۶ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۰:۲۸

مهر خبر می‌دهد

موزه لیتوانی درهای خود را بر عکاس ایرانی گشود/ قصه ماه و ماهی

موزه لیتوانی درهای خود را بر عکاس ایرانی گشود/ قصه ماه و ماهی

حبیب مجیدی عکاس سینمای ایران این روزها نمایشگاه انفرادی آثارش با نام «ماه و ماهی، روایت ناتمام فیلم ها» را در کشور لیتوانی برپا کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، به دعوت موزه سینما، تئاتر و موسیقی کشور لیتوانی نمایشگاه انفرادی آثار عکاسی حبیب مجیدی عکاس سینما در این موزه برگزار شد.

در این نمایشگاه سی و دو فریم عکس از تعدادی از فیلم هایی که مجیدی عکاسی آنها را برعهده داشته است به نمایش گذاشته شد، عکس هایی که شامل فیلم هایی چون «شهر زیبا»، «میم مثل مادر»، «بشارت به یک شهروند هزاره سوم»، «جدایی نادر از سیمین»، «مروارید»، «برف روی شیروانی داغ»، «من و زیبا»، «بهمن»، «داره صبح می شه» است.

همچنین تعدادی از کارهای فاین آرت و غیر سینمایی این عکاس نیز در این نمایشگاه از اسفند و به مدت نزدیک به دو ماه به نمایش گذاشته شده است.

مجیدی که مدتی پیش دعوتنامه این مرکز بزرگ هنری در اروپای شمالی را دریافت کرده بود برای افتتاح نمایشگاه خود با عنوان «ماه و ماهی، روایت ناتمام فیلم ها» به کشور لیتوانی سفر کرد. این برای اولین بار در سینمای ایران است که یک مرکز هنری اروپایی از یک عکاس فیلم برای برگزاری نمایشگاه آثارش که بصورت مستقل و انفرادی برگزار می شود دعوت بعمل می آورد.

حبیب مجیدی

«ال. آر. تی» که گفته می شود مهمترین کانال تلویزیونی کشور لیتوانی است طی پخش گزارشی از نمایشگاه به معرفی این عکاس و سوابق حرفه ای و هنری او  پرداخت.

حبیب مجیدی در مورد این نمایشگاه به خبرنگار مهر گفت: قاب های سفید روی رنگ آبی تیره سالن ها که چند روز قبل از افتتاحیه رنگ آمیزی شد همراه با سقف سفید به کانسپت عنوان نمایشگاه که «ماه و ماهی» است، کمک کرد.

وی با تاکید بر اینکه زبان تصویر تنها زبانی است که به ترجمه نیاز ندارد و امیدوار است آثارش در این نمایشگاه به خوبی ذهنیاتش را به بازدیدکنندگان انتقال دهد، بیان کرد: این نمایشگاه انفرادی در سه سالن موزه و برای مدت نزدیک به دو ماه در این مرکز مهم هنری در اروپای شمالی برگزار می شود و از این حیث در سینمای ایران استثنایی است. از زمان مذاکرات اولیه تا افتتاحیه ۱۰ ماه زمان صرف تدارک، برنامه ریزی و اجرای این نمایشگاه شده و بسیار خوشحالم که به شکل شایسته ای افتتاح و از سوی هنرمندان و مدیران فرهنگی و هنری این کشور استقبال و قدردانی شد. همچنین از من دعوت شد که دو جلسه کارگاه آموزشی به فاصله یک هفته در روزهای برپایی نمایشگاه برگزار کنم که اولی را تحت عنوان «تجربیات من در سینما» و دومی را تحت عنوان «عکاسی فیلم» برگزار کردم.

حبیب مجیدی

این عکاس سینمایی با بیان اینکه برپایی این نمایشگاه یک دستاورد کاملا فردی است و هیچ نهاد یا فرد ایرانی هیچگونه حمایتی حتی معنوی از این رویداد سینمایی بین المللی نکرده است، ادامه داد: چند روز پیش حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی پیرامون پذیرفته شدن یک فیلم ایرانی برای شرکت در یکی از بخش های فستیوال کن خاطرنشان کرد چیزی که اهمیت دارد این است که از فرصت هایی که در عرصه های مختلف بین المللی برای سینمای ایران وجود دارد، بهترین استفاده را ببریم. لازم به توضیح می دانم که اتفاقا عکاس همان فیلم مذکور یعنی «ناهید» من هستم و نمایشگاهم در لیتوانی که حاصل یازده سال عکاسی حرفه ای در سینما است هم یک فرصت است اما متاسفانه در ایران به تلاش ها و موفقیت های فردی در شاخه های تخصصی سینما توجه چندانی نمی شود.

حبیب مجیدی عکاس ۳۶ ساله متولد تهران و فارغ التحصیل مقطع کارشناسی سینما از دانشکده سینما و تئاتر دانشگاه هنر تهران است. وی عضو ایرانی-آسیایی انجمن عکاسی فیلم جهان (اس. ام. پی. اس. پی) در آمریکا است که در سراسر جهان چهل و چهار عضو اصلی دارد. در تیرماه نود و دو هم نمایشگاهی از آثار مجیدی در شهر رم ایتالیا برگزار شد.

این عکاس فیلم ایرانی در سی و دومین جشنواره فیلم فجر برای هر دو مجموعه خود که در بخش مسابقه عکس فیلم داشت کاندید دریافت سیمرغ بلورین بهترین عکاس فیلم شد.

کد خبر 2562115

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha