به گزارش خبرنگار مهر، تئاتر ایران در حالی وارد بهار سال جدید میشود که در بهار سال ۹۳ اتفاقات متعددی را پشتسر گذاشت. در ذیل مهمترین اتفاقات رخ داده در بهار سال ۹۳ در عرصه تئاتر ایران را مرور میکنیم:
دیدار رئیس سابق شورای شهر تهران با عباس جوانمرد
رئیس شورای شهر تهران شامگاه ۷ فروردینماه به مناسبت سال نو و روز جهانی تئاتر ملاقاتی با عباس جوانمرد مؤسس گروه «هنر ملی» داشت که جوانمرد در این ملاقات خواستار احیای مدرسه تئاتر فرهنگسرای بهمن توسط شهرداری تهران شد.
درگذشت حمید مهرآرا بازیگر با سابقه تئاتر
زندهیاد مهرآرا پس از سالها مبارزه با بیماری دیابت روز جمعه ۸ فروردینماه سال ۹۳ چشم از جهان فروبست. وی از بازیگران پرکار تئاتر، تلویزیون و سینما طی دهههای ۶۰ و ۷۰ بود که بازی در مجموعههایی چون «تاراج»، «پهلوانان نمی میرند»، «آرایشگاه زیبا»، «امیر کبیر»، «روزگار جوانی» از برجسته ترین آثار او در مقام بازیگر هستند.
همچنین بازی در نمایشهای «پیروزی در شیکاگو»، «زنگ بیداری» و «شعبدهباز» نیز از جمله فعالیتهای مرحوم حمید مهرآرا در عرصه تئاتر و تله تئاتر هستند.
بستری شدن بهرام ریحانی در بیمارستان فیروزگر
روز جمعه ۱۵ فروردینماه خبر بستری شدن بهرام ریحانی بازیگر جوان پانتومیم ایران همه را غافلگیر کرد. وی که از اسفندماه سال ۹۲ و طبق معاینات پزشکی از ابتلای خود به سرطان کبد مطلع شده بود، در بیمارستان فیروزگر به خبرنگاران گفت: وقتی در شیراز که برای انجام آزمایشهای لازم رفته بودم، جواب آزمایشها را دیدم باورم نمیشد که به بیماری سرطان کبد مبتلا شدهام. به دکتر میگفتم شاید اشتباهی رخ داده و شاید به اشتباه نام من پای این آزمایشها قرار گرفته چون تا به این سن همیشه ورزش کردهام و هیچگاه لب به سیگار نزدهام.
مدیرکل هنرهای نمایشی برنامههای خود را اعلام کرد
حسین طاهری مدیرکل سابق هنرهای نمایشی در فروردینماه سال گذشته در خصوص شعار اقتصاد و فرهنگ و رویکرد مرکز هنرهای نمایشی در سال ۹۳ اظهار داشت: برای اجرایی کردن مفاهیم مطروحه در تناسب با هنر نمایش و انتخاب رویکرد صحیح و ساماندهی شده، در ایام کاری و نیز تعطیلات نخستین و دومین هفته فروردینماه جاری، چند نشست کاری و جلسات فشردهای به عنوان گام نخست با حضور تعدادی از استادان، هنرمندان و کارشناسان حوزه نمایش برگزار شد.
وی درباره رویکرد ادارهکل هنرهای نمایشی بر حمایت بیشتر از چه نمایشهایی است، تصریح کرد: ابتدا باید اشاره کنم که برنامهریزی روزآمد برای بهرهگیری هنرمندانه از ظرفیتها و قابلیتهای هنر نمایش با توجه عمیق به باورهای دینی و آداب و سنن ملی در جهت هویت ایرانیاسلامی، مورد تاکید است. البته آثار نمایشی از این دست که همیشه، بر صدر جای دارند، نیازمند عرقریزان روح و طی دوران جنینی و تولد و زیستی خلاقانه هستند. در این راستا، آثاری از این سنخ در هر مرحلهای از ایده تا اجرا، مورد عنایتاند و با ملحوظ داشتن الزامات تاثیرگذاری بر مخاطب، انشاالله به گونهای صحیح و کارآمد، عملیاتی خواهند شد.
طاهری ادامه داد: در عین حال، تلاش برای به اجرا درآمدن آثار نمایشی با پیامهایی هنرمندانه و روشن برای رونق اقتصاد ملی و مردمی و انگیزش عزم ملی در بهدستگیری سرنوشت کشور در حوزههای مختلف، با باور به توانمندیهای متنوع و متکثر ایرانی در گستره مراکز استانها و سایر شهرها و پرهیز از ایستایی و توقف صرف و مخل در پایتخت نیز صورت خواهد گرفت. تاکید مرکز هنرهای نمایشی در سال ۹۳ بر زمینهسازی مناسب برای شناسایی آثار مطلوب و نیز طراحی یا نمونهسازی اجرای آثاری است که در ترویج روح ایمان و توجه به بنمایههای فرهنگی موثر در استقلال ملی تولید شوند. این در حالی است که مخاطب قراردادن خانواده و جوانان در ایجاد امید و نشاط با استفاده از فضاسازی مناسب برای اجرا شدن آثار نمایشی وام گرفته از ادبیات و متون گرانسنگ فارسی، طرح و معرفی سامانیافته مفاخر و قهرمانان ملی، محلی و اسطورههای ایرانی و رویکرد خاص به زبان فارسی به عنوان یکی از نمادها و سمبلهای وحدت ملی نیز به صورتی جدی، مد نظر قرار خواهند گرفت.
مدیرکل هنرهای نمایشی، بسترسازی مناسب برای ترویج هنرمندانه فضایل اخلاقی در آثار نمایشی و پرهیز از موقعیتها و زمینههایی را که به لذتجویی صرف و خودخواهانه دامن میزند و یا به اشاعه بیمارگونه اباحهگری میانجامد، نیز جزو برنامههای مرکز هنرهای نمایشی برشمرد.
طاهری ادامه داد: تدوین و نشر مولفههای هنرمندانه در تولید و اجرای آثار نمایشی، اقتضا میکند به گونهای عمل شود که این آثار، هم به عنوان مانع و سدی در برابر تحقیر خلقیات ایرانی و تمسخر زبان فارسی نقشآفرینی کنند و هم کارکردی در راستای ارتقای فرهنگ بومی و ایرانیاسلامی و اصالت خانواده ایرانی داشته باشند.
مدیر مرکز هنرهای نمایشی با تاکید براهمیت نوع تامین هزینهها در تئاتر، به ترویج روحیه تلاش برای استفاده از شیوههای روزآمد، کارا و استقبال از به کارگیری روشهای مطلوب شناخته شده نیز اشارهای کرد و افزود: باید روشهای ابداعی در اقتصاد هنر نمایش کشور با تاکید بر تسری هدفمند آن به موقعیتهای جغرافیایی منطقه و نیز بینالمللی ذضمن بررسی، مورد حمایت قرار گیرد.
حسین طاهری در پایان مطرح کرد: با دعوت، استقبال و استمداد از نقد کارشناسانه و مشفقانه هنرمندان و استادان و کارشناسان خبره و دلسوز در حوزههای هنر نمایش، امیدواریم تا در مسیر برنامهریزی و اجرا، بتوانیم به تصحیح بههنگام روندها و رویهها، اقدام نموده و در این حرکت جمعی و گروهی که به همت خانواده بزرگ و پرشمار هنرمندان و دستاندرکاران هنر نمایش جلوهگری میکند، با عزم راسخ ملی، افقهای نو را درنوردید و بدون تردید، چشماندازهای متعالیتر را در قاب آینده، پیشرو قرار داد.
اولین اظهارات رئیس شورای نظارت و ارزشیابی
رضا دادویی که در روزهای پایانی سال ۹۲ به ریاست شورای نظارت و ارزشیابی ادارهکل هنرهای نمایشی منصوب شده بود، در فروردینماه سال ۹۳ درباره برنامهها و تغییرات احتمالی مدنظر در روند و عملکرد این شورا به خبرنگار مهر گفت: ما پایبند به قانون اصلی خود در شورا که همان آخرین مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است، هستیم و خود را موظف به انجام این مصوبه میدانیم.
وی تأکید کرد: بخش تکلیفی ما مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است و تمام تلاش ما این است که بدون اعمال سلایق شخصی این مصوبه را اجرا کنیم. تمامی اعضای شورا که برای ارزشیابی و نظارت بر آثار نمایشی فعالیت میکنند موظف به پایبند بودن به مصوبه مذکور و اجرای آن بدون اعمال سلیقه شخصی هستند.
رئیس شورای نظارت و ارزشیابی ادارهکل هنرهای نمایشی در آن گفتگو از تفکیک حوزههای مختلف نمایشی و شکلگیری شوراهای تخصصی در این زمینه خبر داد و گفت: در سال جاری بخشهای کاری شورای نظارت را تفکیک کردیم و برای هر کدام از آنها شورایی تخصصی در نظر گرفته شد. بخش تئاتر کودک، نوجوان و عروسکی، بخش تئاتر آزاد و سرگرمیها و همچنین بخش تئاتر حرفهای تفکیکبندی مدنظر در شورا بود.
دادویی درباره چرایی و دلیل این تقسیم بندی یادآور شد: هدف ما ارائه خدمات بهتر به گروههای نمایشی و تسهیل کارها بود. شورای تخصصی در زمان و فرصتی کافی در تعامل و ارائه خدمات به گروههای نمایشی بخشهای تعیینشده خود در شورای نظارت خواهند بود.
نشست رسانهای دبیر هفدهمین جشنواره بینالمللی تئاتر دانشگاهی ایران
سیاوش قائدی دبیر هفدهمین جشنواره بینالمللی تئاتر دانشگاهی ایران روز چهارشنبه ۲۰ فروردینماه ۹۳ در جمع خبرنگاران در دبیرخانه این رویداد تئاتری با اشاره به ایجاد دگرگونی در ساختار و فراخوان جشنواره هفدهم توضیح داد: ما بخشهای خیابانی و نمایشنامهخوانی را از جشنواره کنار گذاشتیم و در عین حال روند انتخاب آثار را هم تغییر دادیم. برای ما در این دوره از جشنواره کیفیت مهم بود و در عین حال هیچ سهمیهای در جشنواره وجود نداشته و ندارد.
وی درباره استفاده از چهرههای متفاوت و در عین حال شناختهشده تئاتر در هیأت داوران جشنواره با اشاره به همکاری نکردن برخی چهرههای تئاتری و تئاتر دانشگاهی با جشنواره به دلیل بدبین بودن به روند تئاتر گفت: ما جهت حضور چهرههای تئاتری منتقد برای همکاری با ما فراخوان میدهیم ولی این همکاری به معنی عقب کشیدن از ایدهها و برنامههای تئاتر دانشگاهی نیست. به دلیل حضور پیدا نکردن برخی چهرههای تئاتری این اتفاق رخ میدهد که چهرههایی تکراری در هیأت داوران دورههای مختلف جشنواره تئاتر دانشگاهی دیده میشوند.
دبیر هفدهمین جشنواره بینالمللی تئاتر دانشگاهی ایران در نشست مذکور با اشاره به تغییرات ایجاد شده در این دوره از جشنواره خواستار نقد و اعتراضهای منطقی از عملکرد دبیرخانه این رویداد تئاتری شد و درباره وضعیت تالار مولوی برای حضور در جشنواره هفدهم تصریح کرد: هنوز تعمیرات تالار مولوی شروع نشده و احساس میکنم دانشگاه تهران اشتیاقی برای راهاندازی تالار مولوی ندارد.
انتخابات پرحاشیه هیأت مدیره خانه تئاتر
انتخابات هیأت مدیره خانه تئاتر در حالی شامگاه ۳۱ فروردینماه در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر برگزار شد که نبود نظم، توجه به صحبت کاندیداهای انتخاباتی، همکاری عوامل فنی سالن اصلی و ارائه گزارش قابل قبولی از سوی مدیرعامل خانه تئاتر از نقاط ضعف آن بود.
نکته قابل توجه در گزارش مدیرعامل خانه تئاتر اشاره به اعداد و ارقامی بود که در آنها یک یا دو یا شش ریال هم به چشم میخورد. راد در گزارش خود و بعد از اشاره به فعالیتها و همچنین مشکلات بودجه خانه تئاتر در سال گذشته و وضعیت ساخت و ساز ساختمان جدید خانه تئاتر، یادآور شد: دوستان نگویند خانه تئاتر برای ما چه کرده زیرا خیلی کارها کرده است. خیلیها بیمه نبودند ولی حالا از این امکان برخوردار هستند.
شهرام کرمی از دبیری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان خداحافظی کرد
روز ۲ اردیبهشت ماه شهرام کرمی که از چهرههای شناخته شده تئاتر کودک و نوجوان و مدیریتی در این حوزه از تئاتر است و طی دورههای نوزدهم و بیستم جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان، دبیری این رویداد بینالمللی تئاتر را بر عهده داشت، در پی مطلبی که در سایت شخصی خود با عنوان «خداحافظی با جشنواره تئاتر کودک و نوجوان» منتشر کرد، به نوعی از دبیری جشنواره بیست و یکم کنارهگیری کرد.
درگذشت ماهگل مهر بازیگر جوان تئاتر
شامگاه ۲ اردیبهشتماه سال ۹۳ ماهگل مهر بازیگر جوان تئاتر ایران که طی سالهای گذشته با بیماری سرطان دست و پنجه نرم میکرد، چشم از جهان فروبست.
آخرین حضور ماهگل مهر بر صحنه تئاتر در نمایش «دایی وانیا» نوشته آنتوان چخوف و کارگردانی اکبر زنجانپور بود. وی در نقش سونیا که یکی از شخصیتهای مطرح نمایشنامههای چخوف است در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه رفت.
پیام دهکردی دبیر جشنواره بیست و یکم تئاتر کودک و نوجوان شد
چهارشنبه ۳ اردیبهشتماه سال ۹۳ حسین طاهری در حاشیه سفر خود به استان قم درباره وضعیت دبیر جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان گفت: مذاکرات برای دبیری بیست و یکمین جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان همدان انجام گرفته و پیام دهکردی به عنوان دبیر این جشنواره انتخاب شده است.
اظهارات مدیرکل سابق هنرهای نمایشی درباره وضعیت ساخت و ساز و راهاندازی تئاتر شهر
حسین طاهری اردیبهشتماه سال ۹۳ در برنامه رادیویی «فانوس» در رادیو نمایش در بخشی از صحبتهای خود درباره وضعیت ساخت و راهاندازی تئاتر شهر در استانهای مختلف کشور گفت: تاکنون در حدود ۱۰ تئاتر شهر مناسب در مراکز استانها راهاندازی شده و من امیدوارم با ادامه این مسیر در همه شهرها تئاتر شهر مناسب دوستان تئاتری داشته باشیم.
وی در آن گفتگو با قلمداد کردن این مرکز به عنوان نهادی برای سیاستگذاری و پشتیبانی نمایش کشور، رسالت اصلی مرکز هنرهای نمایشی را در حل مسأله کمبود سالنها، پیگیری و پیدا کردن حلقههای مفقوده در این مشکل دانست و تأکید کرد: در حقیقت بودجه مرکز هنرهای نمایشی در حد یک سریال تلویزیونی است و طبیعتا با چنین بودجه ای امکان احداث یک سالن مناسب و در حد یک چهارم تئاترشهر هم وجود ندارد. مبنای ما در سیاست های مدیریتی پیدا کردن زنجیره های مفقوده و ایجاد همگرایی برای حل این مشکل در سطح کشور است. لزومی ندارد که سالن ها در حد تالارهایی خیلی بزرگ و فاخر باشد بلکه ما در برنامه ریزی ها و نمونه سازی های خود در سال جاری به سالن های مناسب متعلق به شهرکها یا آموزش و پرورش های منطقهای گرفته تا تئاتر شهرهای بزرگ در مراکز استان ها، فکر کرده ایم.
مدیرکل سابق هنرهای نمایشی در آن برنامه رادیویی در مورد راهکار مرکز برای جذب تماشاگران بیشتر به سالن های نمایشی گفت: ما سعی کردهایم جدول اجرای سالن ها به صورت سالانه بسته شود تا فعالان تئاتر فرصت داشته باشند چند ماه پیش از اجرا، تبلیغات کار خود را آغاز کنند و فعالیتشان در تلویزیون هم منعکس شود. به این ترتیب در روند درست مهندسی تبلیغات، تماشاگر علاقه مند به تئاتر مشتاق به تماشای نمایش خواهد شد و نمایش تماشاگر خود را پیدا خواهد کرد و با سالن پر روی صحنه خواهد رفت.
طاهری همچنین در خصوص بحث مهندسی تبلیغات در این حوزه ادامه داد: بخشی از این امر گردش نمایش ها در سطح کشور است. چراغ یک نمایش خوب نباید تنها ۳۰ یا ۴۰ شب روشن بماند، بلکه باید ساز و کار تخصصی و فنی آن فراهم شود تا در بستری شفاف و روشن تعامل گروه های تئاتری با استان ها و شهرستان ها و بین تهران و استان ها صورت گیرد.
وی در برنامه رادیویی «فانوس» در بهار سال ۹۳ درباره اقدامات این ادارهکل برای تبدیل مجدد آن به مرکز یا حتی سازمان تصریح کرد: ما طی جلساتی که تا به حال برگزار کردیم لزوم و ضرورت تبدیل این اداره به سازمان را مطرح کردیم و سعی داریم با کمک اهالی تئاتر تصویری درست از بزرگی و عظمت تئاتر را به مسئولان نشان دهیم تا مسئولان پی ببرند که قطعا یک ادارهکل پاسخگوی نیازهای خانواده بزرگ تئاتر نیست و با یک بودجه کلان تر جایگاه بین المللی خود را در چشم انداز تئاتر ۲ دهه آینده، بزرگتر ترسیم کنیم. تئاتر می تواند به شاخه های اقتصادی و فرهنگی، سیاسی و حتی ورزشی و سلامت جامعه آینده کمک کند و باید سیاستگذاران به نقش مهم تئاتر توجه بیشتری کنند.
مدیرکل سابق هنرهای نمایشی در گفتگوی مذکور در مورد بحث فصل ۵ و بودجه اختصاص داده شده به تئاتر کشور یادآور شد: از رسانه ها و مطبوعات و اصحاب رسانه خواهش می کنم که کمک کنند در بودجه فصل ۵، تئاتر شهرستان ها هم دیده شود تا به جایگاه تئاتر شهرستان ها و تخصیص بودجه به آن توجه بیشتری شود.
بازشدن درهای تالار مولوی به روی دانشجویان بعد از چند ماه تعطیلی
روز ۶ اردیبهشتماه سال گذشته درهای سالن اصلی تالار مولوی به عنوان یکی از مهمترین سالنهای تئاتری ایران به روی دانشجویان و چهرههای تئاتری باز شد و افرادی که زمانی به عنوان کارگردان یا بازیگر یک اثر نمایشی و یا مخاطبان تئاتری وارد تالار مولوی میشدند، بعد از ماهها وارد این فضای هنری شدند تا در نشست هماندیشی تالار مولوی شرکت کنند.
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران در این نشست هماندیشی با اشاره به عملی نشدن حمایت از تالار مولوی جهت بازسازی و تعمیرات از سوی سازمانهای دیگر، تصریح کرد: من خودم را به عنوان یک مسئول در تیررس قرار دادم و چند ماه بعد از تعطیلی تالار مولوی جهت تعمیرات و بازسازی شانتاژ رسانهای علیه من شروع شد. برخی از رسانهها و خبرنگاران بدون اینکه عکس من را هم دیده باشند از بنده هیولایی ساخته بودند.
اولین اخبار بازسازی سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر
اتابک نادری رئیس سابق مجموعه تئاتر شهر در ۹ اردیبهشتماه سال ۹۳ از آغاز فاز دوم بازسازی این مکان تئاتری و شروع این امر از ۱۵ خردادماه سال ۹۳ در سالن اصلی مجموعه خبر داد و تأکید کرد: برنامه ریزیها به گونهای است که بازسازی سالن اصلی تئاتر شهر تا برگزاری جشنواره تئاتر عروسکی تهران - مبارک تمام شود.
استعفای رئیس مجموعه تئاتر شهر
اتابک نادری رئیس سابق مجموعه تئاتر شهر که در دوره مدیریت قادر آشنا بر تئاتر ایران، ریاست مجموعه را عهدهدار شده بود، در ۱۰ اردیبهشتماه سال ۹۳ از سمت خود استعفا کرد.
جشن کارگردانان خانه تئاتر
یکشنبه ۱۳ اردیبهشتماه جشن انجمن کارگردان خانه تئاتر با تجلیل از ۳ نسل از کارگردانهای تئاتر ایران در خانه هنرمندان ایران برگزار شد که در یک بخش از این مراسم با حضور محمود دولتآبادی، جمشید مشایخی و اصغر فرهادی از عباس جوانمرد مؤسس گروه «هنر ملی» تجلیل شد. در بخش دیگری از مراسم مذکور نیز از فرهاد مهندسپور و محمد چرمشیر تجلیل شد. فرهاد مهندسپور در جشن انجمن کارگردانان خانه تئاتر تاکید کرد که ۲ دولت قبلی موفق شدند تئاتر را تبدیل به تجارت کنند و اینکه به این ورطه بیفتیم که به جای صاحب تئاترها شدن به فکر پول درآوردن باشیم، فاجعهبار است.
معرفی رئیس جدید مجموعه تئاتر شهر
روز ۱۴ اردیبهشتماه سال ۹۳ پریسا مقتدی که ریاست تماشاخانه سنگلج را بر عهده داشت، طی حکمی از سوی حسین طاهری مدیرکل سابق هنرهای نمایشی به عنوان رئیس جدید مجموعه تئاتر شهر منصوب شد.
معرفی مدیر جدید تالار مولوی
روز 20 اردیبهشتماه سال 93 جعفر گلمحمدی مدیرکل امور فرهنگی دانشگاه تهران طی حکمی امیرحسین حریری را به عنوان مدیر جدید تالار مولوی منصوب کرد.
جشن انجمن بازیگران تئاتر
جشن بازیگر انجمن بازیگران تئاتر شامگاه شنبه ۲۰ اردیبهشتماه در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر برگزار شد که طی آن با اجرای قطعات نمایشی مختلف وضعیت بودجه و عملکرد مدیریت تئاتر مورد نقد قرار گرفت.
۱۰ سالگی گروه تئاتر «آران»
شامگاه ۲۸ اردیبهشتماه سال گذشته و همزمان با سالروز تولد خیام شاعر ایرانی و در اولین اجرای اپرای عروسکی «حافظ»، گروه تئاتر عروسکی «آران» به سرپرستی بهروز غریبپور ۱۰ ساله شد.
اهدای نشان فردوسی به قطبالدین صادقی
اردیبهشتماه سال ۹۳ دانشگاه فردوسی مشهد با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نشان فردوسی را به احمد سمیعی، مهدی محقق و قطبالدین صادقی اهدا کرد و صادقی طی برگزاری مراسم اهدای این نشان، پیشنهاد برگزاری مسابقه و اهدای جایزه به نمایشهای برگرفته از شاهنامه فردوسی را داد.
مسدود شدن در ورودی ساختمان قدیمی اداره تئاتر
سه شنبه ۳۰ اردیبهشتماه سال ۹۳ بنای قدیمی اداره برنامههای تئاتر که چند سالی است به بهانه بازسازی به مخروبه تبدیل شده، با چالشی جدید مواجه شد و آن هم مسدود شدن ورودی با دیوار آجری برای ممانعت از ورود افراد متفرقه به این ساختمان بود. روز چهارشنبه ۳۱ اردیبهشتماه سال گذشته، مدیر اداره برنامههای تئاتر درباره دلیل دیوارکشی و مسدود کردن در ورودی بنای قدیمی اداره تئاتر اینگونه توضیح داد که همسایهها از وضعیت ایجاد شده در ساختمان شکایت داشتند و به همین دلیل مسئولان تصمیم گرفتند تا مشخص شدن وضعیت بازسازی، ورودی ساختمان مسدود شود.
خالی ماندن صندلی ایران در جلسه سالانه یونیمای جهانی
چهارشنبه ۳۱ اردیبهشتماه سال ۹۳ مشخص شد که تئاتر عروسکی و «مبارک یونیما»ی ایران در جلسه سالانه یونیمای جهانی نماینده نداشت که دلیل آن هم غیبت حمیدرضا اردلان رئیس «مبارک یونیما» در این جلسه به دلیل تأمین نشدن پول بلیت و سفر به کوبا بود.
گمانه زنیها درباره دبیر جشنواره سی و سوم تئاتر فجر
دوشنبه ۱۲ خردادماه ۹۳ و در حالی نام هنرمندانی چون حسن فتحی، نغمه ثمینی و حمید امجد برای دبیری جشنواره سی و سوم تئاتر فجر مطرح شده بود، از سوی روابط عمومی ادارهکل هنرهای نمایشی اعلام شد که گزینه مدنظر برای دبیری سی و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر از سوی مدیرکل هنرهای نمایشی انتخاب شده و معرفی او در نیمه دوم خردادماه ۹۳ انجام میشود.
اختصاص بخشی از ساختمان استیجاری اداره تئاتر به تئاتر دانشگاهی
شنبه ۱۷ خردادماه ۹۳ نیمی از مکان استیجاری اداره برنامههای تئاتر با حکم مدیرکل سابق هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به کانون تئاتر دانشگاهیان تعلق گرفت که با این اتفاق فضای تمرینی که برای همه گروههای تئاتری بود از ۸ به ۴ سالن کاهش یافت.
توقیف اجرای نمایش «تانگوی تخم مرغ داغ» و بیانیه گروه اجرایی نمایش
شنبه ۱۷ خردادماه سال گذشته گروه نمایش «تانگوی تخممرغ داغ» که شامگاه جمعه ۱۶ خردادماه در تالار وحدت به اجرای عمومی خود ادامه نداد و توقیف شد، طی بیانیهای اعلام کرد که در سال جهاد اقتصادی و فرهنگی هنرمندان به عنوان سربازان فرهنگ و هنر این سرزمین در خط مقدم آن هستند و در این بیانیه توضیح داده شد که این اثر نمایشی به نقد اقدامات نسنجیده و تقلید کورکورانه رژیم پهلوی میپردازد.
اظهار نظر رئیس شورای نظارت و ارزشیابی درباره معرفی دبیر جشنواره تئاتر فجر
دوشنبه ۱۹ خردادماه سال ۹۳ رضا دادویی رئیس شورای نظارت و ارزشیابی ادارهکل هنرهای نمایشی درباره وضعیت معرفی دبیر سی و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر و کاندیداهای مدنظر برای دبیری این دوره از جشنواره، از معرفی دبیر جشنواره سی و سوم تئاتر فجر تا پایان خردادماه سال گذشته خبر داد.
از سرگیری اجرای عمومی نمایش «تانگوی تخم مرغ داغ»
عباس غفاری مدیر روابط عمومی ادارهکل هنرهای نمایشی در ۲۰ خردادماه سال گذشته درباره وضعیت اجرای نمایش «تانگوی تخممرغ داغ» به خبرنگار مهر گفت: بعد از چند روز مذاکره و ایجاد تعامل بین مدیرکل هنرهای نمایشی و نماینده قوه محترم قضاییه و همچنین گروه اجرایی نمایش «تانگوی تخممرغ داغ»، خوشبختانه مشکلات اجرای این نمایش برطرف شد و این اثر نمایشی میتواند از امشب ۲۰ خردادماه اجرای خود را از سر بگیرد.
اظهارات دبیر بیست و یکمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان
پیام دهکردی روز چهارشنبه ۲۱ خردادماه ۹۳ به عنوان دبیر بیست و یکمین جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان با اشاره به افزایش تعداد بخشهای این دوره نسبت به دورههای گذشته، جشنواره تأکید کرد: در این جشنواره به تئاتر دانشآموزی توجه ویژهای شده است.
دعا کردن برای بهبود وضعیت بهرام ریحانی
جمعه ۲۳ خردادماه سال گذشته خواهر بهرام ریحانی از تمامی علاقهمندان و مخاطبان تئاتر درخواست کرد تا برای برادرش که با وجود سختیهای بیماری سرطان روحیه خود را همچنان حفظ کرده بود، دعا کنند تا این جوان عرصه تئاتر بتواند مبارزه با بیماری را ادامه دهد و در آیندهای نه چندان دور بار دیگر بر صحنه تئاتر قدم بگذارد.
اعلام زمان جدید بازسازی سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر
پریسا مقتدی رئیس جدید مجموعه تئاتر شهر یکشنبه ۲۵ خردادماه سال ۹۳ با اشاره به پیشنهاد سرپرست دفتر طرحهای عمرانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تأیید مدیرکل هنرهای نمایشی برای انجام بازسازی سالن اصلی مجموعه، از بازسازی این سالن تئاتری بعد از برگزاری سی و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر خبر داد.
عکس کنار خبر از: مهدی مریزاد
نظر شما