۲۲ اسفند ۱۳۹۳، ۱۲:۴۲

استمرار پیگیری مهر؛

کارواشهایی که آب دیار کشکان خشکیده را می بلعند/آلودگی در کمین خاک

کارواشهایی که آب دیار کشکان خشکیده را می بلعند/آلودگی در کمین خاک

پلدختر - دامنه فعالیت کارواشهای غیرمجازی که در ورودی شهر پلدختر در شاهراه ترانزیت شمال - جنوب ایجاد شده اند هر روز گسترده تر می شود تا مسئولان مختلف از استمرار این روند ابراز نگرانی کنند.

به گزارش خبرنگار مهر،کارواش هایی که همگی در بخش جنوبی شهر پلدختر ایجاد شده و روز به روز به صورت قارچ گونه به تعداد آنها افزوده می شود نیمی از جاده سراسری تهران - جنوب حد فاصل میدان بسیج تا میدان امام حسین(ع)شهر پلدختر را به تصرف و اشغال خود در آورده اند، کارواشهایی که بهانه ایجاد آنها شستشوی نفتکشهای عراقی عبوری از این محور است.

این واحدها خدماتی که دارای فعالیت غیر اصولی هستند به صورت آلونک هایی در دو طرف جاده ترانزیتی شمال - جنوب قرار گرفته و علاوه بر بلعیدن آب آشامیدنی شهر، فلزات سنگین و سرب را با شستشوی خودروهای سنگین و به ویژه تانکرهای کشنده حامل سوخت عراقی در اراضی کشاورزی و منابع آب منطقه راهی می کنند.

ماشین شویی - جاده پلدختر

رضا آریایی مدیرک مدیریت بحران استان لرستان در حاشیه سفر به شهرستان پلدختر با اشاره به وضعیت این کارواشها در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: با صحبتی که با فرماندار پلدختر داشتم امروز متوجه شدیم این ماشین شویی ها از آب آشامیدنی شهر و بدون کنتور استفاده می کنند.

آریایی افزود: مواد نفتی که پس از شستشو خودروها در محیط جاری می شود در آینده ای نه چندان دور مشکلات زیست محیطی را برای شهروندان به دنبال خواهد داشت.

وی تصریح کرد: این مواد نفتی رشد گیاهان و درختان را به شدت در محل مختل کرده و آنها را از بین می برد و در آینده مشکلات جدی را ایجاد می کند.

مدیرکل مدیریت بحران لرستان گفت: مجوزی برای استفاده  آب آشامیدنی برای شستشوی ماشین ها وجود ندارد و این کار 100درصد تخلف است، آن هم در شهرستانی مانند پلدختر که ما در این شهرستان تنش آبی داریم.

وی افزود: امروزه بحث ذخایر آب برای کشور بحث بسیار مهمی بوده و کمبودها در این زمینه فوق العاده جدی است.

آریایی با بیان اینکه تا جایی که امکان دارد باید فکری به حال این ماشین شویی ها در پلدختر شود تصریح کرد: لازمه کار این است که یک کار گروهی تشکیل شود و به افرادی که در این راستا تجربه دارند، فضای مناسبی در نقطه خاصی برای ماشین شوییها اختصاص داده شده و در مکان جدید ساماندهی شوند.

وی اضافه کرد: ساماندهی ماشین شویی ها باعث می شود که هم به اقتصاد آنها صدمه ای وارد نشده و هم به محیط زیست و منابع آب آشامیدنی آسیب وارد نشود.

ماشین شویی - جاده پلدختر

وی گفت: آب آشامیدنی در این ماشین شویی ها بیهوده و به حال خود رها شده است که این امر موجب می شود بعد از گذشت مدتی آلودگی به سفره های آب زیر زمینی نیز نفوذ کند.

آریایی افزود: چون مواد نفتی همراه آب وجود دارد می تواند آب کشاورزی و آب آشامیدنی و سفره های سطحی را با مشکل مواجه سازد که جبران آن خیلی سخت و دشوار است.

مدیرکل مدیریت بحران لرستان از فرماندار، شورای تامین و شرکت آب و فاضلاب شهرستان پلدختر خواست روی این موضوع کار کنند و شهرداری نیز پای کار بیایید و پایانه ها مکانی را برای ماشین شویی ها در نظر بگیرند تا بتوان آثار زیان بار این معضل را به حداقل ممکن رساند.

این سخنان رضا آریایی در حالی مطرح می شود که پیش از این نیز یک کارشناس آلودگی های محیط زیست در رابطه با فعالیت برخی کارواشها در حاشیه محور ترانزیتی شمال - جنوب در محدوده شهرستان پلدختر گفته بود: این واحدها به طور عمده نسبت به شستشوی خودروهای حامل سوخت به صورت غیراستاندارد و با استفاده از آب شرب شهری اقدام می کنند.

ماشین شویی - جاده پلدختر

محسن تیزهوش معتقد است که بدون شک با توجه به اینکه این خودروهای حامل سوخت معمولا آلوده به مواد سوختی و هیدروکربنی هستند با شستشوی غیراستاندارد آنها در حاشیه جاده و رها کردن پساب در محل جاده و اراضی کشاورزی می توانند خطرات جدی برای محیط زیست طبیعی منطقه به همراه داشته باشند.

تیزهوش ادامه می دهد: فلزات سنگین موجود در پساب خروجی این واحدها می تواند زمینه از بین رفتن پایداری زیستی اکوسیستم های طبیعی و آبی و خاکی منطقه را فراهم کند.

وی با یادآوری اینکه فعالان محیط زیست نیز راضی به از دست رفتن شغلهای ایجاد شده در این بخش با تعطیلی این واحدهای خدماتی نیستند، یادآور می شود: ولی استمرار فعالیت این واحدها با این میزان آلودگی و با استفاده از آب شرب شهری در شرایطی که ما محیط زیستی شکننده داشته و با خشکسالی شدید دست در گریبان هستیم موجب عمیق تر شدن زخم های محیط زیست خواهد شد.

کد خبر 2517283

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha