۱۶ اسفند ۱۳۹۳، ۱۶:۴۶

گزارش گردهمایی شهرداران؛

تجویز نسخه سال ۹۴ ساخت و ساز در لرستان/ ساختمان ها نمره می گیرند

تجویز نسخه سال ۹۴ ساخت و ساز در لرستان/ ساختمان ها نمره می گیرند

خرم آباد -گردهمایی شهرداران لرستان که درآخرین ماه سال برگزارشد محلی برای تجویزنسخه هایی برای بهبودکیفیت ساخت و ساز در سال۹۴بود تا اجرای طرح مجریان ذیصلاح و نمره دادن به ساختمانها ازجمله این مواردباشد.

به گزارش خبرنگار مهر، گردهمایی شهرداران استان لرستان با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار لرستان، مدیرکل راه و شهرسازی لرستان، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان لرستان و شهرداران شهرهای مختلف استان برگزار شد تا محلی برای تصمیم گیری متولیان حوزه ساخت و ساز استان طی سال آینده باشد.

اخذ پروانه ساخت قبل از آغاز ساخت و ساز

محمد اصلانی ظهر شنبه در گردهمایی شهرداران لرستان با موضوع چاره اندیشی در مورد مشکلات حوزه ساخت و ساز استان اظهار داشت: اولین مشکلی که در زمینه ساخت و ساز در شهرهای استان مشاهده می شود این بوده که مشخص نشده که ساختمان ها بایستی توسط چه کسانی و با چه شیوه ای ساخته شوند.

وی افزود: هر ساختمانی که ساخته می شود بایستی مشخصات فنی اعم از وجود پلان و جزئیات معماری، نقشه های مربوط به سازه، تاسیسات مکانیکی و برقی آنها تهیه شود.

معاون امور عمرانی استانداری لرستان با تاکید بر اینکه شخص مالک قبل از اجرای عملیات ساخت و ساز بایستی حتما پروانه ساخت را دریافت کند ادامه داد: در تخلفات ماده ۱۰۰ مشاهده می شود که مالک ابتدا نقشه ساختمان را تهیه کرده و عوارض را پرداخت کرده اما پروانه ساخت نگرفته است.

نقشه های ساختمانی بر اساس جزئیات پروانه اجرا شود

اصلانی از شهرداران تمام شهرستان های استان خواست در سطح شهرهای حوزه استحفاظی خود و همچنین در داخل ساختمان های شهرداری ها بنرهایی که فرآیند صدور پروانه در آن ها آورده شده را نصب کنند.

وی رئیس سازمان نظام مهندسی استان را مکلف کرد گروه های تخصصی سازمان را ملزم کنند تا مرتبط با تخصص خود نقشه های ساختمانی را کنترل کنند و گفت: غیر از آن چیزی که در پرونده شهرداری به عنوان اسناد و مدارک مربوط به پروانه ساختمانی ثبت و ضبط شده است نبایست نقشه دیگری تهیه شود در غیر این صورت نباید آن نقشه اجرایی شود.

معاون امور عمرانی استانداری لرستان عنوان کرد: سازمان نظام مهندسی و ساختمان استان موظف است مهندسین ناظر را در قالب کارگاه های آموزشی به نحوی آموزش دهد که با احساس مسئولیت و عمل به قوانین دریابند که باید نظارت درستی بر روند احداث ساختمان داشته باشند و نقشه های ساختمانی که بر اساس پروانه صادره کشیده شده اند را اجرایی کنند.

مجریان ذی صلاح به میدان می آیند

اصلانی در ادامه سخنان خود بر ضرورت اجرای طرح مجریان ذی صلاح توسط شهرداری های استان تاکید کرد و بیان داشت: شهرداری های استان مکلفند از ابتدای سال ۹۴ برای اجرای ساختمان های بالای ۷۰۰ مترمربع از مجریان ذی صلاح استفاده کنند.

وی با تاکید بر اینکه حق ساخت و ساز در ساختمان بالای ۷۰۰ متر مربع بدون استفاده از مجری ذی صلاح وجود ندارد افزود: طرح مجری ذی صلاح در استان ابتدا از ساختمان های بالای ۷۰۰ متر مربع آغاز شده و سپس به تدریج تمامی ساختمان ها توسط مجری ذی صلاح اجرا خواهد شد.

معاون امور عمرانی استانداری لرستان اضافه کرد: سازمان نظام مهندسی استان مکلف است پروانه مجریان ذی صلاح را برای اشخاص حقیقی یا حقوقی صادر کند که کارمند دولتی، کارمند پیمانی و یا کارمند قراردادی نباشند.

اصلانی گفت: مجری ذی صلاح کسی است که حداقل در طول روز مدت شش ساعت در محل کار خود حضور داشته باشد.

استفاده از ظرفیت پلیس ساختمان

وی در ادامه سخنان خود به بیان وظابف متولیان شهرداری به عنوان مسئول اصلی ساخت و ساز در شهرها اشاره کرد و اظهار داشت: بایستی در شهرداری های استان این طور جا بیفتد که مالک قبل از شروع کار به صورت مکاتبه ای و از طریق پیامک یا ایمیل مهندس ناظر را در جریان شروع به کار پروژه قرار دهد.

معاون امور عمرانی استانداری لرستان با تاکید بر اینکه پلیس ساختمان در هنگام شروع به کار بایستی ناظر بر عملیات ساخت و ساز باشد ادامه داد: اگر روز اول شروع به کار عملیات ساختمانی پلیس ساختمانی و مهندس ناظر در محل حضور داشته باشد حداقل از زیاده روی در خصوص سطح اشغال جلوگیری خواهد شد لذا شهرداران مکلف هستند این موضوع را مدنظر قرار دهند.

اصلانی تصریح کرد: به منظور حفظ سرمایه های ملی استعمال بیش از حد مورد نیاز مواد و مصالح تحت عناوین مختلف ممنوع است و انجام این کار به عنوان تخلف ناظر تحت عنوان عدم بهینه سازی مصرف مصالح لحاظ خواهد شد.

وی افزود: چک لیست مربوط به نظارت کارگاهی در مراحل مختلف از سوی سازمان نظام مهندسی بایستی تا پایان سال تهیه شود و یک نسخه آن در اختیار مهندسین ناظر و نسخه ای دیگر در اختیار شهرداری ها قرار گیرد.

نماسازی در ساختمان ها مورد توجه قرار گیرد

معاون امور عمرانی استانداری لرستان بیان داشت: در سال ۹۴ تمامی دست اندرکاران حوزه ساخت و ساز مکلفند تدابیر لازم را به نحوی اعمال کنند که ساخت و سازها از لحاظ کیفیت و کمیت و عمل به قوانین و مقررات فنی و الزامی به صورت ۱۰۰ درصد رعایت شده باشد.

اصلانی با بیان این مطلب که هیچگاه تکلیف مهندس ناظر رافع مسئولیت های قانونی متولیان امر در شهرداری ها نخواهد بود افزود: ما خود را ملزم می دانیم پرونده های ورودی به کمیسیون ماده ۱۰۰ ظرف یک هفته بررسی شوند.

وی بر ضرورت نماسازی ساختمان های تازه ساز در سطح شهرهای استان تاکید کرد و گفت: در اکثر ساختمان های شهر نماسازی انجام نشده است لذا در معابر بالای ۱۲ متر علاوه بر تهیه نقشه و مشخصات فنی حتما بایستی طرح نمای ساختمان به صورت سه بعدی در کمیسیون سیما و منظر آورده شود.

مهندسان آموزش ببینند/ لزوم برخورد با متخلفان

معاون امور عمرانی استانداری لرستان عنوان کرد: گروه های مختلف مهندسی بایستی در سال ۹۴ و به تفکیک شهرستان آموزش های لازم در خصوص ساخت و ساز را دیده باشند تا دیگر شاهد اشکالات سازه ای در ساختمان های استان نباشیم.

اصلانی بر وجود تعامل دو سویه شهرداری ها و سازمان نظام مهندسی شهرستان ها تاکید کرد و گفت: برآیند اقدامات ما در زمینه ساخت و ساز بایستی به آسایش، رفاه و امنیت مردم در ساختمان ها منتج شود و اگر این تعامل بین دستگاه های ذی ربط وجود ندارد بایستی در سال آینده این تضاد از بین رود.

وی سازمان نظام مهندسی و ساختمان استان را مکلف کرد که تا پایان سال آلبوم نقشه های ساختمانی را استاندارد کرده و افزود: به هیچ عنوان گواهی تحت عنوان گواهی استحکام بنا قابل قبول نیست مگر اینکه ساختمانی نیاز به اضافه اشکوب (مجوز احداث طبقاتی بر روی طبقات موجود) داشته باشد.

معاون امور عمرانی استانداری لرستان ادامه داد: اگر ساختمانی نیاز به اضافه اشکوب داشت نقشه های مورد نیاز آن بایستی توسط مهندس محاسب تهیه و به تائید سازمان نظام مهندسی برسد در غیر اینصورت شهرداری ها بایستی با این مورد برخورد کنند.

اصلانی بیان داشت: رئیس سازمان نظام مهندسی لرستان می بایست با مهندسینی که بدون پژوهش های لازم نسبت به صدور گواهی استحکام بنا اقدام می کنند برخورد کرده و به شورای انتظامی معرفی کند.

به ساختمان ها نمره داده می شوند

معاون امور عمرانی استانداری لرستان با اشاره به اینکه در طرح مجری ذی صلاح  مجری موظف است تمام مسئولیت های مربوط به ساختمان مورد نظر را بر عهده گیرد افزود: در این طرح مالک متعهد می شود منابع مالی مورد نیاز برای ساختمان را در اختیار مجری ذی صلاح قرار دهد.

وی اضافه کرد: مجری ذی صلاح قادر است نسخه هایی صادر کند که چند برابر دستمزدی که از مالک می گیرد برای مالک سودآور باشد.

اصلانی از سازمان نظام مهندسی و ساختمان استان خواست در سال ۹۴ در اعمال نظارت روی ساختمان ها به آنها نمره بدهد و در اینباره افزود: ساختمان هایی که از نظر سازمان نظام مهندسی نمره زیر ۹۰ کسب کنند موفق به دریافت پایان کار نخواهند شد.

وی ادامه داد: ساختمان هایی که نمره بین ۹۰ تا ۹۴ را کسب کنند ساختمان های خوب، ساختمان هایی که نمره بین ۹۴ تا ۹۷ را کسب کنند نمره بسیار خوب و ساختمان هایی که نمره بین ۹۷ تا ۱۰۰ را دریافت کنند ساختمان های عالی محسوب خواهند شد.

ارزیابی شهرداران در زمینه وضعیت ساخت و سازها

معاون امور عمرانی استانداری لرستان یادآور شد: در ارزیابی هایی که برای شهرداران استان در نظر گرفته می شود ۴۰ امتیاز به عملکرد این شهرداران در خصوص ساخت و سازهای شهری مربوط می شود بنابراین شهرداران بهتر است منافع کوتاه درآمدی را فدای مصالح دراز مدت شهرداری ها نکنند.

بنابراین گزارش در این جلسه مقرر شد کارگروهی متشکل از نمایندگان شهرداری های خرم آباد، بروجرد و دورود و همچنین نمایندگان سازمان نظام مهندسی استان، سازمان مسکن و شهرسازی و دفتر فنی استان تا تاریخ ۲۵ اسفند تشکیل شده و در زمینه مباحث مربوط به صدور یا عدم صدور گواهی استحکام بنا تصمیم بگیرند.

کد خبر 2513364

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha