۱۱ اسفند ۱۳۹۳، ۱۵:۱۰

فرهنگی در گفتگو با مهر مطرح کرد؛

دلیل مشارکت پایین نمایندگان مجلس در رای گیری ها

دلیل مشارکت پایین نمایندگان مجلس در رای گیری ها

عضو هیات رئیسه مجلس با اشاره به دلیل مشارکت پایین نمایندگان در رای گیری پیشنهادات بودجه ای گفت: علت این مسئله این است که نمایندگان رای ندادن را به معنی رای مخالف تلقی می کنند.

محمد حسین فرهنگی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره دلیل مشارکت پایین نمایندگان در هنگام رای گیری برای پیشنهادات مربوط به لایحه بودجه سال آینده اظهار داشت: این مسئله را تاکنون چندین بار روسای جلسات مجلس توضیح داده اند که عدم رای دادن به معنی رای مخالف دادن است و این موضوع علل مختلفی نیز دارد؛ از جمله اینکه برخی پیشنهادها را مهم و مفید نمی دانند و وقتی موافق نیستند و معنی رای ندادن را هم می دانند، بنابراین در رای گیری شرکت نمی کنند.

وی تصریح کرد: درباره مضوعات مهم حساسیت بسیار بالایی در بین نمایندگان وجود دارد و قریب به اتفاق آنها در رای گیری شرکت می کنند.

عضو هیات رئیسه مجلس در عین حال تاکید کرد: با وجود آنکه معنی رای ندادن به برخی از پیشنهادها معلوم است، اما بهتر است به همین موضوعات کم اهمیت نیز ولو رای منفی داده شود که بهتر از رای ندادن است ولی این مسئله به آن اندازه مذموم نیست که مرتب مطرح شود؛ چون به هر صورت رای ندادن نمایندگان به معنای رای مخالف یا ممتنع است.

فرهنگی درباره انعکاس بیرونی عدم مشارکت نمایندگان در رای گیری مبنی بر اهمیت ندادن به مباحث نیز گفت: این طور نیست؛ چون بلافاصله که موضوع مهمی مطرح می شود اکثریت نمایندگان در رای گیری شرکت می کنند و چون رای گیری با اثر انگشت نیز هست شرکت کردن آنها مستند است و کسی نمی تواند به جای دیگری رای بدهد.

به گزارش خبرنگار مهر در جلسات بررسی لایحه بودجه سال ۹۴ در مجلس، در بسیاری موارد تابلوی اعلام نتایج رای گیری صحن علنی برای گزینه «بدون رای» اعدادی از ۵۰ تا ۷۰ را نشان می دهد که نمایانگر عدم مشارکت تعداد قابل توجهی از حاضران در صحن علنی در جریان رای گیری است؛ مسئله ای که رئیس مجلس و نواب رئیس در هنگام اداره جلسات مدام بر آن تاکید کرده و خواستار مشارکت همه نمایندگان در رای گیری می شوند.

 

 

 

کد خبر 2509920

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha