۴ اسفند ۱۳۹۳، ۱۱:۲۰

فرهادی خبر داد:

آمادگی ایران برای انتقال تجربیات علمی به کشورهای جنبش عدم تعهد

آمادگی ایران برای انتقال تجربیات علمی به کشورهای جنبش عدم تعهد

وزیر علوم از آمادگی ایران برای انتقال تجربیات علمی و دستاوردهای فناوری به کشورهای عضو جنبش عدم تعهد خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر محمد فرهادی صبح امروز در اجلاس وزرای کشورهای عضو جنبش عدم تعهد که با حضور رئیس جمهور کشورمان و وزرای کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در سالن اجلاس سران برگزار شد، گفت: تمامی برنامه‌های توسعه‌ای در کشورهای در حال توسعه و کمتر توسعه یافته باید بر پذیرش اصل توجه عام به تمامیت قومیت‌ها، مذاهب و جنسیت پایه‌ریزی شود. هرگونه مدیریت فراملی و غیربومی در برنامه های توسعه ای کشورهای در حال توسعه و کمتر توسعه یافته به خاطر بی توجهی به فرهنگ و خواسته‌های ملی و ظرفیت‌های موجود در کشورها محکوم به شکست است.

وی ادامه داد: یکی از معضلات کنونی جهان برخورد تبعیض آمیز با کشورهای درحال توسعه در حوزه های آموزش علم و فناوری است. باعث تاسف است که اعلام نماییم جمهوری اسلامی ایران یکی از بزرگترین قربانیان نگاه تبعیض آمیز جهان توسعه یافته به علم و فناوری و نوآوری است.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری ادامه داد: فراتر از این کشورهای پیشرفته در زمینه انتقال فناوری و به خصوص فناوری‌های حساس و پیشرفته نه تنها برخوردی تبعیض آمیز بلکه نگاهی سیاسی و تنگ نظری دارند. کشورهای پیشرفته باید این واقعیت انکارناپذیر را قبول کنند که علم و فناوری در مرزهای ملی محصور نشده و دانشمندان و محققان برجسته کشورهای در حال توسعه حصارهای ساختگی برای علم و فناوری را کنار خواهند زد. ایران نمونه ای انکارناپذیر از تلاش برای بومی سازی علم، فناوری و شکستن این حصارها است. فناوری های نانو، بیو، پزشکی، مهندسی پزشکی، ژنتیک، هوافضا و هسته ای ایران به رغم همه محبوبیت ها و تحریم های ظالمانه و حتی ترور دانشمندان هسته ای، بالنده و پویا در سطحی جهانی به مسیر توسعه خود ادامه می دهد.

فرهادی در ادامه به همکاری جنوب- جنوب- در جهانی که کشورهای توطئه یافته به هر بهانه و دلیلی از مسئولیت هایشان در قبال کشورهای در حال توسعه و کمتر توسعه یافته شانه خالی می کند، تنها راه قابل اتکاء کشورهای عضو جنبش عدم تعهد برای ارتقاء سطح علمی و فناوری است.

وی یادآور شد: ما کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در زمینه های زیست محیطی و گرمایش جهانی، چالش های مشترک و در نتیجه مواضعی نزدیک به یکدیگر داریم. در زمینه انرژی و به خصوص انرژی های تجدیدناپذیر، فرار مغزها، سالخوردگی جمعیت، گسترش مواد مخدر، شیوع مجدد بیماری‌های ریشه‌کن شده، بروز بیماری های جدید مانند ایدز، ابولا، سل و آنفولانزا دسترسی و دستیابی به فناوری های حساس، شکاف دیجیتال و حاکمیت بر اینترنت و ده‌ها مساله دیگر نیز معضلات و چالش های کشورهای در حال توسعه کمابیش شبیه به یکدیگر است.

وزیر علوم تصریح کرد: گام اول رویارویی با این چالش ها، شناسایی آنها و تلاش برای دستیابی به موضعی مشترک بر سر آنها است. من فکر می کنم که بیانیه اجلاس تهران که امروز نهایی می شود، تا میزان قابل قبولی در برداشتن این گام اول، موفق عمل کرده است.

فرهادی اضافه کرد: اساسا جمهوری اسلامی ایران نیز با همین جهت‌گیری و هدف اجلاس وزاری علوم، فناوری و نوآوری جنبش عدم تعهد را پایه‌گذاری کرده است. برگزاری مستمر اجلاس وزرای علوم، فناوری و نوآوری ساز و کاری قابل قبول برای توسعه همکاری های جنوب- جنوب است.

وی یادآور شد: از کشورهای عضو درخواست می کنم در چارچوب تحقق دیپلماسی علم و فناوری به شکلی جدی و واقعی تلاش کنند ساز و کارهای موثرتری نیز برای گسترش همکاری‌های علمی، فناوری و نوآوری بین کشورهای عضو طراحی و به مرحله اجرا درآورند.

وزیر علوم افزود: همکاری علمی فناوری به همراه همگرایی سیاسی، جنبش عدم تعهد را به بازیگری قدرتمندتر تبدیل و مسیر حرکت تحولات نظام بین‌الملل را مردم‌سالارانه‌تر خواهد کرد. همزمان باید موانع همکاری ها از طریق تسهیل ارتباطات مستقیم دانشگاه ها، مراکز پژوهشی و فناوری، تبادل دانشجویان و اعضای هیات علمی برطرف شود.

فرهادی همچنین گفت: برای توسعه همکاری‌ها در چارچوب جنبش عدم تعهد پنجره‌ای بگشاییم تا کشورها برای همکاری با یکدیگر تشویق شوند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: اینجانب به عنوان وزیر علوم، تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی ایران دست دوستی به سوی همه شما دراز می کنم و از همین تریبون آمادگی ایران برای انتقال تجربیات علمی و دستاوردهای فناوری به کشورهای عضو جنبش عدم تعهد را اعلام می نمایم و برای همه شما آرزوی بهبودی و برای ملت سرافراز شما آرزوی سربلندی دارم و امیدوارم این کنفرانس به اهداف عالیه خود دست یابد.

کد خبر 2504571

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha