۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۲:۲۷

همزمان بابرپایی نمایشگاه کتاب صورت گرفت؛

تشریح برنامه‌های شورای فرهنگی مصلی/ ایجاد نماد ملی قاصدک

تشریح برنامه‌های شورای فرهنگی مصلی/ ایجاد نماد ملی قاصدک

همزمان با برگزاری نمایشگاه کتاب، شورای فرهنگی مصلی امام خمینی در نخستین سال تاسیس خود برنامه های متنوع فرهنگی را برای بازدیدکنندگان از نمایشگاه کتاب تدارک دیده است.

به  گزارش خبرنگار مهر، فضای فرهنگی و تبلیغی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در طول ادوار بیست و هفت‌گانه آن همواره مورد توجه مدیران و متولیان فرهنگی بوده است و هر ساله ارگان‌ها، سازمان‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی به فراخور دغدغه‌ها و ضرورت‌های حوزه‌ متبوع خود، در سامان‌دهی این فضا مشارکت می‌کردند؛ و بدین ترتیب برنامه‌های متنوعی با نگاه‌ها و فضای فکری متفاوتی در معرض عموم بازدیدکنندگان قرار می‌گرفت؛ و البته به دلیل رویکردهای متفاوت این مراکز و فقدان نظارت بر این فضای فرهنگی و تبلیغی، بعضاً حرف و حدیث‌ها و نارضایتی‌هایی نیز به همراه داشت.

پایش این فضا و نگاه به ظرفیت‌های بالقوه آن برای تبیین، فرهنگسازی و تعمیق موضوعات فرهنگی روز جامعه، مجموعه مصلی امام خمینی(ره) را بر آن داشت تا نگاهی نظارتی و دقیق‌تر بر این فضا داشته باشند و برنامه‌های سمعی و بصری نمایشگاه با محتوایی تازه برای بازدیدکنندگان عرضه شود.

به همین منظور برای اولین بار یک «شورای فرهنگی» زیر نظر مصلای بزرگ تهران تشکیل شد. این شورا با فرصت اندکی که تا برگزاری نمایشگاه کتاب داشت، ضمن نظارت بر محتوای سمعی و بصری فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغی، تمام تلاش خود را برای تحقق یکپارچگی و انسجام فرهنگی و تبلیغی در نمایشگاه به کار گرفت.

از جمله اقدامات درخور «شورای فرهنگی» ـ خاصه با توجه به زمان اندکی که تا برپایی نمایشگاه کتاب داشت ـ مهندسی محیط به لحاظ سمعی و بصری و همچنین نظارت بر محتوای تبلیغات تجاری بود. در این اقدام فضاهای تبلیغاتی اطراف شبستان اصلی که در سال‌های گذشته تنها در اختیار چند ناشر خاص دولتی بود، به سایر ناشران تعلق گرفت.

همچنین ۳۰ درصد کل فضای تبلیغی و محیطی نمایشگاه به فعالیت‌هایی در قالب‌های گوناگون فرهنگی تعلق گرفت.

«قاصدک»؛ نمادی از جنس همدلی

وجه ممیزه فضای تبلیغی و فرهنگی نمایشگاه امسال با ادوار گذشته این است که محتوای سمعی و بصری نمایشگاه تحت یک نظارت واحد صورت گرفت و با همکاری متولیان مصلای تهران و زیر نظر شورای فرهنگی آن، این انسجام و اتحاد محقق شده است.

نماد قاصدک

در این راستا قریب به ۶۵ پوستر و بنر و بیلبورد تبلیغی و فرهنگی با آرم «قاصدک» طراحی، نظارت و تایید نهایی شده است. همچنین رادیوی نمایشگاه با نام «صدای قاصدک» با رویکردی متفاوت از سال‌های گذشته برنامه‌های متنوع، فرهنگی را به سمع حاضرین و بازدیدکنندگان نمایشگاه می‌رساند.

«قاصدک» صرفاً یک نماد است برای یک حرکت فرهنگی و نمادی از اتحاد و انسجام به شمار می رود.

رادیو «صدای قاصدک»؛ صدای دغدغه ‌های فرهنگی

نظرسنجی‌های هرساله از بازدیدکنندگان در خصوص رادیو و فضای سمعی نمایشگاه، نشان از عدم رضایت داشته است. پخش تبلیغات صرف از ناشران و غرفه‌ها فصای صوتی نمایشگاه را برای بازدیدکنندگان نامتبوع نشان داده است به گونه‌ای که اذعان به «آلودگی صوتی» از سوی حاضرین در نمایشگاه، جای تأمل و اهتمام برای بهبود اوضاع داشت.

امسال تنها ۲۵ درصد برنامه‌های رادیوی نمایشگاه به امور تبلیغی ناشران و غرفه‌ها می‌پردازد. بیشترین حجم برنامه‌های امسال رادیو «صدای قاصدک» با رویکردی خلاقانه در فضایی شاد و پویا و به دور از خستگیِ حاصل از شنیدنِ برنامه‌هایی با محتوایی خشک و غیرملموس،   به موضوعات روز و مبتلابه جامعه در ابعاد فرهنگی و اجتماعی می‌پردازد.   موضوعاتی چون:

سنت و مدرنیته و بررسی مصداق‌های آن در بافت دارای زیست فرهنگی، فرهنگ تفریحات و سرگرمی (رفاهیات، سفر، اوقات فراغت و ...)، محیط زیست (بازیافت، اصلاح الگوی مصرف، پرهیز از مصرف‌گرایی، محیط زیست پایدار و ...)، ارتباطات انسانی و اجتماعی (تلاش در بهبود رفتارها، عادتها، هنجارها و ناهنجارها، جمع‌گرایی جایگزین فردگرایی، هم‌نوع‌دوستی، ترویج حرکت‌های خودجوش اجتماعی و... و.)، رسانه‌ها و فضای مجازی بهداشت و سلامت (سلامت جسم، سلامت روان، زیبایی و تناسب اندام، بایدها ونبایدها و ...)، بازاریابی و تبلیغات در تمام مسائل خرد و کلان فرهنگی، آموزش (توجه به رده‌های سنی، توجه به توانایی‌ها و علایق و استعدادهای شخصی، پرهیز از چشم و هم‌چشمی، آموزش‌های به دور از تجمل‌گرایی، آموزش سبک زندگی، توجه به روش‌های آموزش و ...)،

اخلاق در زیست فرهنگی، معلولیت و ناتوانی جسمی و ذهنی (تبیین باورها و نگاه اجتماع، ترویج خودباوری، ترویج خدمات‌دهی و... و.) و فرهنگ ترافیک

باکس سیال خبری و مصاحبه با مسئولین کشور، هنرمندان و بازیگران و نویسندگان در هنگام بازدید از نمایشگاه، پخش اطلاعیه‌های مهم (همچون برنامه‌های مهم جنبی نمایشگاه، گمشدگان، و ...)، پخش موسیقی و ترانه‌های متناسب با فضای نمایشگاه و مناسبت‌های تقویمی روز، پخش مداحی و برنامه‌های متناسب با روز شهادت  و ...  از دیگر بخش‌های رادیو «صدای قاصدک» است.

طرح‌های گرافیکی «قاصدک»

امسال و همزمان با برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب از سوی شورای فرهنگی مصلی امام خمینی، قریب به ۶۵ پوستر و بنر و بیلبورد تبلیغی و فرهنگی با آرم «قاصدک» طراحی، نظارت و در فضاهای مختلف نمایشگاه نصب شد. این طرح های گرافیکی در قالب های زیر طراحی شده است.

طرح‌های آزاد: محورهای موضوعی این طرح‌های عبارتند از رهنمودهای رهبری، زندگی و آداب شهروندی، سبک زندگی و زندگی روزمره، محیط،  زیست و رفتار اجتماعی، افزایش جمعیت و تحدید نسل، فضای مجازی، فرهنگ کتابخوانی و ارزش کتاب، تربیت فرزندان، اوقات فراغت، تفریحات و سرگرمی، بهداشت و سلامت جسمی و روانی، ارتباطات انسانی، اخلاق، انقلاب و جهان اسلام، مناسبتی‌ـ ‌مذهبی، مصرف فرهنگی (هنر، تئاتر، سینما، موسیقی، اینترنت، بازی‌های رایانه‌ای و... و.)، تعامل کتاب با دیگر عرصه‌های فرهنگی، کودک و درک کتاب، مواجهه عمومی با کتاب، کتاب و تعهد اجتماعی، امید و آرامش و...

پوسترهای نمایشگاه کتاب

تصاویر مقام معظم رهبری: شامل ۹ تصویر از تصاویر  قدیمی، ناب و دست اول ایشان در دیدار با خانواده شهدا به همراه جمله‌ای کوتاه با دست‌خط ایشان متناسب با موضوع تصویر.

پوسترهای نمایشگاه کتاب

کمپین «اتفاقا» : پوسترهای «اتفاقا» تلنگرهایی است نوشتاری و تصویری در خصوص موقعیت‌ها و شرایطی که فرد می‌توان از زمان‌های خود برای مطالعه کتاب استفاده کند.

پوسترهای نمایشگاه کتاب

طرح های گرافیکی ویژه: شامل تصاویری از سید حسن نصرالله و مرحوم حاج عبدالله والی

پوسترهای خطاطی هنرمندان کشور

کارتون کتاب: تصاویر این پوسترها از میان کاریکاتورهای برگزیده در جشنواره بین‌المللی دوسالانه کارتون کتاب که توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برگزار می‌شود، انتخاب و در فضاهای مختلف مصلی نصب شده است.  

شورای فرهنگی مصلی امام خمینی همچنین همزمان با نمایشگاه بین المللی کتاب دو برنامه فرهنگی ویژه شامل مسابقه فرهنگی چرا کتاب می خوانیم و احداث مکانی ویژه با عنوان خانه خوبان در فضای باز مصلی که خانه ‌ای است ایرانی با سبک زندگی بومی و اسلام که در آن برنامه‌ های متنوع فرهنگی و کارگاه‌ها و نشست‌هایی مرتبط با این موضوع در زمان‌های مختلف اجرا می‌شود.  

همچنین سامانه پیامکی ۱۰۰۰۰۲۷ که یک سامانه پیامکی مشارکتی است میان برگزارکنندگان نمایشگاه و بازدیدکنندگان نمایشگاه کتاب است همزان با برگزاری نمایشگاه کتاب احداث شده است. در این سامانه بازدیدکنندگان ضمن اعلام حضور خود در نمایشگاه، در طول مدت حضور از برنامه ‌های فرهنگی نمایشگاه اطلاع  پیدا کرده و می‌توانند از طریق همین سامانه، در نظرسنجی‌هایی که از سوی رادیوی نمایشگاه مطرح می‌شود، شرکت نمایند.

 

 

 

 

 

کد خبر 2571681

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha