب نیست، اظهار داشت: در مدارس استثنایی کشور جشنواره تفاوت ها وجود دارد و این باعث می شود که مربی به عنوان تسهیلگر روشی متناسب با هر دانش آموز را در پیش بگیرد.

وی با تاکید بر اینکه برای ایجاد یک آموزش مناسب باید روشی متناسب با شرایط و ویژگی دانش آموز فراهم شود، افزود: روش متناسب دانش آموز استثنایی روشی است که مفهوم در آن مورد توجه قرار گیرد.

معاون برنامه ریزی، آموزشی و توان بخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با بیان اینکه معلمان این حوزه باید به روز باشند و در همه رشته ها روش های نو را رصد کنند، ابراز داشت: پزوهش موثر پژوهشی است که در شیوه آموزشی تغییرات لازم را ایجاد کند.

انش آموز باید مهارت را یاد بگیرد و این درحالیست که در حال حاضر کودکان در مهارت آموزی دچار مشکل هستند

غفوریان در ادامه با تاکید بر اینکه اکنون آموزش فقط به معنای دادن اطلاعات به کودک نیست، بیان کرد: دانش آموز باید مهارت را یاد بگیرد و این درحالیست که در حال حاضر کودکان در مهارت آموزی دچار مشکل هستند و آموزش نیازمند تعامل در مدارس به ویژه مدارس ابتدایی است.

وی با اشاره به اینکه در مدارس استثنایی نباید به طور جزیره ای عمل کرد، افزود: معلم با تعامل با دانش آموز و با سایر معلمان و با انجام کار تیمی می تواند مهارت لازم به دانش آموز استثنایی  تعلیم دهد.

وی با بیان اینکه باید قدرت حل مسئله را به دانش آموزان آموزش داد، تاکید کرد: در سال گذشته ۶۰ هزار دانشجو ازدواج کردند که از این تعداد ۶۰۰۰ نفر طلاق گرفته‌اند که علت عمده این طلاقها عدم مهارت حل مسئله در آنها بوده است.

وی ادامه داد: معلمان در زمینه آموزش مهارت اجتماعی باید با دانش آموزان استثنایی کار کنند چرا که آنها در جامعه زندگی می کنند و در این جامعه سهم دارند.

معاون برنامه ریزی، آموزشی و توان بخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با بیان اینکه مربیان باید فرصت بحث کردن را به دانش آموزان بدهند، گفت: در صورتی که معلمان فرصت بحث کردن موضوعات را به دانش آموزان استثنایی بدهند آنها مهارت می‌آموزند و برای تفکر فرصت پیدا می کنند.

غفوریان در ادامه سخنانش با اشاره به اینکه برای ایجاد رویکرد درسی پژوهشی، تغییر و تحول باید از معلمان آغاز شود، افزود: معلمی که تفکر پژوهشی ندارد به معنای آن است که کار وی عمق ندارد.

وی بیان کرد: در حال حاضر بهترین گروه آموزشی آن بوده که معلم بین معلمان دیگر تدریس کند و همکاران روش تدریس همدیگر را به نقد و بررسی برسانند.

نقد موجب عمق بخشیدن به آموزش می شود

معاون برنامه ریزی، آموزشی و توان بخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با اشاره به اینکه نقد موجب عمق بخشیدن به آموزش می شود، اظهار داشت: معلمان را باید آموزش داد تا سطح مهارتی آنها روز به روز بالاتر رود و آموزش و پرورش اثر بخش در گرو معلم اثر بخش است.

غفوریان در این مورد ادامه داد: معلم اثر بخش مدرسه اثر بخش را آماده می کند و این موضوع محقق نخواهد شد مگر اینکه پژوهش محور کار ها قرار گیرد و باور به پژوهش و اعتقاد به آن معلمان را آماده می سازد.

وی با اشاره به اینکه برای جایگزینی پژوهش باید نگرش خود را نسبت به پژوهش تغییر دهیم، افزود: کلاس پژوهش محور باید دارای مولفه هایی چون تاکید بر کار گروهی و جمعی، انعطاف فکری و نوپذیری باشد.

معاون برنامه ریزی، آموزشی و توان بخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور یکی از ویژگی های معلم پژوهش محور را نوپذیری و پشتکار عنوان کرد و گفت: روح همکاری جمعی، انضباط، علاقه، ثبات در تصمیم گیری، اخلاق کاری و تلاش، توجه با بازی های آزاد در مدرسه، توجه به حس مسئولیت پذیری و رشد اجتماعی همه از مولفه های مدرسه پژوهش محور است.

غفوریان بیان داشت: شاکله درس پژوهی تعامل بوده و اگر قرار است مسیر آموزش، پژوهش باشد باید معلم حرفه ای و فکور پرورش دهیم.

وی با تاکید بر اینکه معلم باید با دانش آموز و اولیا وی تعامل داشته باشد، گفت: برای ایجاد تفکر انتقادی در بین دانش آموزان کم توان ذهنی باید مطالعه و ارتقا دانش فنی و تغییر روش ها را سرلوحه کار قرار دارد.

 

 

کد خبر 2500538

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha