۳ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۳:۲۰

محیط زیست در هفته ای که گذشت؛

واکنش ها به سگ کشی/ خبرهای خوب برای محیط بانان

واکنش ها به سگ کشی/ خبرهای خوب برای محیط بانان

واکنش ها به سگ کشی در شیراز، خبرهای خوب برای محیط بانان، هشدارهای مربوط به معضلات زمین همزمان با روز زمین پاک و بررسی بارش ها در کشور، از مهمترین اخبار محیط زیست در این هفته بود.

به گزارش خبرنگار مهر، حوزه محیط زیست در این هفته  شاهد رویداد های مختلفی بود که در ادامه مهمترین انها را مرور خواهیم کرد.

نظر برخی از مراجع تقلید درباره آزار حیوانات

در نخستین روز از هفته جاری در پی اخبار منتشره مبنی بر سگ کشی در منطقه ای در شیراز، نظر تعدادی از آیات عظام، مراجع تقلید و اساتیدحوزه علمیه در این زمینه گرفته شد که از نظر این علما سگ کشی توجیه شرعی و اخلاقی ندارد.

با توجه به اینکه سگ کشی با تزریق یک ماده مشابه اسید در منطقه ای در شیراز از یک سو و روش های خشن دیگری که پیش از در دیگر استان ها برای کنترل جمعیت سگ های شهری استفاده می شد افکار عمومی و دوستداران حیات وحش را حساس کرده،  انجمن دیده بان حقوق حیوانات از تعدادی از مراجع تقلید ، در این خصوص استفتا کرده است که بر اساس آن  حتی در صورتی که موذی بودن برخی گونه های حیوانات شهری اثبات شود، دفع آنها تابع مراحل خاصی است که کشتار، نه تنها آخرین راه بوده، بلکه مشروط به شرایطی است که در مقایسه با سگ کشی های جاری می توان ادعا کرد هیچ یک از این شرایط  اجرا نمی شود.

در همین راستا استفتائات انجام شده در زمینه مراحل و نحوه دفع حیوانات موذی و همچنین شرایط تشخیص موذی بودن یک حیوان منتشر شد.

افزایش ۳۰ درصدی بارندگی در استان تهران

در این روز دکتر علی محمد شاعری رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران از افزایش ۳۰ درصدی میزان بارندگی در استان تهران نسبت به سال گذشته خبر داد وگفت: با این حال باید صرفه جویی و مدیریت در مصرف آب را در دستور کار قرار داد.

وی اظهار داشت: مجموع بارندگی از ابتدای سال آبی تا ۲۹ فروردین ماه امسال حدود ۲۰۹ میلیمتر بوده است که این رقم افزایش ۲۹.۸ درصدی بارندگی را نسبت به سال گذشته نشان می دهد.

شاعری با بیان اینکه مجموع بارندگی در استان تهران در این زمان، ۱۱.۸ درصد نسبت به متوسط بلند مدت کاهش داشته است افزود: اگرچه شاکر خداوند بزرگ برای بارش رحمت الهی هستیم اما باید دانست که شهر تهران جزو مناطق خشک و نیمه خشک است و باید همیشه در مصرف آب صرفه جویی صورت بگیرد.

وی از افزایش ۵۰ درصدی میزان حجم آب مفید پشت سدها نسبت به روز مشابه در سال گذشته خبر داد و گفت: آمارها همچنین از افزایش حدود ۱  درصدی جمع آب مصرفی از ابتدای سال جاری نسبت به دوره مشابه در سال گذشته خبر می دهد که این امر باید مورد توجه قرار گرفته و از مصرف بی رویه پرهیز شود.

خروج بیش از ۳۰۰ هزار خودروی فرسوده در سال ۹۴

روز یکشنبه معاون سازمان محیط زیست، از برنامه ریزی برای خروج بیش از ۳۰۰ هزار دستگاه خودروی فرسوده از ناوگان حمل و نقل کشور در سال ۹۴ خبر داد.

دکتر سعید متصدی افزود: سال گذشته رکورد بسیار خوبی در زمینه خروج خودروهای فرسوده داشتیم و توانستیم ۳۰۰ هزار خودروی فرسوده را از ناوگان حمل و نقل خارج کنیم.

وی با بیان اینکه خروج این تعداد خودروی فرسوده در طول سال‌های اخیر بی‌سابقه بوده است، اظهار داشت: این اقدام با همکاری معاونت اجرایی رئیس‌جمهور و ستاد سوخت انجام شد.

معاون محیط‌ زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: خروج خودروهای فرسوده تاثیر بسیار زیادی در کاهش آلودگی هوا، کاهش مصرف سوخت و در نتیجه منابع کشور دارد.

به گفته متصدی، در حال حاضر هماهنگی‌های لازم با معاونت اجرایی ریاست جمهوری و ستاد سوخت انجام شده و رایزنی‌های خوبی صورت گرفته و از سوی سازمان محیط زیست پیشنهاد شد به جای اینکه هزینه مربوط به خروج خودروهای فرسوده را از وارد‌کنندگان دریافت کند، سند خودروی فرسوده را تحویل بگیرد که این اقدام تحول بسیار خوبی در خروج خودروهای فرسوده ایجاد می‌کند.

وی یادآور شد: برای سال ۹۴ با همکاری ستاد سوخت و وزارت کشور و سازمان محیط زیست بحث حمایت از خروج خودروهای فرسوده از ناوگان حمل و نقل دنبال می‌شود و امیدواریم که رکورد سال ۹۳ در خروج این خودروها در سال ۹۴ زده شود.

واکنش ابتکار درباره سگ کشی در شیراز

در این روز رئیس سازمان محیط زیست در رابطه با سگ‌کشی اخیر در شیراز گفت:تمام مسوولیت این مساله برعهده شهرداری است و شوراها و دهیاری ها ناظر بر آن هستند .

معاون رییس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در جمع معترضان به سگ کشی در شیراز گفت: حیوان آزاری تحت هر شرایطی قابل قبول نیست و از طریق اداره کل محیط زیست استان فارس پیگیر موضوع هستیم.

وی ادامه داد:مدیرکل محیط زیست استان فارس اعلام کرد که سرنخ هایی پیدا شده اما برخی از ابعاد موضوع روشن نیست زیرا شهرداری این مساله را انکار می کند.

ابتکار با تاکید بر اینکه در حمایت از حقوق حیوانات یک خلاء قانونی وجود دارد گفت: در سازمان حفاظت محیط زیست قوانینی برای حیات وحش وجود دارد اما در خصوص حقوق حیواناتی مانند سگ و گربه قانونی مستقیم دیده نشده است از این رو در تلاشیم چارچوبی قانونی در راستای حمایت از حقوق حیوانات تعریف کنیم تا در زمان وقوع چنین مواردی تکلیف روشن باشد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: تمام مسوولیت این مساله برعهده شهرداری است و شوراها و دهیاری ها ناظر بر آن هستند و سازمان محیط زیست به طور مستقیم در چنین موضوعاتی تکلیف قانونی ندارد اما چون مدافع حقوق حیوانات هستیم به این مساله ورود می کنیم و از تمام ظرفیت سازمان برای روشن شدن این مساله استفاده خواهیم کرد.

معاون رئیس جمهور تاکید کرد: در برابر احساسات شما و به نتیجه رسیدن مطالباتتان احساس مسوولیت می کنیم و مطمئن باشید این مساله به حال خود رها نمی شود.

ابتکار گفت:با توجه به محدودیت هایی که داریم، سال گذشته بخشنامه ای در زمینه حقوق سگ ها و حیوانات موذی مانند گربه و موش در محیط های شهری تهیه شده است.

خبرهای خوب برای محیط بانان

روز دوشنبه رئیس سازمان محیط زیست با بیان اینکه زمانی که وارد این سازمان شدم حکم اعدام ۸ محیط بان قطعی شده بود، اعلام کرد: در حال حاضر حکم اعدام ۶ تن از آنها متوقف شده است.

دکتر معصومه ابتکار، افزود: در سال ۹۴ نیز مانند سال گذشته که حکم اعدام دو تن از محیط بانان تغییر و مورد بررسی مجدد قرار گرفت خبرهای خوبی برای محیط بانان محکوم داریم.

به گفته وی، اما به دلیل آثار و تبعاتی که رسانه ای کردن این خبر ها ممکن است در روند رسیدگی در پرونده آنها داشته باشد فعلا به طور دقیق  اعلام نمی شود.

رئیس سازمان محیط زیست اظهار داشت: اما خانواده ها و دوستداران محیط زیست امیدوار و مطمئن باشند که سازمان محیط زیست با جدیت پیگیر توقف حکم قصاص محیط بانانی که در زندان هستند است.

ابتکار تصریح کرد: قوه قضائیه با سازمان محیط زیست برای پیگیری و رسیدگی به ابعاد حقوقی پرونده محیط بانان همکاری بسیار خوبی دارد و امیدواریم امسال نیز مانند سال گذشته بتوانیم خبر های خوبی در مورد محیط بانان به مردم بدهیم.

معاون رئیس جمهور یاد آور شد: زمانی که یک سال و نیم گذشته وارد سازمان محیط زیست شدم حکم اعدام ۸ تن از محیط بانان که در درگیری با شکار چیان به قتل محکوم شده بودند قطعی شده بود اما در حال حاضر حکم دو تن از آنها قطعی است که امیدواریم در سال ۹۴ این دو حکم نیز متوقف شود.

لایحه حفاظت از خاک به تصویب دولت رسید

لایحه حفاظت از خاک در جلسه روز دوشنبه هیئت وزیران به تصویب دولت رسید.

در این جلسه که به ریاست معاون اول رئیس جمهوری برگزار شد، لایحه حفاظت از خاک به تصویب دولت رسید. 

پیش‌بینی جرایم موضوع لایحه در قالب تخلف، اصلاح مجازات‌ها با رویکرد حبس‌زدایی و استفاده از مجازات‌های متنوع (جایگزین حبس)، استفاده از ظرفیت سازمان تعزیرات حکومتی برای برخورد با پدیده‌های تخریب و آلودگی خاک، درج مجازات‌ها در ذیل تخلفات به منظور شفافیت و انسجام‌بخشی بیشتر به لایحه و اعمال برخی اصلاحات در سایر مواد به لحاظ ارتباط تنگاتنگ آنها با بخش ضمانت اجرا بخش‌هایی از این لایحه است.

حذف سالانه ۱.۵ درصد جنگل های ایران

روز سه شنبه مشاور رئیس سازمان محیط زیست با بیان اینکه بر اساس آمار ناسا سالانه ۱ تا ۱.۵ درصد از جنگل های ایران از بین می رود، گفت: با این روند ظرف ۷۵ تا ۱۰۰ سال آینده تمام جنگل های کشور نابود می شود.

دکتر اسماعیل کهرم با اشاره به روز زمین پاک در خصوص مهمترین معضلات زمین در کشور گفت: با توجه به اینکه ایران یک سوم متوسط بارندگی جهان را کسب می کند و کشوری خشک و نیمه خشک هستیم تمام معضلات زمین در ایران به کمبود آب مرتبط می شود.

وی افزود: مشکلات تالاب ها و دریاچه ها تا سفره های آب زیر زمینی همه ناشی از کمبود آب در مملکت ماست که البته مدیریت نادرست و برنامه ریزی های غیر اصولی مانند بهره برداری از چاهها تبعات کمبود آب را در کشور دو چندان می کند که فرونشست زمین و پایین رفتن سطح آب به ویژه در ۸ استان خشک کشور از مهمترین این مشکلات است.

کهرم با اشاره به اینکه ایران سال هاست در میان کشور های جهان به لحاظ میزان فرسایش خاک مرتب رتبه اول یا دوم را کسب می کند تدکید کرد: جنگل تراشی و تبدیل جنگلها و مراتع به اراضی کشاورزی و رها کردن این زمین ها پس از چند سال به دلیل از دست دادن کار کرد مهمترین عوامل فرسایش خاک در کشور است.

وی با اشاره به اینکه  آلودگی منابع آب و خاک و معضل پسماندها و پساب ها از دیگر مشکلات زمین در کشور ما هستند یادآور شد: آلودگی آب به آلاینده هایی مانند نیترات و نیتریت صحت دارد چرا که نیمی از آب مصرفی در حال حاضر از مخازن اب زیر زمینی تأمین می شود که با توجه به اینکه در شهری مانند تهران نیترات، نیتریت و آمونیاک موجود در  فاضلاب شهری از طریق چاههای جذبی  وارد سفره های آب زیرزمینی می شود بنابراین حتما این مواد در آب مصرفی هم وجود دارد.

کهرم تأکید کرد: البته منکر این نیستم که با استفاده از سیستم های تصفیه بخش عمده ای از این مواد در آب مصرفی حذف می شود و بنابراین خبر های جنجالی مینی بر آلوده بودن آب آشامیدنی به نیترات غیر قابل سکونت بودن شهری مانند تهران را ظرف چند سال آینده به این دلیل را قبول ندارم .

مخالفت زنگنه با خشک کردن هورالعظیم برای استخراج نفت

در این روز وزیر نفت مخالفت خود را با خشک شدن هورالعظیم برای استخراج نفت اعلام کرد و گفت: با راه اندازی پالایشگاه خلیج فارس روزانه ۳۶ میلیون لیتر بنزین یورو ۴ و یورو ۵ تولید می شود.

دکتر بیژن نامدار زنگنه در مراسم گرامیداشت روز زمین پاک که در سازمان محیط زیست برگزار شد با بیان این مطلب، افزود: وزارت نفت عمیقا خود را متعهد می داند که به مسائل محیط زیست توجه ویژه داشته و موازین زیست محیطی را سرلوحه کارها و اقدامات خود قرار دهد.

به گفته وی، بهبود کیفیت فرآورده های مایع در وزارت نفت یکی از مهمترین اقداماتی است که این وزارتخانه در راستای بهبود کیفیت هوا انجام داده است.

وی با بیان اینکه تصور نمی کردم که عرضه بنزین یورو ۴ تا این حد در بهبود کیفیت هوا تاثیر داشته باشد، اظهار داشت: در حال حاضر میزان گوگرد در نفت گاز نیز زیر ۱۰ پی پی ام است.

وزیر نفت با بیان اینکه در حال حاضر بنزین یورو ۴ در شهرهای تهران، اراک، کرج، تبریز و اصفهان و نفت گاز یورو ۴ در شیراز و بسیاری دیگر از کلانشهرها عرضه می شود، تصریح کرد: حذف هیدروکربن ها از سوخت یکی دیگر از اقداماتی بود که وزارت نفت در راستای رعایت موازین زیست محیطی انجام داده است.

زنگنه تاکید کرد: همچنین راه اندازی اولین واحد پالایشگاهی در خلیج فارس با تولید روزانه ۳۶ میلیون لیتر بنزین یورو ۴ و یورو ۵ اقدام مهمی است که از این طریق وارد عرصه جدیدی از بهبود کیفیت هوا خواهیم شد.

وی تولید، توزیع و عرضه گاز طبیعی را یکی دیگر از اقدامات زیست محیطی وزارت نفت عنوان کرد و افزود: الزامات زیست محیطی ممکن است در بخش هایی برای صنایع هزینه آور باشد اما تولید گاز طبیعی یکی از آن بخش هایی است که نه تنها هزینه آور نیست که درآمدزا نیز هم خواهد بود.

انسان عامل نابودی کره زمین

روز چهارشنبه همزمان با روز زمین پاک پدر علم کویر شناسی ایران، زیاده خواهی انسان را مهمترین عامل تخریب کره زمین دانست و نسبت به تبعات فرونشست زمین در نقاط مختلف کشور هشدار داد.

به گزارش خبرنگار مهر، به بهانه روز زمین پاک (دوم اردیبهشت)با پروفسور پرویز کردوانی در خصوص مهمترین معضلات و مشکلاتی که کره زمین در حال حاضر به ویژه در کشور ما با آن روبه رو است به گفتگو نشسته ایم که در ادامه می آید.

پدر علم کویر شناسی ایران با بیان اینکه تا زمانی که آب ها و گیاهان و حیوانات عناصر تشکیل دهنده زمین بود مشکلی برای این کره خاکی وجود نداشت تأکید کرد: از مدت زمانی برابر یک میلیونم دوره تکامل زمین که انسان پا به عرصه وجود نهاد، معضلات کره زمین اغاز شد!

به گفته وی، انسان با حرص و خودخواهی با از بین بردن پوشش گیاهی جنگل ها و مراتع برای کشاورزی موجب شروع انواع فرسایش بادی و آبی در کره زمین شد.

کردوانی با بیان اینکه فرسایش خاک، امروز یکی از مهمترین معضلات کره زمین است اظهار داشت: نرخ فرسایش خاک در کشور از تمام کشور های دنیا بالاتر است که این یعنی فاجعه. چراکه زمانی که خاک بر اثر فرسایش از بین می رود، میلیونها سال طول می کشد که ترمیم شود و در بسیاری از مناطق بیابانی که بخش عمده ای از مملکت ما را تشکیل می دهد خاک از دست رفته هرگز به وجود نمی آید.

افزایش سرطان معده به دلیل استفاده از سموم و کودهای ازته و فسفاته و  بروز اختلالات ژنتیکی در اثر مصرف محصولات تراریخته از دیگر معضلاتی بود که وی عنوان کرد.

وی یکی دیگر از مشکلات زمین در ایران را بحران کمبود آب دانست و تأکید کرد: نیروگاه ها یی که بدون برنامه ریزی در نقاط مختلف کشور وجود دارند یکی از مهمترین عوامل هدر رفت منابع آب کشور هستند چراکه در بالادست هر نیروگاه تعداد زیادی چاه یعنی چیزی معادل نیاز آبی ۲۰ روستا حفر می شود و تمام منابع آب را مصرف می کنند.

نیاز به انتقال آب خلیج فارس به تمام استان ها در آینده نزدیک و ضرورت استفاده از نیروگاه های خورشیدی برای شیرین کردن آب خلیج فارس، فرونشست دشت گرمسار به میزان  سالانه ۲ متر ، از بین رفتن سالانه ۶۰۰ هکتار از باغ های پسته رفسنجان ، فرونشست بیش از ۶۰ سانتیمتر زمین در تهران، هشدار نسبت به فرو ریختن ساختمان ها و معرفی وزارت نیرو و شهرداری ها به عنوان عامل اصلی بروز بحران آب در کشور از دیگر محور های گفتگو با پدر کویر شناسی در ایران به مناسبت روز زمین پاک بود.

کاهش ۱۲ درصدی بارندگی در کشور

در این روز رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی نسبت به کمبود بارش در ۹ استان کشور تا پایان سال زراعی جاری هشدار داد.

شاهرخ فاتح  افزود: میزان بارندگی در کل کشور از ابتدای سال زراعی تا پایان فروردین ماه ۱۷۸ میلیمتر بوده که این میزان در مقایسه با بارندگی بلند مدت ۱۱.۷ درصد و نسبت به سال گذشته ۸.۵ درصد کاهش داشته است.

به گفته وی، میزان بارندگی از ابتدای مهرماه ۹۳ تا پایان فروردین ماه جاری در تهران ۲۰۷ میلیمتر بوده که این میزان نسبت به میانگین بلندمدت ۱۳ درصد کاهش و نسبت به سال گذشته ۲۹ درصد افزایش داشته است.

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی اظهار داشت: از ابتدای سال زراعی تا پایان فروردین ماه جاری استان هرمزگان با ۵۶ درصد کاهش، بوشهر ۴۹ درصد و فارس ۳۴ درصد کاهش نسبت به میانگین بلندمدت کمترین میزان بارش را داشته اند.

فاتح تصریح کرد: در این مدت استان گیلان با ۴۵ درصد افزایش، اردبیل ۴۵ و آذربایجان شرقی با ۴۳ درصد افزایش بیشترین میزان بارش نسبت به میانگین بلندمدت را داشته اند.

به گفته وی، استان هرمزگان تا پایان فروردین می بایست ۹۴ درصد کل بارندگی سالانه را دریافت می کرد در حالی که ۴۲ درصد از این میزان را دریافت کرده است این بدان معناست که حتی اگر در ۵ ماه باقیمانده از سال زراعی بارندگی نرمالی داشته باشیم در این استان باز هم ۵۰ درصد کمبود بارش نسبت به شرایط نرمال وجود دارد و این زنگ خطری جدی برای مسئولان هرمزگان است.

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسیی با اشاره به اینکه علاوه بر استان هرمزگان زنگ خطر کمبود بارش در ۸ استان دیگر کشور وجود دارد اظهار داشت: تا پایان فروردین استان بوشهر می بایست ۹۸ درصد کل بارندگی سالانه را دریافت می کرد در حالی که تنها ۵۰ درصد را دریافت کرده است.

فاتح ادامه داد: همچنین سیستان و بلوچستان از ۸۵ درصد بارندگی مورد انتظار ۵۷ درصد، فارس از ۹۵ درصد بارندگی سالانه مورد انتظار تا پایان فروردین ۶۲ درصد، خوزستان از ۹۴ درصد بارندگی مورد انتظار ۶۴ درصد، کهکیلویه از ۹۶ درصد بارندگی مورد انتظار ۶۹ درصد، قم از ۸۴ درصد بارندگی مورد انتظار ۶۷درصد، کرمانشاه از ۸۹ درصد بارندگی مورد انتظار ۶۶ درصد و ایلام از ۹۲ درصد بارندگی مورد انتظار تا پایان فروردین ماه تنها ۶۱ درصد را دریافت کرده اند.

وی افزود: همچنین تهران و اصفهان نیز از استانهایی هستند که میزان بارندگی کمتری از بارندگی قابل انتظار تا پایان فروردین ۹۴ را دریافت کرده اند به طوری که تهران از ۸۰ درصد بارندگی مورد انتظار در این مدت ۷۰ درصد و اصفهان از ۸۷ درصد بارندگی مورد انتظار در این مدت ۷۲ درصد را دریافت کرده است.

کد خبر 2540250

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha