۲۲ فروردین ۱۳۹۴، ۱۵:۱۹

امیر کوهستانی:

کاهش بودجه تئاتر باعث خصوصی سازی آن شد

کاهش بودجه تئاتر باعث خصوصی سازی آن شد

شیراز- کارگردان تئاتر«سالگشتگی»با اشاره به اینکه تئاتر محصول یارانه است ودولت مانند کالاهای اساسی چون نان یا شیر بایدیارانه آن را پرداخت کند، افزود: قطع شدن بودجه تئاتر در کشور باعث خصوصی سازی آن شد.

به گزارش خبرنگار مهر، امیررضا کوهستانی ظهر شنبه در نشست مطبوعاتی این نمایش در شیراز با تاکید بر اینکه هنر تئاتر وابسته به یارانه های دولتی است، خوبی قطع این یارانه ها را در روی پای خود ایستادن این هنر عنوان کرد و افزود: دست کم حسن این ندادن یارانه به تئاتر باعث شد بخشی از بدنه این هنر در ایران تلاش خود را در استقلال بازیابد.

وی که آخرین بار سال ۱۳۹۰ با نمایش ایوانف در تالار حافظ حضور یافت، باب شدن جریانی تئاتری در خارج از مرکز بویژه در شیراز را فتح بابی برای حضور توانمند بخش خصوصی در به صحنه رفتن تئاترهای حرفه ای در شیراز دانست و گفت: حداقل این جریان توانست تماشاگران فهیم شیرازی را که لیاقتشان بیش از سالن های محدود کنونی است با هنر تئاتر آشتی دهد و این امکان را یافتند که نمایش های حرفه ای ببینند.

کوهستانی که پس از تورهای متعدد نمایش سالگشتگی در نخستین روزهای سال نو همراه با حسن معجونی و مهین صدری، بازیگران این نمایش به شیراز آمده است، ابراز کرد: پس از استقبالی که از نمایش ایوانف در شیراز شد مایل بودم بار دیگر امکان نمایش «دیوار چهارم» در شیراز فراهم شود، اما از آنجا که اجرای این نمایش نیاز به شرایط ویژه ای داشت و سالنی مناسب آن در شیراز نبود، از این رو برنامه هایم را به گونه ای طراحی کردم که اجرای نمایش سالگشتگی در شیراز فراهم شود.

وی ادامه داد: هرچند طراحی این نمایش به شیوه ای است که به سالن بلک باکس نیاز داشت، اما خوشبختانه با تلاشی که انجام گرفت به طراحی مناسب سالن شهید دستغیب دست یافتیم.

هنوز فرهنگ و هنر در اولویت دولت قرار نگرفته است

وی در پاسخ به اینکه «عملکرد دولت در بخش فرهنگ و هنر به ویژه تئاتر را در ۲۰ ماه گذشته چگونه ارزیابی می کند»، ابراز کرد: به نظرم خیلی کم لطفی است که بگوییم اتفاقی در این حوزه هنوز نیفتاده ، چراکه نسبت به دولت پیشین کارهای جدی آغاز شده است. نکته اساسی این است که هنوز فرهنگ و هنر در اولویت دولت قرار نگرفته، چراکه تمرکز کنونی آن در سیاست خارجی و گسترش روابط با کشورهای دیگر است.

کوهستانی با بیان اینکه با این توجیه که کشور مسایل مهمتری دارد، کم توجهی به فرهنگ و هنر و رها کردن تئاتر می تواند یک موهبت برای گروه های فعال در این زمینه باشد، ابراز کرد: همین که بخش خصوصی پا به میدان تئاتر گذاشته خودش یکی از موهبت های این جریان است، اما این خصوصی سازی که ناخواسته روی داده آفت هایی نیز در پی دارد که از جمله پایین آمدن توان دانشجویان هنرهای نمایشی است چراکه این گروه از اهالی تئاتر در شرایطی قرار ندارند که توان پرداخت هزینه های آن را داشته باشند.

نویسنده و کارگردان رقص روی لیوانها با تاکید بر اینکه گروه های مستقل تئاتری وظیفه دولت را در وضعیت کنونی برعهده گرفته اند، نقش مراکز علمی با بودجه های گزاف را کمرنگ عنوان کرد و افزود: دست کم این مراکز می توانند با پیش خرید بلیت اجراها هزینه های گروه های دانشجویی را جبران کنند.

بودجه که قطع شد به صورت خودکار تئاتر خصوصی سازی شد

وی با اشاره به تجربه کشور آلمان در کاهش بودجه تئاتر، عنوان کرد: هنگامی که بودجه این هنر کاهش یافت، کارشناسان این هنر اذعان کردند اولین بازخوردی که دارد این است که از صحنه تئاتر کم می شود، در نتیجه یک دستاورد از این هنر گرفته خواهد شد. در ایران نیز بودجه تئاتر که قطع شد به صورت خودکار تئاتر خصوصی سازی شد و در پی آن زمینه های زیباشناسی این هنر دچار دگرگونی گردید. لذا ناخودآگاه کارگردانان تئاتر ناچار و ناگزیر به تئاترهای کوچک، بازنمایش تئاترهای گذشته و کلام محور شدند. از سویی کارگردان هایی نیز ناچار به همسان سازی آثارشان با سالن های محدود شدند. درحالی که در همه جای دنیا برای این شکل از تئاتر حفظ شود هزینه ها را دولت تامین می کند.

کارگردان نمایش "تجربه های اخیر" با ارزیابی موقعیت کنونی تئاتر ایران این هنر را دارای بسیاری حرفها در سطح دنیا دانست و گفت: نقدها و ارزیابی های محافل و رسانه های دنیا از اجراهایی که کارگردانان داخلی در دیگر کشورها داشته اند نشانگر اقبالی است که این هنر افزون بر سینمای ایران در بیرون از مرزها دارد.

وی کیفیت بازی هنرمندان ایرانی تئاتر را بیش از انتظار عنوان کرد و افزود: تئاتر ایران به خاطر حضور کارگردان ها و بازیگرانی که در استخدام تئاترهای جهانی قرار می گیرند بسیار خواهان دارد و افزون بر نظر تماشاگران، جریان های روشن فکری و تخصصی تئاتر به این تئاتر علاقه نشان می دهند.

کارگردان نمایش سالگشتگی، در پایان تلقی بحران تکرار در سینما و حالا در تئاتر ایران را کم لطفی کسانی عنوان کرد که کار نمی کنند و همیشه به دنبال این هستند که بگویند سینما یا تئاتر دچار تکرار شده است.

وی پوست اندازی بدنه تئاتر ایران را اجتناب ناپذیر دانست و گفت: هیچ نگرانی از بابت نیروی انسانی کارآمد در تئاتر و سینمای ایران وجود ندارد.

نمایش "سالگشتگی" به نویسندگی و کارگردانی امیررضا کوهستانی از ۲۳ تا ۲۶ فروردین ۱۳۹۴ در تالار شهید دستغیب باشگاه فرهنگی دانشگاه شیراز واقع در خیابان ساحلی غربی به روی صحنه می رود.

کد خبر 2530829

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha