۲۷ اسفند ۱۳۹۳، ۱۴:۰۷

در گفتگو با مهر اعلام شد؛

پرتقال‌های تنظیم بازاری در ترافیک جاده شمال!

پرتقال‌های تنظیم بازاری در ترافیک جاده شمال!

قائم مقام دبیرکل خانه کشاورز با بیان اینکه تاکنون مدیریت توزیع میوه شب عید بسیار نامطلوب بوده است، دلایل گرانی پرتقال در روزهای اخیر را تشریح کرد.

عنایت‌الله بیابانی در گفتگو با مهر در مورد علت گرانی پرتقال در بازار در روزهای اخیر اظهارداشت: تابه‌حال مدیریت توزیع بسیار نامطلوب بوده است. سال‌های گذشته اتحادیه‌های تعاونی باغ‌داران این کار را انجام می‌دادند اما امسال سازمان مرکزی تعاون روستایی مسئولیت آن را بر عهده گرفته است. مقداری هم افرادی که به صورت خصوصی دست‌اندر کار توزیع مرکبات هستند از این وضعیت سوء استفاده کردند. این افراد به این مساله فکر نمی‌کنند که اگر مرکبات تا دهم فروردین‌ماه مصرف نشود باید آنها با پارو از انبارها بیرون کرد.

قائم مقام دبیرکل خانه کشاورز کشور با اشاره به اینکه نوسانات این چنینی در ایام عید همواره وجود داشته است، افزود: هیچ‌گاه ما در تنظیم بازار مرکبات، پرتقال را از ۱۵۰۰ تومان بیشتر نخریدیم و همیشه قیمت‌ها ثابت و مورد حمایت دولت بود و تعاونی‌ها نیز مجبور بودند با همان قیمت محصولات را عرضه کنند.

بیابانی در پاسخ به این پرسش که امسال ذخیره‌سازی مرکبات با مشکل مواجه بوده است یا توزیع آنها؟ اضافه کرد: توزیع مشکل دارد، مسئولان باید پیش بینی می‌کردند که مرکبات به موقع از محل ذخیره سازی وارد مراکز عرضه شود. الان مسیر جاده‌ها شلوغ است و احتمال دارد کامیون‌ها به سختی حرکت کنند.

وی ادامه داد: این مساله در گذشته پیش بینی شده بود، یعنی پرتقال‌ها را می‌آوردند و در سردخانه‌های اطراف تهران دپو می‌کردند و دیگر نیازی نبود در شلوغی ایام نزدیک به فروردین ماه این کار انجام شود، الان جاده‌های شمال شلوغ است و کسی رغبت نمی‌کند بار بیاورد.

بیابانی با تاکید بر اینکه باید برنامه‌ریزی درست‌تری در این زمینه انجام می‌شد که این کار زودتر انجام شود، گفت: ما باید واقعیت را بپذیریم و برای سامان‌دهی مسایل این چنینی دولت باید بخش خصوصی را تقویت کند که در ۷ سال گذشته نیز همین طور بوده، این ناهماهنگی‌های پیش آمده باعث گرانی شده است.

وی با بیان اینکه تب و تاب بازار پرتقال در یکی دو روز آینده از بین می‌رود، افزود: به زودی مرکبات به اندازه کافی وارد مراکز عرضه می‌شود.

بیابانی با اشاره به اینکه مرکبات به اندازه کافی وجود دارد و ذخیره سازی نیز به اندازه کافی انجام شده است، اضافه کرد: فقط باید توزیع را درست انجام می‌دادند که ندادند، ضمن اینکه باید از وزیر جهادکشاورزی تشکر کرد که امسال مجوز واردات مرکبات به کشور را صادر نکرد.

وی در مورد برخی مباحث مطرح شده مبنی بر اینکه عرضه پرتقال در سبدهای ۷ کیلویی سبب شده تا مردم رغبتی به خرید آن‌ها نداشته باشند، اظهارداشت: این گونه نیست. هر خانواده هر قدر هم که ضعیف باشد، برای شب عید ۷ کیلوگرم مرکبات خرید می‌کند، این توجیه درستی نیست.

 

 

 

 

کد خبر 2520885

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha