۱۸ فروردین ۱۳۹۴، ۱۰:۰۳

منصف خبر داد؛

معاملات بازار دانه های آجیلی به ۵ هزار میلیارد ریال افزایش یافت

معاملات بازار دانه های آجیلی به ۵ هزار میلیارد ریال افزایش یافت

ارومیه- رئیس اتاق اصناف خوی از افزایش ارزش معاملات بازار بورس دانه های آجیلی آفتابگردان و کدوی کشور در خوی طی سال گذشته به ۵ هزار میلیارد ریال خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، محسن منصف صبح سه شنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه سقف تجارت و داد و ستد تخمههای آجیلی آفتابگردان و کدو در بازار دانه های آجیلی کشور در خوی طی سال گذشته به ۵ هزار میلیارد ریال افزایش یافت، ادامه داد: هم اکنون حجم زیادی از معاملات دانه های آجیلی کشور در این بازار انجام می شود.

وی با اعلام اینکه هم اکنون بالغ بر ۱۰۰ کارخانه فرآوری در زمینه سورتینگ ، بوجاری و تخمه پزی در خوی فعال هستند، اظهار داشت: در بازار بورس دانه های آجیلی آفتابگردان و کدوی خوی به صورت مستقیم چهار هزار نفر مشغول بکار هستند.

رئیس اتاق اصناف خوی با اشاره به اینکه طی سال گذشته در ۱۸ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی خوی آفتابگردان و کدو کشت شده که ۲۴ هزار تن تخم آفتابگردان و ۱۲ هزار تن تخم کدو از این اراضی برداشت شد، افزود: برداشت تخم آفتابگردان در خوی بصورت مکانیزه بوده و از اول شهریور ماه آغاز و تا اواخر مهرماه ادامه دارد.

منصف واردات دانه های آجیلی آفتابگردان و کدو به کشور را تهدیدی برای تنها بازار بورس این محصولات عنوان کرد و گفت: وجود بزرگترین میدان تخمه و خشکبار خاورمیانه در خوی نشان از اهمیت تولید و صادرات تخمه های آفتابگردان و کدو داشته که باید مورد توجه قرار گیرد.

در اراضی کشاورزی خوی هشت نوع آفتابگردان و کدوی آجیلی کشت و در بازار بورس این شهرستان عرضه می شود که  اقلام دانه های آفتابگردان کشت شده در شهرستان خوی از نوع قلمی یا شمشیری، بادامی، دورسفید، پستهای و روغنی و اقلام کدو نیز از نوع ریز خوی یا مشهدی، گوشتی یا همدانی و قلمی است.

کد خبر 2528129

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha