۱۹ فروردین ۱۳۹۴، ۱۲:۵۷

مهر گزارش می دهد/

مجوز معدن بهانه قطع درختان/وقتی بشر دست خشکسالی را از پشت می بندد

مجوز معدن بهانه قطع درختان/وقتی بشر دست خشکسالی را از پشت می بندد

یزدـ در اقلیم گرم و خشک یزد، درخت جواهری گرانبها است و پرورش آن در بي آبي، به راستی خون دل خوردن است و قطع ۵۰ درخت کهنسال بنه در خاتم و درختان دیگری در خضر آباد، خبر ناگواری برای مردم استان يزد بود.

به گزارش خبرنگار مهر، در حالی که خشکسالی خود به تنهایی زخمی کاری بر پیکره طبیعت و منابع طبیعی یزد وارد آورده است، این روزها سودجویانی به بهانه ها و انگیزه های مختلف، دست خشکسالی را از پشت بسته اند و خود یک تنه به پیکار با طبیعت و فضای سبز و باغ های یزد پرداخته اند.

خبر قطع درختان کهنسان بنه در خاتم و درختان کهنسال دیگری در مناطق مختلف استان یزد از جمله خضرآباد و ... ناگوارترین خبری بود که بهار امسال می شد از طبیعت یزد شنید، خبری که خون مردم این مناطق را به جوش آورد و همه مسئولان امر و دست اندرکاران پای صحنه جرم کشاند.

قطع ۵۰ اصله درخت بنه در شهرستان خاتم

خبر قطع بیش از ۵۰ اصله درخت بنه در شهرستان خاتم به سرعت در سراسر استان پیچید و مسئولان امر با جدیت تمام و البته با همکاری مردم در سریع ترین زمان ممکن متخلفان و سودجویان بی توجه به طبیعت را دستگیر کردند.

این متخلفان گرچه ابتدا از بیان انگیزه های خود برای قطع این درختان طفره می رفتند اما در نهایت، تلاش برای کسب مجوز معدن، علت قطع این درختان اعلام شد.

قطع درختان بنه

از آنجا که درختان کهنسال بنه به عنوان یکی از ذخائر طبیعی سبب شده بود تا منابع طبیعی با صدور مجوز استخراج معدن و فعالیت های معدنی در این منطقه مخالفت کند، برخی سودجویان اقدام به قطع این درختان کردند که با اطلاع رسانی به موقع مردم، از فعالیت آنها جلوگیری شد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان خاتم در این زمینه اظهار داشت: قطع این درختان در منطقه جنگلی چاه منج انجام شد و افراد سودجو شبانه اقدام به قطع درختان این منطقه کردند و از آنجا که به خاطر دست اندازی به طبیعت از چندی پیش توسط برخی افراد سودجو، منطقه به طور شبانه روزی تحت نظارت بود، افراد سودجو دستگیر و بازداشت شدند.

متخلفان دستگیر شدند/ طمع تملک معدن آهن، طبیعت چاه منج را ناکار کرد

رضا پورتیموری عنوان کرد: دستگیر شدگان سه نفر هستند که به طمع تملک معدن آهن با اره موتوری در ساعت یک بامداد وارد این منطقه جنگلی شدند و اقدام به قطع ۵۰ اصله درخت بنه کردند.

افراد سودجو پس از قطع درختان، جای کنده ها را با خاک پوشانده بودند تا منطقه عاری از هر گونه پوشش گیاهی به نظر برسد و از این طریق بتوانند مجوزهای معدنی خود را دریافت کنند وی یادآور شد: این افراد پس از قطع درختان، جای کنده ها را با خاک پوشانده بودند تا منطقه عاری از هر گونه پوشش گیاهی به نظر برسد و از این طریق بتوانند مجوزهای خود را دریافت کنند.

پورتیموری خسارت وارد شده به این منطقه به دنبال قطع ۵۰ درخت کهنسال بنه را بالغ بر پنج میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: افراد متخلف هم اکنون در بازداشت به سر می برند و پرونده آنها با همکاری دستگاه قضایی و نیروی انتظامی تکمیل شده و اکنون در انتظار صدور حکم به سر می برد.

دستگاه قضایی استان یزد نیز همکاری جدی با منابع طبیعی در این زمینه داشت و اقدام به بازداشت این افراد کرد.

با متجاوزان اراضی طبیعی بدون چشم پوشی برخورد خواهد شد

محمدرضا حبیبی، رئیس کل دادگستری استان یزد در این زمینه با تاکید بر اینکه دستگاه قضا با متصرفان و متجاوزان اراضی ملی بدون چشم پوشی برخورد خواهد کرد، اظهار داشت: پرونده متجاوزان به اراضی ملی در منطقه خاتم در حال بررسی و رسیدگی است و نتیجه نهایی آن پس از کارشناسی های انجام شده، اعلام می شود و حکم صادر شده در مورد آنها لازم الاجرا خواهد بود.

قطع درختان بنه

محمدرضا حبیبی تاکید کرد: گرچه متخلفان انگیزه خود از قطع این درختان را بهره برداری از معدن و کشف طلا اعلام کردند اما هنوز تحقیقات تکمیلی در حال انجام است.

مدتی کوتاه پس از این اتفاق در خاتم، تعدادی از درختان که از ۱۵ تا ۳۵ سال سن داشتند نیز در منطقه خضرآباد در شهرستان اشکذر قطع شدند مدتی کوتاه پس از این اتفاق در خاتم، تعدادی از درختان که از ۱۵ تا ۳۵ سال سن داشتند نیز در منطقه خضرآباد در شهرستان اشکذر قطع شدند.

کشاورزان منطقه با اعلام خبری مبنی بر قطع درختان، ماموران نیروی انتظامی و منابع طبیعی را در جریان قرار دادند.

کشاورزان این منطقه با بیان اینکه این درختان را سالها با سختی و تلاش و در شرایط خشکسالی و سرمازدگی از هرگونه آسیب محافظت کردند، خواستار پیگیری موضوع از سوی مسئولان امر و مجازات قانونی متخلفان و بررسی انگیزه های آنها از این اقدام شدند.

قطع بی رویه درختان در مناطق مختلف استان یزد

قطع بی رویه درختان و خشکاندن آنها در یزد از مدتی پیش آغاز شده و بسیاری از این اتفاقات نیز به دور از چشم مسئولان رخ می دهد به نحوی که در مناطقی نظیر شاهدیه یزد، به ناگاه به جای باغ سرسبزی که تا چندی پیش مملو از درختان انار و زردآلو و ... بود، یک ساختمان سبز می شود.

قطع و خشکانیدن درختان در هر منطقه با انگیزه های خاص خود انجام می شود، در منطقه ای نظیر خاتم برای دریافت مجوز معدن، در شاهدیه با انگیزه ساختمان سازی و ... و حتی در برخی مناطق نیز برخی افراد با انگیزه انتقام جویی اقدام به قطع درختان کرده اند.

قطع درختان بنه

این اقدام با هر انگیزه ای که انجام می شود، زخمی کاری بر پیکره منابع طبیعی و فضای سبز یزد است و به هیچ وجه جبران پذیر نخواهد بود حتی اگر متخلفان، میلیونها تومان جریمه شوند.

در شرایطی که خشکسالی خود زخمی اساسی بر پیکره طبیعت استان یزد وارد کرده است و به هر حال این شرایط تا حدی اجتناب ناپذیر است، عوامل انسانی باید بسیار کنترل شده و با احتیاط با طبیعت برخورد کنند نه اینکه خود زخمی دیگر بر پیکر بی جان طبیعت یزد بزنند.

در اقلیم یزد، درخت، عنصری گرانبها و ارزشمند محسوب می شود و به طور قطع، بریدن هر شاخه سرسبزی از درختان، خسارتی سنگین محسوب می شود چه برسد به اینکه ۵۰ اصله درخت کهنسال، یک شبه به خاطر سودجویی عده ای از بین برود.

در شرایط خشکسالی فعلی، انسان به عنوان بهره بردار اصلی طبیعت باید باری از دوش این موهبت خدادادی بردارد نه اینکه خود با قطع درختان در آسیب زدن به منابع طبیعی، دست خشکسالی و بلایای طبیعی را از پشت ببندد و خود عامل نابودی طبیعت باشد.

کد خبر 2529153

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha