۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۹:۵۶

کمند امیرسلیمانی در گفتگو با مهر:

این روزها بیشتر از کتابفروشی مرکز خرید ساخته می شود

این روزها بیشتر از کتابفروشی مرکز خرید ساخته می شود

یک بازیگر سریال های تلویزیونی بیان کرد که این روزها بیشتر از اینکه خبر افتتاح کتابفروشی و کتابخانه به گوشمان برسد خبر آغاز به کار مراکز بزرگ خرید را می شنویم.

کمند امیرسلیمانی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره کتاب به عنوان یکی از بهترین علایق کودکی اش گفت: زمانیکه کوچک بودم کتاب بهترین کادوی دوران کودکیم بود و برای ما ارزش زیادی داشت. برای ما خیلی مهم بود که در صفحه اول کتابی بنویسیم «به رسم یادگاری اهدا شد» و آن را به یک نفر تقدیم کنیم

وی ادامه داد: اما جایگاه خرید کتاب کم‌کم بی‌ارزش شد، جای آن را کاست ها و سی‌دی‌های صوتی و لوازم تزئینی گرفت و کتاب از زندگی حذف شد.

امیرسلیمانی با بیان اینکه اکنون دیگر خیلی ها دوست ندارند که کتاب هدیه بگیرند، گفت: اکنون اگر قرار باشد برای یک استاد و یا شخص تحصیلکرده هدیه ببرم، کتاب می‌‌خرم و در غیر این صورت کمتر کسی علاقه دارد که این روزها کتاب هدیه بگیرد یا حتی بخرد.

آرزوی ما در نوجوانی و جوانی رفتن به میدان انقلاب و خرید کتاب بود

این بازیگر تلویزیون با اشاره به دوران نوجوانی و دانشجویی خود، عنوان کرد: زمانی که من نوجوان و جوان بودم، آرزوی ما این بود که به خیابان انقلاب و کتابفروشی‌ های آن برویم، کتاب‌ های مورد علاقه خود را بخریم و بعد به یک ساندویچ‌ فروشی در همان نزدیکی‌ ها رفته و ساندویچ بخوریم. آن زمان کتاب‌ هایمان را هم با یکدیگر عوض می‌ کردیم و یا هر کتاب جدیدی را که می‌ خریدیم، به یکدیگر معرفی می‌ کردیم.

امیرسلیمانی با اشاره به اینکه کتاب‌ های مورد علاقه خود را بیشتر از شهر کتاب خریداری می‌کند، گفت: این روزها اکثر کتابفروشی‌‌ ها تغییر کاربری می‌ دهند، چراکه فروش کتاب سود چندانی ندارد و بسیاری از کتاب‌ ها مهجور باقی می‌مانند. به همین دلیل کتابفروشی‌ها با یک تغییر کاربری به سالن‌های زیبایی، فست‌فود و یا بوتیک تبدیل می‌شوند.

وی اضافه کرد: این روزها شما بیشتر از اینکه خوشحال شوید که یک کتابفروشی جدید باز شده، از افتتاح مراکز خرید جدید خوشحال می‌شوید. کتابفروشی و سر زدن به فروشگاه‌های کتاب به عنوان گزینه‌های چندم هر فردی قرار دارد. البته نسل تحصیلکرده مطالعه بیشتری دارد اما عامه مردم کمتر جذب کتابخوانی می‌شوند.

متولیان فرهنگ به زنگ خطر کمبود مطالعه توجه داشته باشند

بازیگر سریال «پدر سالار» درباره ایجاد انگیزه برای کتابخوانی، عنوان کرد: دلخوشی و حوصله مردم برای کتاب خواندن از میان رفته است و باید قبول کنیم که کتاب از دایره برنامه‌های ما حذف شده است. باید فرهنگ‌سازی کرد تا کتاب دوباره به سبد فرهنگی ما بازگردد. من چندی پیش موجی را در فضای مجازی دیدم که خیلی‌ ها درخواست می‌ کردند وقتی شخصی، کتابی را در یک کافه یا رستوران می‌ خواند، آن را همانجا قرار داده تا دیگران هم ترغیب شوند و آن را مطالعه کنند.

این بازیگر با اشاره به اینکه متولیان فرهنگ باید به امر مطالعه کتاب توجه بیشتری داشته باشند، گفت:‌ کسانی که کارشان ارتقای فرهنگ جامعه است، باید مثل یک زنگ خطر به کمبود مطالعه توجه داشته باشند. باید بخش مطالعه، چاپ و نشر کتاب و سوبسید کاغذ فعال باشد. کتاب‌ها با قیمت‌های ارزانتر عرضه شوند و از همه مهم‌تر در مورد کتاب تبلیغ شود. ما درباره بسیاری از پدیده‌ها تبلیغ می‌کنیم اما درباره مطالعه و معرفی‌ کتاب‌ها، تبلیغی نداریم.

امیر سلیمانی در پایان گفت:‌ این برنامه‌ها ممکن است زمان زیادی ببرد اما در نهایت فرهنگ کتابخوانی در میان مردم جا خواهد افتاد. ممکن است حتی ۱۰ سال طول بکشد، با این حال به نتیجه می‌رسد.

کد خبر 2581332

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha