۶ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۶:۲۲

بهادری خواستار شد:

تامین اعتبارات دولتی برای احیای دریاچه ارومیه

تامین اعتبارات دولتی برای احیای دریاچه ارومیه

ارومیه- معاون امورعمرانی استاندار آذربایجان غربی خواستار تسریع در تامین اعتبارات دولتی برای احیای دریاچه ارومیه شد.

به گزارش مهر، هادی بهادری ظهر یکشنبه در گفتگو با خبرنگاران با بیان اینکه برنامه جامع احیای دریاچه ارومیه تدوین شده است، اظهار کرد: این برنامه ده ساله بوده و به شدت نیازمند تامین اعتبارت دولتی به موقع است.

وی با اظهار رضایت از فعالیت شبانه روزی کمیته های تخصصی در ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: با توجه به نامگذاری امسال با عنوان دولت و ملت، همدلی و همزبانی از سوی مقام معظم رهبری، دولت با تدابیر ویژه و تخصیص اعتبارات به موقع و مردم نیز با صرفه جویی و مدیریت مصارف آب باید دست به دست هم دهند تا دریاچه ارومیه از ناخوش احوال رنج نبرد.

بهادری کاهش ۴۰ درصدی مصرف آب در حوزه آبریز دریاچه ارومیه را ضروری دانست و اذعان کرد: نقش عوامل انسانی در خشکیدن دریاچه ارومیه ۵۰ درصد است در حالی که اگر این دریاچه خشک شود علاوه بر نابودی حیات در حوزه دریاچه ارومیه، ۵ میلیون نفر از جمعیت منطقه با مشکلات اساسی برای زندگی دست به گریبان خواهند بود.

وی احیای دریاچه ارومیه را فرصتی برای تبدیل کشاورزی منطقه از سنتی به مدرن عنوان و گفت: پایبندی اقتصاد منطقه و معیشت مردم به کشاورزی باعث شده تا سرانه درآمد استان بسیار ناچیز باشد و در صورت احیای دریاچه می توان با کشاورزی مدرن از کشاورزی معیشتی به سمت کشاورزی رقابتی گام برداشت.

 دریاچه ارومیه

علت اصلی خشک شدن دریاچه ارومیه سیاست های غلط گذشته است

معاون امورعمرانی استاندار آذربایجان غربی علت اصلی خشکیدن دریاچه ارومیه را سیاست های غلط در گذشته عنوان کرد و افزود: باید از تمامی ظرفیت های اقتصادی همانند گردشگری، معادن و صنایع برای خروج معیشت مردم از کشاورزی و کاهش مصرف آب استفاده کرد و به همین خاطر دیگر در این منطقه صنایع مصرف کننده آب زیاد هیچ گاه اولویت نخواهند داشت.

بهادری همچنین با اشاره به آموزش کشاورزان و دانش آموزان برای استفاده بهینه آب نیز اظهار کرد: با همکاری ائمه جماعات و روحانیون تبعات خشکیدن دریاچه ارومیه به گوش مردم خواهد رسید و این قشر نیز می تواند با اطلاع رسانی خوب در راستای کاهش مصرف آب توسط مردم گام های موثری بردارد.

وی همچنین از همکاری سازمان آب منطقه ای و دستگاه قضایی برای جلوگیری از ایجاد چاه های غیرمجاز در حوزه آبریز دریاچه ارومیه خبر داد و گفت: ۸۰ اکیپ گشت و بازرسی در این مورد فعالیت خواهند کرد تا هیچ کس به صورت غیرقانونی از حق آبه سایر مردم و دریاچه ارومیه استفاده شخصی نکند.

بهادری همچنین با اشاره به برگزاری همایش ها و جشنواره های فرهنگی نیز تصریح کرد: امسال با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهرداری ارومیه جشنواره های انگور، تندیس های نمکی، فیلم کوتاه و عکاسی با هدف رساندن پیام های صرفه جویی در مصرف آب و تبعات خشکیدن دریاچه ارومیه برگزار می شوند.

وی با بیان اینکه هیچ گاه دریاچه ارومیه را مرده تلقی نمی کنیم، افزود: با همکاری اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری و شهرداری ارومیه مجموعه لجن درمانی در سایت گردشگری چیچست ارومیه فعالیت خود را دوباره از سر خواهد گرفت و به دنبال ایجاد سایت گردشگری در حوزه دریاچه هستیم تا علاوه بر شناساندن ظرفیت های دریاچه موضوعات جالب دیگری همچون مطالعات نجومی و رصد آسمان نیز در این سایت انجام گیرد.

 دریاچه ارومیه

بروز ریزگردهای نمکی به صورت ویژه بررسی شود

معاون امورعمرانی استاندار آذربایجان غربی همچنین درمورد ریزگردهای نمکی نیز گفت: با توجه به طوفانی شدن آب و هوای منطقه در روزهای اخیر تا حدودی شاهد ریزگردهای نمکی در این طوفان ها بودیم که باید این امر به صورت ویژه بررسی شود چراکه عدم توجه به این موضوع باعث بروز مشکلات عدیده زیست محیطی خواهد بود.

بهادری با بیان اینکه در یک سال گذشته موضوع احیای دریاچه ارومیه از امنیتی بودن به موضوع اجتماعی و فرهنگی تبدیل شده است، اظهار کرد: به هیچ عنوان نباید اجازه دهیم افرادی با سواستفاده از این موضوع به دنبال منافع شخصی خود باشند و در این زمینه رسانه ها باید نقش خود را به نحو احسن انجام دهند.

وی با بیان اینکه بروز برخی بیماری ها و مشکلات پزشکی در منطقه مشکوک است افزود: علت های شیوع آسم، سرطان، آب مروارید چشمی و سقط جنین در حیوانات به صورت پایلوت در برخی از مناطق حوزه دریاچه ارومیه مورد بررسی قرار گرفته اند و از دانشگاه علوم پزشکی خواستاریم بیشتر از گذشته در موضوع خشکیدن دریاچه ارومیه و تبعات احتمالی وارد شوند.

بهادری همچنین با بیان اینکه سال گذشته قفل تامین اعتبارات انتقال آب رودخانه زاب شکسته شد افزود: امسال ۲۳۲ میلیارد تومان اعتبار برای انتقال آب این رودخانه درنظر گرفته شده است که برای انتقال آب این رودخانه به طول ۲۷ کیلومتر ساخت تونل و کانال کشی در دستور کار است و حجم کار بسیار بزرگی بوده و زمان بر خواهد بود.

معاون امورعمرانی استاندار آذربایجان غربی همچنین از رهاسازی آب پشت سدهای ساروق، بوکان و حسنلوی نقده خبر داد و گفت: امسال امیدواریم ۱۵۷ میلیون مترمکعب آب از طریق رهاسازی آب این سدها به سمت دریاچه ارومیه جاری شود.

 دریاچه ارومیه

ارومیه میزبان بازیکنان تیم ملی حاضر در جام جهانی فرانسه است

معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی همچنین یاد آور شد: بازیکنان منتخب تیم ملی حاضر در جام جهانی فرانسه برای رساندن پیام احیای دریاچه ارومیه به گوش مسولان کشوری و بین المللی در ارومیه حضور می یابند.

وی با بیان اینکه مسابقه فوتسال بین تیم منتخب تیم ملی حاضر در جام جهانی فرانسه و باشگاه نود ارومیه روز دهم اردیبشهت ماه در سالن ۶ هزارنفری این شهر برگزار می شود، اظهار کرد: این مسابقه فوتسال با پیام ضرورت احیای دریاچه ارومیه و استفاده از ظرفیت های بین المللی با کمک آقای علی دایی به عنوان اسطوره فوتبال ایران و یکی از سفیران کشور در عرصه بین المللی برگزار می شود.

 بهادری از قطعی شدن حضور ۱۲ نفر از بازیکنان تیم ملی حاضر در جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه به مدیریت آتیلا حجازی خبر داد و افزود: حضور علی دایی در کنار دریاچه ارومیه و حرکات نمادین این بازیکن اسطوره ای ایران از جمله برنامه های جنبی این مسابقه ورزشی است.

وی با بیان اینکه استفاده از حوزه ورزش برای رساندن پیام های ستاد احیای دریاچه ارومیه به مردم و مسولان از جمله برنامه های مورد توجه است، افزود: استفاده از تمامی راهکارها و ظرفیت های موجود برای احیای دریاچه ارومیه و اطلاع رسانی نحوه مدیریت مصارف آب به تمامی قشرهای اجتماعی جزو اولویت های ستاد احیای دریاچه ارومیه است.

کد خبر 2562686

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha