۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۰:۵۹

گزارش تصویری و تشریحی مهر؛

تلاش مردم برای نجات کانی بل/ پاکسازی محیط زیست در برنامه‌ای مردمی

تلاش مردم برای نجات کانی بل/ پاکسازی محیط زیست در برنامه‌ای مردمی

سنندج – فعالیت های مردم برای حمایت از کانی بل مهمترین چشمه آب در استان های کردستان و کرمانشاه ادامه دارد و روز شنبه نیز بار دیگر بیش از دو هزار نفر در راستای حمایت از کانی بل راهی این منطقه شدند.

به گزارش خبرنگار مهر، در حالی حمایت های مردم از چشمه بل واقع در مرز استانهای کردستان و کرمانشاه ادامه دارد که روز شنبه همزمان با میلاد حضرت علی (ع) بار دیگر و به همت موسسه ها و انجمن های مردمی و زیست محیطی بیش از دو هزار نفر راهی منطقه شدند تا حمایت خود را از نجات این اثر طبیعی اعلام کنند.

به دنبال احداث سد داریان و از بین رفتن کانی بل انجمن های مختلف مردمی و غیردولتی شکل گرفت و در همین راستا نیز تاکنون فعالیت های متعددی طی دو سال اخیر برای نجات این اثر ارزشمند طبیعی صورت گرفته است و روز گذشته نیز برنامه ای جمعی با دو هدف پاکسازی محیط زیست و حمایت از کانی بل برگزار شد.

در این برنامه مردمی که البته با حمایت ادارات محیط زیست دو استان کردستان و کرمانشاه و با مشارکت فعال سازمان های غیردولتی زیست محیطی دو استان برگزار شد، علاوه بر پاکسازی بیش از پنج کیلومتر اطراف کانی بل برنامه های مختلف فرهنگی و هنری نیز برگزار شد.

چشمه بل

همچنین در این برنامه مردمی حاضران در اطراف کانی بل تجمع کرده و با یک دقیقه سکوت بار دیگر خواستار ادامه حیات این چشمه شدند و از مسئولان درخواست کردند که از تمامی ظرفیت ها در راستای حمایت از نجات این اثر ارزشمند طبیعی بهره برداری کنند.

سرپرست گروه کاری نجات بخشی چشمه بل در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به جزئیات برگزاری این برنامه مردمی عنوان کرد: برنامه مردمی روز گذشته در راستای عمل به منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص همدلی و همزبانی دولت و ملت و همچنین به دنبال عمل به شعار رئیس جمهور در روز زمین پاک به همت مردم و با حمایت ادارات دولتی برگزار شد.

شیخ مختار هاشمی بیان کرد: حمایت از نجات کانی بل و تلاش برای حساس کردن مردم برای حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی دو هدف اصلی برنامه روز گذشته بود که خوشبختانه به دنبال مشارکت خوب مردم و سازمان های غیردولتی حوزه محیط زیست این اهداف به بهترین شکل ممکن مورد توجه قرار گرفت.

چشمه بل

وی به مشارکت خوب سازمان های مردم نهاد به ویژه در حوزه محیط زیست اشاره کرد و افزود: در برنامه روز گذشته بیش از ۵۰ تشکل مردم محیط زیست از استان کردستان، ۳۱ تشکل از استان کرمانشاه و همچنین شماری از فعالان زیست محیطی از استان های اطراف به ویژه همدان و اذربایجان غربی نیز حضور داشتند.

وی ادامه داد: برنامه روز گذشته با حضور مردم در مسیر روستاهای ناو تا هجیج آغاز شدند و شرکت کنندگان در گروه های مختلف منطقه ای به طول حدود پنج کیلومتر را پاکسازی کرده و آشغال آن را جمع آوری کردند.

سرپرست گروه کاری نجات بخشی چشمه بل ضمن تقدیر از حمایت های صورت گرفته از سوی دو اداره کل حفاظت محیط زیست استان های کردستان و کرمانشاه گفت: خوشبختانه این میزان حمایت باعث شد تا به بهترین شکل ممکن برنامه پاکسازی اجرایی و عملیاتی شود.

چشمه بل

وی همچنین از حمایت نیروی انتظامی و سپاه نیز تقدیر کرد و افزود: با توجه به اقدامات این دو نهاد نیز امنیت و آرامش خوبی برای برگزاری هر چه بهتر این برنامه فراهم شد که جا دارد از تلاش های این عزیزان نیز تقدیر و تجلیل شود.

هاشمی به برگزاری مراسمی فرهنگی و ادبی همزمان با میلاد حضرت علی(ع) با حضور هنرمندان و شاعران در جوار امامزاده عبیدالله برادر امام رضا(ع) اشاره کرد و یادآور شد: در این برنامه فرهنگی و دینی همچنین شماری از ائمه جمعه و جماعات روستاهای منطقه نیز حضور داشتند.

چشمه بل

وی با اشاره به ادامه فعالیت های مردمی در راستای حفاظت از کانی بل گفت: در حال حاضر و بر اساس براوردهای صورت گرفته کانی بل توان تامین آب شرب بیش از دو میلیون نفر را دارد و این در حالی است که در همین کردستان شماری از مناطق شهری با کمبود شدید آب مواجه هستند و به همین دلیل لازم است که مسئولان و مدیران در تصمیم گیری های خود در این زمینه تجدید نظر کنند.

سرپرست گروه کاری نجات بخشی چشمه بل اظهار داشت: ما همچنان با استفاده از ظرفیت های مردمی در راستای دفاع از نجات این چشمه تلاش خواهیم کرد ولی انتظار می رود که مدیران استانی و کشوری نیز در این حوزه ورود پیدا کرده و برای نجات بل اقدامات عملی داشته باشند.

چشمه بل

وی در پایان همچنین ضمن درخواست از مدیران و مسئولان استان به ویژه نمایندگان مردم کردستان در مجلس شورای اسلامی برای دفاع از نجات چشمه بل گفت: خوشبختانه با گذشت زمان علاوه بر اقشار مختلف مردم و سازمان های زیست محیطی که حتی مجمع خیرین استان که بیش از ۴۰ موسسه و سازمان مردمی خیریه را تحت پوشش دارد در برنامه های گروه کاری نجات بل مشارکت دارند که باید از این عزیزان نیز تقدیر کرد.

چشمه بل در مرز دو استان کردستان و کرمانشاه واقع شده است و علیرغم اینکه این اثر طبیعی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است ولی به دنبال احداث سد داریان و آبگیری آن این اثر ارزشمند در زیر آب مدفون خواهد شد و هر چند که حتی رئیس سازمان محیط زیست کشور و معاونان رئیس جمهور نیز در خصوص لزوم نجات این چشمه تاکید کرده اند ولی تا این لحظه اقدامی عملی صورت نگرفته است.

طی دو سال اخیر و به دنبال شکل گیری سازمان های مردم نهاد و حمایت مردم، تلاش و اقداماتی برای نجات چشمه بل صورت گرفته است ولی تاکنون کارفرمای سد داریان اقدامی عملی را برای نجات این چشمه صورت نداده است و به همین دلیل همچنان تلاش های مردم و فعالان محیط زیست برای نجات بل همچنان ادامه دارد.

..........

عکس: بختیار صمدی

 

کد خبر 2566664

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha