۱۸ اسفند ۱۳۹۳، ۱۹:۳۴

آئین رونمایی از کتاب «محض اطلاع»-۲/

حدادعادل: تاریخ قبل از انقلاب را خوب بخوانیم تا تکرار نشود

حدادعادل: تاریخ قبل از انقلاب را خوب بخوانیم تا تکرار نشود

غلامعلی حداد عادل در مراسم رونمایی از تاره ترین کتابش گفت: اگر می خواهیم تاریخ قبل از انقلاب تجدید نشود باید آن را خوب بخوانیم.

به گزارش خبرنگار مهر، آئین رونمایی از کتاب «محض اطلاع» شامل تحلیل محتوای جلد هفتم از یادداشت های اسدالله علم به قلم غلامعلی حداد عادل عصر امروز در فروشگاه ترنجستان بهشت با حضور مولف و جمعی از چهره های فرهنگی برگزار شد.

در این مراسم غلامعلی حدادل عادل در سخنانی عنوان کرد: حتی اگر ما به انقلاب اسلامی تعلق خاطر هم نداشته باشیم و به عنوان یک محقق به انقلاب نگاه کنیم باید بپذیریم که این پدیده چنان تاثیری در ۳۶ سال گذشته در جهان داشته که قابل انکار نیست و کمتر اتفاق مهمی را در منطقه سراغ می توان گرفت که با این اتفاق ارتباط نداشته باشد.

وی افزود: انقلاب ما یک واقعیت تاریخی و تاریخ ساز است هم نتیجه تاریخ گذشته است و هم آغازگر تاریخی دیگر است. لذا تحلیل و فهم انقلاب هم از علم تاریخ جدا نیست و باید جدی گرفته شود. متاسفم که در ایران حس تاریخی مان ضعیف شده و کمتر از منظر تاریخ به موضوعات نگاه می کنیم. همین مسئله باعث شده که در مورد بسیاری از شخصیت های معاصرمان کمتر اثر و سندی باقی مانده باشد در حالی که ما در وضعیتی هستیم که به شدت محتاج تقویت حس تاریخی خودمان هستیم و به نظرم برای این کار لازم است رشته تاریخ را در دانشگاهها جدی تر بگیریم و از جوانان بخواهیم به آن روی بیاورند.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با تاکید بر اینکه اگر تاریخ را روایت نکنیم و ننویسیم دیگران آن را می نویسند و دروغ هم می نویسند، گفت: هر کس تاریخ را نخواند مجبور به تجدید آن خواهد بود پس اگر می خواهیم تاریخ قبل از انقلاب تجدید نشود باید آن را خوب بخوانیم. امروزه با زمینه فراهم شده تا تحلیل تاریخ بویژه تاریخ مرتبط با سقوط پهلوی به شکل های ممکن میسر شود. این کاش در کشورمان یک کتابخانه عمومی مختص تاریخ انقلاب هم داشتیم تا هر آنچه دوست و دشمن در این سالها در مورد آن نوشته اند در آن گردآوری می شد.

مراسم رونمایی از کتاب محض اطلاع، نوشته غلامعلی حداد عادل

وی ادامه داد: به باور من، امروزه نیازمان به شناخت تاریخ بیشتر از اوایل انقلاب است. دشمن ما حس می کند که نسل جدید ما به دلیل آنکه قبل از انقلاب را ندیده است باید مورد توجه او قرار بگیرد. البته این مسله که یک جوان ۲۵ ساله امروزی نه انقلاب را دیده نه امام را، یک واقعیت است و اوست که هیچ تصوری از آن سالها ندارد و همین نسل است که امروزه مخاطب غرب قرار می گیرد.

حداد عادل گفت: اینکه ۱۲۰ کانال تلویزیونی به زبان فارسی در خارج از ایران ایجاد شده است که تنها ۱۰ کانال از آنها با نظام غیردشمن است و اینکه مستندهایی مانند از تهران تا قاهره و یا انقلاب ۵۷ ساخته می شود همه نشانه هایی از تلاش غرب و عوامل وابسته به رژیم سابق برای تطهیر خود است. به همین خاطر است که می گویم امروز بیشتر از اول انقلاب به تاریخ نیاز داریم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در بسیاری از تحلیل های غرب نقاط مثبت انقلاب اسلامی نادیده گرفته می شود و حتی به تازگی دیده ام که برخی سایت های داخلی هم مطالبی را منتشر می کنند که به شکل مرموزی می شود از آن نتیجه گرفت که اکثر مردم با انقلاب مخالفند و در حسرت آن روزها هستند. متاسفم که این کارها در حال عادی شدن است و سعی می شود قبح تعریف از شاه در کشور از بین برود.

وی در همین زمینه گفت: من در این فضا احساس وظیفه کردم. با اینکه رشته ام تاریخ نیست در این مدت ۳۶ ساله، کتابهای تاریخی زیادی را خوانده ام و سعی کرده ام که خودم را در کنار نویسنده قرار بدهم و با او گفتگو کنم. یکی از کتابهای مفیدی که در همین مدت خوانده ام مجموعه ۷ جلدی خاطرات علم بود. من از نسلی هستم که چشم گشودنش به اجتماع و سیاست با نخست وزیری علم آغاز شد. همان کسی که میداندار کشتار۱۵ خرداد بود و بارها در خاطراتش به آن افتخار کرده است. بارها به دوستانم توصیه کرده بودم که قدر این نوشته ها را بدانند بویژه اینکه علم آنها در زمانی نوشته است که فکر نمی کرد رژیم تغییر کند.

وی افزود: در این سالها هر چه نشستم تا یک پژوهشگر حرفه ای این کتاب را بخواند و درباره آن کاری بکند خبری نشد. مطمئنم که اگر علم می دانست ۱۰ ماه بعد از مردنش در ایران انقلاب می شود هرگز اجازه انتشار این یادداشت ها را نمی داد. چون چیزهایی را نوشته که فکر نمی کرد روزی سند آگاهی مردم ایران شود.

حداد عادل در ادامه با اشاره به اینکه باید با موجی که در صدد است نسل جدید انقلاب را و خاطرات آنها را از انقلاب جدا کند مقابله کرد، گفت: تحلیل خاطرات امثال علم به نسل جوان ما می فهماند که چرا که انقلاب شده است. من در این کتاب سعی کردم خودم ظاهر نباشم سعی کردم علم حرف بزند و مانع دیدن واقعیت نشوم. از ۷ جلد کتاب خاطراتش که ۴ هزار صفحه است تنها یک جلد را برداشتم و از میان ۲۰ موضوعی که در آن جلد قابل توجه بود ۵ موضوع را انتخاب و تحلیل کردم. همچنین گزیده ای از کتابهای خاطرات عزتشاهی، من زنده ام و پایی که جا ماند نیز در انتهای کتاب آوردم تا خواننده ها بدانند که با انقلاب اسلامی چه اتفاقاتی در کشور افتاده است.

وی همچنین گفت:  اگر من معلم تاریخ دانشگاهها بودم از دانشجویان می خواستم تا از هر جلد این کتاب چند پایان نامه در بیاورند. من البته در متن خودم سعی کردم شعار ندهم و هیجان زده نباشم. هر چند که برخی گفته اند این کتاب سبک بود و باید در آن نظریه می دادی اما به باور خودم من از شهید مطهری الگو گرفتم که بعد از نوشتن کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم، کتاب داستان راستان را نوشت.

 

کد خبر 2515043

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha