۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۸:۲۲

ملانوروزی در گفتگو با مهر:

برای حضور در دوره بعد ونیز زودتر اقدام می‌کنیم/ مذاکره با وزیر

برای حضور در دوره بعد ونیز زودتر اقدام می‌کنیم/ مذاکره با وزیر

مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی وزارت ارشاد پس از برگشت از بی‌ینال ونیز به بررسی حضور ایران در این رویداد هنری پرداخت و تاکید کرد برای دوسالانه بعدی از امسال برنامه‌ریزی خواهد شد.

مجید ملانوروزی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به بازدید خود از بخش هنر ایران در پنجاه و ششمین بی ینال ونیز که ۱۶ اردیبهشت افتتاح شد، بیان کرد: در این بی ینال چند نقد بزرگ بر ما وارد شد که یکی از آنها حضور بخش خصوصی بود در حالی که باید گفت نقش و حضور بخش خصوصی در حوزه تجسمی بسیار اساسی است و حدود ۸۰ درصد از فعالیت های تجسمی در این بخش انجام می گیرد و نمی توان این بخش را کنار گذاشت.

وی ادامه داد: امروزه در حوزه فرهنگ و هنر کمتر دیده می شود که بخش خصوصی ورود نکند و از فیلم یا کتابی حمایت نکرده باشد. اگر این بخش در چارچوب سیاست‌های کلی باشد، خیلی خوب است بنابراین ما انتقادها به این بخش را نمی پذیریم و به دنبال فرصت هایی هستیم که بتوانیم بخش خصوصی را در حوزه هنرهای تجسمی تقویت کنیم.

مدیر موزه هنرهای معاصر درباره کیوریتورهایی (نمایشگاه گردان) که غرفه ایران را در بی‌ینال ونیز اداره می کردند، گفت: کیوریتورهای خارجی ممکن است بخشی از هنر ما را نشناسند اما بخشی از مخاطبانی را که می خواهند هنر ما را ببینند و همچنین رسانه ها را به خوبی می شناسند. به هر حال باید در نظر گرفت که این آثار در یک عرصه بین المللی به نمایش گذاشته می شود و مخاطب‌شناسی اهمیت بسیاری برای ما دارد. بعضی به انتخاب هنرمندان در این بی نال نقد داشتند اما فکر می کنم هر کسی می توانست در این حوزه انتخابی قرار بگیرد و اینها انتخاب های کیوریتورها و مجموعه دارهایی بودند که بی ینال را حمایت می کردند و ما باید به نظر آنها احترام می گذاشتیم. در واقع وقتی شما کیوریتوری را انتخاب می کنید باید به نظرش احترام بگذارید.

نگاه ها در بی ینال ونیز به ایران معطوف شد

ملانوروزی به اهمیت انتخاب غرفه در بی ینال اشاره و عنوان کرد: مساله مهم و حرفه ای برای حضور در بی ینال ونیز این است که مجموعه کارهایی که انتخاب می شود، برای خود غرفه ساخته شود. حتی اجاره کردن فضا در بی ینال ونیز چندان حرفه ای نیست زیرا یا باید از دو سال قبل فضایی را اجاره کرد و یا باید بتوان فضایی را برای این منظور خرید تا هنرمند بتواند از دو سال قبل کار را برای همان فضا چیدمان کرده و بسازد. در بی ینال آثار چیدمانی موفق‌تر هستند و این نقد بر ما وارد است که سه ماه قبل از شروع بی ینال، فضا را در اختیار گرفتیم. به همین دلیل بعضی از آثار برای آن فضا ساخته نشده بود، چراکه هنرمند در آنجا کار نکرده بود.

وی درباره حضور هنرمندان در غرفه ایران عنوان کرد: بخش «بازی بزرگ» انتخابی از کارهای مختلف بود که در آن ۴۰ هنرمند داخلی و خارجی با موضوع حضور بیگانگان در منطقه شرکت کردند. با این حال به نظر من تعداد هنرمندان می توانست کمتر باشد، اما اثرگذاری کارها بیشتر شود چراکه بی ینال هر چه از شکل نمایشگاهی خارج شود و به اجرا و پرفرمنس هنری درآید، بهتر است.

ملانوروزی درباره موفقیت های حضور ایران در بی ینال ونیز اظهار کرد: با همه اینها ایران غرفه بزرگی در ونیز داشت و حضور بسیاری از هنرمندان مطرح خاورمیانه و همسایگان ما که با ما مشترکات فرهنگی داشته و در مجموعه ما حضور داشتند، باعث شد که نگاه ها به ایران معطوف شود. ما بازدیدهای بسیاری را از غرفه ایران داشتیم. همه کسانی که با هنر ایران سر و کار داشتند، اعم از روسای موزه ها، مجموعه‌دارها، گالری دارها و... به غرفه آمدند و اتفاقی که می خواستیم رخ داد و غرفه ایران دیده شد. بسیاری از این افراد بیان می کردند که برای اولین بار است که از غرفه ایران بازدید می کنند و این به جهت اسم بزرگانی بود که در این غرفه حضور داشتند.

کشاندن افراد و رسانه ها به غرفه های گوناگون به تبلیغات بستگی دارد 

مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی وزارت ارشاد با تاکید بر لزوم حضور کم تعداد آثار ولی تاثیرگذار در بی ینال ونیز عنوان کرد: به نظرم هنرمندان در بی ینال ونیز باید بتوانند با اثر کمتر اما تاثیرگذار در لحظه اول بازدیدکننده را غافل‌گیر کنند. من بسیاری از موزه داران دنیا را دیده ام که به دنبال هنرمندان آثار چیدمانی بودند تا از آنها بخواهند که آثارشان را با فضای مورد نظر آنها در کشورهای خود منطبق کنند. حتی یکی از مجموعه‌دارهای بزرگ دنیا که پیش از این اثری را از خانم بیتا فیاضی در غرفه ایران دیده بود، به دنبال چنین آثاری بود.

ملانوروزی درباره دستاوردهای حضور ایران در ونیز تصریح کرد: حضور ایران در این فضای بین المللی با هنرمندانی بزرگ و با گرایش های گوناگون بسیار قابل توجه بود، اما یکی از مسائل مهم در ونیز مبحث تبلیغات است. کشورهای همسایه روی هنر سرمایه گذاری زیادی کرده بودند. امسال آذربایجان حدود ۱۰ میلیون دلار برای تبلیغات محیطی هزینه کرده بود در حالی که ما حتی یک ریال هم برای این منظور در نظر نگرفته بودیم. آنها تبلیغات زیادی را روی کشتی ها و ساختمان ها زده بودند و همچنین جشن ها و لابی هایی را برای مطبوعات و افراد تاثیرگذار هنر معاصر جهان برگزار کردند. در حالی که ما چندان نیندیشیده ایم که آیا نمایش هنر انقلاب و یا هنر آوانگارد یا سنتی ما فقط در موزه ها کفایت می کند و یا باید از رسانه ها و افراد تاثیرگذار هم دعوت کرد.

مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی وزارت ارشاد افزود: ما فعلا بیشتر امکان حضور آثار خود را در ونیز بررسی می کنیم. در حالیکه باید بتوانیم اهداف خود را در هر گالری، رویداد و آرت‌فری که هنرمندان ما حضور دارند دنبال کنیم. مخصوصا در کشوری مثل ونیز که همه به نوعی سرگرم تفریح هستند، کشاندن افراد و رسانه ها به غرفه های گوناگون به تبلیغات بستگی دارد که ما چندان در این حوزه ها سرمایه گذاری نکرده ایم و باید با بخش های مهمی که می تواند هنرهای تجسمی ما را در موزه ها، رویدادهای بزرگ دنیا، رسانه و... معرفی کند، بیشتر لابی کنیم.

هنرمندان ما از بسیاری از هنرمندان جهان جلوتر هم هستند

وی ادامه داد: دستاورد ما در این رویداد حضور هنر ایران در عرصه بین الملل بود چراکه هنرمندان ما نسبت به هنرمندان دنیا مخصوصا همسایگان چیزی کم ندارند و در نقاطی بسیار جلوتر هم هستند با این حال ارایه این آثار و جذب مخاطبان به امکاناتی نیازمند است. کسانیکه که با هنر ایران آشنا بودند از غرفه ما بازدید می کردند، اما ما به فضاهای جدید هم نیازمندیم و در شرایطی هستیم که باید آنهایی را هم که با هنرمان آشنایی ندارند در جریان قرار دهیم. این مساله به فضایی نیاز دارد که  باید به آن فکر کنیم تا هم مخاطب بیشتری جذب کنیم و هم هنرمندان ما با توجه به آن فضا کار خود را ارائه دهند.

ملانوروزی با مقایسه آثار ایران نسبت به جهان در بی ینال ونیز عنوان کرد: حضور هنرمندان ایرانی با این وسعت مکانی و این تعداد از هنرمندان، ایده های گوناگون و گرایش های مختلف هنری بضاعت هنر ایران بود و حتما تاثیر بسیاری خواهد داشت. با توجه به فضای سایر آثار جهان، کار ایران از قابلیت لازم برخوردار بود، اما حتما به تبلیغات بیشتری برای معرفی نیاز دارد. باید وقت و سرمایه بیشتری بگذاریم و سیاست گذاری ها را هم دقیق تر کنیم.

مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی وزارت ارشاد با اشاره به حضور شتاب‌زده ایران در ونیز یادآور شد: ما امسال به طور شتاب‌زده‌ای وارد شدیم چون بخش خصوصی ثبت‌نام کرده بود و خود ما قصد ورود نداشتیم و اصلا مکانی در اختیارمان نبود اما اگر فرصت بیشتری در اختیار داشتیم، حتما بهتر می توان درباره انتخاب هنرمندان، فضاسازی، چیدمان آثار و... فکر کرد.

بی ینال ها باید محلی باشند تا همه، هنر ایران را ببینند

وی اضافه کرد: قصد ما این است که امسال زودتر شروع کنیم. صحبت هایی هم با آقای جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی داشته ایم تا بتوانیم فضایی را بخریم چراکه به نظرم در یک رویداد حرفه ای باید به شکلی حرفه ای وارد شد.

ملانوروزی ادامه داد: باید بتوانیم با تبلیغات حرفه ای، مخاطبان و افراد تاثیرگذار را جذب کنیم. بی ینال ها باید محلی باشند تا همه، هنر ایران را ببینند و حتی به ایران بیایند و به تماشای گالری ها بروند و ما بتوانیم هنر خود را در یک فضای جهانی و با افق گشوده تری در دنیا ارایه کنیم.

مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی وزارت ارشاد با اشاره به بحث فروش، مارکتینگ و حضور هنر ایران در موزه های جهان اعلام کرد: ما کمتر هنرمندی داریم که آثارش در موزه های مطرح دنیا حضور داشته باشد. در حالی که با پیشینه صد ساله‌ای که ما داریم باید هنرمندانی داشته باشیم که آثارشان در همه موزه های مطرح وجود داشته باشد. گالری های ما تاکنون فعالیت چندانی در عرصه های جهانی نداشته اند تا بتوانند هنرمندانمان را معرفی کنند و ما امیدواریم که بتوانیم بسترش را در این چهار سال مهیا کنیم تا بخش خصوصی، دولت، نهادهای عمومی و... بتوانند هنر ایران را وارد فضای جهانی کنند.

ملانوروزی در پایان گفت: این مساله هم از جهت معنویت و گفتمان هنری لازم است و هم از حیث مالی به ما کمک می کند تا آثار هنرمندانمان به فروش برود. اگر چیدمان ما به صورت حرفه ای در بی ینال اتفاق بیفتد در درازمدت تاثیر خود را می گذارد. بحث فروش در خود بی ینال مطرح نیست اما بسیاری از مدیران موزه ها هنرمندانی را گزینش کرده و از آنها برای ارایه کارها دعوت می کنند.

کد خبر 2585679

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha