۲ خرداد ۱۳۹۴، ۰:۲۶

گزارش خبری - تحلیلی مهر؛

حرف‌هایی که فوتبال را سیاسی می‌کند/ کار همه درست بود جز فغانی؟

حرف‌هایی که فوتبال را سیاسی می‌کند/ کار همه درست بود جز فغانی؟

درحالی که برخی برای ردگم کنی و رفع مسئولیت از خودشان سعی در مقصر جلوه دادن علیرضا فغانی در دیدار تراکتورسازی و نفت دارند، بررسی دقیق‌تر ماجراهای رخ داده نشان می‌دهد فغانی یکی از کم تقصیرترین‌هاست.

به گزارش خبرنگار مهر، اینکه درحوالی مجلس شورای اسلامی و در صحن علنی مجلس در مورد نتیجه یک دیدار فوتبال یا اشتباه داور در دقیقه فلان بحث شود، اینکه در وزارت ورزش و جوانان در مورد نتیجه یک دیدار و اشتباهات کادر فنی و شوت فلان بازیکن، بحث و نهایتا بر خلاف مقررات فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا  قول بررسی امکان تجدید بازی پس از سوت داور  به میان آید، این حرف‌ها فوتبال را سیاسی می‌کند و برخی از آن حرف‌ها «سیاسی - قومی» اش می‌کند و این دقیقا همان نکته‌ای است که فیفا به شدت مقابل آن می‌ایستد و حتی دیدار‌های جام‌جهانی فوتبال و بزرگترین و حساس‌ترین دیدارهای فوتبال را نیز حتی با اثبات ‌کامل اشباهات داوری تکرار نمی‌کند. چرا که این فقط فوتبال است، فقط فوتبال.

با حساسیت جنگ جهانی و جزایر فارکلند هم بازی تجدید نشد
در واقع نه در قبال دیدارهای طرفین جنگ جهانی، نه در مواردی نزدیکتر مثل جنگ آرژانتین و انگلستان در جزایر فارکلند که در آن مارادونا توپ را با دست زد و حتی خودش هم این موضوع را اعلام کرد و نه در هیچ مورد دیگری بازی تجدید نمی شود، چرا که داور رئیس و قاضی نهایی زمین فوتبال است و تنها اگر یک بار چنین اتفاقی رخ بدهد مطمئن باشید که در تمام ورزشگاه‌های ایران این اتفاق می‌تواند تکرار شود و در تمام استانها این توقع از وزارت ورزش و جوانان یا حتی از شخص رئیس جمهوری و البته مجلس شورای اسلامی می‌رود که در صورت سوت اشتباه داور، بازی تجدید شود و آنقدر این مهم تکرار شود تا تیم آن استان برنده از میدان خارج شود.

این همه در حالی رخ می‌دهد که بحث های قومیتی در کشور ما وجود ندارد، در همان تراکتورسازی هم از اصفهان و تهران و شمال کشور و جنوب بازیکنانی وجود دارند که با جان و دل برای تراکتور بازی می‌کنند و مشکلی در این زمینه ندارند.

 آیا باید بازی پرسپولیس با الهلال تجدید شود؟
به دیدار پرسپولیس با الهلال عربستان نگاه کنید، در این دیدار داوران مالزیایی اشتباهات فراوانی انجام دادند از مردود کردن گل سالم الهلال بگیرید تا برسید اخراج نکردن سوشا مکانی که بیرون از محوطه هجده قدم توپ را به عنوان نفر آخر با دست زد و چند اشتباه دیگر اما آیا الهلال می تواند بازی را تجدید کند؟ آیا ممکن است روسای آل سعود بروند و اعتراض کنند و بازی را برگردانند؟

هرگز این اتفاق رخ نمی‌دهد، در مورد تراکتورسازی که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان استحقاق قهرمانی هم داشت نیز باید تاکید کرد که تنها اگر اشتباه داوری هم رخ داده باشد،جزیی از فوتبال است و همانطور که مربی، مهاجم، مدافع و دروازه‌بان یک تیم اجازه دارند که اشتباه کنند، داور هم حق اشتباه کردن دارد.

دهها اشتباه تراکتوری مقابل یک اشتباه فغانی
مگر فغانی چند اشتباه داشته است؟ یکی؟ تونی که بعد از ده نفره شدن تیمش و با وجود سه بر یک جلو بودن ده‌ها اشتباه را با هم انجام داد و نتوانست حتی یک تعویض یا تغییر تاکتیکی به تیمش بدهد و نتیجه را در ورزشگاه خانگی تیم خودش حفظ کند، مقصر نبود؟ آندو تیموریان چطور؟ آیا او نمی‌دانست فغانی بازیکن بزرگ را راحت‌تر از بازیکنان معمولی اخراج می‌کند؟ مگر رونالدینیو را اخراج نکرد؟ مگر فرهاد مجیدی را اخراج نمی‌کرد؟مگر آندو اینها را نمی‌دانست که با بازیکن حریف فنون جودو را اجرا می کرد؟ لک چرا اشتباه کرد؟ او چند بار اشتباه کرد؟ او مجاز است و فغانی نه؟

اتمام دیدارها را تجدید کنید
مگر می‌توان دیداری را در فوتبال رصد کرد که داور در آن تمامی تصمیم‌هایش درست بوده باشد؟ مگر ممکن است؟ مگر امکان دارد؟ با این حساب و اگر ملاک و معیار دولتمردان اشتباه و خطای داور در یک دیدار باشد باید تمامی دیدارهای فوتبال را با احتساب یک اشتباه تجدید کنند و بالاتر از این آنکه فغانی بهترین داور فوتبال ایران است و به قول برخی اشتباه کرده است، او که بهترین بود اشتباه کرده آیا تضمینی وجود دارد که داورهایی پایین‌تر از سطح داوری فغانی اشتباه نکنند؟ آیا این کار فغانی را که به بالاترین سطح قاره رسیده است، خرد نمی کند؟ این سرمایه‌سوزی با سیاسی کردن فوتبال به شمار نمی‌رود؟ 

کد خبر 2586021

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • کامبیز ۰۳:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۲
      0 0
      واقعا حرفت غیر منطقی هستش! فغانی یک اخراج اشتباه داشت که تیم رو نابود کرد از اون بگذریم پنالتی اخراج صد درصد هم نگرفت حالا حی با اذهان ملت بازی کنین! فغانی بازیکن بزرگ اخراج میکنه پس سعی کنین بزرگ نباشین! اخ داوری و عدالت چ ربطی ب بزرگی داره!!
    • مهرداد ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۲
      0 0
      عالم و ادم اين چيزا رو ميدونن بجز گودرزي اميدوارم بعد از اسفند يه وزير درست حسابي واسه ورزش كشور معرفي معرفي بشه
    • آرش ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۲
      0 0
      شما آقایونی که از فغانی دفاع می کنین اگه ذره ای بی طرفی تو وجودتون هست به بازیهای هفته های پایانی لیگ نگاه کنین ببینین فغانی چند تا اشتباه به نفع سپاهان داشته بعد از این آقا دفاع کنین.
    • رضا حسین پور ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۲
      0 0
      احسنت...خیلی گزارش خوب و دقیقی بود...
    • رضا ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۲
      0 0
      بلی بقیه هم اشتباه می کنند تا قاضی درست کند قاضی که درست قضاوت نکند وای بحال فوتبال مردم برای دیدن فوتبال با داوری بهتر و جوانمردانه به تماشای فوتبال می ایند اگر داوری درست انجام نگیرد تمرکز بازیکنان مربی و همه را بهم می ریزد . کاری هم از دست کسی بر نمی آید
    • ناشناس ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۲
      0 0
      بیچاره فعانی که از روی ناچاری و شاید هم دستوری پنالتی تراکتور مقابل سپاهان را نگرفت و در عوض برای پیروز شدن سپاهان خطای خارج از خط را پنالتی گرفت و بیچاره فغانی که اشتباه نکرده بلکه عمدی پنالتی روی کریمی را نگرفت و چون با شجاعت در مقابل چشمان 100 هزار نفر آندو را فقط بخاطر خوشحالی بعد از گل اخراج کرد فغانی بیچاره اشتباه نکرده که کاری از پیش تعیین شده را انجام و از نظر بعضیها مستحق مدال شجاعت.
    • علیرضا ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۲
      0 0
      چرا شما میخواهید تراکتور متهم کنید شمابا آذریها مشکل دارید به خدا خداراخوش نمی آید
    • اابلا ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۲
      0 0
      کار فغانی درست بوده و به هیچ وجه مقصر نبوده است. مسئولان تراکتور، کادر فنی و مسئولان محلی مقصرند.
    • طرفدار ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۲
      0 0
      بایستی از حق و حقوق هر تیمی که به دست داوری ضربه میخوره دفاع کرد،اگه یادتون باشه تو مسابقات کشتی که ورزش ملی ماست ناداوری شد بعدا همه علم کردند که علت اصلی باخت ناداوری بود الان هم مثل اون قضیه هست،ناداوری دلیل شکست تراکتور سازی شد،ولی ایکاش این بازی یه برنده داشت نه تیم اصفهان...حیف
    • من محمد ،آذربایجان رو دوس دارم ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۲
      0 0
      وقتی بازی 3 به 1 برده رو با تساوی عوض میکنیم وقتی از دقیقه 66 با اخراج آندو تیم ما بازی رو رها کرد وقتی بازیکنان بازی نکردن وقتی کادر فنی اشتباه کرد بنده خیلی ناراحتم تراکتور قهرمان نشده، اما بیاین یکم منطقی باشیم، مهم نیست کی اشتباه کرده تنها چیزی که مهمه اینه که ما دیگه قهرمان نیستیم و مثل سال های گذشته دوم شدیم، و بقیه حرف ها و تحلیل های سیاسی یا فنی بی اهمیته دیگه قهرمان نیستیم و دگر کافیست ..........
    • همکار ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۲
      0 0
      دوست عزیز نویسنده؛ از خبرگزاری مهر بعید است درج چنین مطالبی که فقط درد دل نویسنده رو پوشش میده، شما کاش با چند نفر متخصص امور مصاحبه می کردید و بعد اقدام به نگارش این متن که بیشتر به درد شبکه های اجتماعی می خورد تاخبرگزاری بین المللی مهر، می کردید.با این حال قسمتی از محتوا را قبول دارم مثلا اشتباه لک و سایر مدافعان تراکتور ولی آیا فغانی مقصر نبود؟کار فغانی مشابه کار داور بازی ایران و عراق در جام ملت ها بود. آن روزها کسی به داور حق داد؟چرا بازیکنان تیم ملی بعد از 10 نفره شدن اومدن عقب و گل خوردن؟
    • امين محمدي ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۲
      0 0
      تراكتور بايد ليگ رو تحريم كنه،، اصلاً حضورش از اول اشتباه بود
    • نوید ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۲
      0 0
      دیوار فغانی از همه کوتاه تر بوده است!
    • محمد ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۲
      0 0
      هرطور نظر منطقی و از روی حساب بگذارید بازهم این طرفدراهای احساسی قبول نمیکنند که اشتباه اصلی ار کادر فنی و بازیکنهای تیمشون بوده نه فقط داور درضمن هرکاری کردید که قهرمان بشید ولی خدا نخواست وسلام
    • محسن ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۲
      0 0
      من یک سوال دارم. آقای فغانی در این فصل 4بازی برای سپاهان قضاوت کرده اند و هر 4 بازی را سپاهان به زعم شما با اشتباهات ایشون برده. سوال من اینه: آیا این میتونه اتفاقی باشه!؟ هرکی آمار بلد باشه میدونه احتمال اینکه که کاملاً اتفاقی باشه کمتر از یک درصد است.
    • حسن صولتی ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۲
      0 0
      حرف شما منطقی نیست، اینکه دروازبان تیمی اشتباه کرده نمیشه اشتباهات (عمدی) داوری را نادیده گرفت. فغانی باید از داوری محروم بشه.