۱۸ اسفند ۱۳۹۳، ۱۳:۴۰

غیاث یزدی:

شهروندان از مصرف فرآورده های لبنی غير پاستوريزه خودداری کنند

شهروندان از مصرف فرآورده های لبنی غير پاستوريزه خودداری کنند

قزوین- رئيس اداره دامپزشکی شهرستان قزوين گفت: شهروندان از مصرف شير خام و فرآورده های لبنی غير پاستوريزه جدا خودداری کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، عيسي غياث يزدی ظهر دوشنبه در جمع خبرنگاران رسانه های گروهی استان اظهارداشت: عليرغم تاكيدات بهداشتي سازمان دامپزشكي كشور و تبليغات گسترده آنها در خصوص رعايت استفاده از شير پاستوريزه با هدف جلوگيري از بروز بيماري تب مالت، باز هم شاهد بروز اين بيماري، بخصوص در جوامع روستايي هستيم.

رئيس اداره دامپزشكی شهرستان قزوين گفت:عادات غلط تغذيه اي و همچنين عدم آگاهي از خطرات ناشي از انتقال اين بيماري باعث شده است تا برخي از هموطنان عزيز، همچنان اصرار به مصرف شيرخام کنند. اين در حاليست كه يكي از عمده ترين راه هاي انتقال بيماري بروسلوز«تب مالت به عنوان يک بيماري خطرناک و مشترك بين انسان و دام» از طريق مصرف شير خام نجوشيده است و عوارضي در انسان ايجاد مي کند كه حتي با تكميل درمان تا سالها همراه بيمار خواهد بود.

غياث يزدی افزود: اداره دامپزشكي شهرستان قزوين براي جلوگيري از بروز اين بيماري، هرساله اقدام به انجام واكسيناسيون گله هاي دامي مي نمايد. همچنين در مواقع مشاهده بيماري در جمعيت انساني، با نمونه برداري از گله هاي منطقه و تشخيص آزمايشگاهي بيماري، اقدام به حذف دام¬هاي بیمار مي کند، با اين وجود، با توجه به چهره پنهان اين بيماري احتمال وقوع آن همچنان موجود است.

اين مسئول دامپزشكي تصريح كرد: ماه گذشته ازدامهاي يكي از روستاهاي قزوين نمونه برداري به عمل آمد كه با توجه به نتيجه آزمايشگاه دامهاي آلوده حذف شد.

يزدي  به هموطنان توصيه كرد:از مصرف شير خام و فرآورده هاي لبني غير پاستوريزه جدا خودداري کنند و به روستائيان تاكيد كرد پس از دوشيدن شير، حتماً آن را به مدت ۲۰ دقيقه بجوشانند.

وی یادآورشد: همچنين در راستاي كاستن احتمال انتقال بيماري بخصوص در هنگام زايمان دام، با رعايت شرايط بهداشتي اوليه از قبيل جدا كردن دام آبستن از بقيه دامها و جلوگيري از تماس ساير دامها و حيوانات با ترشحات زايماني، از سرايت اين بيماري به دامهاي ديگر جلوگيری شود.

رئيس دامپزشكي قزوين از دامداران خواست در صورت بروز سقط جنين در گله هاي گوسفند و گاو مراتب را در اسرع وقت به اداره دامپزشکی گزارش و از رها كردن جنين هاي سقط شده، جفت و ترشحات حين زايمان دام در محيط و تماس بدون رعايت شرايط بهداشتي با آنها خودداری کنند.

کد خبر 2514700

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha