۳ اسفند ۱۳۹۳، ۸:۳۰

مهر گزارش می دهد؛

صعود سنگنوردان خراسانی برصخره مشکلات/ انتظاری که ۸ ساله شد

صعود سنگنوردان خراسانی برصخره مشکلات/ انتظاری که ۸ ساله شد

مشهد-وقتی در سال ۱۳۸۵ کلنگ تنها سالن سنگنوردی شمال شرق کشور در مشهد به زمین خورد شاید هیچ یک از علاقمندان به این رشته ورزشی فکر نمی کرد کوه بی پولی انتظار افتتاح این سالن تخصصی را ۸ ساله کند.

به گزارش خبرنگار مهر، وقتی در سال ۱۳۸۵ کلنگ تنها سالن اختصاصی سنگنوردی در شمال شرق کشور در مجموعه ۱۵ خرداد مشهد زمین خورد بسیاری از علاقه مندان به این ورزش که سال ها در انتظار دیدن چنین رویدادی بودند شاید فکرش را نمی کردند که  برخورد با کوه بی پولی و نبود بودجه انتظارشان را برای افتتاح این سالن هشت ساله کند.

حضور سنگنوردان خراسانی در رده های مختلف تیم های ملی در دو قسمت بانوان و آقایان نشان از حضور استعداد های برتر در این رشته  ورزشی در این خطه از سرزمین پهناور ایران دارد اما کمبود امکانات و نبود حتی یک سالن اختصاصی در کلان شهر مشهد باعث شده تا این ورزش با وجود پیشرفت خوبی که داشته در جا بزند و تعداد ورزشکاران فعال در این ورزش مهیج و با نشاط هرگز از تعداد خاصی بیشتر نشود.

سنگنوردان اجاره نشین

حسین امانی رئیس هیئت کوهنوردی و صعود های ورزشی خراسان رضوی  ضمن گلایه از عدم اختصاص بودجه مناسب برای اتمام پروژه سالن سنگنوردی در مجموعه ۱۵ خرداد مشهد در گفتگو با مهر اظهار داشت: کلنگ تنها سالن سنگنوردی شمال شرق کشور حدود هشت سال قبل به زمین زده شد و با وجود پیشرفت ۷۰ درصدی در این پروژه متاسفانه هنوز خبری از تکمیل و بهره برداری از آن نیست.

وی به مشکلات ناشی از نبود سالن اختصاصی سنگنوردی در مشهد اشاره و ابراز کرد: ورزشکاران رشته سنگنوردی با مشکلات متعددی از جمله عدم تمرین لازم مواجه هستند و سالن هایی که ما مجبوریم برای تمرین سنگنوردان اجاره کنیم گاهی اوقات برای روزهای متمادی به دلیل تعطیلات رسمی، تعطیل و دسترسی به سالن را برای ورزشکاران این رشته دشوار می کند.

امیدی در پشت کوه مشکلات

محمد خورشیدی مسئول کارگروه صعودهای ورزشی هیئت کوهنوردی خراسان رضوی نیز ضمن ابراز تاسف از ناتمام ماندن پروژه سالن سنگنوردی مشهد در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: سال ۸۵ که کلنگ این سالن به زمین خورد امید تازه ای در دل علاقه مندان به سنگنوردی و بچه های هیئت کوهنوردی زنده کرد.

رقابت های سنگنوردی بولدرینگ جام سیمرغ

وی افزود:  متاسفانه نبود بودجه و عدم اختصاص اعتبار لازم باعث شد تا امید سنگنوردان به  بهره برداری از این مجموعه روز به روز کمتر شود و در حال حاضر با گذشت حدود هشت سال از به زمین خوردن کلنگ این سالن و درحالی که قرار بود این مجموعه که مشتمل بر چند دیواره مختلف است پس از سه سال به بهره برداری برسد همچنان باید منتظر تکمیل شدن پروژه در سال های آینده باشیم.

علی کاووسی مربی و پیشکسوت سنگنوردی خراسان رضوی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر از انتظار طولانی ورزشکاران رشته سنگنوردی برای افتتاح تنها سالن سنگنوردی شمال شرق کشور گفت و عنوان کرد: خراسان رضوی قطب سنگنوردی کشور  است و در ده سال اخیر همواره از این استان افرادی در رده های مختلف تیم های ملی سنگنوردی کشور حضور داشته اند.

وی افزود: در حال حاضر سنگنوردان مشهدی از سالن اجاره ای مجموعه کارگران استفاده می کنند و این در حالی است که ما هم اکنون چند ملی پوش که دارای نشان ها و عناوین بین المللی هستند، داریم.

بانوان سنگنورد محروم از امکانات

ملیحه سادات حسینی دبیرکارگروه صعودهای ورزش هیئت کوهنوردی خراسان رضوی هم ضمن اشاره به وضعیت بغرنج بانوان سنگنورد از نظر کمبود امکانات در استان اظهار کرد: بانوان سنگنورد مشهدی برای انجام تمرین فقط از یک دیواره کوتاه در یک سالن شش در چهار متری، برخوردار هستند که درواقع متعلق به خود هیئت کوهنوردی است.

وی با بیان اینکه بانوان سنگنورد در صورت ایجاد امکانات و زیر ساخت های مورد نیاز حتی توان کسب نشان در مسابقات جهانی را دارند، افزود: در حال حاضر و با وجود کمترین امکانات از جمله نبود سالن اختصاصی، در رده های مختلف سنی دارای سنگنوردان برتر در کشور و همچنین عضو تیم ملی هستیم.

از آنجایی که رشته سنگنوردی به ویژه در بخش بانوان و در رده های سنی پایین تر نیازمند وجود سالنی استاندارد و وجود برخی امکانات مناسب آموزشی است، نبود سالن اختصاصی می تواند آسیب جدی به پیشرفت ورزشکاران این رشته وارد کند به گونه ای که ورزشکاران سنگنوردی که از انگیزه های مادی مانند بسیاری از رشته های ورزشی محروم هستند برای جلوگیری از آسیب دیدن و تحمل هزینه های انجام این ورزش خیلی زود از آن کناره گیری می کنند.

رئیس هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی خراسان رضوی در ادامه سخنانش ضمن اذعان بر این مطلب  به برخی آسیب های ناشی از نبود سالن سنگنوردی در مشهد اشاره و اظهار کرد: ورزشکاران ما در رده سنی جوانان و بزرگسالان اغلب دانشجو هستند یا اینکه از درآمد ثابتی که بتوانند از محل آن برای انجام ورزش هزینه کنند محرومند و تهیه وسائل و تجهیزات ویژه این ورزش به اندازه کافی به آنها هزینه تحمیل می کند.

وی افزود: هیئت کوهنوردی استان نیز به دلیل در اختیار نداشتن سالن  اختصاصی و استاندارد و همچنین هزینه هایی که در طول سال برای برگزاری کلاس های مختلف آموزشی دارد توان پرداخت هزینه های ورزشکاران را ندارد و تنها کاری که می تواند انجام بدهد عدم دریافت ورودی از ورزشکاران هنگام برگزاری مسابقات است و گاهی ممکن است بر حسب اجبار در واقع ورزشکاران ما در مواجه با مسائل مالی کاملا تنها مانده و از حضور درمسابقات خارج استان بازمانند.

بدنه تیم ملی سنگنوردی با حضور خراسان رضوی شکل گرفته است

امانی گفت: بدنه اصلی تیم ملی سنگنوردی کشور همواره با حضور سنگنوردان خراسان رضوی شکل می گیرد اما سهم ما بویژه در مشهد از امکانات  نزدیک به صفر است و ما باید ورزشکاران مان را برای تمرین به سالن های اجاره ای بفرستیم.

کاووسی پیشکسوت سنگنوردی هم با تایید سخنان امانی به مشکلات ملی پوشان مشهدی برای انجام تمرین اشاره و بیان کرد: ملی پوشان ما در حالی به مسابقات کشوری و بین المللی اعزام می شوند که با کمبود یا حتی شاید بتوان گفت نبود برخی امکانات از جمله سالن اختصاصی در حد استانداردهای بین المللی مواجه هستند.

وی معتقد است راه اندازی و افتتاح کامل سالن سنگنوردی مشهد امکان برگزاری مسابقات آسیایی را فراهم  خواهد کرد و با توجه به امکانات و دیواره هایی که برای سالن سنگنوردی در نظر گرفته شده، افتتاح و بهره برداری از این سالن، مشهد را تبدیل به قطب اصلی سنگنوردی کشور می کند.

حسینی  دبیر کارگروه صعودهای ورزشی هیئت کوهنوردی استان و مربی با سابقه سنگنوردی بانوان خراسان رضوی هم با بیان اینکه بانوان استان ظرفیت بسیاری برای پیشرفت دارند عنوان کرد: نبود سالن اختصاصی باعث شده تا ما نتوانیم از ظرفیت ها و استعدادهای موجود در استان بهرمند شویم و متاسفانه باید از پذیریش برخی استعداها به دلیل نبود امکانات خودداری کنیم.

ساعات مرده را به تمرین اختصاص بانوان می دهند

وی افتتاح و راه اندازی سالن سنگنوردی مشهد را بهترین مژده و راه حل برای پیشرفت و جلوگیری از درجا زدن این رشته دانست و اظهار کرد: وقتی بدترین ساعت تمرین که به اصطلاح ساعت مرده نامیده می شود به بچه های سنگنوردی اختصاص یابد در نتیجه کارآیی به شدت کاهش و ورزشکاران با افت انگیزه و نیروی بدنی مواجه خواهند شد.

خورشیدی نیز ضمن تاکید بر مشکلات ناشی از عدم بهره برداری به موقع از سالن سنگنوردی، طولانی شدن ساخت این سالن را معضلی دانست که سبب فرسوده شدن برخی از امکانات آن می شود.

وی خطاب به مسئولان ورزش مشهد و استان اظهار کرد: وقتی پروژه ای مانند سالن سنگنوردی از لحاظ پیشرفت فیزیکی به حدود ۷۰ درصد رسیده بهتر است به جای اختصاص بودجه به مجموعه ای با پیشرفت ۱۰ درصد که در نهایت پیشرفتش به ۲۰ درصد خواهد رسید همان بودجه ها را برای اتمام پروژه هایی مانند تنها سالن اختصاصی سنگنوردی شمالشرق کشور هزینه کنند.

مسئول کارگروه صعودهای ورزشی هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان تاکید کرد: همیشه یک سوم اعضای تیم ملی سنگنوردی کشور از خراسان رضوی هستند و این استان و به ویژه مشهد لیاقت داشتن سالن اختصاصی و همچنین توجه ویژه مسئولان ورزشی کشور را دارد.

به نظر می رسد گذشته از استهلاکی که بر اثر طولانی شدن زمان ساخت تنها سالن سنگنوردی شمالشرق کشور این پروژه را تهدید می کند؛ خواب سرمایه ای که هیچ گونه استفاده ای از آن نمی شود نیز یکی دیگر از ضررهای عدم بهره برداری از این مجموعه ورزشی بوده که قابلیت بهره برداری در سطح بین المللی را نیز دارد.

اما تکمیل شدن پروژه سالن سنگنوردی با کمی، توجه مسئولان استان و جلب نظر مدیر کل ورزش خراسان رضوی دور از دسترس به نظر نمی رسد.

گزارش : رضا آرمانیان

کد خبر 2502510

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha