۲ فروردین ۱۳۹۴، ۱۱:۴۳

گزارش خبری/

شیراز وشهرت جهانی درختان سروناز/زیباترین آبشارخاورمیانه را ببینید

شیراز وشهرت جهانی درختان سروناز/زیباترین آبشارخاورمیانه را ببینید

شیراز- شیراز درکنار جاذبه های تاریخی خود، زیبایی های طبیعی بسیاری نیز دارد که از آنجمله می توان به باغهای ایرانی بسیار زیبا و درختان منحصربه فرد سروناز اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، باغ ارم كه در بلوار ارم جاي دارد، يكي از زیباترین باغ های شیراز و ایران است و درختان سروناز آن شهرت جهانی دارند.

اين باغ دارای عمارتی سه طبقه و زیبا به سبک قاجاریه است که از نظر معماری، نقاشی، كنده كاری، کاشی کاری و گچبری از شاهکارهای دوران قاجار به شمار مي آيد.
 
نارنجستان قوام
ساخت نارنجستان قوام توسط علی محمدخان قوام‌الملک دوم در سال 1290 هجری قمري آغاز و در سال 1305 هجری قمري توسط فرزندش محمد رضا خان قوام‌الملک به پایان رسید.

این باغ محل حکومت خاندان قوام‌الملک و همچنين برای تشکیل جلسات عمومی و نشست‌های بزرگان و اشراف در دوران قاجار مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

باغ عفیف آباد

باغ عفیف آباد يا باغ گلشن به وسیله میرزا علی محمدخان قوام الملک ساخته شده است. این باغ یکی از باغ های تاریخی و زیبای شیراز است که در آخر خیابان عفیف آباد قرار گرفته و 127 هزار متر مربع گستردگي دارد.

مهمانان نوروزی در باغ ارم شیراز

درون باغ، کاخ بسیار زیبایی قرار دارد که با کاشیکاری های زیبا و ستون های سنگی همانند ستون های تخت جمشید تزیین شده است. در این باغ قهوه خانه سنتی، حمام خزانه ای و دو موزه نظامی و عبرت وجود دارد.

باغ دلگشا

حدود 400 متری جنوب آرامگاه سعدی، باغی زیبا به نام دلگشا قرار دارد كه  پیشینه تاریخی آن به پيش از اسلام باز مي شود.

در کنار این زیبایی ها، مواهب طبیعی خدادادی استان فارس نیز جاذبه ای شگرف را برای گردشگران فراهم آورده است که ازآنجمله می توان به آبشار مارگون اشاره کرد.

آبشار مارگون

آبشار مارگون یکی از زیباترین آبشارهای خاورمیانه  است که در مجاورت شهر سپیدان و در مرز استان فارس و استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است. بعد از جاده ماشین رو، تا آبشار چند دقیقه پیاده روی لازم است که این راه هموارسازی و سیمانی شده است . اطراف این آبشار در فصل بهار بسیار سرسبز و دیدنی است.

همچنین در ادامه مسیر رودخانه انبوه درختان، باغات سیب و ... به چشم می خورد. رودخانه حاصل از این چشمه ها بسیار پر آب بوده و تا سپیدان امتداد دارد.
هیچ رودخانه ای در بالای این آبشار وجود ندارد.هر چند آبشار چشمه، ابعاد مشخصی ندارد زیرا هر روز چشمه ای جدید در حاشیه آبشار ایجاد شده و گاه نیز چشمه ای آبش کم یا قطع می شود.

آب این آبشار در گرم ترین فصل سال بسیار خنک و زیر 10 درجه است، اما به علت جوشان بودن این آب، مانند آب چشمه، رفتن در آن یا نوشیدنش هیچگونه عارضه ای مانند پا درد یا سرما خوردگی به دنبال ندارد.

آبشار مارگون

منطقه حفاظت شده آبشار مارگون که شرایط و زیبایی خود آبشار را دارد در سال 78 با مصوبه شورای حفاظت محیط زیست به عنوان منطقه حفاظت شده جنگلی اعلام شد. خرس قهوه ای، بز و پازن، خارپشت، کفتار، رودک، شغال، گرگ، روباه معمولی و... از گونه های جانوری مشاهده شده در این منطقه به شمار می رود.

آبشار مارگون یکی از جاذبه های گردشگری زیبا در خاورمیانه و استان فارس به شمار می رود.

آبشاری با چهار نوع آب

آبشارهای فدامی از زیباترین آبشارهای کشور است. فاصله این آبشارها از مرکز استان فارس 380 کیلومتر است که در منطقه گرم و خشک بخش فرگ داراب و در آخرین نقطه جنوب شرقی فارس در مسیر بندر عباس واقع شده است.

آبشارهای شور و شیرین فدامی در هشت کیلومتری شمال غربی شهر فدامی و در فاصله 135 کیلومتری جنوب شرقی شهر داراب واقع شده است.

عرض آبشار شیرین فدامی در گذشته به 800 متر می رسید و عریض ترین آبشار طبیعی ایران محسوب می شد به دلیل خشکسالی و استفاده بی رویه کشاورزان بالادست اکنون به 200 متر رسیده است.

ارتفاع آبشار شور فدامی که در بالادست آبشار شیرین واقع شده 10 تا 15 متر است و برای بازدید از آن باید حدود یک کیلومتر راه را طی کرد.

آبشار فدامی

در این رابطه رئیس انجمن دوستداران میراث فرهنگی استان فارس با اشاره به وجود این جاذبه های دیدنی گفت: وجود جاذبه های طبیعی نظیرآبشار مارگون، آبشار فدامی و... همچنین باغهای ایرانی و تاریخی شیراز شرایط مناسبی را برای گردشگران فراهم آورده تا مسافران نوروزی بتوانند از این جاذبه ها بازدید کنند.

 مسعود منیعاتی گفت: یکی از وی‍ژگیهای آبشار فدامی وجود چهار نوع آب شور و شیرین و سرد و گرم است که در فاصله 20 متری آبشار شیرین با هم مخلوط می شوند و استخر طبیعی زیبایی با آب زلال و شفاف برای بازدیدکنندگان پدید می آورند.

وی ادامه داد: این نوع آبشار در نوع خود در سطح کشور بی نظیر است و می تواند گردشگران زیادی را با خود همراه سازد.

این فعال میراث فرهنگی استان فارس با اشاره به باغهای ایرانی نیز گفت: باغ ارم که به ثبت جهانی نیز رسیده جاذبه ای بی مانند است که نه تنها معماری تاریخی ایران را نشان می دهد بلکه مسافران می توانند  درختان سروناز که از زیباییهای منحصربه فرد شیراز محسوب می شود را در این باغ جهانی به نظاره بنشینند.

کد خبر 2522166

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha