۱ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۵:۵۱

اصلانی:

نیروی کارقربانی سرمایه وسرمایه گذاری نشود/ امنیت شغلی دغدغه کارگر

نیروی کارقربانی سرمایه وسرمایه گذاری نشود/ امنیت شغلی دغدغه کارگر

همدان- دبیر اجرایی خانه کارگر استان همدان با بیان اینکه نباید نیروی کار قربانی سرمایه و سرمایه گذاری شود، گفت: ۲۴۰ هزار کارگر در استان همدان فعالیت می کنند که دارای قرارداد موقت هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، چنگیز اصلانی ظهر سه شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به نزدیک شدن هفته کارگر به تشریح برنامه های هفته کارگز پرداخت و با بیان اینکه هفته کارگز از پنجم اردیبهشت ماه آغاز می شود، اظهار داشت: روز نخست هفته کارگر به نام کارگران و شهدا نامگذاری شده و دیدار با مقام معظم رهبری در راستای رفع مشکلات کارگران در برنامه است.

وی با بیان اینکه روز دوم به نام کارگران فرهنگ و معنویت نامگذاری شده که در این روز دیدار کارگران با استاندار همدان پیش بینی شده است، بیان کرد: در این دیدار مشکلات کارگران از جمله حفظ اشتغال، صیانت از نیروی کار، امنیت شغلی و غیره مطرح می شود.

دبیر اجرایی خانه کارگر استان همدان با بیان اینکه روز سوم هفته کارگر برای کارگران جوان و پیشکسوتان کارگری نشست تخصصی برگزار می شود تا مشکلات کارگران قراردادی بیان شود، عنوان کرد: اگر امروز بزرگترین دغدغه کشور اشتغال و بیکاری است برای نیروی کار بزرگترین دغدغه امنیت شغلی است.

اصلانی با بیان اینکه در روز سوم از پیشکسوتان تقدیر و تشکر می شود، افزود: روز چهارم به نام کارگران زنان و خانواده نامگذاری شده که در این راستا برنامه ای در بیمارستان آتیه برای عیادت از بیمارانی که در اثر حوادث کار دچار آسیب شده اند خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه همچنین برگزاری مراسم زن و خانواده در خانه کارگر همدان در روز چهارم انجام می شود، ادامه داد: روز پنجم به نام کارگران، ولایت و اقتصاد مقاومتی نامگذاری شده و در این روز سخنرانی در حضور پیشکسوتان پیرامون بحث اقتصاد مقاومتی خواهیم داشت.

دبیر اجرایی خانه کارگر استان همدان با بیان اینکه کارگران ایران در طول ۳۶ سال پیروزی انقلاب به خوبی اقتصاد مقاومتی را اجرا کرده اند چراکه همیشه حقوق آنها کم بوده است و با اقتصاد مقاومتی درون خانواده را مدیریت کرده اند، ابراز داشت: روز ششم از هفته کارگر به نام خلاقیت و تامین اجتماعی نامگذاری شده که در این روز تجلیل از شهدای کارگر  را خواهیم داشت.

چنگیز اصلانی با بیان اینکه آخرین روز از هفته کارگر، روز جهانی کارگر است و این روز در راستای رعایت حق و حقوق هشت ساعته کارگران در گذشته اتفاق افتاده است، عنوان کرد: در این روز استان هایی که بالای ۲۰ هزار نفر شرکت کننده در راهپیمایی داشته باشند باید مجوز راهپیمایی بگیرند و از حق و حقوق صنفی خود دفاع کنند.

وی با بیان اینکه انتظار داریم دولت تدبیر و امید ثابت کند که با کارگران خوب است و اجازه راهپیمایی را صادر کند، اظهار داشت: برگزاری نمایشگاه کارآفرینان، برگزاری مسابقات ورزشی کارگران و بازنشستگان، دیدار نمایندگان کارگران با روسای قوا و مراجع عظام، برگزاری محفل انس با قرآن در کارخانه ها، مشاوره رایگان با کارگران و خانواده های آنها، تجلیل از کارگران خدمات شهری از جمله برنامه های هفته کارگر در همدان است.

دبیر اجرایی خانه کارگر استان همدان با بیان اینکه امسال از سوی مقام معظم رهبری به نام دولت و مردم، همدلی و همزبانی نامگذاری شده است، بیان کرد: ۲۴۰ هزار کارگر استان همدان همراه با خانواده های خود حدود یک میلیون نفر را شامل می شود.

اصلانی با بیان اینکه کارگران به دلیل اعتقاداتی که به ارزش های الهی دارند، عرق دینی، کشور داری و کشور سازی همدل و همزبان با دولت ها بوده اند، ادامه داد: کارگران براساس رشد تورم در طول ۳۶ سال هیچ وقت دستمزد کافی دریافت نکرده اند اما با این همه حرفی هم نزده اند و با عرق ایرانی که داشتند اجازه سو استفاده دشمن داخلی و خارجی را ندادند.

امنیت در بخش تولید و صنعت باید برای همه باشد و دولت باید به عنوان مسئول اجرایی کشور تعادل ایجاد کند

وی با بیان اینکه در این ایام نخستین فریاد کارگران امنیت شغلی است که هیچ کارگری این مهم را ندارد، اضافه کرد: امنیت در بخش تولید و صنعت باید برای همه باشد و دولت باید به عنوان مسئول اجرایی کشور تعادل ایجاد کند.

دبیر اجرایی خانه کارگر استان همدان با بیان اینکه برای اینکه امنیت شغلی حاکم شود باید در قوانین داخلی و ارتباط خارجی این امنیت آسیب شناسی شود، عنوان کرد: وقتی امنیت آسیب شناسی شد کشور از نظر نیروی انسانی در هر بخش تامین می شود و بعد بگوییم حالا مذاکره می کنیم اما این آسیب شناسی نباید به شعار باشد.

چنگیز اصلانی افزود: ۲۴۰ هزار کارگر در استان همدان فعالیت می کنند که همه دارای قرارداد موقت هستند و در هیچ کجای استان و شهر همدان یک کارگر با قرارداد دائم ۳۰ ساله وجود ندارد چراکه اشتغال در کشور و استان همدان امنیت ندارد.

وی با بیان اینکه دستمزد کارگران هیچ گاه براساس رشد تورم نبوده است، ادامه داد: ۸۰ درصد جمعیت کشور حقوق بگیر و ۲۰ درصد سرمایه دار هستند که اگر درآمد این ۸۰ درصد زیاد باشد اشتغال بالا می رود چراکه این ۸۰ درصد از کالای ایرانی استفاده می کنند.

دبیر اجرایی خانه کارگر استان همدان با بیان اینکه آخرین دستمزد یک کارگر مجرد در سال جاری ۷۱۲ هزار و ۴۲۵ تومان است که به علت مجردی حق عائله مندی ندارد، بیان کرد: برای کارگر مجرد ۲۰ هزار و ۴۰ تومان حق مسکن در نظر گرفته شده است و پایه سنوات اگر یک سال کار کرده باشد روزی هزار تومان و کمک هزینه اقلامی مصرفی نیز ۱۱۰ هزار تومان است که در مجموع ۸۷۲ هزار و ۴۶۵ تومان می شود.

اصلانی با بیان اینکه حقوق فردی دارای زن و یک فرزند و دو سال بیمه ۹۴۳ هزار و ۴۷۵ تومان است، بیان کرد: اگر فردی زن و دو فرزند و بیمه داشته باشد حقوق یک ماه وی در سال جاری یک میلیون و ۱۴۹ هزار و ۹۰ تومان است.

وی با بیان اینکه حفظ اشتغال موجود بزرگترین دغدغه است، ادامه داد: ۲۴۰ هزار کارگر استان همدان از لشگر بیکاری که پشت درها هستند می ترسند و بزرگترین درخواست ما حفظ اشتغال موجود است.

دبیر اجرایی خانه کارگر استان همدان با بیان اینکه آماری که درخصوص اشتغال داده می شود بیشتر در مورد شغل های موقت است و هر کس که دو ساعت کار کند را جزو آمار می آورند، بیان کرد: وقتی شغلی ایجاد می شود جوان باید از ساعت هشت تا ساعت ۱۴ سر کار برود و کار کند.

چنگیز اصلانی با بیان اینکه یکی از خواسته ها فریاد در راستای امنیت شغلی است، ادامه داد: امنیت شغلی، خوراکی، پوشاکی، تحصیلی و حتی ازدواج در کشور وجود ندارد.

وی با بیان اینکه موضوع مهم بعدی بیمه تامین اجتماعی است چراکه برخی از کارفرمایان فرار از بیمه کارگر را افتخار می دانند در صورتی که طبق ماده ۱۴۸ قانون کار کارگر باید از روز نخست کاری بیمه شود، عنوان کرد: امنیت تامین اجتماعی را برای همه درخواست داریم.

دبیر اجرایی خانه کارگر استان همدان با بیان اینکه معیشت کارگران نیز یکی دیگر از موضوعات مهم است چراکه کارگران از هر نظر در فقر هستند، بیان کرد: بزرگترین افتخار برای دولت های خارج از دین سیر کردن شکم ملت است.

اصلانی با بیان اینکه نباید نیروی کار قربانی سرمایه و سرمایه گذاری شود، ابراز داشت: کارگران انقلاب را به ثمر رساندند و بعد از انقلاب بازسازی را به دوش داشتند.

وی در ادامه در خصوص مسکن کارگران در همدان با بیان اینکه تاکنون ۱۳۲ مسکن مهر امید اکباتان در همدان و ۶۱ مسکن مهر در تویسرکان تحویل کارگران شده است، بیان کرد: ۶۳ واحد مسکن آزاد تحویل داده شده و ۹۶ واحد دیگر نیز برای کارگران در شهرک بهشتی در حال ساخت است.

کد خبر 2539151

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha