۱۰ فروردین ۱۳۹۴، ۱۰:۵۲

گزارش خبری/

كاستان؛ طبیعتی زیبا و بکر در مانه و سملقان/ ناشناخته های گردشگری

كاستان؛ طبیعتی زیبا و بکر در مانه و سملقان/ ناشناخته های گردشگری

بجنورد - روستای كاستان با طبیعتی زیبا و بکر و دارا بودن جنگل های انبوه، آبشارها و غارهای طبیعی از جمله مناطق گردشگری خراسان شمالی محسوب می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، روستای كاستان با جمعیتی حدود هزار نفر در ۵۰ كیلومتری شهر آشخانه مركز شهرستان مانه و سملقان واقع شده و با وجود داشتن طبیعتی زیبا و بكر، آنچنان كه باید و شاید برای گردشگران شناخته شده نیست.

وجود دره ها و کوه های مرتفع، جنگلهای انبوه، رودخانه های خروشان، آبشار زیبا، غارهای فراوان، اماكن تاریخی و ...این روستا را به یکی از روستاهای دیدنی و منحصر به فرد خراسان شمالی تبدیل كرده است.

روستای کاستان در خراسان شمالی

اما آنچه كه سبب مهجور ماندن این روستای زیبا شده، نبود راه دسترسی مناسب در بخشی از مسیر حركت به سمت این روستا است كه علی رقم شروع طرح بهسازی و آسفالت از حدود شش سال پیش، هنوز ۱۶ كیلومتر فاصله بین روستای زرد تا این روستا آسفالت نشده است.

البته بهسازی انجام شده در این مسیر و اتمام پل های آن امكان تردد در این محور را تسهیل كرده و در حال حاضر با وجود خاكی بودن، راه دسترسی تقریبا مناسبی محسوب می شود.

اصلاح جاده روستای كاستان سبب شده تا خیل گردشگرانی كه پیش از این به دلیل راه نامناسب، قید سفر به این روستا را می زدند، در فصول بهار و تابستان كوله بار سفر بسته و جسم و جان خود را به خنكای طبیعت بكر چشمه سالان و زوی جندان و سولی قباخ بسپارند.

دیدنی های طبیعی کاستان

آبشار زیبای واقع در دره موسوم به زوی جندان از جمله آبشارهای زیبای شهرستان مانه و سملقان محسوب می شود كه از كوهپایه قورخود سرازیر می شود و با دارا بودن آبی  گوارا و معدنی، از طریق لوله كشی، آب مورد نیاز اهالی روستا را تامین می كند.

در این دره انواع درختان گردوی وحشی، داغداغان، عرعر، سرخه ولیك و سیاه ولیك، افرا و ... سر به فلك كشیده اند و در برخی قسمت ها با رسیدن سرشاخه ها به یكدیگر تونل های سبز بسیار زیبایی بر فراز راه باریكی كه تنها با پای پیاده امكان تردد در آن است، بوجود آورده اند.

همچنین در این روستا غارهای طبیعی زیبایی از جمله سولی قباخ و آرمادلو و غارهای زوی جندان وجود دارد و جالب آنكه بر اساس گفته اهالی این روستا هنوز پای انسانی امروزی به برخی از غارهای موجود در این روستا نیز نرسیده است.

چشمه های این روستا افسونگران واقعی هستند، افسونگرانی كه سبب می شوند اگر گردشگری تنها یك بار در كنار این چشمه ساران بنشیند، شیفته شود و با وجود مشكلات راه دسترسی بارهای دیگر نیز به این روستا بازگردد.

روستای کاستان در خراسان شمالی

چشمه‌های دره زوی‌ جندان، کهنه ‌قلعه، سولی ‌قباخ، خان ‌چشمه، سارترنولی، سارآق مزار، آق‌سو، اورته برن، حسن بک، اورنچه چشمه، رمضان چشمه، کورچشمه و ... از جمله این چشمه ها محسوب می شوند كه هر گردشگری را مجذوب خود می كند.

همچنین مرقد امامزاده هادی(ع) از نوادگان امام موسی کاظم(ع) در این روستا از زیارتگاه های شاخص شهرستان مانه و سملقان است و اهالی این روستا نیز روایات فراوانی از كرامات و معجزات این امامزاده دارند.

بر اساس اظهارات مسئولان اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی روستای كاستان به عنوان روستاهای جدید هدف گردشگری در این استان شناسایی شده است.

کد خبر 2524523

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha