۷ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۶:۳۲

مهر گزارش می‌دهد؛

مهرانه رود تبریز متعفن است/ هدایت فاضلاب ۸۰ نقطه به یک رودخانه

مهرانه رود تبریز متعفن است/ هدایت فاضلاب ۸۰ نقطه به یک رودخانه

تبریز – در ماه های اخیر فاضلاب هایی که به مهرانه رود تبریز جاری می شود باعث ایجاد بوی تعفن شدیدی در این رودخانه شده تا جایی که این بوی تعفن چندین کیلومتر آن طرف‌تر از رودخانه نیز به مشام می رسید.

به گزارش خبرنگار مهر، مهرانه رود تبریز به طول تقریبی ۲۵ کیلومتر، از جبهه شمالی ارتفاعات سهند سرچشمه می‌ گیرد و پس از طی مسافت مزبور به رودخانه آجی چای می ‌ریزد و تبریز را به دو قسمت تقسیم می کند.

در سال ۱۳۱۴ ارفع الملک جلیلی شهردار وقت تبریز پس از جاری شدن سیل مهیب در سال ۱۳۱۳، تصمیم به ساخت سدی گرفت که وقوع سیلاب های شهر را کنترل کند.

وی در آن سال ها در نهایت کمبود امکانات و مصالح ساختمانی با کمک معماران و مهندسان اقدام به عریض کردن مسیر ۱۲ کیلومتری رودخانه میدان چایی و قوری چای کرد. جلیلی با اتمام این طرح پس از سه سال، شهر تبریز را برای همیشه از خطر سیل نجات داد.

در زمان علیرضا نوین شهردار وقت تبریز نیز عملیات بهسازی رودخانه انجام شد ولی بعد از چندماه جاری شدن آب در این رودخانه، آب دیگر قطع شد و به جای آب زلال، فاضلاب های شهری آن منطقه از تبریز به این رودخانه جاری شد تا با تغییر شهردار تبریز، شهردار جدید تصمیم به آبدار کردن این رودخانه بگیرد و دستور به عدم هدایت فاضلاب های شهری به این رودخانه را بدهد.

مهرانه رود تبریز

ایده ای که به فکر شهرداری رسید این بود که با ساختن سدهای کوچک و جمع کردن آب در داخل آنها تا حدی مهرانه رود را پرآب نشان دهد ولی این طرح نیز فقط چند وقتی جواب داد چراکه اکنون و با جاری شدن فاضلاب ها و آب های سطحی تبریز به مهرانه رود و گرم تر شدن هوا عملا این بوی تعفن کمتر نشده که هیچ، بلکه بیشتر از زمستان سال گذشته و باعث رنجش مردم تبریز و تهدیدی برای سلامت شهروندان تبریزی شده است.

نصف تبریز شبکه فاضلاب ندارد

معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص جاری شدن فاضلاب و آب های سطحی تبریز به مهرانه رود گفت: نزدیک نیمی از کلانشهر تبریز شبکه فاضلاب ندارد و بخش زیادی از این فاضلاب ها به مهرانه رود ختم شده و باعث ایجاد مشکلات زیادی برای مردم می شود.

محمد صادق پورمهدی با بیان اینکه بوی تعفن ایجاد شده از مهرانه رود نیز به جهت این فاضلاب ها است، افزود: باید شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی با شهرداری تبریز برای ساماندهی آب های ورودی و فاضلاب های شهری تبریز به مهرانه رود همکاری کنند.

وی با تاکید بر ضرورت ساماندهی شبکه آب و فاضلاب تبریز گفت: ریخته شدن آب فاضلاب به مهرانه رود می تواند مخاطرات بهداشتی برای مردم تبریز به همراه داشته باشد.

مهرانه رود تبریز

از ۸۰ نقطه مختلف، فاضلاب به مهرانه رود جاری می شود

معاون فنی و عمرانی شهرداری تبریز نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه منطقه شش و هفت شهرداری تبریز مسئول اجرای طرح ساماندهی آب های سطحی ورودی به مهرانه رود هستند، گفت: در واقع در این طرح به صورت غیرمستقیم مشغول جمع آوری فاضلاب های شهری ورودی به مهرانه رود هستیم.

محبوب عبدالله پور با بیان اینکه هر ثانیه ۴۵۰ لیتر فاضلاب به مهرانه رود می ریزد، ابراز داشت: شهرداری تبریز سعی در روان سازی آب در مهرانه رود دارد.

وی ادامه داد: تا به حال از ۸۰ نقطه ریزش فاضلاب به مهرانه رود شناسایی شده است و بیشتر فاضلاب ها از شهرک مرزداران و بعضی صنایع واقع در ناحیه شرقی شهر به مهرانه رود می ریزد.

عبدالله پور افزود: شهرداری سعی دارد تا فاضلاب ریخته شده در مهرانه رود را به بیرون شهر منتقل کند.

مهرانه رود تبریز

گرم شدن ناگهانی هوا باعث ایجاد بوی تعفن شده است

رئیس شورای اسلامی آذربایجان شرقی نیز به خبرنگار مهر گفت: گرم شدن ناگهانی هوا دلیلی برای بوی تعفن شده است و باید فکری برای این موضوع شود.

احتشام حاجی پور افزود: وقتی هوای تبریز در اوایل بهار به صورت ناگهانی  گرم شد، این گرم شدن باعث تحت تاثیر قرار گرفتن آب های داخل سدهای کوچک داخل مهرانه رود شد و بوی تعفن شدیدی را به وجود آورد.

بوی تعفن مهرانه رود تهدیدی برای سلامت شهروندان است

مدیر کل محیط زیست آذربایجان ‌شرقی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با انتقاد از جاری شدن فاضلاب به مهرانه رود گفت: بوی تعفن مهرانه رود تهدیدی برای سلامت شهروندان است و باید اقدامات مناسب و سریعی برای مهرانه رود انجام شود.

حمید قاسمی با تاکید بر ضرورت جلوگیری از ورود فاضلاب های بدون تصفیه به محیط رودخانه ها اظهار داشت: متاسفانه شاهد جاری شدن قسمتی از فاضلاب شهری تبریز به مهرانه رود هستیم که باعث ایجاد خطرات زیست محیطی در آینده نزدیک می شود.

وی با اشاره به اقدام سریع برای عدم جاری شدن فاضلاب واحدهای مسکونی و صنعتی قسمتی از تبریز به این رودخانه افزود: طرح مهرانه رود تبریز یکی از پروژه های مدیریت نشده ای بود که در تبریز به انجام رسید ولی ای کاش مطالعات بیشتری بر روی این طرح صورت می گرفت.

مهرانه رود تبریز

قاسمی به تاثیر این فاضلاب های جاری شده مهرانه رود بر منابع آبی سطحی و زیرزمینی اشاره کرد و گفت: امیدواریم نهادهای مربوطه تا شروع فصل گرم سال چاره ای برای مشکل مهرانه رود و این بوی تعفن بیندیشند.

شهرداری به جای «آبدار کردن» مهرانه رود را «فاضلاب دار» کرد

عضو شورای شهر تبریز نیز در این خصوص با انتقاد از طرح آب دار کردن مهرانه رود توسط شهرداری گفت: شهرداری به جای آبدار کردن مهرانه رود آن را فاضلاب دار کرد و با ایجاد این سدهای کوچک باعث جمع شدن و ساکن ماندن آب در داخل آنها شد.

ایران آهور با بیان اینکه مسئله مهرانه رود می تواند سلامت مردم تبریز را به خطر بیندازد، ادامه داد: باید شهرداری فکر جدید و درستی برای این رودخانه بکند.

وی اظهار داشت: شهرداری به جای آبدار کردن مهرانه رود آن را با فاضلاب پر کرد که این امر اصلا مناسب شهر نبوده و بهتر است حداقل برای رفع این مشکل از ماشین های لجن کش استفاده شود.

آهور همچنین با بیان اینکه جاری شدن بخشی از فاضلاب های شهری به مهرانه رود تبریز باعث شده تا تبریزی ها در ماه های اخیر از بوی بد آب این رودخانه رنجیده شوند، افزود: بوی بد فاضلاب و آشغال های موجود در اطراف رودخانه مهرانه رود که از وسط کلانشهر تبریز می گذرد موجب اذیت و آزار شهروندان ساکن اطراف این رودخانه شده است.

با این حال انتظار می رود شهرداری تبریز قبل از آغاز فصل گرم سال که بدون شک بوی تعفن از این مقدار حاضر نیز بیشتر خواهد شد چاره ای بیندیشد و درخصوص مهرانه رود و وضعیت آن طرح های بلند مدت و با استراتژی دقیق اجرا شود چراکه آبدار کردن رودخانه در سال گذشته به اذعان بیشتر کارشناسان طرحی کوتاه مدت بود و نمی توانست در بلند مدت نیازها را برطرف کند.

گزارش از محمدرضا علی اشرفی

کد خبر 2562856

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha