۱ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۸:۴۹

در گفتگو با مهر مطرح شد؛

خسارت میلیاردی سیل به مراتع البرز / سازه های آبخیز سپر بلا شدند

خسارت میلیاردی سیل به مراتع البرز / سازه های آبخیز سپر بلا شدند

کرج - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز گفت: بارندگی های شدید و سیلاب هفته گذشته در البرز، پنج میلیارد تومان به پوشش گیاهی مراتع خسارت زد.

حسین میررجبی در گفتگو با مهر درباره میزان خسارت بارندگی های شدید و سیلاب هفته گذشته در برخی مناطق البرز گفت: براساس برآوردها حدود پنج میلیارد تومان به پوشش گیاهی مراتع استان خسارت وارد شد که خسارات در گزارشی مکتوب به استانداری ارسال شده است.

وی افزود: در بخش سازه های آبخیزداری میزان خسارات جزئی بود اما با توجه به قدیمی بودن سازه ها، اعتبارات مورد نیاز درخواست شده تا با تخصیص اعتبار، مرمت و بازسازی سازه ها اجرا شود تا در صورت وقوع سیلاب های احتمالی، با مشکلی مواجه نشویم.

به گفته میررجبی در بخش احشام نیز با توجه به اینکه فصل چرا نبوده و دام ها بیشتر در ارتفاعات بودند، خسارتی گزارش نشد.

وی یادآور شد: در جلسات برآورد خسارت سیل اخیر، انجمن مرتعداران استان نیز حضور داشتد و گزارشی مبنی بر تلفات احشام ارائه نشد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز با اشاره به تاثیر سازه های آبخیزداری در کاهش خسارات سیل اخیر گفت: عملیات آبخیزداری درعرصه های آبخیز شامل جنگلکاری، حفاظت و احیا مراتع، عملیات سنگی و گابیونی و... به منظور کنترل فرسایش خاک و در نتیجه پیشگیری از سیلاب بسیار موثر است.

وی افزود: جلوگیری از فرسایش خاک، پیشگیری از افزایش پدیده ریزگردها و کنترل سیلابها از ثمرات اجرای طرح های آبخیزداری است که نتایج آن را در سیل اخیر نیز مشاهده کردیم.

وی یادآور شد: به طور معمول در حوادثی مانند سیلاب حجمی از رسوبات از ارتفاعات به پایین دست سرازیر می شود که وجود سازه های آبخیزداری موجب می شود بخش عمده ای از رسوباتی که آب با خود حمل می کند، در پشت سازه ها مانده و به مناطق پایین دست سرریز نشود. به واقع سازه های آبخیزداری با کنترل رسوبات، میزان حجم وارده رسوب به مخزن سدها و در سطح شهرها را کاهش داده و از میزان خسارت و هزینه ای که برای جمع آوری رسوبات سطح شهر مورد نیاز بود، می کاهد.

میررجبی با تاکید بر اینکه در سیلاب اخیر نیز این سازه ها با کنترل رسوبات تاثیر قابل توجهی در کاهش میزان خسارت به جا مانده داشتند، افزود: به هرحال خساراتی هم به سازه ها وارد شده است که با ترمیم و افزایش ارتفاع سازه ها می توان آمادگی بیشتری برای مقابله با سیلاب های شدیدتر داشت.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز با بیان اینکه نمی توان خسارات را به صفر رساند، در عین حال تاکید کرد: تاثیر عملیات آبخیزداری و استقرار سازه های بتونی، گابیونی و ... ملموس بوده و حجم خسارات وارده را کاهش می دهد.

کد خبر 2538367

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha