۳ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۶:۵۶

نوروزیان:

فارغ التحصیلان معماری سومین گروه بیکاران دانشگاهی کشور هستند

فارغ التحصیلان معماری سومین گروه بیکاران دانشگاهی کشور هستند

قزوین- رئیس کانون معماران ایران گفت: بر اساس آمارهای سال ۹۲ فارغ التحصیلان معماری و ساختمان در رده سومین گروه بیکاران فارغ التحصیل دانشگاهی هستند که با تداوم رکود ساخت و ساز این وضعیت تشدید خواهد شد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرصا نوروزیان ظهر پنجشنبه در نهمین سمپوزیوم کانون معماری با عنوان مبانی نظری طراحی در بافت های تاریخی که به مناسبت روز معمار در استانداری قزوین برگزار شد اظهارداشت: معماری به عنوان یکی از هنرهای هفت گانه به دلیل جوهره ذاتی به تعبیری مادر هنرها تلقی می شود که امروز در جامعه جایگاه دارد.

وی افزود: با نگاهی به آثار گذشتگان و نیاکان این سرزمین می توان دریافت که جایگاه و نقش هنر معماری در رشد و بالندگی و تبلور تمدن و دمیدن روح فرهنگ در جامعه به چه میزان بوده که با دقت در بافتها و آثار تاریخی نمود آن مشخص می شود.

قزوین

نوروزیان بیان کرد: معلوم نیست به چه دلیل خود را در مسیر گردباد بی هویتی قرار داده ایم و هر روز با سرعت این مسیر را طی می کنیم و بافت های تاریخی که شناسنامه هویتی ما تلقی می شود امروز مزاحم برنامه های سازندگی عنوان می شود.

رئیس کانون معماران ایران تصریح کرد: شهرهای ما به کارخانه هایی تبدیل شده اند که شهروندان و انسانهایی افسرده، مکدر و پریشان تولید و تربیت می کنند و دیگر شادی و سلامت در شهرها دیده نمی شود و معماران خاموش و ساکت فقط نظاره گر این فاجعه هستند.

وی گفت: بر اساس آمار سال ۹۲ فارغ النحصیلان معماری و ساختمان در رده سوم بیکاران دانشگاهی قرار دارند و با رکود شدید صنعت ساختمان احتمال این که در این وضعیت در رده اول بیکاری قرار گیریم دور از انتظار نیست.

نوروزیان اظهارداشت: رشته معماری که روزگاری رشته اول ریاضی فیزیک و هنر بود و آرزوی بلند پروازانه ای قلمداد می شد امروز به رشته ای مزاحم و بی ارزش تبدیل شده که به بیکاری منجر می شود.

۶۰ درصد معماران استان قزوین بیکارند

وی اضافه کرد: بیش از ۶۰ درصد مهندسان معماری دارای مجوز در قزوین بیکارند که بیشتر استانها نیز وضعیت مشابهی دارند که این وضعیت نگران کننده است.

قزوین

رئیس کانون معماران ایران بیان کرد: وقتی به دلیل تولید انبوه مدارک معماری که اکثرا حداقل های استانداردهای آموزشی را دارد آیا رشته معماری که رشته پول سازی برای دانشگاهها تلقی می شد در این شرایط می تواند از بی هویتی بافت های تاریخی جلوگیری کند.

وی گفت: در این وضعیت که بسیاری از مسئولان نسبت به بافت های تاریخی و فرسوده ارزشی قائل نیستند انتظاری جز تخریب و نابودی این هویت های ملی نمی توان داشت.

نوروزیان اظهارداشت: وقتی بافت های تاریخی یک مزاحمت تلقی می شوند که در حالتی خوشبینانه جنبه دکوری و تزئینی دارد تخریب بی مهابای بافت های تاریخی دور از انتظار نیست.

وی گفت: به پیشنهاد سازمان میراث فرهنگی و کانون معماران ایران وهمکاری سازمان راه و شهرسازی و نظام مهندسی ساختمان موضوع طراحی در بافت های تاریخی در برنامه امسال پیش بینی شده که امیدواریم گامی در مسیر احیاء این بافتها برداشته شود.

نوروزیان در پایان گفت: در حال حاضر ۱۲۹۰ نفر در کانون معماران استان قزوین عضویت دارند.

کد خبر 2560432

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha