۲۹ اسفند ۱۳۹۳، ۱۶:۳۵

قربانلو در گفتگو با مهر:

مسیر تردد یوزهای آسیایی علامتگذاری شد/ شاهرود مامن حیات وحش نادر

مسیر تردد یوزهای آسیایی علامتگذاری شد/ شاهرود مامن حیات وحش نادر

شاهرود – رئیس زیستکره پارک ملی توران بیارجمند، از اهمیت توجه مسافران به مسیر تردد یوزهای آسیایی خبر داد و گفت: در این راستا مسیر تردد این گونه نادر حیات وحش در حاشیه پارک ملی توران علامتگذاری شد.

علی اکبر قربانلو در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن اشاره به تهدیدات جاده ای موجود خصوصا در ایام نوروز برای یوزهای آسیایی در محور مواصلاتی تهران – مشهد در منطقه خارتوران بیارجمند در شهرستان شاهرود، اظهار داشت: به واسطه حجم تردد بالای وسایل نقلیه در ایام تعطیلات نوروز، ستاد مردمی حفاظت از محیط زیست با همراهی اداره پارک ملی توران و راه و ترابری شهرستان میامی اقدام به نصب ۲۰ بنر اطلاع رسانی در خصوص مسیر تردد یوز کرده است.

وی افزود: این بنرها در فواصل مشخص و در حد فاصل جاده بیارجمند- عباس آباد و میاندشت به گونه ای نصب شده است که تا حد زیادی توجه رانندگان عبوری را نسبت به تردد یوزهای آسیایی به خود جلب کند.

مسافران می توانند مشاهدات خود را به اطلاع مسئولان برسانند

این مقام مسئول همچنین با بیان اینکه مسافران می توانند مشاهدات خود را به اطلاع مسئولان برسانند، تصریح کرد: مشاهده یوزهای آسیایی به واسطه جمعیت کم این گونه بسیار دشوار است لیکن از مسافران خواهشمندیم مشاهدات احتمالی خود را درباره این گونه با شماره ۰۹۱۲۲۷۳۷۰۴۲ درمیان بگذارند.

قربانلو تاکید کرد: از هموطنان خواهشمندیم در صورت بروز سانحه و برخورد احتمالی وسایت نقلیه موتوری با یوزهای آسیایی نیز با ماموران حفاظت از محیط زیست تماس حاصل کنند چرا که این موضوع از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

وی ادامه داد: به جز یوز آسیایی حاشیه پارک توران محل عبور برخی دیگر از گونه های جانوری طبیعی مانند جبیر و آهو است لیکن از مسافران نوروزی انتظار می رود در تردد خود از مسیر حاشیه پارک توران شاهرود به این موضوع نیز عنایت داشته باشند.

خارتوران بیارجمند شاهرود - یوزپلنگ

تنها ۴۰ قلاده یوز آسیایی در دنیا وجود دارد

عضو هسته مرکزی ستاد مردمی حفاظت از محیط زیست شهرستان شاهرود با بیان اینکه تنها ۴۰ قلاده یوز آسیایی در جهان وجود دارد، گفت: افزایش این گونه کم یاب جانوری مرهون تلاش های شبانه روزی مسئولان پارک ملی توران است لیکن این مهم توجه مسافران نوروزی را نیز می طلبد.

حنیف رضا گلزار با تاکید بر تردد مسافران نوروزی از حاشیه پارک ملی توران، اظهار داشت: نصب تابلو های هشدار دهنده در مسیر میاندشت، بیارجمند و میامی اقدامی مثبت برای جلب توجه مسافران به مسیر تردد یوزهای آسیایی است هرچند این اقدام به نوعی مسکن برای این مهم محسوب می شود و در آینده باید به فکر درمان قطعی این امر بود.

وی ادامه داد: اقداماتی نظیر نصب چراغ های هشدار دهنده، فنس کشی محل های پیک تردد یوز های آسیایی، نصب تابلو های اطلاع رسانی، فرهنگ سازی و آموزش همچنین زیر گذرهای طبیعی می تواند در زمره راهکارهای پیشگیری از تصادفات جاده ای یوزهای آسیایی باشد.

۵ درصد کل یوزهای جهان در محور تهران – مشهد تلف شدند

این فعال محیط زیست با بیان اینکه اتلاف یوزهای آسیایی فاجعه ای زیست محیطی برای دنیا است، ابراز داشت: چندی پیش دو قلاده یوز آسیایی در برخورد با خودرو های عبوری تلف شدند که این امر معادل پنج درصد کل یوزهای جهان است لیکن از این اتلاف می توان به عنوان یکی از فجایع زیست محیطی سال های اخیر نام برد.

گلزار خاطرنشان کرد: فاجعه وقتی جدی تر می شود که بدانیم در فاصله زمانی سال های ۸۶ تا ۹۳، ۵۷۰ قلاده گوشت خوار در کشور تلف شده اند که ۳۹۰ مورد یا ۷۰درصد از این تلفات به واسطه تصادفات جاده ای رقم خورده و همچنین شایان ذکر است که دو قلاده یوز آسیایی که در ماه های اخیر و ظرف یک هفته کشته شدند، ماده و دارای قابلیت زادآوری بوده اند.

وی ادامه داد: علاوه بر یوز آسیایی گونه های دیگری نظیر چهارپایان نیز از مسیر حاشیه پارک ملی توران عبور می کنند که این گونه های جانوری نیز باید مورد توجه رانندگان و مسافران نوروزی قرار بگیرند.

خارتوران بیارجمند شاهرود - یوزپلنگ

 عدم حمایت های بین المللی از انجمن یوز ایران

عضو ستاد مردمی حفاظت از محیط زیست شهرستان شاهرود در پاسخ به این سوال که اقدامات انجمن یوز ایران در اینباره چه بوده است، گفت: متاسفانه انجمن یوز ایران به واسطه تحریم های موجود و عدم حمایت های خارجی با مشکل کمبود بودجه مواجه است لیکن نمی تواند به نحو احسن در رابطه با تقویت زیرساخت های پیشگیری از سوانح مرتبط با یوز آسیایی اقدام کند.

گلزار تاکید کرد: اما از اداره کل حفاظت از محیط زیست استان سمنان بیش از این توقع است و این اداره می بایست با درک اهمیت خطرهای موجود در کمین جمعیت اندک یوز های آسیایی، اقدامات مکفی و مناسبی را مخصوصا در ایام نوروز اتخاذ کند.

وی در خاتمه افزود: در حالی که سال ۹۴ را آغاز می کنیم که تنها  ۴۰ قلاده یوز آسیایی در دنیا وجود دارد که این امر نشان دهنده اهمیت حمایت از این گونه جانوری در خطر انقراض است.

کد خبر 2521804

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha