۱۳ اسفند ۱۳۹۳، ۱۵:۰۱

یوسفی:

چاقی مهمترین مشکل جوامع بشری است/ اضافه وزن ۵۴ درصد مازنی ها

چاقی مهمترین مشکل جوامع بشری است/ اضافه وزن ۵۴ درصد مازنی ها

ساری - استادیار دانشگاه علوم پزشکی، چاقی را از مهمترین مشکلات جوامع بشری بیان کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر الهام یوسفی بعد از ظهر چهارشنبه در سمینار تغذیه و مکملهای غذایی که در تالار آیت الله کوهستانی برگزار شد اظهار داشت: چاقی یکی از مهمترین معضلات جوامع بشری است

استادیار دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان این که دنیای امروز دنیای افراد چاق است تصریح کرد:در کودکان ونوجوانان چاق ریسک سنگهای صفراوی بالا رفته است و اکثر کشورها به جز کشورهای فقیر دچار چاقی جوامع هستند که در کودکان چاق روند چاقی را تا بزرگسالی حفظ می کنند.

یوسفی با اشاره به این که در ایران اطلاعات دقیقی در خصوص وضعیت چاقی وجود ندارد، افزود: ۳۹ درصد مردان و ۴۹ درصد زنان ۱۵ تا ۴۹ سال و ۷۰ درصد زنان ۴۵ تا ۶۵ سال کشور دارای وزن هستند.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان این که در مازندران آمار کمی وجود دارد و بررسیهای بیشتری باید در این زمینه انجام شود خاطر نشان کرد: طبق آمار بیان شده در سال ۹۲ مازندران رتبه اول چاقی کشور را دارا است.

این متخصص داخلی تاکید کرد: ۵۴ درصد جمعیت ۱۵ تا ۶۴ ساله مازندران دچار اضافه وزن هستند در حالی است که این رقم در کل کشور۴۴.۷ درصد است.

وی فاکتورهای محیطی تاثیر گذار چاقی را تلویزیون، بازیهای ویدئویی و کامپیوتری، الگوی خواب، داروها، ژنتیک، و بیماریهای غددی و برنامه تغذیه ای استفاده از فست فودها برشمرد.

دکتر یوسفی چاقی و اضافه وزن را دومین عامل اصلی مرگ و میر قابل پیشگیری در دنیا برشمردو افزود: میزان امید به زندگی ۲ تا ۵ سال در افراد چاق کاهش می یابد.

وی در بخش دیگر گفت : ۴۰ درصد کودکان چاق دارای کبد چرب هستند و ریسک سنگهای کیسه صفرا، عوارض ریوی و ارتوپدی در این افراد افزایش می یابد.

در بخش دیگر دکتر رضا آگاه مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت : در زمینه پیشگیری از چاقی و بیماریهای اضافه وزن وزارت بهداشت و درمانو علوم پزشکی اقدامات زیادی را انجام داده است.

مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی مازندران تصریح کرد: به دنبال اجرای برنا مه های تغذیه ایدز بیمارستانها نیز اقدامات تغذیه کاملا کارشناسانه انجام شد تا از اقدامات سلیقه ای و غیر کارشناسانه جلوگیری شود.

وی متذکر شد: وزارت بهداشت درمان وعلوم پزشکی در برنامه مدیریت جدید برنامه تغذیه بیماران را برنامه ریزی کرده است تا برای بیماران خاص دیالیزی، دیابتی و سوختگی اجرا شود.

کد خبر 2511706

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha