۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۳:۳۷

فیلم؛

«تأملی در جامعه شناسی معاصر ایران»/ سخنرانی یوسف اباذری

«تأملی در جامعه شناسی معاصر ایران»/ سخنرانی یوسف اباذری

سخنرانی یوسف اباذری که ۷ اردیبهشت ۹۴ در همایش «هشت دهه علوم اجتماعی در دانشگاه تهران» در دانشکده علوم اجتماعی این دانشگاه انجام شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، فیلم سخنرانی دکتر یوسف اباذری با عنوان «تأملی در جامعه شناسی معاصر ایران» که در نشست هشت دهه علوم اجتماعی در تهران که در محل تالار ابن خلدون دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران در تاریخ هفتم اردیبهشت برگزار شد. قابل دریافت و مشاهده است.

اباذری در بخشی از این سخنرانی می گوید: قبل از این، جامعه شناسی از فلسفه اجتماعی زیاد دور نبود و اگر جامعه شناسان را در قرن نوزده نگاه کنید به نوعی بیشتر فیلسوف اجتماعی هستند. به فرض مثال نظریه های کنت یک نوع فلسفه تاریخ است تا اینکه جامعه شناسی باشد.

جامعه شناسی یک علم مصلحانه است، البته افراد افراطی در جامعه شناسی وجود دارند. بنیان جامعه شناسی یک بنیاد مصلحانه است و در صدد اصلاح امور است. در ایران هم رژیم گذشته نیازی به جامعه شناسی نداشت چرا که رژیم های توتالیتر و دیکتاتور نیازی به جامعه شناسی ندارند.

با تضعیف جامعه شناسی دو علم جانبی جامعه شناسی یعنی روان شناسی و فلسفه قدرت گرفتند. روان شناسی و فلسفه امروزه بلایی بر سر ایران آورده اند که معلوم نیست به کجا می رسد. مسئله را جدی بگیرید و در آموزش جدی باشید و به دنبال مطالعه متون گذشته بروید و به منابع اصلی خود برگردید. به آل احمد و شریعتی برگردید و آنها را بخوانید چرا که جامعه شناسی یا مجبور است به منابع اصلی خود برگردد و ریشه های خود را بخواند یا اینکه خواهد مرد.

منبع: simafekr.tv

کد خبر 2567705

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha