۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۰:۳۰

افخم:

اطلاعی از سفر هیئت طالبان ندارم/احتمال ادامه مذاکرات بعداز ۳۰ژوئن

اطلاعی از سفر هیئت طالبان ندارم/احتمال ادامه مذاکرات بعداز ۳۰ژوئن

سخنگوی وزارت خارجه گفت: باید مسیر مذاکرات را با روندی که می رود دنبال کنیم هیچگونه پیش بینی دقیق نیست در عین حال گفته ایم اگر مسیر تنظیم متون نیازمند این باشد که گفتگوها طولانی تر شود ما آمادگی داریم.

به گزارش خبرنگار مهر، مرضیه افخم سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در نشست هفتگی خود در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره اعلام مطلبی مبنی بر اینکه هیاتی از طالبان به ایران سفر کرده اند و اینکه این هیات با هماهنگی کدام نهاد به ایران آمده است، گفت: ما در جریان چنین خبری نیستیم، البته بنده خبر را دیدم و باید پیگیری کنیم و ببینیم منابعی که خبر را منتشر کرده اند با چه اطلاعاتی این کار را انجام داده اند.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره اظهارات اخیر مقامات آمریکایی در پی بیانیه لوزان و اینکه چرا مقامات ایران پاسخ هم‌ترازی به این اظهارات نمی دهند، گفت: پاسخ های مناسبی به این اظهارات داده شده است. به هر حال این باور در میان همه کشورها وجود دارد که جمهوری اسلامی ایران یک کشور قاطع و صریح است و بحث هایی که از این دست مطرح می شود پاسخ صریح خود را دریافت می کند و به غیر از این پاسخ ها جایگاه دیگری ندارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: این اظهارات صرفا برای استفاده در فضاهای تبلیغاتی و ایجاد جریان خبری استفاده می شود و پوشالی و توخالی بودن آنها کاملا بدیهی است.

افخم تصریح کرد: من درکی از این موضوع ندارم که منظور شما از هم‌ترازی چیست اما سطوح مختلف کشور درباره اظهارنظرهای مقامات آمریکایی واکنش نشان داده اند و فکر می کنم طرف های مقابل نیز پاسخ صریح خود را دریافت کرده اند. در هر حال آنچه روشن است جمهوری اسلامی ایران کشوری متکی به مردم است و دارای پشتوانه مردمی است و بر این اساس می تواند در تمام عرصه ها موفقیت داشته باشد و قدرت نمایی کند.

وی تاکید کرد: عقلانیت و منطق ما در برخورد با همسایگان و کمک به حل موضوعات منطقه ای و بین المللی نشان از قدرت دیپلماسی ایران دارد که در جهان نیز با استقبال مواجه شده است. حرف های پوشالی و تکراری کاملا روشن است.

افخم در پاسخ به سوال دیگری درباره مساله دبه درآوردن آمریکایی ها که سخنگوی دولت نیز روز گذشته به آن اشاره کرده است، گفت: همانطور که گفتم یکی از روش های مذاکراتی آنها زیاده خواهی است که در دوره های مختلف رخ داده است و تیم مذاکره کننده ما کاملا جدی و مصمم در مقابل زیاده خواهی ها ایستاده است.

وی در پاسخ به این سوال که موضوعاتی همچون فوردو و سانتریفیوژها به عنوان مسائل مورد اختلاف مطرح شده است، اظهار داشت: اینها موضوعات مورد بحث هستند و پرانتزها نیز همین موضوع ها هستند که بخش های اصلی کار را دربر می گیرند. اینکه بنده بخواهم این موضوع را تأیید رسمی کنم اینطور نیست، رفتار مذاکراتی آمریکایی ها به این شکل است که بحث های مورد تفاهم در یک جلسه را بعدا دوباره مورد بحث قرار می دهند اما آنها نیز به این نتیجه رسیده اند که تیم مذاکره کننده ما کاملا مصمم است و این روند را به صورت مانع های موقت پشت سر گذاشته ایم.

افخم با اشاره به اینکه تیم مذاکره کننده هسته ای امروز در سطح معاونان عازم وین شده است، اظهار داشت: تیم مذاکره کننده بر روی ادامه نگارش کار می کنند و صحبت ها درباره پرانتزها و نقاطی است که نیازمند گفتگو است و ممکن است تا سطح تصمیم سیاسی کار طول بکشد و نیازمند حضور سطوح بالاتر نیز باشد.

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: با عزم تیم مذاکره کننده مسیر منطقی و معقول مذاکرات طی می شود تا خواسته های ایران محقق شود.

افخم در پاسخ به این سوال که خرم، عضو پیشین تیم مذاکره کننده گفته است که توافق چند مرحله ای خواهد بود، گفت: من چنین مصاحبه ای را ندیده ام اما نسبت به روند مذاکرات و پروتکل کار حتما استناد به نظر اعضای تیم به ویژه رئیس باید مورد توجه قرار گیرد و آنچه در حوزه کار باید مورد توجه باشد تصویب قطعنامه، امضای توافق و پیشرفت اجرای کار است.

وی در این باره که آیا می توانید توضیحی درباره روند اجرای کار بدهید، گفت: به دلیل اینکه کار نگارش متن هنوز قطعی نشده است، آنچه تاکنون مطرح است این است که توافق احتمالی در یک روز امضا خواهد شد، بعد قطعنامه شورای امنیت برای باطل کردن قطعنامه های قبلی صادر می شود و سپس یک فاصله تا مرحله اجرا وجود دارد که در این باره بحث هایی در داخل آمریکا مطرح است که باید خودشان پیگیری کنند و شیوه اجرا را در داخل کشور خود نهایی کنند تا به روز اجرا برسیم. تیم مذاکره اکنون مساله همزمان اجرای تعهدات را دنبال می کند که تعهدات طرف مقابل و ایران در یک زمان به صورت همزمان صورت گیرد.

افخم در پاسخ به سوال دیگری در این باره که آیا پیشنویس توافق تا ۲ هفته آینده کامل می شود و احتمال امضای توافق تا قبل از ۱۰ تیرماه وجود خواهد داشت، گفت: گروه کارشناسی و معاونان، کار تنظیم متن را دنبال می کنند تا متنی آماده شود. پیش بینی می شود تا طی جلسات فشرده به یک دریافت و متن واحد برسند که این متن واحد دارای پرانتزهایی است که هنوز نیازمند تصمیم گیری و مذاکره است. این متن ممکن است در دوره زمانی که احتمال دارد طولانی تر باشد تغییر کند.

افخم گفت: ممکن است متن های دوم و سوم در کار باشد اما اکنون تلاش دو طرف این است که یک متن را به عنوان پیش نویس مذاکره تهیه کنند و تلاش می شود که پرانتزها کم شود. ممکن است برای تصمیم گیری نیاز به حضور وزرا باشد.

وی در پاسخ به این سوال که بر این اساس آیا مذاکرات بعد از ۳۰ ژوئن ادامه خواهد داشت، گفت: باید مسیر مذاکرات را با روندی که می رود دنبال کنیم هیچگونه پیش بینی دقیق نیست، در عین حال گفته ایم که اگر مسیر تنظیم متون نیازمند این باشد که گفتگوها طولانی تر شود ما آمادگی داریم اما روند پیشرفت کار این امر را نشان می دهد.

افخم گفت: اگر روند کار به این شکل باشد که مذاکرات طولانی تر از پایان ژوئن باشد، انجام خواهد شد چراکه اصل کار بسیار مهمتر از جدول زمانی است و مهم این است که به یک توافق خوب برسیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری درباره درخواست انصارالله برای کمک ایران به یمن در مذاکرات ژنو گفت: ما به عنوان کشور جمهوری اسلامی ایران بر مجموعه واکنش هایی که منجر به راهکار سیاسی در یمن شود تاکید داشتیم و تجاوز نظامی از نظر ما محکوم است و همواره اعلام کرده ایم که راهکار سیاسی باید مورد توجه قرار گیرد و گفتگوهای یمنی-یمنی شکل بگیرد تا زمینه شکل گیری دولت فراگیر ایجاد شود.

وی ادامه داد: در عین حال جمهوری اسلامی ایران از هیچ کمکی برای شکل گیری روند سیاسی در یمن دریغ نمی کند اما این امر به مفهوم حضور ما در مذاکرات ژنو نیست ما به دنبال راهکار سیاسی هستیم و از همه طرف ها می خواهیم که راهکار سیاسی در یمن شکل بگیرد.

افخم درباره آخرین اخبار از وضعیت شکایت از ۲ تعرض کننده سعودی به ۲ نوجوان ایرانی در فرودگاه ریاض گفت: نمایندگان ما در سفارتمان در ریاض و در کنسولگری جده موضوع را پیگیری می کنند و آخرین پیگیری ها این‌طور عنوان شده که مساله به دادسرای مربوطه و شعبه اجرای حکم ارجاع داده شده است و در زمان مقتضی نتیجه پیگیری و احکام صادره اعلام خواهد شد. کار دنبال می شود و در پاسخ به پیگیری ها و مکاتبات نیز طرف مقابل پاسخ داده است و منتظر هستیم در زمان بندی مشخص ببینیم که به نتیجه خواهد رسید یا خیر.

وی درباره سفر وزیر دفاع ایران به عراق و همزمانی این سفر با تحولات جدید عراق و اینکه آیا همکاری های جدید امنیتی تهران-بغداد شکل خواهد گرفت گفت: همکاری های جمهوری اسلامی ایران و عراق بسیار نزدیک و راهبردی است، دو کشور همسایه در حوزه های متعددی کار می کنند و سطح مبادلات هیات های سیاسی در چندین سطوح انجام می شود.

افخم ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران موضوع تروریسم افراطی در عراق را به طور جدی در دستور کار دارد و شرایط جاری در عراق نیز به دور از مذاکرات صورت گرفته نبوده و در این موارد بحث و گفتگو شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: توان ارتش و نیروهای مردمی عراق بالا است و چنانچه دولت عراق از جمهوری اسلامی درخواستی داشته باشد دریغ نمی کنیم، به هر حال اطلاع رسانی سفر آقای دهقان در پایان  این سفر صورت خواهد گرفت و درباره بحث مبارزه با تروریسم افراطی گری و کمک به عراق ما خارج از مباحث شیعه و سنی این موضوع را پیگیری می کنیم و عراق یکپارچه برای جمهوری اسلامی ایران بسیار مهم است.

خبرنگاری درباره بیانیه ضدایرانی نشست ریاض از سخنگوی وزارت امور خارجه سوال کرد و وی پاسخ داد: هرگونه اظهارنظر یا متن تحریک آمیز که مسیر موضوعات منطقه را به دور از واقعیت نشان دهد قابل پذیرش نبوده و فرافکنی است.

افخم گفت: باید امکان حصول نتیجه در یمن را فراهم کرد، هر راهکار سیاسی که از این تحریک ها به دور باشد مورد توجه ایران خواهد بود. اظهار نظرهای این چنینی تنها موضوع یمن را به پیچ و تاب‌های غیرواقعی می‌اندازد.

خبرنگاری درباره مشخص شدن سرنوشت اسیران ایرانی در عراق بعد از جنگ سوال کرد و اینکه آیا در سفر فواد معصوم به ایران و ارتباطات بعدی با عراق این موضوع پیگیری شده است و افخم پاسخ داد: کمیته ویژه ای برای این کار از سال های قبل تاسیس شده که خیلی فعال است و اگر اطلاعات موثقی وجود داشته باشد پیرو آن مساله را پیگیری کرده و مذاکره خواهند کرد و اگر موردی باشد با مناسبات و همکاری خوب دولت عراق سرنوشت افراد مشخص خواهد شد. البته این در صورتی است که موردی وجود داشته باشد و اگر کسی موردی را معرفی می کند باید مستند باشد که امکان پیگیری وجود داشته باشد.

افخم در پاسخ به سوال دیگری درباره سفر ولایتی به سوریه و لبنان و اینکه آیا این سفر پیامی از سوی ایران داشته اظهار داشت: اینکه محور مقاومت مورد توجه است و ما پیگیری می کنیم بحثی نیست که این ارتباط تضعیف شده یا فراموش شده باشد. ارتباطات جمهوری اسلامی با لبنان و گروه های مقاومت در بحث سوریه پیوسته بوده است و به طور متناوب ادامه داشته است.

افخم گفت: اگر بحث هایی مطرح شود که موضوع فلسطین و مقاومت به فراموشی سپرده شود کشورهای منطقه باید تلاش بیشتری کنند که این موضوع مهم منطقه فراموش نشود.

وی با اشاره به اینکه سفر ولایتی در بحث مقاومت بوده است اظهار داشت: ایشان در حاشیه سفر خود به سوریه و لبنان دیدارهایی که از چارچوب مناسبات که در سطوح مختلف با این کشورها داریم انجام داده‌اند. محور مقاومت محور زنده و پویا و دارای حرکت های خوب است و ملت های منطقه این موضوع را دنبال می کنند. نباید اجازه دهیم این موضوع به فراموشی سپرده شده و از اولویت جهان اسلام خارج شود، چراکه اولین سوءاستفاده از سوی رژیم صهیونیستی صورت خواهد گرفت.

افخم در پاسخ به سوال دیگری درباره آخرین اخبار از مذاکرات ژنو ۳ درباره سوریه گفت: گفتگوهای ژنو همانطور که پیش از این نیز اعلام کردیم چندین هفته است که شروع شده و تا هفته های آینده گفتگوهای آقای دمیستورا با مسئولان سوری و کشورهایی که می توانند کمک کنند ادامه دارد.

وی ادامه داد: اولین مرحله گفتگو با معارضان سوری بوده است. ما نیز به عنوان کشور مرتبط با بحث و علاقمند به راهکار سیاسی گفتگوهای خوبی را با دمیستورا داریم و اگر زمانبندی لازم فرا برسد مسئولان ما نیز دیدارهایی خواهند داشت.

خبرنگاری از افخم درباره سفر وزیر امور ایالتی و مرزی پاکستان به تهران در هفته گذشته سوال کرد و اینکه وی در نشست خبری مشترک با وزیر کشور در بخش مسائل مرزی گفته است که ایران درباره گروه های تروریستی در مرز بزرگنمایی می کند و افخم پاسخ داد: بحث های مناطق مرزی پیچیدگی و حساسیت دارد، ما با پاکستان روابط خوبی داریم و همکاری ها رو به پیشرفت است و سطح گفتگوها برای حل موضوعات مرزی پیشرفت کرده است و کارشناسان برای مباحثی که باید بیشتر در اسناد مورد توجه قرار گیرد کار می کنند.

وی ادامه داد: دو کشوری که مرزی با وسعت زیاد دارند دارای مشکلاتی هستند و اگر بخشی باشد که باید با نظارت بیشتر کاری انجام گیرد جمهوری اسلامی ایران به مسئولیت خود عمل می کند و خواهان این هستیم که طرف مقابل نیز به مسئولیت خود عمل کند. این کاری نیست که طرفین بار را بر دوش یکدیگر بیندازند و تنها از طریق همکاری حاصل می شود در غیر این صورت مرزها هر از چندگاهی ناامن خواهد شد.

افخم گفت: چنین اظهاراتی شاید ناشی از اطلاعات غیردقیق باشد در حال حاضر همکاری های خوبی صورت می گیرد و حضور آقای وزیر نشان می دهد که مسیر همکاری ها رو به جلو است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری درباره اجرای حکم شیخ نمر از سوی عربستان سعودی گفت: چنین خبری را دیده ایم امیدواریم چنین مساله ای رخ ندهد و خبر درست نباشد چراکه این اقدام واکنش جهان اسلام را دربر دارد و اقدامی تحرک آمیز است در عین حال بنا به حساسیت های موجود ارتباطاتی با جهات ذیربط و عوامل موثر و شخصیت هایی که امکان کمک برای جلوگیری از اجرای حکم را دارند انجام داده ایم برقرار کرده ایم و نمایندگان ما فعال شده اند که مانع از اجرای حکم شوند.

وی ادامه داد: امیدواریم عربستان نسبت به این اقدام که می تواند واکنش وسیع در جهان اسلام به همراه داشته باشد بازنگری کند و واکنش ها نتایج مثبت خود را داشته باشد.

افخم در پاسخ به سوالی در اینباره که گفته می شود انصارالله در یمن به حملات عربستان پاسخ نمی دهد و آیا این امر نشان دهنده کمبود تسلیحات نیست اظهار داشت: این امر تبلیغاتی است که نسبت به این گروه یمنی صورت می گیرد اما به هر حال خود انصارالله باید نسبت به این موضوع موضع گیری کنند و باید خواست مردم یمن و گروه های مختلف یمنی مورد توجه قرار گیرد، محدود کردن موضوع به یک گروه در یمن می تواند مسائل یمن را به بیراهه بکشاند آنچه که ما از بیانیه ها و اظهار نظرهای آنها در اختیار داریم این است که موازینی برای اصول خود دارند که بخشی از این موازین مانع پاسخ آنها شده است.

افخم در پاسخ به سوال دیگری درباره پیگیری ها از وضعیت کشتی قایقرانی ایران در سواحل سومالی و اینکه آیا ۴ قایقران این کشتی ربوده شده اند اظهار داشت: با سفارتمان در سومالی و کنیا موضوع را پیگیری کردیم این مساله نیازمند اطلاعات کاملا دقیق و موثق است. خبرهایی درباره ربوده شدن آنها مطرح شده است اما تا از مراجع رسمی اعلام نشود نمی توانیم اعلام کنیم.

وی ادامه داد: امیدواریم اطلاعات بیشتری در مورد سرنوشت ۴ ماهیگیر به دست آوریم البته ملاک ما خبر موثق و قابل اتکا است.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره کشتی نروژی با پرچم سنگاپور که ادعا کرده کشتی های نظامی ایران آن را مورد هشدار قرار داده اند گفت: منابعی که در فاز ۱۳ پارس جنوبی حضور دارند و اطلاعاتی که به مراجع مسئول داده اند نشان می دهد که این کشتی در تاریخ ۲ فروردین ماه به یکی از سکوهای پارس جنوبی خسارت وارد کرده، روایت های طرف ایرانی درباره هشدار با روایت های طرف مقابل متفاوت است. باید اطلاعات بررسی شود ما بر روی اطلاعات رسمی طرف ایرانی کار می کنیم و در وزارت نفت و حوزه های ذیربط کار دنبال می شود این یک مساله حقوقی است و ظرافت خود را دارد و باید همراه با مستندات پیگیری شود.

افخم در پاسخ به سوال دیگری در این باره که آیا ایران با دسترسی آژانس به پارچین موافقت خواهد کرد گفت: ایران تا به حال با چنین درخواستی موافقت نکرده است جمهوری اسلامی ایران مواضع خود را در این باره صریح و شفاف اعلام کرده و تغییری در  سیاست ما رخ نداده است.

وی در پاسخ به سوال دیگری در اینباره که آیا هماهنگی های لازم با سازمان های جهانی درباره پهلوگیری کشتی ایران صورت گرفته و آیا کشتی های دیگری نیز عازم یمن خواهد شد گفت: مرجع رسمی در این باره سازمان ملل است، ما با سازمان ملل برای برقراری مسیر امن که کمک های سازنده ارسال شود کار را دنبال می کنیم و متناسب با هماهنگی ها زمینه برای کمک ها فراهم می شود. منطقه حساس است و باید کاملا با هماهنگی نهادهای بین المللی اقدامات صورت گیرد و کمک ها ارسال شود. پیگیری کار لحظه به لحظه است و به محض اینکه مسیر امن مشخص شود کشتی پهلو می گیرد.

وی ادامه داد: مسیرکمک های هوایی به جیبوتی نیز دنبال می شود که ممکن است این کمک ها سریع تر به جیبوتی برسد.

افخم در پاسخ به سئوال دیگری در این باره که در توافق نهایی در بخش تحریم ها کار نگارش در چه مرحله ای است گفت: کار نگارش متن انجام می شود و ما یک متن اصلی و یک ضمائم داریم. متن اصلی دارای ۲۲-۲۱ صفحه است و ضمائم دسته بندی هایی دارد که باید کارشناسی نهایی شود.

 کار نگارش روی هر دو متن انجام می شود. پیش بینی آن است که ظرف دو هفته آینده به یک متن واحد برسیم. پیش بینی دوستان ما این بوده که با کار فشرده به این متن واحد خواهند رسید اما این پیش نویس دارای پرانتز است و می تواند به عنوان متن واحد مورد مذاکرات بعدی قرار گیرد.

 اما نمی توانیم زمان بندی مشخصی در این باره اعلام کنیم.

وی درباره موضع صریح ایران در خصوص حکم اعدام مرسی  در مصر گفت: ما موضع صریح خود را اعلام کرده ایم که ضمن ابراز تاسف از چنین حکمی، امیدواریم کشور کهن و تاریخی مصر بتواند آینده خود را از طریق راه های سیاسی و مسالمت جویانه طی کند. راه های خشونت آمیز کمک کننده نیست و امیدواریم مسیری که کمک کننده باشد و توافق گروه های سیاسی را در پی داشته باشد، در پیش بگیرند.

خبرنگاری در این باره که آیا در مذاکرات با آمریکا در وین در دور گذشته و دور آینده درباره جیسون رضاییان  گفتگو خواهد شد، گفت: مذاکره ای در این باره صورت نگرفته است و مذاکره ای هم نخواهد بود.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا ایران اجازه بازدید ائتلاف از کشتی کمک های ایران به یمن را خواهد داد، گفت: هماهنگی و تماس های متعدد با نماینده دبیرکل در امور بشردوستانه و یمن داریم و جزئیات را دنبال می کنیم که کمک های ایران در اسرع وقت به دست مردم یمن برسد. ما بسیار نگران فاجعه ای هستیم که در یمن رخ می دهد. وضعیت یمن باید از طرف نهادهای بین المللی دنبال شود و همه کمک کنند تا کمک ها زودتر به این کشور برسد.

افخم تصریح کرد: بحث های متعددی می شود که شرایط ارسال کمک ها چطور باشد و چگونه به دست مردم یمن برسد. نکته مهم برای ما این است که  این کمک ها هر چه سریعتر به مردم برسد. اصرار و پافشاری بر روی مسیر، موضوعاتی است که بهتر است در فضای مذاکرات بماند.

کد خبر 2586030

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha