۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۲۲:۲۶

عراقچی:خوش‌بینیم اما برای همه سناریو‌ها آماده‌ایم

عراقچی:خوش‌بینیم اما برای همه سناریو‌ها آماده‌ایم

سید عباس عراقچی مذاکره کننده ارشد ایران در گفتگوهای ۱+۵ امروز جمعه در مصاحبه ای با رویترز از آمادگی کامل جمهوری اسلامی ایران در مواجهه با تمامی سناریوهای محتمل خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، سید عباس عراقچی عضو ارشد مذاکره کننده ایران در گفتگوهای ۱+۵ امروز جمعه در مصاحبه ای با رویترز از آمادگی کامل جمهوری اسلامی ایران در مواجه با تمامی سناریوهای محتمل خبر داد.

معاون وزیر امورخارجه ایران و مسول مذاکرات ۳ روزه اخیر در وین اتریش از تلاش دیپلمات ها برای حل اختلافات و رسیدن به توافق جامع هسته ای خبر داد و در این باره گفت: حتی اگر خوشبینانه هم موضوع را ببینیم، باز هم خوش بین بودن به معنای پذیرفتن هر توافقی نخواهد بود. طرفین مذاکره خواهان یک توافق خوب هستند و توافق خوب برای ما، تنها توافقی است که حقوق مشروع ما را محترم شمرده و به تحریم‌ها پایان دهد.

وی در ادامه به آمادگی ایران اشاره کرد و افزود: به همه احتمالات ممکن فکر کرده ایم؛ بنابراین آمادگی لازم برای هر سناریویی را داریم.

ایران از ابتدا لغو کامل تمامی تحریم ها را در مذاکرات هسته خود با ۱+۵ مطرح نموده و بر آن پافشاری کرده است. اما آمریکا خواستار رفع تحریم های ضد ایرانی به صورت تدریجی است. این امر به یکی از اختلافات مهم میان دو کشور تبدیل شده است.

عراقچی ادامه داد: ما معتقدیم حل و فصل مسائل فنی در صورتی که طرف های ما در مذاکره از عزم سیاسی جدی برخوردار باشند، کار دشواری نخواهد بود. اگر این چنین باشد، رسیدن به توافق جامع هسته ای حتی پیش از موعد مقرر هم امکان پذیر است.

وی در پایان مصاحبه خود به رویترز گفت: مذاکرات کارشناسی ایران و ۱+۵ هفته آینده در وین ادامه خود یافت.

ایران و گروه ۱+۵ متشکل از روسیه، آمریکا، انگلستان، چین و آلمان در مذاکرات پیشین خود در ۲ آوریل سال جاری به تفاهم رسیدند که بر اساس آن طرف های مذاکره، درباره برخی مسائل مانند میزان بازرسی های کارشناسان آژانس بین المللی انرژی اتمی و ذخیره اورانیوم ایران توافق کردند. اما مسائل جزئی در تفاهم نامه مذکور مورد بررسی قرار نگرفت و اکنون این کشورها در تلاشند تا نگارش پیش نویس متن توافق جامع هسته ای معروف به «برنامه جامع اقدام مشترک» را تا ۳۰ ژوئن سال جاری (۱۰ تیرماه) تهیه و تدوین نمایند.

با نهایی شدن متن، برنامه جامع اقدام مشترک در قالب قطعنامه‌ای در شورای امنیت سازمان ملل متحد مورد تأیید قرار خواهد گرفت. جهت لازم الاجرا شدن برنامه جامع اقدام مشترک برای تمامی کشورهای عضو سازمان ملل متحد، این قطعنامه همچون قطعنامه‌هایی که علیه ایران تصویب شده بودند تحت ماده ۴۱ فصل هفتم منشور ملل متحد تصویب خواهد شد تا بتواند قطعنامه‌های قبلی را لغو کند.

کد خبر 2581575

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha