۱۲ دی ۱۳۸۴، ۱۳:۱۸

غلامحسين نامي، نقاش معاصر: حضور در محافل بين‌المللي نقاشان ايراني را از انزوا خارج كرد

غلامحسين نامي، نقاش معاصر: حضور در محافل بين‌المللي نقاشان ايراني را از انزوا خارج كرد

غلامحسين نامي، نقاش معاصر، گفت: "در زمينه نقاشي با هفتاد سال سابقه غني رو به رو هستيم كه اين قدمت از دوران حكومت صفويان آغاز شد و تا به امروز ادامه دارد."

غلامحسين نامي - نقاش معاصر  و مدرس رشته نقاشي، در گفت وگو با خبرنگارتجسمي "مهر"، با اعلام اين مطلب گفت : درسال هاي 1320 شعر، موسيقي، ادبيات و نقاشي ما متاثر از دنياي غرب بود. اين تاثير حتي پيش از دهه بيست همان طور كه اشاره كردم از دوره حكومت صفويه شروع شد. دليلش هم وجود ارتباطات تجاري - سياسي با كشورهاي اروپايي بود كه در زمان اين حكومت انجام مي شد.

وي افزود: به اين ترتيب نقاشان نيز با هنر اروپايي ها و به خصوص هنر نقاشي رنسانس آشنا شدند . نقاشي ايران با پشت سرگذاشتن تحولات فراوان به يك سير تكاملي كه امروز شاهد آن هستيم، دست يافت . درواقع اگر امروز هنرنقاشي ما به قوام وتكامل رسيده است، تماما به يمن پيشينه نقاشي درسالهاي قبل است. درسالهاي نخست پيروزي انقلاب اسلامي ، به جز نقاشاني كه در زمينه مسائل انقلاب كارمي كردند، اتفاق مهمي به وقوع نپيوست. دراين سالها به دليل تحولات اجتماعي ، گالري ها تعطيل و هنرمندان كارخود را متوقف كردند.

"طنين غيبت باران" اثر استاد نامي

نامي تصريح كرد: به دنبال يك وقفه ده ساله كه در هنر ما به وجود آمد، نسل جوان و مستعدي در حيطه نقاشي پديد آمدند كه توانستند فعاليت هاي چشمگيري در اين زمينه انجام دهند. بنابراين روند هنر امروز به لحاظ كيفي، بيشتر متكي بر ديدگاهها و حركت‌هاي هنري دوران قبل از انقلاب و اوايل انقلاب بوده است.

اين نقاش پيشكسوت در پاسخ به اين پرسش خبرنگار تجسمي "مهر" كه  نقاشان امروز چقدر در اين رشته به موفقيت دست يافتند گفت : امروز شاهد فعاليت هاي چشمگيري در رشته نقاشي هستيم و يكي از دلايل اين رشد و نمو را مي توان وجود نقاشان پيشكسوت دانست. تا قبل از اين هشت سال گذشته به دليل بي‌توجهي به وضع هنرمندان عرصه هنرهاي تجسمي، هنر ايران به خصوص نقاشي ما در ورطه تكرار افتاده بود. چه بسا استعدادهايي كه تا پيش از اين هشت سال مي‌توانستند به رشد مطلوبي دست يابند، اما به دليل اينكه فضاي مطلوبي براي خلق آثار خود نمي‌ديدند، در انزوا به سر بردند و نتوانستند در نمايشگاههاي بين‌المللي حضور يابند. اما با ايجاد تحول در مديريت موزه هنرهاي معاصر تهران در سال‌هاي اخير و در دوران مديريت سميع آذر، فعاليت‌هاي موثري در زمينه هنر نقاشي صورت گرفت. شركت هنرمندان در سطوح بين‌المللي، نمايش آثار نقاشان در نمايشگاههاي جهاني و ... از جمله اين فعاليت‌ها بود.

وي افزود: پس از سميع آذر نيز حسيني راد كه خود يكي از علاقمندان به حيطه هنرهاي تجسمي است، توانست سير فعاليت‌هاي سميع آذر را دنبال كند. برگزاري نمايشگاه جنبش هنر مدرن كه نمايشگاهي مقطعي ولي مهم است، از فعاليت هاي تاثيرگذار حسيني راد است.

"غلامحسين نامي" در نمايشگاه جنبش هنر مدرن كه اخيرا در موزه هنرهاي معاصر تهران برپا شده سه اثر ارائه داده است. يكي از اين سه اثر "قبر بي‌نشان" نام دارد كه يك كار سه‌لته‌اي است.

نامي در سال 1315 به دنيا آمد. وي داراي مدرك كارشناسي از دانشگاه هنرهاي زيباي تهران و كارشناسي ارشد از دانشگاه ويسكانسين آمريكا است. شركت در نمايشگاههاي هنر مدرن ايران، كلمبيا، فستيوال بين‌المللي نقاشي كاني سورمر فرانسه ؛ نمايشگاه گنج و گسترده گروه آزاد نقاشان و مجمسه سازان، دومين بي ينال نقاشي ايران و بيش ازچهل نمايشگاه انفرادي از نقاط مثبت در كارنامه هنري "غلامحسين نامي" است.

کد خبر 273097

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha