۲۶ اسفند ۱۳۹۳، ۱۴:۲۵

گزارش مهر/

سنت های چهارشنبه سوری درمیان زبانه های آتش/سبزی بهاررا سیاه نکنیم

سنت های چهارشنبه سوری درمیان زبانه های آتش/سبزی بهاررا سیاه نکنیم

کرمان - این روزها بازار فروش مواد محترقه و آتش زا داغ بوده و سنت های کهن چهارشنبه سوری در آتش طمع افراد سود جو به نابودی کشیده می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، چهارشنبه سوری از سنت های قدیمی مردمان ایران زمین بوده که در آستانه عید نوروز براساس سنت هایی ناب برگزار می شده است.

سنتی که باعث می شد خانواده ها ساعات شادی را به دور از دغدغه های زندگی در کنار یکدیگر سپری کرده و با روحیه ای شاداب و با نشاط سال را به پایان برده و درهای زندگیشان را به روی روزهای بهاری بگشایند.

اما این سنت به مرور و با گذشت زمان بازیچه دست عده ای شد که به دلیل منافع مالیشان حاضر بودند جان افراد دیگر را گرفته و یا یادگاری دردناک از چهارشنبه سوری را تا آخر عمر به مشتریان خود هدیه کنند.

طی سال های اخیر نظارت بر نحوه برگزاری این مراسم به منظور جلوگیری از بروز آسیب های افزایش پیدا کرده و با تلاش نیروی انتظامی حجم زیادی از مواد محترقه کشف و ضبط شده است.

این روزها همه مسئولان بر این نکته که باید چهارشنبه سوری به شیوه قدیمی و در کمال آرامش و ایمن برگزار شود تاکید دارند و در این بین نقش افراد جامعه در رعایت نکات ایمنی و نظارت بر رفتار کودکان بسیار حائز اهمیت است.

باید با رفتارهای آگاهانه و در چارچوب قانون حافظ سنت های دیرین ایران زمین بوده و به افراد سودجو اجازه ندهیم که سبزی بهار را به رنگ سیاه طمع خود تبدیل کنند.

چهارشنبه سوری

نحوه برگزاری چهارشنبه سوری در سالیان دور

محمدرضا گلاب زاده نویسنده و پژوهشگر تاریخ کرمان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: چهارشنبه سوری یکی از سنت هایی بوده که به عنوان بخشی از رسوم دیرپا و کهن نوروز از گذشته های دور تا امروز مطرح بوده است.

این نویسنده و مولف کرمانی ادامه داد: معمولا جشن های نوروز با مراسم سده در دهم بهمن ماه آغاز  می شده و تا ۱۳ نوروز نیز ادامه پیدا می کرد. در گذشته سنت ها به دلیل فرصت و مجالی که بوده مفصل تر برگزار می شد و برای برخی روزها مراسم هایی بود که امروز وجود ندارند.

گلاب زاده گفت: چهارشنبه سوری در گذشته بسیار مفصل تر از امروز برگزار می شود و براساس یک سنت دیرین افراد آتش مختصری می افروخته و از روی آن می گذشتند و شعر «زردی من از تو؛ سرخی تو از من» را بر زبان جاری می کردند.

وی ادامه داد: این بیان اگرچه در ظاهر تاثیری ندارد اما از منظر روانشناسی این حرکت تاثیر قابل توجهی داشته و دلیل آن این است که تماشای رقص آتش، شادی و سروری که با پریدن از روی آتش به آدمی دست می دهد همه و همه اثرات مثبت روانی برای فرد به همراه داشته و حس آرامش، شادی و سرور برای شخص رقم می زند.

گلاب زاده ابراز داشت: اینکه ریشه چهارشنبه سوری کجاست و نقش کی کاووس و سودابه و بقیه کسانی که در اسطوره ها و افسانه ها آمده است چه بوده مفصل و طولانی بوده و در این مجال نمی گنجد؛ اما آنچه که می توان گفت این است که امروز هم می توانیم این سنت زیبا را بدون هرگونه تنش برگزار کنیم.

متاسفانه امروز حرکت هایی ضدسنتی و ضداخلاقی عده ای آشوب طلب از یک ارزش؛ ضد ارزش شاخته است. انفجارها و صدای ترقه ها که گاه سوهان روح بوده زمینه تعذیب بیماران را فراهم می آورد و آرامش خانواده ها را برهم زده و موجب بروز مشکلات می شودسنت ها اساس برگزاری چهارشنبه سوری باشد

وی تصریح کرد: متاسفانه امروز حرکت هایی ضدسنتی و ضداخلاقی عده ای آشوب طلب از یک ارزش؛ ضد ارزش شاخته است. انفجارها و صدای ترقه ها که گاه سوهان روح بوده زمینه تعذیب بیماران را فراهم می آورد و آرامش خانواده ها را برهم زده و موجب بروز مشکلات می شود.

گلاب زاده با اشاره به اینکه چند سالی است که شاهد شیوه های نادرستی در این آیین شاهد هستیم، افزود: معتقدم اگر ما دلبسته سنت ها، تاریخ و فرهنگ هستیم باید به گونه صحیح و براساس سنت ها رفتار کنیم.

وی ابراز امیدواری کرد که به جای برخورد همکاری صمیمانه مسئولین را در برگزاری این مراسمات شاهد باشیم.

چهارشنبه سوری در کرمانشاه

تمهیدات پلیس برای جلوگیری از آسیب های استفاده از مواد آتش زا

فرمانده انتظامی شهرستان کرمان در گفتگو با مهر اظهار داشت: چهارشنبه آخر سال از سنت هایی است که از قدیم رواج داشه و متاسفانه از اوایل دهه ۸۰ با آمدن مواد آتش زا و ترقه خطراتی در این خصوص به وجود آمد و آسیب های جانی فراوانی در یک برهه زمانی متوجه مردم شد.

سرهنگ عبدالعلی روان بخش از تمهیدات پلیس برای کاهش این آسیب ها خبر داد و افزود: خرید شب عید و زیارت اهل قبور در پنجشنبه آخر سال نیز مانند چهارشنبه سوری از سنت های قدیمی مردم ایران زمین است.

عزم نیروی انتظامی برای تامین نظم و امنیت

وی ادامه داد: سنت های زیادی داریم که شاید حضور پلیس در آنها چندان ضرورت نداشته باشد اما زمانی که مساله حفظ جان مردم در میان باشد قطعا پلیس به منظور تامین امنیت و آرامش مردم حضوری پررنگ خواهد داشت.

امیدواریم طریقه برگزاری آیین چهارشنبه آخر سال به مرحله ای برسد که پلیس تنها از دور بحث نظم و امنیت را دنبال کند که این امر نیازمند فرهنگسازی استسرهنگ روان بخش با اشاره به اینکه سنت هایی مانند چهارشنبه سوری باید به شیوه قدیمی برگزار شود، تصریح کرد: در سنت خرید شب عید که از اوایل اسفند ماه آغاز می شود نیز پلیس نظارت داشته و از اواخر بهمن ماه طرح ها و برنامه های ویژه ای را اجرا می کند و مردم در کمال امنیت به امور خود پرداخته و حتی متوجه حضور پلیس نیز نمی شوند.

وی برقراری نظم و امنیت را مهم ترین رسالت نیروی انتظامی دانست و ابراز داشت: امیدواریم طریقه برگزاری آیین چهارشنبه آخر سال به مرحله ای برسد که پلیس تنها از دور بحث نظم و امنیت را دنبال کند که این امر نیازمند فرهنگسازی است.

مردم هشدارهای پلیس را جدی بگیرند

فرمانده انتظامی شهرستان کرمان با اشاره به اینکه در سال گذشته با تدابیر که اندیشیده شد مشکل خاصی در شهر کرمان نداشتیم، گفت: امسال تمام توان نیروی انتظامی برای پیشگیری از حوادث و سوانح در چهارشنبه آخر سال بکار گرفته می شود.

وی ادامه داد: از مردم می خواهیم همانگونه که سال گذشته همکاری خوبی با پلیس داشته و هشدارها را جدی گرفتند داشتند امسال نیز مساعدت های لازم را در این خصوص مبذول دارند.

سرهنگ روان بخش با اشاره به ایام فاطمیه تصریح کرد: قطعا مردم رعایت حرمت این ایام را حفظ کرده و پلیس نیز برای برقراری نظم و حفظ این حرمت ها و حریم ها تمام توان خود را بکار می گیرد.

آیین چهارشنبه سوری به صورت خانواده محور برگزار شود

وی از خانواده ها خواست که مراسم چهارشنبه سوری طبق سنت ها و با نظارت آنها و در محلات برگزار شود و افزود: مکان خاصی برای برگزاری آیین چهارشنبه اخر سال در شهر کرمان در نظر گرفته نشده است.

سرهنگ روان بخش با تاکید بر اینکه برگزاری این آیین نباید برای مردم مزاحمت ایجاد کند، افزود: استفاده از ترقه های دست ساز و مواد آتش زا می تواند باعث بروز آسیب های جبران ناپذیر شود.

برخورد قاطع با مخلان نظم و آسایش

وی از کشف مواد آتش زای آسیب رسان طی چند روز اخیر در شهر کرمان خبر داد و گفت: پلیس با تجمعاتی که احتمال بروز مشکل و آسیب رساندن به افراد وجود داشته باشد برخورد می کند.

سرهنگ روان بخش نظارت خانواده را در جلوگیری از بروز مشکل بسیار موثر دانست و ابراز داشت: در بسیاری از محلات شهر کرمان این آیین با نظارت خانواده ها و طبق سنت قدیم برگزار می شود که پلیس نیز در این خصوص هیچ گونه مخالفتی ندارد.

وی تاکید کرد: به طور قطع با مزاحمت ها و تخلفات در این زمینه برخورد جدی صورت می گیرد.

چهارشنبه سوری

کلیه کارکنان اداری و عملیاتی آتش نشانی در حال آماده باش بوده و مرخصی نیروهای عملیاتی تا پایان ایام عید نوروز لغو استآماد باش کامل آتش نشانی کرمان

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی کرمان  نیز در گفتگو با خبرنگار مهر از آماده باش کامل نیروهای آتش نشانی برای چهارشنبه آخر سال خبر داد و گفت: کلیه کارکنان اداری و عملیاتی آتش نشانی در حال آماده باش بوده و مرخصی نیروهای عملیاتی تا پایان ایام عید نوروز لغو است.

محمدحسین مومنی با اشاره به لزوم آگاه سازی جامعه در خصوص مخاطرات استفاده از موادآتش زا، ترقه و مواد منفجره افزود: گاها پیش آمده که کودکان به دلیل اینکه به زشتی کار بازی با مواد آتش زا آگاهند این مواد را در کیف یا مکانی در خانه پنهان می کنند که همین امر نیز می تواند حادثه آفرین باشد.   

مومنی ادامه داد: خانواده نظارت خود بر فرزندانشان را در این روزها بیشتر کنند و از نگهداری مواد محترقه در منزل جدا خودداری کنند.

وی همکاری مردم در رابطه با جلوگیری از بروز حوادث را بسیار مهم دانست و گفت: از شهروندان می خواهیم به محض مشاهده خرید و فروش مواد محترقه بلافاصله نیروی انتظامی را در جریان قرار دهند.

مومنی با اشاره به اینکه حمل و نقل مواد محترقه باید با رعایت نکات ایمنی همراه باشد، افزود: به داروخانه ها، فروشگاه های رنگ و مواد شیمیایی توصیه می شود از فروش مواد آتش زا به کودکان جدا خودداری کنند.

وی در پایان یادآور شد: در صورت بروز حادثه و حریق افراد ضمن حفظ خونسردی ابتدا افراد مسن و کودکان را به خارج از محل وقوع حریق منتقل  کرده و سپس با ۱۲۵ برای اعزام تیم های آتش نشانی اقدام کنند.

گزارش: اسما محمودی

کد خبر 2520241

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha