۱ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۰:۱۱

گزارش مهر از اصفهان؛

پلهای مکانیزه حادثه ساز و مسئولانی که ناگزیر از ساخت آن هستند

پلهای مکانیزه حادثه ساز و مسئولانی که ناگزیر از ساخت آن هستند

اصفهان- پلهای مکانیزه درحالی در اصفهان رو به افزایش است که تدبیری برای انتقال افراد سالخورده، کودکان و حوادثی که گاه برای این افراد پیش می‌آید، نشده اما مسئولان خود را ناگزیر از ساخت آنها می دانند.

به گزارش خبرنگار مهر، در دنیای پرحادثه امروز شاید هیچگاه کسی به حوادث روی پلهای عابر پیاده مکانیزه هم فکر نمی‌کرد تا پله‌ها را به گونه‌ای طراحی کنند که بتوان در مواقع بحران و حادثه از آن پیشگیری کرد یا حتی الامکان آسیب های ناشی از آن را کمتر کرد.

آخرین مورد حادثه ای که شاهد آن بودیم دو نیم شدن بدن یک جوان ۳۵ ساله در بین تسمه های پل مکانیزه عابر پیاده احمد آباد اصفهان بود. این کارگر جوان برای تعمیر برق این پل رفته بود در حین تعمیر بدن کارگر داخل تسمه های پل فرو می‌رود. البته این تنها یک نوع از حادثه دلخراش این پل است.

گرچه این حادثه ربطی به ایمنی این پل برای استفاده عموم ندارد اما بروز چنین حادثه ای موجب شد تا خبرنگار مهر با یادآوری حوادث گذشته روی این پل به بحث ایجاد آسانسور یا بالابر برای استفاده افراد سالمند و معلول بپردازد.

نزدیک به ۵۰ روز پیش شاهد آسیب دیدن دو مهره کمر زن سالخورده با میانگین سنی ۶۰ تا ۶۵ ساله ای بودیم که به هنگام استفاده از پله برقی واقع در ترمینال زاینده رود اصفهان دچار این آسیب شد.

رسول جباریان یکی از شاهدان عینی این حادثه در تماس با خبرگزاری مهر در خصوص این مسئله اظهار داشت: پله برقی واقع در ترمینال زاینده رود برای افراد سالخورده، میانسال یا حتی کودکان و معلولان که توان استفاده از پله برقی را ندارند هیچ وسیله جایگزینی ندارد که عابرین بتوانند عرض خیابان باغ دریاچه را طی کنند و تمام افراد مجبور به استفاده از پله برقی هستند.

وی گفت: در همین راستا شاهد زمین خوردن زن سالخورده ای بودم اما به علت اینکه کلیدی برای توقف این پله ها در زمان حادثه تعبیه نشده بود این پیرزن تا پایین پله ها کشیده شد تا اینکه نگهبان پل پس از چندین بار بالا و پایین شدن پله ها که آن پیرزن نیز روی آن قرار داشت، حرکت پله را متوقف کرد.

جباریان یکی از دیگر شهروندان اصفهان در این خصوص گفت: پس از اطلاع به اورژانس به خدمات شهری شهرداری منطقه ۱۳ اصفهان تماس گرفتم و پس از شرح جریان در اوج ناباوری با این پاسخ مسئول خدمات شهری مواجه شدم که"ما نمی‌توانیم کاری کنیم و باید خود فرد از پله ها عبور نمی کرد." و این گفته مسئولان خدمات شهری در حالی است که هیچ راه یا وسیله جایگزینی برای عبور از خیابان وجود ندارد.

جباریان افزود: این مسئول خدمات شهری در نهایت اعلام کرد که پیگیری این موضوع ارتباطی به شما ندارد.

جای خالی بالابرها در کنار پله های برقی اصفهان

یک متخصص طراحی و برنامه ریزی شهری در این ارتباط به خبرنگار مهر گفت: مطالعه ای در حوزه استانداردسازی و مکان یابی مناسب پله‌های برقی نشده است.

ضرابی با بیان اینکه در کشورهای توسعه یافته در کنار پله های برقی، بالابرهایی برای سالخوردگان و سالمندان و کودکان تعبیه شده است، گفت: امروز جای خالی بالابرها در کنار پله های برقی وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: فاصله هر پله اگر ۱۸ سانتی متر باشد، پله ها استاندارد است.

این متخصص طراحی و برنامه ریزی شهری اعلام کرد: وجود پله های برقی به یقین بهتر از نبودن آن است.
 
موافق کار گذاشتن پله‌های برقی نیستم

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان به خبرنگار مهر گفت: موافق ساخت پله های برقی نیستم همانگونه که در کشورهای پیشرفته به جای توسعه پله برقی فرهنگ سرعت کم به خودروها را آموزش می دهند.

علیرضا صلواتی با اظهار اینکه ایران برخلاف سایر کشورها توسعه پله برقی را محور کار و محافظت از عابرین پیاده قرار داده است ، بیان داشت: در حال حاضر نزدیک به ۲۵ پله برقی در سطح شهر نصب است که در سال آینده ۱۲ محور دیگر نیز برای نصب مکان یابی شده است.

وی در خصوص حادثه روی پله برقی ترمینال زاینده رود گفت: هر چند حوادث اجتناب ناپذیر است اما در عمر ۲۰ ساله این پله ها حادثه ای گزارش نشده است هرچند باید سوئیچ یا دکمه اضطرای برای مواقع حادثه در این پله ها تعبیه شده باشد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان اعلام کرد: ما در طرح پله های برقی تنها بهره بردار هستیم اما این بدین معنا نیست که نخواهیم مسئولیتی را قبول کنیم اما به یقین از نظر فنی این پله ها استاندارد سازی شده است.

وی ادامه داد: در دو نقطه از شهر اصفهان بالابرهایی در کنار پله های برقی ساخته شد اما متاسفانه شاهد بودیم که در مدت کوتاهی شیشه های آن را شکستند و دکمه بالابر به علت روشن و خاموش کردن بیجا، از کار افتاد.

صلواتی با اظهار اینکه هزینه یک پله برقی و حتی نصب بالابرها بسیار زیاد است و هزینه میلیاردی برای شهرداری در بر دارد، گفت: در صورتی می توانیم بالابرها را طراحی و توسعه دهیم که برای هر بالابر حداقل یک نگهبان در داخل آن گذاشته شود که با این احتساب در هر پلی نزدیک به استخدام چهار نگهبان برای دو شیفت متفاوت لازم است.

وی افزود: در سال آینده دو بالابر دیگر هم در کنار پله های برقی ساخته می شود.

صلوتی اظهار داشت: متاسفانه طیف‌های فرهنگی متنوعی در کلان شهر اصفهان زندگی می کنند و به دلیل اینکه فرهنگ مشابهی ندارند و اقلیت ساکنان اصفهان شهر را از آن خود نمی دانند، شاهد این نوع خسارت ها هستیم.

وی ادامه داد: در کشورهای مختلف اروپایی به جای توسعه پله برقی، با پله‌های ثابت و فرهنگ کاهش سرعت توانستند میزان تلفات عابرین پیاده را کم کنند این در حالی است که نصف تلفات تصادفات در سطح شهر اصفهان عابرین پیاده ای هستند که بر اثر برخورد با موتور یا خودرو جان خود را از دست می‌دهند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان با اظهار اینکه ایمنی و سلامتی عابرین پیاده از هر مسئله ای برای ما با اهمیت تر است، گفت: ایجاد سرعت کاه در سطح خیابان ها، حرکت روان خودروها، پیشگیری و ممانعت از گذر عابر از هر سطح خیابان و بزرگراه و نیز ممانعت از عبور روی نرده ها یا بین نرده ها توصیه هایی است که می توان برای حفاظت از جان عابرین پیاده داشت.

کد خبر 2538761

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha