۲ خرداد ۱۳۹۴، ۱۲:۲۵

انتشار دو رمان کارآگاهی از ریموند چندلر و داشیل همت در ایران

انتشار دو رمان کارآگاهی از ریموند چندلر و داشیل همت در ایران

کتاب‌های کارآگاهی «خداحافظی طولانی» نوشته ریموند چندلر و «کارآگاه کانتیننتال» نوشته داشیل همت از سوی انتشارات روزنه‌کار در ایران منتشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، «خداحافظی طولانی» اثر ریموند چندلر (۱۸۸۸-۱۹۵۹) نویسنده امریکایی بعد از پانزده سال دوباره در ایران چاپ شده است، این بار با ترجمه فتح‌الله جعفری جوزانی. چندلر یکی از بر‌ترین نویسندگان آثار جنایی و پلیسی است که از اغلب رمان‌های او نسخه‌های سینمایی متعددی برداشت شده است.

«خداحافظی طولانی» یکی از ۱۰ کتاب توصیه شده مجله تایم است و رابرت آلتمن فیلمساز شهیر آمریکایی هم فیلمی به همین نام بر مبنای همین کتاب، پیش از این ساخته بود. ریموند چندلر که در ۲۳ جولای ۱۸۸۸ در شیکاگو به دنیا آمد، بیشتر دوران کودکی و جوانی خود را در انگلستان گذراند. وی پس از نگارش ده‌ها کتاب، در آخرین سال‌های عمرش به ریاست «انجمن نویسندگان داستان‌های اسرارآمیز آمریکا» انتخاب شد و در ۲۶ مارس ۱۹۵۹ در کالیفرنیا درگذشت.

خداحافظی طولانی

کتاب ۴۰۸ صفحه‌ای «خداحافظی طولانی» در شمارگان ۱۱۰۰ نسخه و با بهای ۲۲ هزار تومان از سوی انتشارات روزنه‌کار راهی بازار کتاب شده است.

کتاب کارآگاهی دیگری که از سوی همین ناشر روانه بازار شده است، «کاراگاه کانتیننتال» نوشته داشیل همت است. آنچه در داستان‌های این نویسنده رخ می‌دهد، این است که کارآگاه در موقعیتی توام با اطلاعات ناکافی، اشتباه، گمراه کننده و مبهم قرار می‌گیرد و داستان در کل تمرینی است، برای ابهام‌زدایی. اما این همانی نیست که به طور معمول برای همت یا کارآگاهِ کانتیننتال اتفاق می‌افتد.

نوشته‌های همت پیچیده‌تر و کامل‌تر از اینهاست و به واسطه این پیچیدگی‌ها و تفاوت‌ها است که می‌توان ادعا کرد همت توانسته است داستان جنایی را در ادبیات وارد کند. او به مدت ۱۰ سال این کار را کرد. دوران فعالیت پر از خلاقیت او زمانی پایان پذیرفت که دیگر نتوانست از پس آن ابهامات، ناپایداری‌ها و تناقضات ادبی، اجتماعی و اخلاقی که به بهترین آثارش شخصیت و ویژگی می‌بخشیدند، برآید.

کاراگاه کانتیننتال

از آن پس، زندگی او از هم گسست و دوسویه متفاوت در پیش گرفت. یکی از آنها زندگی سیاسی‌اش بود که سمت و سوی آن دیگری را هم تحت الشعاع قرار داد. از آنجا بود که به نویسنده‌ای در سایه تبدیل شد و بعد هم دست از نوشتن کشید؛ که خود داستان دیگری است.

کتاب ۲۴۰ صفحه‌ای «کارآگاه کانتیننتال» در شمارگان ۱۲۰۰ نسخه با بهای ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان با ترجمه سعید الیاسی بروجنی راهی بازار نشر شده است.

کد خبر 2757831

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha