۳ فروردین ۱۳۹۴، ۱۱:۵۸

دولتی مهر:

نقشه خشکسالی هواشناسی اردبیل استخراج می شود

نقشه خشکسالی هواشناسی اردبیل استخراج می شود

اردبیل – مدیر کل هواشناسی استان اردبیل گفت: نقشه خشکسالی هواشناسی استان به صورت متناوب استخراج می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، علی دولتی مهر صبح دوشنبه در بازدید از اتاق کنترل جوی هواشناسی جاده های اردبیل به خبرنگار مهر گفت: هواشناسی کشاورزی در استان اردبیل اهمیت ویژه دارد و برای توسعه آن برنامه ریزی هایی صورت گرفته است.

وی از جمله اقدامات را تهیه نقشه خشکسالی هواشناسی استان بر اساس میزان بارش و شرایط اقلیمی در مناطق مختلف عنوان کرد.

مدیر کل هواشناسی استان با بیان اینکه طی سال های اخیر خشکسالی به صورت مداوم در اردبیل تجربه شده است، افزود: این نقشه گویای وضعیت خشکسالی در شهرستان های مختلف است.

دولتی مهر تصریح کرد: نتایج مطالعات دوره ۸۴ ماهه نشان می دهد در شهرستان های نمین، نیر، کوثر، اردبیل و خلخال خشکسالی ضعیف وجود دارد.

وی افزود: فقط در بخش کوچکی از شهرستان خلخال خشکسالی متوسط و شدید احصا شده است.

به گفته مدیر کل هواشناسی استان در سایر مناطق استان وضعیت مطلوب بوده و به ویژه در شهرستان های پارس آباد و بخشی از شهرستان بیله سوار وضعیت مطلوب است.

وی با تاکید به اینکه این مطالعات وضعیت خشکسالی دوره ۸۴ ماهه تا پایان بهمن ۹۳ را نشان می دهد، اضافه کرد: خشکسالی  در دوره های زمانی متناوب احصا شده و اطلاعات آن در تمام دنیا قابل بهره برداری است.

دولتی مهر از جمله ضرورت های توسعه کشاورزی استان را هواشناسی دقیق و کاربردی دانست و اضافه کرد: آغاز به کار سامانه «تهک» بر همین اساس در دستور کار قرار گرفته است.

وی افزود: هواشناسی به دنبال احصا نیازهای کاربران خود و رشد و توسعه اقتصاد پایدار است که این شامل پاسخگویی به نیاز کاربران از جمله کشاورزان به صورت موردی خواهد بود.

مدیر کل هواشناسی استان تاکید کرد: به طور مثال کشاورز تمایل دارد بداند در چه مقاطعی بارش در زمین زراعی اش به وقوع خواهد پیوست و یا اینکه ابرهای بارش زا تا چه حد نیاز مزرعه وی را تامین خواهد کرد.

دولتی مهر ابراز امیدواری کرد در سال جدید توسعه هواشناسی کشاورزی با همکاری نهادهای متولی دیگر به شکل مطلوب به وقوع بپیوندد.

وی در خصوص وضعیت جوی استان اضافه کرد: در هفته اول فرودین ماه آسمان نیمه ابری با وزش باد در برخی مناطق پیش بینی شده است.

مدیر کل هواشناسی استان افزود: با هدف اطلاع از شرایط جوی شماره تلفن «هواگو» ۱۳۴ برای شهروندان اردبیلی و شماره تماس ۳۳۶۲۶۹۹۰-۰۴۵برای سایر شهروندان تدارک دیده شده است.

به گفته این مسئول وضعیت جوی استان از طریق ۸۰ ایستگاه هواشناسی و ۹ دوربین جاده ای نظارت می شود.

کد خبر 2522372

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha