۱۳ اسفند ۱۳۹۳، ۹:۳۱

ششمين دور گفتگوی دينی اسلام و مسيحيت ارمنی در بيروت/۱

ترويج اعتدال‌گرايی از عوامل مقابله با افراط‌گرايی دينی است

ترويج اعتدال‌گرايی از عوامل مقابله با افراط‌گرايی دينی است

رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در ششمين دور از گفتگوهای ديني اسلام و مسيحيت ارمنی حوزه سيليسی، گفت: ترويج اعتدال گرايی از عوامل مقابله با افراط گرايی دينی و خشونت است.

به گزارش خبرگزاری مهر، ششمين دور گفت‌وگوي ديني سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي با كليساي ارمني حوزه سيليسي تحت عنوان ‌«همكاري مسلمانان و مسيحيان براي ايجاد صلح عادلانه در منطقه» دیروز ۱۲ اسفندماه با حضور آرام كشيشيان اول، «رهبر ارامنه حوزه سيليسي»‌، شخصيت هاي ديني ارامنه لبنان، هيئتي از ارامنه كشورمان به همراه اسقف اعظم سيبوه سركيسيان، «خليفه كل ارامنه تهران و شمال ايران» در محل كليساي ارامنه سيليسي لبنان برگزار شد.

 دكتر ابوذر ابراهيمي‌تركمان، رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي در ششمين دور از گفتگوهاي اسلام و مسيحيت ارمني حوزه سيليسي، با اشاره به موضوع «ترويج اعتدال‌گرايي و عقل‌گرايي ديني با هدف مقابله با افراطي گرايي ديني و خشونت»، گفت: در سال ۱۹۳۹ ميلادي نظريه‌اي با عنوان «ناكامي-پرخاشگري» از سوي جان دولارد و لئونارد دبلیو دووب در دانشگاه ييل مبني بر اينكه «رفتارهاي افراط‌گرايانه همواره در پي ناكامي‌هاي قبلي بروز مي‌كنند»، مطرح شد.

وي افزود: اين نظريه، علت رفتارهاي افراط‌گرايانه را در ناكامي‌هاي قبلي كه ممكن است ناكامي‌هاي اجتماعي، اقتصادي، سياسي و يا حتي فرهنگي باشد، جستجو مي‌كند.

ابراهيمي‌تركمان ادامه داد: وجود موانعي اعم از آنچه برشمرديم ميان فرد و اهدافش، ممكن است او را به سوي رفتارهاي خارج از دايره عقلانيت سوق دهد و نهايتاً منجر به رفتارهاي افراط‌گرايانه شود.

وي ادامه داد: اين نظريه اگرچه در ابتدا توانست توجهات را به خود جلب كند، امّا در مطالعات ميداني سال‌هاي اخير به ويژه در ميان افراط‌گرايان روشن شد كه بسياري از گروه‌هاي سلفي افراطي‌گرا  از ميان ثروتمندان برخاسته‌اند و نه از فقيرترين كشورهاي جهان سوم.

ابراهيمي‌تركمان در ادامه يادآور شد: ميانگين سني آنان ۲۶ سال و سه چهارم آنها متأهل و داراي تحصيلات دانشگاهي بوده‌اند؛ بنابراين نمي‌توان ناكامي را به طور مطلق به عنوان ريشه‌هاي افراطي‌گرايي پذيرفت، بلکه احساس ناکامی می‌تواند منجر به بروز رفتارهای خشونت‌آمیز شود.

رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي ادامه داد: از سوي ديگر وجود موانع متعدد در روند تبديل شدن هويت فكري ايدئولوژيك افراط‌گرايان به هويت و قدرت سياسي غالب، سبب شده است تا افراط‌گرایان با توسل به خشونت عليه «هويت‌هاي ديگر» که به عنوان مانع، فرض شده‌اند؛ براین باور باشند که تنها راه انحصاری رفع موانع، دستیابی به هویت و قدرت سیاسی غالب از طريق بروز رفتارهای خشونت آمیز است. همين عامل منجر به تشكيل جبهه متحدي شده و شبكه‌هاي قدرتمند تكفيري و فرقه‌گرا در دنيا پديد آمده است.

وي افزود: مرزهايي ميان افراط‌گرايان و ديگران پديد آيد كه اين مرزها ديگر از تعامل‌هاي معتدل خالي شده‌اند و جاي خود را به تنفر، تكفير و تهديد داده‌اند.

ابراهيمي‌تركمان با اذعان اينكه منازعات فرقه‌اي - مذهبي به خشن‌ترين و خطرناكترين منازعات عصر حاضر تبديل شده است، گفت: از اين رو جاي خرد ورزي در اين ميان به شدت خالي و بازگشت به عقلانيت و خردگرايي از نظر انديشمندان و رهبران ديني به يك نياز ضروري تبديل شده است.

وي تاكيد كرد: بايد پذيرفت كه نظام باورهاي ديني به صورت هسته معنايي فرد دين‌دار، عمل مي‌كند و زندگي را براي وي قابل پيش بيني ساخته و اعتماد و اتكاي مضاعفي به او مي‌بخشد كه فرد با تكيه به همين باور، احساس آرامش و امنيت مي‌كند.

رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي در ادامه گفت: اگر چنين امنيت مقدسي در سايه خرد و عقل پديد نيامده باشد و يا حتي در پناه خرد و عقل متعادل و تأثير نپذيرفته از احساسات، نباليده باشد ممكن است انسان را به موجودي تبديل كند كه از افراط‌گرايي خويش از آن جهت كه حس رضايت از عمل به وظيفه ديني را به او مي‌بخشد، لذت ببرد.

وي یکی از دلایل مشروعیت بخشی جعلی را فاصله گرفتن افراط‌گرایان از رهبران اصیل دینی، عنوان كرد و گفت: آنان را به عافیت طلبی متهم می‌کنند و برداشت‌های صحیح و متقن دینی رهبران اصیل ادیان از متون ونصوص دینی را وانهاده و به برداشت‌های عجولانه و ناصحیح از متون ونصوص دینی روی می‌آورند.

رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي ادامه داد: بنابراین دعوت به تعقل و خردورزی یکی از عوامل مقابله با افراطی‌گرایی است كه مي‌تواند از مشروع جلوه دادن انگيزه‌هاي نامشروع جلوگيري كند و از جلوه دادن انگيزه‌هاي بزهكارانه به شكل انگيزه‌هاي مقدس جلوگيري كند.

وي اظهار كرد: دومین عامل مقابله با خشونت را می‌توان از درون متون دینی دریافت؛ دعوت ادیان به همزیستی مسالمت‌آمیز و رحمت و رافت و احترام به باورهای دیگران امروزه از دایره برداشت‌های افراط‌گرایان از متون و نصوص دینی خارج شده‌اند؛ رهبران ادیان با تکیه به این دعوت‌ها مي‌توانند برداشت‌های ناصحیح افراط گرایان را تخطئه کنند.

ابراهيمي‌تركمان در سخنان پاياني خود، خاطرنشان كرد: اگر رهبران اديان الهي سريع‏تر اقدام نكنند، پروژه‌هايي از اين دست براي اديان آسماني ديگر هم رقم خواهد خورد؛ اكنون زمان فراخواندن پيروان اديان به خردورزي و پایبندی به نصوص پایدار دینی و روی‌آوری به رحمت است.

گفتني است، دكتر ابوذر ابراهيمي تركمان رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي در راس هياتي براي شركت در ششمين دور گفت‌وگوي ديني با كليساي ارمني حوزه سيليسي با عنوان «همکاری مسلمانان و مسیحیان برای ایجاد صلح عادلانه در منطقه» ۱۱ اسفندماه به لبنان سفر كرده است.

کد خبر 2511171

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha