۱۳ اسفند ۱۳۹۳، ۱۶:۱۵

قیمت افسار گسیخته مرغ در خراسان رضوی مهار شد

قیمت افسار گسیخته مرغ در خراسان رضوی مهار شد

مشهد-رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: با توزیع مرغ منجمد و حمایت های انجام شده میزان عرضه و همچنین قیمت مرغ به حالت کنترل در آمد.

به گزارش خبرنگار مهر، مجتبی مزروعی ظهر چهارشنبه در نشست خبری که در سازمان جهاد کشاورزی برگزار شد عدم ثبات قیمت مرغ در چندماه گذشته را به دلیل عدم کنترل جوجه ریزی مرغداری های استان در اوایل سال جاری عنوان کرد.

وی با اشاره به تنظیم بازار مرغ گفت: در چند ماه گذشته با افت شدید قیمت مرغ مواجه بودیم که باعث شد برخی مرغداری ها جوجه ریزی کمتری صورت دهند.

وی با اشاره به انتقال مرغ از خراسان رضوی به دیگر استان ها ادامه داد: به دلیل افزایش قیمت مرغ در کشور، جهاد کشاورزی استان روزانه حدود ۵۰ تن مرغ به تهران ارسال می کند که برای جبران این کمبود در استان باید این مقدار مرغ به صورت منجمد در بازار عرضه شود.

 وی با بیان این که با این حال با کاهش قابل توجه مرغ تازه مواجه نیستیم گفت: برنامه ریزی هایی برای کنترل جوجه ریزی در استان صورت گرفته است.

وی گفت: از ۲۳ بهمن توزیع مرغ منجمد در حاشیه شهر و منطقه گاز و دیگر مناطق مشهد و استان  آغاز شد که این مرغ با کیفیت مناسب وبسته بندی استاندارد عرضه شد.

وی با بیان این که بسته بندی مرغ منجمد ارائه شده با نظارت کامل و رعایت استانداردها صورت گرفته ادامه داد: مرغ منجمد از لحاظ اقتصادی علاوه بر قیمت پایین تر وزن مناسب تری به لحاظ آلایش دارد.

منصوری ادامه داد: مرغ منجمد در مشهد با قیمت ۵هزار و ۹۰۰ تومان و در شهرستان ها ۶ هزار تومان عرضه می شده است.

وی فزود: شرکت پشتیبانی موظف  شده است مرغ با بیش از ۲ماه تاریخ انقضاء و با قیمت پنج هزار و  ۱۰۰ تومان در اختیار متقاضیان قرار دهد.

منصوری با تأکید بر این که در حال حاضر در تمام تعاونی های مصرف و مراکز پخش به اندازه کافی مرغ با کیفیت مناسب عرضه می شود، گفت: در مشهد قیمت مرغ منجمد پنج هزار و ۵۰۰ تومان در شهرستان ها پنج هزار و ۶۰۰ تومان و با ۲هزار تومان ارزانتر از مرغ گرم عرضه می شود.

وی ادامه داد: با توجه به بسته بندی مناسب و با کیفیت مرغ های منجمد در استان مردم نباید تحت تأثیر تبلیغات از خرید مرغ منجمد خودداری کنند.

وی با بیان توزیع ۲۰هزار و ۴۵ تنی مرغ منجمد در سبد کالای حمایتی خانوار گفت: علاوه بر این مقدار ۸۳۰تن مرغ از  طریق بورس به مردم عرضه شده که از این مقدار بیش از ۶۰ تن در شهرستان ها توزیع شده است.

وی ادامه داد: همچنین ۴۵۰ تن از طریق تنظیم بازار توزیع شده که از این تعداد ۲۵۰ تن در مشهد و ۲۰۰ تن در شهرستان ها عرضه شده است.

منصوری ادامه داد: از ۲۳ بهمن ها تا امروز علاوه بر مقدار مرغی که از طریق سبد حمایتی توزیع شده در مجموع یک هزار و ۲۸۰ تن مرغ منجمد در بازار توزیع شده است.

وی ادامه داد: مرغ منجمد عرضه شده در بازار با برند صادراتی است و روزانه ۳۰ تن از همین محصول به روسیه صادر می شود.

منصوری از حدود ۶ میلیون ۴۰۰ هزار جوجه ریزی برای ایام نوروز خبر داد و گفت: پیش بینی می کنیم که قیمت مرغ گرم سیرنزولی داشته باشد.

وی با تأکید بر اهمیت کنترل مبادی ورودی جوجه در استان ادامه داد: شک نداشته باشید که اگر کنترل صورت نمی گرفت الان قیمت مرغ به بیش از ۱۰هزار تومان رسیده بود.

منصوری افزود: طبق نظرات کارشناسان قیمت متعادل مرغ برای تولید کننده هفت هزار تومان است و اگر این قیمت به نظر مصرف کنندگان زیاد است می توانند مرغ منجمد خریداری کنند.

امضای قرارداد تهیه نقشه کاداستر با رئیس سازمان نقشه برداری کشور

وی از امضای قرارداد تهیه نقشه کاداستر در تهران خبر داد و اظهار کرد: این قرارداد روز گذشته جهت نقشه برداری از اراضی کشاورزی استان با ۳۶۰ لایه اطلاعاتی با رئیس سازمان امور اراضی کشور و رئیس سازمان نقشه برداری کشور به امضا رسیده است.

وی ادامه داد: عملیات اجرایی این قرارداد از سال آینده آغاز خواهد شد و ظرف سه سال آینده اطلاعات کلیه تغییرات اراضی کشاورزی را جمع آوری خواهد کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اطلاعات مورد بررسی این قرارداد را برشمرد و گفت: تغییرات در زمینه الگوی کشت، سرمازدگی، میزان آبیاری و مصرف آب، نوع کشت و میزان تولید اراضی کشاورزی را به صورت عکس هوایی و ماهواره ای با دقت ۱۰ سانتی متر در اختیار قرار خواهد داد.

وی تهیه این نقشه را مبنا و پایه توسعه کشاورزی استان دانست و ادامه داد: با استفاده از این اطلاعات می توان برنامه ریزی های بعدی را با دقت بیشتر صورت داد.

با ۱۷ هزارتن مرغ منجمد آماده پذیرایی از زائرین هستیم

در ادامه محمد یاحقی قائم مقام معاونت تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان از ذخیره مرغ بیش از نیاز کشور خبر داد و گفت: با ذخیره ۱۷ هزارتنی مرغ منجمد در مخازن استان نگران شب عید نیستیم.

وی در خصوص عدم ثبات قیمت مرغ در چندماه گذشته گفت: علت کاهش قیمت مرغ در مهر و آبان جوجه ریزی زیاد و تا حدود ۸ میلیون در اردیبهشت و تیر بود که همین امر باعث شد تا جوجه ریزی در آبان و آذر و دی تا یک دوم کاهش پیدا کند که در نتیجه قیمت مرغ افزایش پیدا کرد.

یاحقی ادامه داد: طبق سهمیه ای که وزارت جهاد کشاورزی برای جوجه ریزی استان در نظر گرفته است حدود ۶ میلیون جوجه ریزی در ماه نیاز استان را مرتفع می کند که افزایش این مقدار در ماه های ابتدایی سال باعث کاهش قیمت مرغ در پاییز و کاهش جوجه ریزی تا ۴ میلیون در ماه باعث افزایش قیمت مرغ در ماه اخیر شد.

 

کد خبر 2511788

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha