۶ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۲:۰۸

بررسی پدیده حاشیه نشینی در استانهای کشور - ۹ / استان تهران

 بررسی پدیده حاشیه نشینی در استانهای کشور - ۹ / استان تهران

شرق استان تهران- افزایش پدیده مهاجرت طی سال های گذشته باعث افزایش روزافزون جمعیت در شهرستان های استان تهران شده و همین امر توسعه نامتوازن و ناهمگون شهرها را در پی داشته است.

این گزارش از سلسله گزارشهای «پرونده ویژه بررسی پدیده حاشیه نشینی در استانهای کشور» منتشر شده است. «پرونده ویژه» مجموعه گزارشهای تولیدی دفاتر سرپرستی استانهای خبرگزاری مهر، در یک موضوع مشترک است.

به گزارش خبرنگار مهر، پدیده حاشیه نشینی از جمله مسائلی است که امروز ذهن بسیاری از کارشناسان مسائل اجتماعی، مدیران اجرایی و فعالان و نخبگان این حوزه را به خود معطوف کرده و اگرچه در طول سال های گذشته، طرح ها و ایده های گوناگونی برای مقابله با این پدیده پیشنهاد و عملیاتی شده اما همچنان شاهد گسترش حاشیه نشینی در بسیاری از شهرهای کشور هستیم.

برخی اعتقاد دارند که باید با سیاست های تشویقی از وقوع پدیده حاشیه نشینی جلوگیری کرد و عده ای نیز بر این باور هستند که باید با برنامه ریزی صحیح در امور شهری و روستایی اجازه پیدایش مناطق حاشیه ای جدید را در کشور نداد.

امروز در کشور ایران با توجه به توسعه روزافزون شهرها، شاهد گسترش پدیده مهاجرت بوده و همین امر باعث گسترش نامتوازن و ناهمگون شهرهای مختلف در نقاط گوناگون می شود که برنامه ریزی مسئولان را در زمینه های شهری بر هم می زند. علاج پدیده حاشیه نشینی برای رفع مشکلات پیش آمده ضرورتی است که توجه مناسبی به آن نمی شود.

                          

مهاجرت روزافزون باعث توسعه نامتوازن شهرها شده است

حسین یار احمدی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: امروز شهرستان های استان تهران به دلیل ویژگی های جغرافیایی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و ... شاهد بیشترین مهاجرت در میان شهرستان های مختلف کشور است به طوری که افراد و خانواده ها به دلیل نزدیکی این مناطق به پایتخت ایران، شهرستان های استان تهران را برای زندگی انتخاب می کنند.

این کارشناس مسائل اجتماعی افزود: افزایش پدیده مهاجرت طی سال های گذشته باعث افزایش روزافزون جمعیت در شهرستان های استان تهران شده و همین امر توسعه نامتوازن و ناهمگون شهرها و ایجاد پدیده ای به نام حاشبه نشینی در نقاط مختلف استان تهران را به همراه داشته است.

وی ادامه داد: در کنار مهاجرت فزاینده بسیاری از خانواده های ایرانی به شهرستان های استان تهران، این مناطق شاهد مهاجرت و حضور مهاجرین و اتباع خارجی است و همین امر موضوع حاشیه نشینی را در شهرستان های استان تهران با اهمیت تر از گذشته کرده است.

یار احمدی اضافه کرد: برخی عوامل جذب کننده و دفع کننده باعث مهاجرت برخی افراد از یک منطقه و حضور در منطقه دیگر می شود و همین امر باعث ایجاد پدیده حاشیه نشینی در برخی نقاط و شهرهای کشور شده است.

                          

حضور بیش از ۶۵۰ هزار اتباع خارجی در شرق استان تهران

سردار سیروس فتحی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به مهاجرت شمار بالایی از مهاجرین و اتباع بیگانه به شهرستان های شرق استان تهران اظهار داشت: در حوزه انتظامی شرق استان تهران، بیش از دو میلیون نفر زندگی می کنند.

فرمانده نیروی انتظامی شرق استان تهران افزود: آمارها نشان می دهد که بیش از ۶۵۰ هزار تبعه خارجی در شرق استان تهران زندگی می کنند که البته به این آمار باید برخی اتباع خارجی غیرمجاز را هم اضافه کرد.

علی صادقی فرماندار قرچک نیز در جلسه کارگروه تخصصی امور اجتماعی، فرهنگی شهرستان قرچک که دی ماه ۹۳ برگزار شد با اشاره به روبرو بودن شهرستان قرچک با پدیده مهاجرت اظهار داشت: در شهرستان قرچک اقوام مختلفی اعم از آذری، لر، کرد، شمالی، خراسانی و مهاجرین افغانی زندگی می‌کنند. شهرستان قرچک را می توان به عنوان ایران کوچک نامگذاری کرد، پدیده مهاجرت در ذات خود آسیب‌های اجتماعی دارد، بحث هویت فردی، ملی و اعتیاد دامنگیر خانواده‌ها شده است. در ارتباط با توانمندسازی و افزایش دوره‌های مهارت زندگی و کم شدن آسیب‌های اجتماعی در شهرستان قرچک همت مضاعف مسئولان امری ضروری است.

پیامدهای ناگوار اجتماعی حاصل از حاشیه نشینی در شهرها

رئیس مجمع نمایندگان استان تهران نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به آثار مخرب پدیده حاشیه نشینی در شهرهای مختلف اظهار داشت: حاشیه نشینی در برخی شهرها که بدون برنامه ریزی و با سیاست گذاری قبلی رخ می دهد، باعث ایجاد مشکلات عدیده ای برای دستگاه ها و متولیان امر خواهد شد.

سید حسین نقوی حسینی افزود: مهاجرت بی رویه و افزایش حاشیه نشینی، پیامدهای ناگوار اجتماعی نظیر افزایش بزهکاری، ناهمگونی شهرها، افزایش جنایت و محرومیت نسبی به همراه دارد.

                             

مشکلات برنامه ریزان شهری برای مقابله با حاشیه نشینی

علی حیدریان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به وجود پدیده مهاجرت و حاشیه نشینی در شهرستان ورامین و مناطق پیرامونی آن اظهار داشت: شهرستان های جنوبشرق استان تهران نظیر ورامین همواره با پدیده مهاجر پذیری روبرو بوده اند.

شهردار ورامین افزود: افزایش پدیده مهاجرت در این مناطق طی سال های اخیر سبب شده شهرستان هایی نظیر ورامین با توسعه نامتوازن روبرو شود به طوری که شاهد بروز پدیده ای به نام حاشیه نشینی در برخی نقاط هستیم.

وی ادامه داد: پدیده حاشیه نشینی علاوه بر ایجاد ناهمگونی، برنامه ریزان شهری را با مشکلات مهم و عدیده ای در زمینه توسعه و آبادانی شهر و خدمت رسانی به نقاط مختلف روبرو می سازد .

کد خبر 2534413

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha