۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۲:۵۶

جلسه ویژه بررسی مشكلات ترانزيت در گمرک

جلسه ویژه بررسی مشكلات ترانزيت در گمرک

جلسه بررسي مشكلات و مسائل مربوط به حوزه ترانزيت با حضور مسئولان گمرک، فدراسيون و انجمن حمل‌و نقل ايران، سازمان حمل‌ونقل و پايانه‌های كشور، مديران اتاق صنايع، معادن، كشاورزی و بازرگانی ایران برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، در این نشست ابتدا مقدسی معاون حقوقی و نظارت گمرك ضمن بیان راهبرد گمرك ایران برای تسهیل و توسعه در رویه ترانزیت گفت: با توجه به تأكید رییس كل گمرك ایران، این معاونت مصرانه تحقق فرآیندهای الكترونیكی را در دستور كار جدی خود قرار داده و با عنایت به اینكه هم‌اكنون سامانه جامع امور گمركی اكثر رویه‌های گمركی و ازجمله ترانزیت و تضامین بیمه‌ای را تحت پوشش قرار داده لذا بخش عمده‌ای از تسهیل فرآیند ترانزیت فراهم شده است.

مقدسی در ادامه همچنین لزوم اجرای Tirepd و ارسال اسناد الكترونیكی برای IRU را لازمه تجارت روز دانست.

در این جلسه؛ برخی از فعالان حمل‌ونقل و ترانزیت، ضمن تشریح اقدامات انجام شده در قالب آیین‌نامه ۸۶ شورای‌عالی بیمه، كنترل ورود و خروج كامیون‌های ترانزیت و رصد الكترونیكی مراحل تسویه بن بیمه بطور بر خط (ONLINE) را از محاسن این طرح دانسته و عنوان كردند: با این طرح قریب به صددرصد فعالیت‌های ترانزیتی را می‌توان رصد نمود و راه برای بروز تخلف و سوءاستفاده بسیار دشوار است.

در ادامه، نماینده اتاق بازرگانی ضمن بیان آخرین توصیه‌های سازمان IRU، لزوم اجرای E-TIR را مورد تأكید قرار داد و اظهارداشت: متأسفانه به دلیل عدم آموزش كافی و عدم تسلط شركت‌های حمل‌ونقل بر موضوع Tirepd تاكنون نتوانسته‌اند توفیق چندانی در ارسال DATA و پیش‌اظهاری الكترونیكی به IRU داشته باشند.

در این خصوص مقدسی معاون حقوقی و نظارت تأكید كرد: نیاز ضروری است كه در اسرع‌وقت واحد كارنه‌تیر و ترانزیت اتاق بازرگانی و فدراسیون حمل‌ونقل و انجمن حمل‌ونقل ایران و سایر شركت‌هایی كه در عرصه حمل‌ونقل بین‌المللی فعالیت دارند با هماهنگی گمرك و سازمان‌های ذی‌ربط سریعاً نسبت به اجرای بهینه آموزش E-TIR و عملیاتی نمودن تبادل الكترونیكی اطلاعات تجاری و ترانزیتی اقدام نمایند، چراكه چاره‌ای جز پیوستن به این امر به منظور تسهیل و تسریع در فرآیند ترانزیت وجود ندارد.

در پایان این جلسه مقرر گردید تا؛

۱- جلسه هماهنگی بیشتری بین گمرك، بیمه و مسئولین صنعت حمل‌ونقل و اتاق بازرگانی برگزار گردد.

۲- درخصوص اجرای Tirepd حتماً بایستی حوزه مسئولیت فورواردر و كریر مشخص شود و همچنین آموزش لازم با هماهنگی اتاق بازرگانی ایران و گمرك ایران برای شركت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی برگزار شود تا از فرآیند E-TIR و ارسال الكترونیكی اطلاعات تجاری و پیش‌اظهاری به صورت بهینه استفاده گردد.

۳- درخصوص مخازن اختصاصی با توجه به دستورالعملی كه برای استفاده از مخازن اختصاصی صادر شده در چارچوب این دستورالعمل هر متقاضی كه شرایط داشته باشد می‌تواند از تسهیلات این دستورالعمل بهره‌مند شود.

کد خبر 2584059

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha