۱۹ اسفند ۱۳۹۳، ۱۱:۳۵

تولید مستند «سلطان محمد نقاش» با موضوع تابلوی معراج حضرت رسول

تولید مستند «سلطان محمد نقاش» با موضوع تابلوی معراج حضرت رسول

تصویربرداری فیلم مستند «سلطان محمد نقاش» از تولیدات جدید مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به کارگردانی سیدوحید حسینی به پایان رسید و این فیلم روی میز تدوین رفت.

به گزارش خبرگزاری مهر، این فیلم مستند پیرامون یکی از مشهورترین نقاشان مکتب دوم نگارگری تبریز به نام «نظام‌الدین سلطان محمد نقاش» و بررسی تابلوی معروف معراج حضرت محمد‌(ص) وی تولید شده است.

سیدوحید حسینی درباره ساخت این مستند گفت: آثار درخشانی از سلطان محمد نقاش در موزه های مطرح جهانی از جمله متروپولیتن (نیویورک)، کتابخانه ویکتوریا (لندن) و... وجود دارد که می توان او را سفیر فرهنگ و هنر ایران در جهان معرفی کرد.

وی افزود: در جهان مطالعات وسیعی روی آثار این هنرمند صورت گرفته است؛ اما متاسفانه به همین اندازه که موزه‌های مطرح دنیا با «سلطان محمد» آشنا هستند، در ایران کمتر کسی از وی یاد می کند! در حالیکه او از شخصیت‌های مهم هنر ایران در زمان صفویه و دوره اسلامی به شمار می‌آید.

این مستندساز تصریح کرد: این فیلم، یک مستند پرتره – تاریخی است، به اندازه‌ای که مربوط به واکاوی شخصیت و سبک کار اوست، در حیطه مستند پرتره جای می‌گیرد و به دلیل اینکه «سلطان محمد» در یک دوره مهم تاریخی ظهور کرده و به فعالیت پرداخته (دوره صفویه)، خصلت‌های یک مستند تاریخی را نیز دربر دارد.

حسینی ادامه داد: پژوهش این مستند زمان زیادی برد، زیرا منابع تحقیقاتی بسیاری درباره دوره صفویه وجود دارد. ضمن اینکه در سطح بین‌المللی هم به منابع مکتوب خوبی دسترسی پیدا کردیم و در ایران نیز از کمک اساتیدی مانند آیدین آغداشلو، یعقوب آژند و... بهره بردیم.

وی در پایان گفت: به دلیل اینکه ارائه اطلاعات آرشیوی، ریتم فیلم را پایین می‌آورد، بخشی از معرفی آثار و بررسی کاراکترها با استفاده از انیمیشن مورد بازسازی قرار گرفته است.

عوامل تولید مستند «سلطان محمد نقاش» عبارتند از تهیه‌کننده و کارگردان: سیدوحید حسینی، پژوهشگر: سیدنوید حسینی، مدیر تصویربرداری: امیر پورحکمت، مدیر تولید: مرتضی ابراهیمی، انیمیشن: روزبه شمشیری، تدوین و صداگذاری: یاسر فرزام‌نیا، تهیه شده در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی.

کد خبر 2515332

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha