۸ فروردین ۱۳۹۴، ۱۱:۳۳

گزارش مهر/

بازار داغ فروش گز وسوهان بلداجی/ استقبال مسافران از سوغات محلی

بازار داغ فروش گز وسوهان بلداجی/ استقبال مسافران از سوغات محلی

شهرکرد - مسافران بسیاری در چهارمحال و بختیاری به شهر بلداجی پایتخت تولید گز ایران در ایام نوروز سفر کرده اند و با خرید گز در این شهر بازار داغی را برای گز سازان این شهر رقم زدند.

به گزارش خبرنگار مهر، یکی از مهمترین سوغات چهارمحال و بختیاری گز است که از ترکیب چند ماده مهم که مهمترین آن انگبین، سفیده تخم مرغ، مغز پسته و بادام است ساخته می شود.

این شیرینی معروف و سنتی ایران به علت طعم لذیذ آن و همچنین خواص آن علاقمندان بسیاری دارد.

 این شیرینی مهمترین شیرینی در ایام نوروز برای پذیرایی در دید و بازدید ها در استان چهارمحال و بختیاری و استان اصفهان به شمار می رود و سفره هفت سینی در خانه ای از این دو استان وجود ندارد که شیرینی گز در آن وجود نداشته باشد.

 در سال های بسیاری دور گز در ابتدا در استان اصفهان تولید می شده است که کارگران بسیاری از این استان به ویژه شهر بلداجی به علت نبود کار در این استان به اصفهان سفر می کرده اند و در کارگاه های گز سازی مشغول به کار می شدند.

این کارگران بعد مدتی مهارت گز سازی را فرا می گیرند و خود استاد گز سازی می شوند و به شهر خود باز می گردند و تصمیم می گیرند در شهر خود تولید گز را انجام دهند.

از طرفی انگبین ماده اولیه گیاهی گز به وفور در کوهستان های این استان وجود داشت و همچنین این استان تولید کننده اول کشور در تولید بادام است و گز سازان با استفاده ازگیاه انگبین و بادام با کیفیت توانستند گز با کیفیتی تولید کنند که شهرت گزشان از شهرت گز اصفهان پیشی بگیرد.

گز سازی

ایام نوروز مسافران بسیاری وارد شهر بلداجی شده اند و گز تازه تولیدی گز سازان این شهر را خریداری کرده اند.  استقبال از گز بلداجی موجب شد که کارگاه های گز سازی روز به روز در این شهر توسعه یابند و هم اکنون ۸۰ کارگاه گز سازی مشغول تولید گز در این شهر هستند.

فروشگاه های فروش گز کارگاه های گز سازی تمام وقت فعالیت می کنند و از مسافران نوروزی با گز پذیرایی می کنند و در هر فروشگاهی صاحب فروشگاه بهترین گز خود را در ظرفی زیبا قرار داده و در بدو ورود مسافر به فروشگاه از او پذیرایی می کند.

در کنار تولید گز، بسیاری از گز سازان سوهان نیز تولید می کنند که فروش آن نیز با استقبال همراه است.

تولید نقل، پولکی، نبات، گز سوهان و... و. نیز از دیگر محصولاتی است که در این شهر تولید می شود.

بسیاری از مسافران به صورت کارتنی گز بلداجی را خریداری می کنند  و بیشتر گز با ترکیب عسل و انگبین ۴۲ درصد پسته و بادام را خریداری می کنند.

گز سازی

رئیس اتحادیه گز سازان بلداجی در گفتگو با خبرنگار مهر اذعان داشت: مسافران بسیاری در ایام نوروز به شهر بلداجی سفر کرده اند و از سوغات های این شهر خریداری کرده اند.

وی بیان کرد: گز سازان در ایام نوروز نیز فعال بوده اند تا گز تازه را برای سوغات مسافران تولید کنند.

وی بیان کرد: استفاده از انگبین گیاهای و استفاده از بادام با کیفیت تولیدی استان از مهمترین ویژگی گز تولید بلداجی است.

رئیس اتحادیه گز سازان بلداجی تاکید کرد: کارگاه های گز سازی بیش از یک هزار و ۵۰۰ نفر اشتغال دراین شهر ایجاد کرده اند.

بلداجی به واسطه تولید گز مرغوب و با کیفیت شهرت جهانی پیدا کرده است

فرماندار بروجن در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: بلداجی جز توابع شهرستان بروجن استان چهارمحال و بختیاری است و یکی از مهمترین شهرهای این شهرستان است و این شهر هم اکنون شهرت جهانی دارد.

سیف الله فیاضی اذعان داشت: تولید شیرینی گز در این شهر موجب شده است که این شهر دارای شهرت جهانی پیدا کند.

وی بیان کرد: شهرستان بروجن یکی از پر مسافرترین شهرستان های استان چهارمحال و بختیاری بوده است که در این میان مسافران بسیاری از شهر بلداجی بازدید کرده اند و از سوغات های این شهر خریداری کرده اند.

فرماندار بروجن بیان کرد: شهرستان بروجن به واسطه داشتن مراکز زیبایی گردشگری همچون تالاب های گندمان و چغاخور، منطقه گردشگری سیاسرد همیشه مورد استقبال مسافران و گردشگران بسیاری بوده است.

گزارش از بهاره صمیمی

کد خبر 2523851

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha