۷ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۲:۴۲

گزارش میدانی مهر؛

خسارات تندباد به باغات و مزارع شاهرود/ خداحافظی با زردآلوی بسطام

خسارات تندباد به باغات و مزارع شاهرود/ خداحافظی با زردآلوی بسطام

شاهرود- در پی وقوع تند بادهای شدید ۲۴ساعت گذشته در منطقه شرق استان سمنان، خسارات فراوانی به باغات، اراضی و زمین های کشاورزی روستاهای شاهرود خصوصا پشت بسطام وارد آمده است.

به گزارش خبرنگار مهر، تندبادهایی با سرعت بیش از ۹۰کیلومتر در ساعت، از صبح یکشنبه تا بامداد امروز در شاهرود و خصوصا روستاهای منطقه پشت بسطام باعث قطع درختان، ریزش شکوفه ها و میوه های نارس زرد آلو، آسیب به تاسیسات برق منطقه ای و تعدادی خانه مسکونی شده است.

هنوز از حجم خسارات گزارش دقیقی مخابره نشده اما مشاهدات خبرنگار مهر در روستاهای بسطام، حاکی از آن است که حجم زیادی از درختان میوه این بخش با مشکلات عدیده ای روبرو شده است همچنین مردم شاهرود و روستاهای میغان، ابرسج، قلعه آقا عبدالله و قلعه نو خرقان با خاموشی های مقطعی روبه رو بوده اند.

خسارات ناشی از طوفان در قلعه نو خرقان

یکی از اهالی روستای قلعه نو خرقان در گفتگو با خبرنگار مهر، از خسارات وارده به باغات، اراضی کشاورزی و منازل مسکونی این روستا، می گوید: باید گفت حجم عظیمی از درختان زردآلو آسیب دیده اند و تعداد کمی میوه نارس زردآلو یا به اصطلاح گاچو باقی مانده است.

محمد منتظری ادامه می دهد: خسارات تنها به قطع درختان، شاخ و برگ گیاهان و مزارع کشاورزی محدود نمی شود لیکن بسیاری از منازل مسکونی با مشکل از کار افتادگی لوازم برقی منزل به واسطه نوسانات شدید ولتاژ روبرو هستند برای مثال در منزل برادرم در مجاورت ترانس برق منطقه، سوختگی موتور یخچال حادث شده است.

وی ادامه می دهد: حجم خسارات به روستاهای منطقه بسیار بالا برآورد می شود و ما نگران محصولات کشاورزی یا باغات خود هستیم. مسئولان امداد و خدمات در منطقه حضور یافتند اما از دست ایشان نیز کاری بر نمی آمد.

خسارات تند باد شدید در شرق استان سمنان

تند باد به روستای میغان نیز خساراتی وارد کرده است

یکی دیگر از اهالی روستای میغان نیز در این باره می گوید: طوفان از ظهر یکشنبه تا کنون خسارات فراوانی را به روستای میغان وارد کرده و از همه مهمتر بسیاری از درختان میوه را نابود کرده است.

سید حسن سیدالحسینی ادامه می دهد: شدت طوفان به حدی بود که میوه های نارس زردآلو همراه با باد رفتند و امسال در روستای میغان کسی رنگ زردآلو را نخواهد دید.

وی ادامه می دهد: برای کار نقاشی ساختمان در شاهرود بودم و به واسطه طوفان هیچ خودرو و تاکسی مسافران را به روستاهای پشت بسطام نمی برد و با سختی فراوان خود را به منزل رساندیم و امروز صبح با دیدن خسارات وارده به روستا شگفت زده شدیم.

این ساکن روستای میغان در ادامه و با ابراز شگفتی از حجم خسارات وارده می گوید: چنین حجم خساراتی را کمتر مشاده کرده بودیم شاید بتوان گفت در طول حیات ۵۰ ساله خود چنین حجم خساراتی را بر اثر تند باد ندیده بودم.

سید الحسینی می افزاید: امیدوارم باغات و اراضی در نهایت با خسارات ۱۰۰درصدی روبرو نشده باشند اما متاسفانه شواهد نشان می دهد خیلی می توان به این امر دل خوش کرد.

دیگر ساکن میغان با اشاره به خسارات وارده به درختان کشاورزی می گوید: سردرختی های باغات از جمله زردآلو آسیب های فراوان دیده است.

غلامرضا زمانی میغان، با اشاره به مشکلات عدیده باغداران و دامداران در برخورد با پدیده های جوی، بیان می کند: در گذشته نیز چنین رویدادهایی پیش آمده است اما تند بادهای روزهای گذشته بسیار سهمگین بودند متاسفانه کشاورزان منطقه پشت بسطام یا از خشکسالی باید آسیب ببینند و یا از تند باد و طوفان.

وی ادامه می دهد: دلیل این امر را نمی دانم اما اینک زمانی است که مسئولان باید در کنار مردم باشند و سعی نکنند خسارات وارده را کم جلوه دهند چراکه هم اکنون باغی در میغان وجود دارد که حتی یک عدد نیز زردآلو برای فصل بهار ندارد لیکن پاسخ این باغدار عزیز را چه کسی خواهد داد.

قلعه آقا عبدالله نیز از خسارات طوفان در امان نبود

یکی از اهالی روستای قلعه آقا عبدالله نیز درباره تند بادهای روز گذشته می گوید: قلعه آقاعبدالله به واسطه باز بودن از هر چهار طرف آبستن خسارات فراوان در پی تند باد های شدید است.

محمد رضا شمسی با اشاره به وجه تمایز روستاهای قلعه آقاعبدالله، نمد مال و کلامو با روستاهای اصطلاحا پی کوه همچون میغان، بیان می کند: روستاهای ابرسیج و میغان در پای کوه هستند و از یک سمت دچار خسارات می شوند اما قلعه آقا عبدالله از هر سوی دچار تند باد های سهمگین شده لیکن خسارات در این روستاها فراوان است.

وی ادامه می دهد: گردو غبار شدید، بادهای سهمگین با سرعت های بالا، خسارات به سردرختی ها، باغات و مزارع و برخورد یک دستگاه خودرو با موانع به دلیل کاهش دید و بادهای سنگین عمده خسارات وارده به روستای قلعه آقا عبدالله بوده است.

شمسی ادامه می دهد: امیدوارم خسارات وارده به اراضی کشاورزی قابل جبران باشد چراکه کشاورزان و باغداران تنها امیدشان را برای درآمد سالانه از دست خواهند داد و همه اقشار از جمله دامدار، بازاریان، میدان بار، رانندگان و ... را با مشکل روبرو می کند.

دیگر ساکن روستای کلامو در جوار روستای قلعه آقا عبدالله درباره خسارات وارده می گوید: امروز همه دوستان از خسارات وارده به باغات سخن می گویند اما من از خسارات وارده به دامداران و به خصوص گوسفند داران می خواهم بگویم.

ناصر ترشیزی اطهار دارد: تمامی علوفه های انبار شده بر روی بام دامداری های موجود در روستاهای منطقه به دست باد سپرده شدند و تنها قسمت اندکی از آنها را توانستیم نجات دهیم.

وی ادامه می دهد: علوفه و کاه را که با هزاران مشقت و با قیمت های گزاف به ازای هر کیلو خریداری کرده بودیم به راحتی از دست دادیم این مهم در کنار تخریب بخش هایی از دامداری های سنتی، سکته برخی گاوها و مرغ های گوشتی و تخم گذار به دلیل ترس از تند باد و ... مجموعه آسیب های وارده به بخش دامداری بسطام هستند.

خسارات تند باد شدید در شرق استان سمنان

ابرسیج با قطعی برق روبرو بود

یکی از ساکنان روستای ابرسج نیز در گفتگوی تلفنی با خبرنگار مهر، درباره خسارات تند باد شدید در منطقه پشت بسطام می گوید: خسارات در روستای ابرسج زیاد است اما به نظر می رسد این روستا به نسبت دیگر روستاهای پشت بسطام با خسارات کمتری روبرو بوده است.

عباس سعدی وجود کوه ها و درختان فراوان در منطقه ابرسج را دلیل عمده کاهش خسارات در این منطقه می داند و می گوید: شاید به واسطه این عوامل باشد که روستای ما خسارات فراوانی ندیده است اما سخن من به این معنا نیست که این روستا با هیچ خسارتی روبرو نبوده است لیکن شاخه درختان، کندوهای عسل، چند خودروی عبوری و ... در این تند بادها آسیب جدی دیده اند.

وی افزود: خاموشی ها در ابرسج نیز بوده است اما تا کنون خساراتی از این لحاظ مشاهده نشده است.

آسیب به درختان شهر بسطام فراوان است

یکی از سکنه شهر بسطام نیز درباره تند باد های شبهای گذشته می گوید: تند بادهای شدید به تعدادی درخت و تاسیسات شهری آسیب رسانده وباعث ریزش بسیاری از میوه های نارس زردآلو شده است

مهدی طالبی بیان می کند: باید از مسئولان امداد و نجات تشکر کرد چراکه در همان ساعات اولیه برای کمک به مردم در منطقه حضور داشتند هرچند کار خاصی از آنها بر نمی آمد اما بودنشان بهتر از عدم حضورشان بود.

وی ادامه می دهد: شاید برای بسیاری مهم نباشد اما به اعتقاد شخصی بنده دلیل اینگونه خسارات به اعمال خودمان باز می گردد سال هایی که کشاورزی در منطقه بسطام رونق می پذیرد مردم شکرگذار نعمت های الهی نیستند.

این ساکن شهر بسطام ادامه می دهد: سالها مشاهده شده است که محصولات کشاورزی بسطام و مخصوصا زردآلو در حریم درختان ریخته و نابود می شوند اما خودمان این محصولات را نه قدر می دانیم و نه به فقرا کمک می کنیم و نتیجه این اعمال را اینگونه می توانیم ببینیم.

سردرختی ها آسیب دیده اند

بخشدار بسطام در گفتگو با خبرنگار مهر، حجم خسارات وارده با باغات بسطام را قابل توجه عنوان کرد و گفت: بنده از زمان وقوع تند باد در منطقه پشت بسطام حضور داشتم و شاهد آسیب بسیاری از سردرختی ها بر اثر تند باد شدید بودم.

مهدی استیری خاطرنشان کرد: تند باد خسارات زیادی را به شهر بسطام و روستاهای حومه وارد کرده است اما هنوز نمی توان آمار دقیقی از حجم خسارات وارده اعلام کرد.

وی ادامه داد: برآورد نهایی خسارات پس از بررسی نهایی توسط کارشناسان و جمع اوری داده ها از روستاهای منطقه مشخص می شود.

خسارات تند باد شدید در شرق استان سمنان+

تندباد هایی با سرعت۹۰کیلومتر بر ساعت شاهرود را در نوردیدند

رئیس اداره هواشناسی شاهرود نیز با اعلام اینکه کارشناسان در حال برآورد خسارات ناشی از طوفان در شاهرود و بسطام هستند، گفت: سرعت تند بادها در برخی نواحی به۹۳کیلومتر بر ساعت نیز رسیده است.

محمد حسین محمدی خاطرنشان کرد: هنوز نمی توان درباره خسارات، اظهار نظر قطعی کرد.

وی ادامه داد: جهت وزش باد ازشمال غرب شاهرود به سمت جنوب شرقی این شهرستان بود که علت وزش باد به دلیل وجود اختلاف فشارهوا و نیز ورود یک توده جبهه هوای سرد به استان سمنان است.

برآورد خسارات نیاز به زمان دارد

رئیس بخش توسعه و ترویج جهادکشاورزی شهرستان شاهرود نیز در گفتگوی تلفنی با خبرنگار مهر، از برآورد خسارات در روزهای آتی خبر داد.

محمد نهاردانی خاطرنشان کرد: از ساعات اولیه وقوع تند باد اکیپ های جهاد کشاورزی شاهرود و بسطام در منتطقه حضور یافته و نسبت به برآورد های احتمالی خسارات اقدام می کنند.

وی افزود: هم اکنون نمی توان آمار دقیقی از میزان خسارات به باغات و مزارع شاهرود و به خصوص بخش بسطام ارائه داد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه تند بادهای روز یکشنبه خسارات وسیعی به باغات وارد ساخته است، بیان داشت: قلبا امیدواریم خسارات تا اندازه شنیده ها بالا نباشد و مردم منطقه که ارتزاقشان از راه باغات و کشاورزی است، متحمل خسارات فراوانی نشده باشند.

گفتنی است تلاش های خبرنگار مهر برای گفتگو با مسئولان جهاد کشاورزی بسطام در خصوص برآورد احتمالی خسارات وارده به باغات این منطقه به دلیل عدم همکاری بی نتیجه ماند.  

خسارات تند باد شدید در شرق استان سمنان

وقوع بادهای شدید در روزهای آغازین اردیبهشت ماه در شهرستان شاهرود و شرق استان سمنان پدیده ای معمول است، بادهایی که اصطلاحا مردم بومی آنها را باد «خشکوم» می نانمند و بسیاری معتقدند باعث رسیدن میوه های نارس در باغات بهاری منطقه می شود.

بسیاری از مردم بومی معتقدند اگر باد خشکوم وزیدن نگیرد محصولات کشاورزی و باغی کیفیت مطلوبی نخواهند داشت اما به نظر می رسد در روزهای اخیر، بادی که قرار بود باعث رسیدن میوه های بهاری به دست مهربان تابستان شود، خود به معضلی برای میوه های منطقه شرق استان بدل شده است.

پدیده ای نادر که کمتر کسی مشابه آنرا در طول حیات خود دیده است، تند بادهایی با سرعت های بالا که خسارات فراوانی را در پی داشته، در نهایت امید است حجم خسارات به باغات میوه شرق استان برخلاف شنیده ها باعث آسیب رسیدن جدی به بازار میوه تابستانی نشود چراکه ارتزاق نیمی از مردم شرق استان به کشاورزی بستگی دارد و بحران در این بخش همه اقشار را تحت تاثیر قرار می دهد.

محمد حسین عابدی 

کد خبر 2563004

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha