۲۵ فروردین ۱۳۹۴، ۹:۲۵

بخشایش با مهر مطرح کرد:

شکست در یمن و تعلیق حج دو راهکار اصلاح اجباری رفتار عربستان

شکست در یمن و تعلیق حج دو راهکار اصلاح اجباری رفتار عربستان

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی شکست عربستان در یمن و کاهش تعلیق اعزام حج عمره را دو راهکار مهم برای اصلاح سیاست های عربستان خواند.

احمد بخشایش در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه روابط ایران و عربستان همیشه از دکترین رقابت و همکاری پیروی می کرد اظهار داشت: میزان نیاز عربستان به ایران و ایران به عربستان در یک کفه نبوده و یکسان نیست.

نماینده مردم اردستان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ایران و عربستان هر دو نفت صادر می کنند اماایران سالانه ۸۲۰ هزار عمره گذار و ۷۵ هزار زائر برای حج واجب به عربستان می فرستند که موجب خلق ۱۵ هزار میلیارد تومان ثروت برای این کشور می شود.

وی با اشاره به ذخیره ارزی ۱۲۰۰ میلیارد دلاری عربستان در پی صادرات نفت گفت: این ذخیره ارزی راهم آمریکایی ها و اسرائیلی ها با طراحی حمله عربستان به یمن از چنگال این کشور در آورده اند و عربستان باید پول زیادی برای اجاره هواپیماهای اسرائیلی برای حمله به یمن بپردازد به همین دلیل به حمله زمینی رو آورده است اما چون از ارتش قویی برخوردار نیست ناچار به استفاده از ارتش پاکستان و یا مصر است که آن ها نیز با عربستان همکاری نمی کنند.

وی سفر حج را تنها علت مماشات ایران در قبال عربستان خواند و گفت: در سال ۶۶ هم حاجیان ما ر در مراسم حج به شهادات رسادند و اما ایران پس از گذشت مدتی برای برگزاری مراسم حج مماشات کرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی با بیان اینکه ایران همواره شان دولت عربستان را رعایت کرده است اما طرف عربستان خود را ملزم به رعایت شان ایران نمی داند و در درگیری های ایران و آمریکا همیشه خود را پشت آمریکایی ها پنهان کرده و در برخی موارد حاجیان ما را مورد آزار و اذیت قرار داده است.

بخشایش با تاکید بر اینکه ایران نمی تواند از نظر ایدئولوژیک با عربستان وارد جنگ شود گفت: سه نوع تفکر اسلامی در جهان اسلام وجود دارد، اول مردم سالاری دینی که در ایران اجرای می شود، دوم اسلام لیبرالی که در ترکیه پیاده شده و سوم اسلام تکفیری و وهابی که مل حکومتی عربستان است در این تفکر خط ریش برای مسلمان باید ۷ سانت باشد اما اگر بازار عربستان دست یهود باشد اشکالی ندارد. این تفکر معتقد است اگر یک وهابی ۶ شیعه را بکشد شهید است.

وی تاکید کرد: ایران از طریق حاکمیت هویتی و تبلیغ مردم سالاری دینی می تواند روح انتخابات و دموکراسی را به جامعه عربستان پمپاژ کند.

وی با ابراز خرسندی از تعلیق اعزائم زائران ایرانی به حج عمره گفت: البته در کمیسیون امنیت ملی نمایندگان پیشنهاد داده بودند تعداد عمره گذاران از ۸۰۰هزار نفر به ۵۰ تا ۱۰۰ هزار نفر کاهش یابد.

بخشایشی گفت: ایران با تعلیق حج عمره به دنبال این است که از نظر رفتاری دولت عربستان را به تعادل برساند، رفتار عربستان زمانی متعادل می شود که اعزام حاجیان ایرانی به عربستان کلا کاهش یابد و در اعزام حاجیان افراط نکنیم البته شکست عربستان نیز در این امر نقش مهمی ایفا می کند.

وی با بیان اینکه علمای سعود از افزایش تعداد عمره گذاران ایران ناراحت هستند گفت: آن ها ایرانیان را مشرک می دانند.

عضو کمیسیون امنیت ملی حضور عمره گذاران ایرانی در عربستان را موجب اصلاح دیدگاه مردم عربستان نسبت به ایرانیان خواند.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۱۲۰ تا ۱۳۰ دیپلمات عربستانی در تهران حضور دارند این در حالی است که ایران فقط ۲۰ تا ۳۰ دیپلمات در عربستان دارد. البته دیپلمات های عربستانی در ایران مشغول جاسوسی و اقدامات اطلاعاتی هستند.

عضو کمیسیون امنیت ملی شکست عربستان در یمن را تنها راهکار اصلاح سیاستی های این کشور در قبال ایران خواند و گفت: عربستان معتقد اسا تفکر زیدیه در یمن همان تفکر جمهوری اسلامی است و انقلاب ایران به یمن سرایت کرده است این در حالی است که یمن نقطه استراتژیک عربستان برای انتقال محموله های نفتی به اقیانوس هند است تا تنگه هرمز از امپراتوری در منطقه خلیج فارس بیافتد.

وی تاکید کرد: زمانی که عربستان در یمن شکست بخورد متوجه خواهد شد که در منطقه خلیج فارس چاره ای جز همکاری با ایران ندارد و باید در این رابطه شان طرف ایرانی را رعایت کند.

 

 

 

 

کد خبر 2533296

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha