۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۰:۵۹

هفته شیراز باشکوه نبود/ اجرای برنامه های سطحی و بدون خلاقیت

هفته شیراز باشکوه نبود/ اجرای برنامه های سطحی و بدون خلاقیت

شیراز- هفته شیراز در حالی امسال برگزار شد که کارشناسان امر برنامه های این هفته را عاری از شکوه خاص و بیشتر سطحی و بدون خلاقیت می دانند.

به گزارش خبرنگار مهر، هفته ای که گذشت به عنوان هفته شیراز نامگذاری شده بود، هفته ای که متولی اجرای برنامه های آن شهرداری این کلانشهر بود.

در خیلی از شهرهای کشور هفته ای به نام همان شهر وجود دارد که در آن مسئولان و متولیان می کوشند شهر خود را به بهترین نحو معرفی کرده تا شرایط برای حضور بیشتر گردشگر و پاسداشت فرهنگ و تمدن آن خطه فراهم شود.

شیراز نیز از سالهای پیش این هفته را جشن می گرفته و مسئولان امر با برنامه های متنوع سعی در معرفی فرهنگ و تمدن شیراز در عرصه های فراملی و ملی داشته اند.

اما امسال هفته شیراز چندان رونقی نداشت، اغلب مردم از برنامه های این هفته اطلاع کافی نداشتند و این امر باعث شد که هفته شیراز در نوعی سکوت و با برگزاری چند برنامه سطحی پیگیری شود.

نمایشگاه صنایع دستی ازجمله برنامه هایی بود که در این هفته برگزار شد، نمایشگاهی که اغلب در تمام مناسبت ها از سوی ادارات مرتبط با حوزه فرهنگ و گردشگری در طول سال نیز برگزار می شود.

در عین حال امسال مسئولان شهر سعی کردند که زمان برگزاری رالی خاورمیانه را با تاریخ هفته شیراز تطابق دهند و به همین خاطر مسئولیت افتتاحیه مسابقات نیز بر عهده شهرداری گذاشته شد، افتتاحیه ای که مملو از بی نظمی و بی برنامگی بود به طوری که حجم عظیمی از مردم برای دیدن خودروهای رالی به محل افتتاحیه آمده بودند و بی برنامگی برای نظم دادن به تماشاچیان در کنار عدم برنامه ریزی مناسب در اجرای برنامه، شرایط نامطلوبی را ایجاد کرده بود.

این در حالیست که نمی توان برگزاری رالی را جزو برنامه های هفته شیراز دانست زیرا این برنامه فقط از نظر زمانی با هفته شیراز مطابقت پیدا کرده و اصولا جزو برنامه های ابتکاری شهرداری برای این هفته محسوب نمی شود.

در این رهگذر کارشناسان امر اعتقاد دارند با برگزاری برنامه های فراملی مانند دعوت از سفرا می شد هفته شیراز را به صورت فراملی تر برگزار کرد، اقدامی که شهر اصفهان نیز سال گذشته با دعوت از ده ها سفیر کشورهای مختلف انجام داد و با برد وسیع خبری نیز همراه بود.

رئیس کمیسیون گردشگری و زیارتی شورای اسلامی شهر شیراز در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن انتقاد از برنامه های امسال هفته و روز شیراز گفت: در سال جاری انتظار می رفت که برنامه های روز و هفته شیراز با شکوه تر برگزار شود اما این گونه نشد.

بهرام پارسایی افزود: شهرداری از فرصت ماه اردیبهشت که مربوط به شیراز است برای معرفی بیشتر این شهر به جهانیان استفاده می کرد اما متاسفانه اینگونه نشد.

وی با اشاره به برگزاری مسابقات رالی خاورمیانه بیان کرد: قرار است که این مسابقات هر سال در اردیبهشت ماه در شهر شیراز برگزار شود و می توان از آن به عنوان یک ظرفیت گردشگری استفاده کرد.

این عضو شورای شهر شیراز گفت: متاسفانه از شهرداری شیراز خواسته شد که یک الی دو خودرو برای شرکت در این مسابقات در نظر بگیرد همانگونه که شهرداری ساری و دو شهر ناشناخته دیگر این کار را انجام دادند اما شهرداری شیراز این کار را انجام نداد.

وی اظهار داشت: شرکت شهرداری در این مسابقات می توانست به عنوان یک ظرفیت مطرح و برای تبلیغ از آن استفاده کرد اما شهرداری حاضر نشد با کمترین هزینه بیشترین نفع را ببرد.

مسافران نوروزی در دروازه قرآن شیراز

پارسایی ادامه داد: شهر شیراز دارای پتاسیل های زیادی برای جذب گردشگر است از این رو معتقدم باید با استفاده از این ظرفیت ها از جمله یادروز حافظ و سعدی نهایت استفاده را برد اما تاکنون اینگونه نبوده است.

وی اظهار داشت: برای برگزاری یادروز حافظ و سعدی به دلیل جزیره ای عمل کردن دستگاه ها و اینکه چندین متولی از جمله دستگاه های فرهنگی، شهرداری، میراث و... دارد، همواره موفق نبوده و ناهماهنگی وجود داشته است.

پارسایی بیان کرد: حال جالب است برای برگزاری برنامه های روز و هفته شیراز فقط شهرداری متولی است اما در سال جاری آنگونه که انتظار می رفت برنامه شاخصی نداشتیم و این مسئله پیگیری خواهد شد.

وی خواستار راه اندازی معاونت گردشگری در شهرداری شیراز شد و گفت: با راه اندازی این معاونت می توان نهایت استفاده را از هفته شیراز برد نه اینکه بدون انجام برنامه های شاخص این هفته سپری شود.

مسافران نورزی در باغ ارم شیراز

 رئیس کمیسیون گردشگری و زیارتی شورای اسلامی شهر شیراز با تاکید بر اینکه شهرداری بهترین فرصت را از دست داد، گفت: می شد در این هفته از سفرای کشورهای دیگر دعوت کرد به شیراز بیایند و برنامه هایی را در این راستا اجرا کرد زیرا سفرا می توانستند سفیر کشور و شیراز در کشورهای خود باشند.

وی با انتقاد از عدم استفاده از ظرفیت های هفته شیراز تصریح کرد: با وجود اینکه همه بر این باوریم که شیراز در جهان شناخته شده اما اینگونه نیست زیرا از فرصت های گردشگری برای شناساندن شیراز به دیگر کشورها استفاده نمی شود.

به هر حال هفته شیراز نیز گذشت اما برنامه هایی که در این هفته به اجرا گذاشته شد باید از سوی متولیان و کارشناسان امر مورد بررسی آسیب شناسانه قرار گیرد تا بتوان برای سالهای بعد با برنامه ریزی همه جانبه تری اقدام کرد.

کد خبر 2572652

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha