۵ خرداد ۱۳۹۴، ۱۱:۵۶

مهر گزارش می دهد؛

مسکن بازنشستگان قزوین؛ رویایی که کابوس شد

مسکن بازنشستگان قزوین؛ رویایی که کابوس شد

قزوین- برج های مسکونی۸۱۶ واحدی تعاونی بازنشستگان تامین اجتماعی بعد از ۱۴ سال همچنان با کوهی از مشکلات و اقساط میلیونی، رویای خانه دار شدن بازنشستگان قزوین را به کابوس تبدیل کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، رویایی که ۱۴ سال پیش شکل گرفت امروز همه شیرینی خانه دار شدن را به نگرانی، استرس، پیشمانی، عصبانیت و فریادهایی تبدیل کرده که برخی را از خیر خانه دار شدن پشیمان کرده تا از چنگال مشکلات رها شوند.

۱۴ سال پیش قرار بود با شکل گیری تعاونی بازنشستگان تامین اجتماعی حدود ۸۰۰ نفر از کارگران، بیمه شدگان و بازنشستگان با تامین هزینه هایی که شاید در همان زمان هم سنگین اما دست یافتنی بود رویای خانه دار شدن در مدت سه تا ۴ سال را تجربه کنند و به همین دلیل با هزاران امید به میدان آمدند.

سال ۸۱ تعاونی بازنشستگان تامین اجتماعی پروژه ۸۰۰ واحدی در منطقه پونک قزوین را آغاز کرد. پیش بینی ها حاکی از آن بود که در صورت تامین هزینه های تعیین شده در مدت سه سال با پرداخت ۱۷ میلیون تومان و دریافت ۱۳ تا ۲۰ میلیون تومان وام بانکی و جمعا ۴۰ میلیون تومان افراد کم درآمدی که به سن کهولت رسیده اند صاحب سرپناه شده و از سرگردانی و بی خانمانی نجات یابند.

تعاونی بازنشستگان

امروز با گذشت ۱۴ سال هنوز این واحدها تکمیل نشده و در کنار عدم واگذاری واحدها ضمن چند برابر شدن سود بانکی، دفترچه های اقساط آماده تحویل شده تا صاحبان آن با خانه های نیمه تمام پرداخت اقساط را آغاز کنند و همه حقوق بازنشستگان با این دفترچه ها بلعیده شود.

اقساط ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومانی پیش بینی شده امروز به دلیل طولانی شدن دوران مشارکت که اعضا هیچ نقشی در آن نداشته اند به ۹۴۰ هزار تومان افزایش یافته است. با دیدن دفترچه ها هر بازنشسته ای برق از چشمانش می پرد و خوابش آشفته می شود.

۸۰۰ هزار تومان حقوق و ۹۴۰ هزار تومان قسط

وقتی فیش حقوق را نگاه می کنی و آن را در مقابل دفترچه های قسط حدود یک میلیون تومانی می گذاری برای کسانی که در مرحله پایانی زندگی هستند و دیگر درآمدی حتی برای اداره خود ندارند شوک آور است و مصیبت بار آنکه برای وام ۲۳ میلیون تومان باید بیش از ۶۰ میلیون تومان سود پرداخت کنی و خوشحال باشی که از سیستمی تسهیلات گرفته ای که ادعای رعایت شرع و قانون را دارد و سود آن ربا نیست.

در میان بازنشستگان که حاضر می شوی هیچ کلامی برای آرام کردن آنها نداری و فقط باید بگویی امیدواریم مسئولان کمک کنند تا با همه گرانی و مشکلات صاحب خانه شوید اما واحدها نه گاز دارد، نه برق و نه فاضلاب و اینجاست که بازهم عصبی می شوید و شاید به فروش آن به کمترین قیمت و با ضرر در رکود مسکن راضی باشید تا همچنان اجاره نشین باقی بمانید.

صدای بازنشستگان قزوین بلند شده و دنبال گوش شنوا هستند و بر اساس رسالت رسانه ای خود با پیگیری موضوع که حدود یکهفته به درازا کشید ضمن گفتگو با جمعی از بازنشستگان، مدیرعامل فعلی تعاونی و مدیرعامل شرکت گاز تلاش کردیم این موضوع مهم را که در صورت بی توجهی می تواند پیامدهای ناگواری داشته باشد را به گوش مسئولان برسانیم و درخواست کمک کنیم.

در دفتر تعاونی مدتهاست که هر روز جمعی از اعضا حضور یافته و مطالبات خود را اعلام می کنند تا شاید کسی به دادشان برسد و به هر روزنه امیدی متوسل می شوند تا مشکلات حل شود.

اعضای تعاونی مسکن بازنشستگان با دیدن خبرنگار مهر شکوه های خود را آغاز کردند و خواستار رسیدگی مسئولان شدند.

علی سلیمانی یکی از اعضای تعاونی به خبرنگار مهر گفت: وقتی برای تکمیل مدارک وام به بانک ملی مراجعه کردیم و دفترچه قسط را تحویل دادند از مبلغ ۹۴۵ هزار تومان قسط شوکه شدم و گفتند از همین ماه «اردیبهشت» باید پرداخت کنید.

وی افزود: معلوم نیست وقتی در سایر تسهلات چند ماه فرصت بازپرداخت داده می شود چگونه است که یک بازنشسته حتی یک ماه فرصت ندارد و باید بلافاصله همه حقوق خود را برای قسط پرداخت کند.

سلیمانی گفت: اوج بی عدالتی در پروژه مسکن بازنشتستگان دیده می شود. از مسئولان می خواهیم به این وضع پایان دهند و مشکلات را حل کنند.

سعید امشانی از کارگرانی است که از ابتدای پروژه با امید خانه دار شدن همه دارایی خود را در این پروژه هزینه کرده و امروز ناامید در فکر برون رفت از مشکلات خود است.

تعاونی بازنشستگان

وی به خبرنگار مهر اظهارداشت: در این مجموعه هم زن سرپرست خانوار هم خانواده شهید و هم جانباز و ایثارگر وجود دارد که از مشکلات به تنگ آمده اند و نیازمند یاری مسئولان هستند.

این کارگر تصریح کرد: هم اقساط بسیار سنگین است و هم پروژه هنوز آب و برق و گاز ندارد و گاهی اوقات برخی کنترل خود را از دست می دهند و ممکن است این موضوع به یک بحران تبدیل شود.

امشانی اظهارداشت: ما از بی عدالتی رنج می بریم چرا باید به ساختمانهای مشابه ما یا واحدهایی که در زیباشهر و سایر نقاط شهر توسط ادارات ساخته شده وام مسکن مهر با بهره کم داده شود و به بازنشستگان وام ۲۴ درصدی که این همه مشکل ایجاد شود.

برخورداری از وام مسکن مهر ضروری است

میثم فتحعلی که شغلی هم ندارد و بیکار است از دیگر صاحبان این واحدهاست که وقتی خبرنگار مهر را می بیند آهی می کشد و می گوید: به خاطر خدا هم که شده این مشکل را در رسانه ها مطرح کنید تا مدیران به خود آیند و از پشت میزشان بلند شده و گره گشای مشکلات مردم شوند.

وی افزود: مشکل را با استانداری هم مطرح کرده ایم و انتظار داریم از کنار آن بی تفاوت عبور نکنند.

این عضو خواستار تبدیل وام مسکن بازنشستگان به وام مسکن مهر شد و گفت: اگر این کار صورت گیرد می توان امیدوار بود بتوانیم بدهی سنگین خود را پرداخت کنیم.

نظارت ضعیف اداره تعاون مشکل ساز شد

حکمت انصاری از بانوان خانه داری است که می گوید: چرا باید تعاونی های مسکن بدون نظارت رها شوند تا هرکاری خواستند انجام دهند. یکی از مشکلات ما واگذاری کار به هیئت مدیره ای ضعیف در دوره های گذشته است که متاسفانه هیچ نظارتی از سوی اداره تعاون بر روی آنها نشده بود و امروز باید مشکلاتش را گروه جدید برطرف کند.

وی افزود: هیئت مدیره های قبلی خیانت کرده اند و باید پاسخگو باشند اما کسی نیست موضوع را پیگیری کند لذا از اداره کل تعاون انتظار داریم موضوع را بررسی کنند تا از این حوادث درآینده برای افراد ضعیف دیگری رخ ندهد.

عزیز الله اکبری بازنشسته دیگر اظهارداشت: از سال ۸۱ با هزاران امید برای خانه دارشدن پول واریز کردم و امروز که از کار افتاده و بازنشسته شده ام هنوز خانه ام را تحویل نگرفته ام.

وی افزود: مدیرعامل قبلی به اعضا نگفت که وام با درصد بالا گرفته اند و باید اقساط سنگین پرداخت شود و برای پوشاندن مشکلات خود بدون حساب و کتاب متاسفانه وام مهر را تغییر دادند و حق مردم را ضایع کردند و کسی متوجه این خیانت آنها نشد.

اکبری یادآورشد: به بانک ملی اعتراض کرده ایم می گویند ۲۰ میلیون تومان واریز کنید اقساط نصف می شود گویی نمی دانند ۲۰ میلیون چه قدر است و فکر می کنند ما پولداریم و در بانک سپرده های میلیونی داریم.

تا نمرده ایم واحدها را تحویل دهید

عبدالرحیم نورانی عضو دیگری است که خواستار رسیدگی به مشکلات خود است و اظهار می دارد: مگر قرار نیست تعاونی ها برای افراد کم درآمد و گروه آسیب پذیر کار کنند. اگر می دانستیم سرانجام کار به اینجا ختم می شود فکری برای خودمان کرده بودیم و عمرمان را هدر نمی دادیم.

نورانی افزود: به ما گفته بودند با ۱۷ میلیون تومان آورده و در مدت سه سال صاحب خانه می شویم. از همان روز اول اعضا را گول زدند تا کسی اعتراض نکند اما امروز می بینیم که هزینه ها پنج برابر شده و هنوز واحد را تحویل نگرفته ایم.

وی بیان کرد: حتی اگر کسی شاغل باشد باید همه درآمد خود را برای تنها یک قسط پرداخت کند در حالی که بسیاری از این افراد چندین وام گرفته اند و با این وضعیت بدهی آنها ماهانه به یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خواهد رسید. به همین دلیل بسیاری از خیر خانه دار شدن گذشتند و آن را با کمترین قیمت فروختند و رفتند و خلاص شدند.

نورانی یادآورشد: همه جا وقتی خانه تحویل می شود مانند مسکن مهر یک فرصت چند ماهه می دهند تا فرد خود را پیدا کند اما اینجا به محض صدور دفترچه گفته اند چند روز بعد باید ۹۴۰ هزار تومان را پرداخت کنید که همه را شوکه کرده است.

قزوین

نجفی: گازرسانی به مسکن بازنشستگان در اولویت قرار دارد

پس از حضور جمعی از نمایندگان تعاونی مسکن بازنشستگان در مقابل شرکت گاز قزوین و تشکیل جلسات متعدد نجفی مدیرعامل شرکت گاز استان قزوین ضمن پیگیری موضوع برای حل مشکل اعلام آمادگی کرد.

نجفی به خبرنگار مهر گفت: پس از شنیدن سخنان نمایندگان این تعاونی با وجود مشکلات متعدی که متاسفانه اعضا با آن روبرو شده اند ما نیز برای کمک به این افراد احساس مسئولیت کرده و تیم ویژه ای را برای بررسی و رسیدگی به کار تعیین کرده ایم و موضوع با اولویت در حال پیگیری است.

مدیرعامل شرکت گاز استان تصریح کرد: گازرسانی به مجتمع های مسکونی مطابق مقررات شرکت ملی گاز ایران در صورت وجود زیرساختهای لازم پس از دریافت پاسخ استعلام از سازمان های مختلف مانند آب، برق و شهرداری و عقد قرارداد بین متقاضی و شرکت گاز و پرداخت هزینه های قانونی انجام می شود.

وی یادآورشد: با توجه به پیگیری صورت گرفته و برگزاری جلسات متعدد با هیئت مدیره تعاونی، فرآیند تعیین تکلیف نحوه گازرسانی به مجتمع های مورد نظر مراحل نهایی خود را می گذراند.

این مسئول تصریح کرد: نظر به اهمیت موضوع و توجه به این نکته که شرکت گاز ارائه خدمات مطلوب به مردم استان را مطابق ضوابط و مقررات از وظایف ذاتی خود می داند و با توجه به هماهنگی صورت گرفته با هیئت مدیره تعاونی بازنشستگان تامین اجتماعی و شهرداری منطقه گازرسانی به برج های شش گانه با اولویت ویژه از سوی شرکت گاز در دست انجام است.

تعاونی بازنشستگان

 فرهنگ دوست: مسئولان برای تامین گاز و برق واحدها همکاری کنند

محمود فرهنگ دوست مدیرعامل تعاونی مسکن تامین اجتماعی بازنشستگان و مستمری بگیران قزوین که پیگیر حل مشکلات عدیده این تعاونی است در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: این تعاونی در شش برج ۲۰ طبقه ساخته شده و متاسفانه در گذشته شاید دقت لازم در واگذاری این کار تخصصی به افراد فنی صورت نگرفته و طولانی شدن پروژه و افزایش هزینه ها، ناشی از بی توجهی در گذشته است.

وی افزود: نبود هیئت مدیره قوی و نسپردن کار به متخصصان امروز نمایان شده و متقاضیان را که افرادی کم درآمد و حقوق بگیر هستند با چالش جدی روبرو کرده است.

فرهنگ دوست تصریح کرد: در اوایل آغاز کار به متقاضیان اعلام شده که با ۲۰ تا ۲۵ تومان می توانند صاحب خانه شوند در حالی که در همان زمان هم حداقل ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومان برآورد ساخت هر واحد بدون احتساب وام بود که همین اشتباه محاسبه موجب بالا رفتن توقع متقاضیان و عدم همکاری برخی در واریز هزینه ها شده و با تامین نشدن هزینه های مورد نیاز دریافت وام بیشتر از بانک طلب می شود.

وی بیان کرد: تغییر وام مسکن مهر و دریافت تسهیلات از اعتبارات داخلی بانک هم اشتباه دیگری است که امروز مشکل ساز شده و با طولانی شدن پروسه ساخت بازنشستگان باید سود دوران مشارکت را که چند برابر وام است پرداخت کنند که کمرشکن است.

مدیرعامل تعاونی مسکن تامین اجتماعی بازنشستگان قزوین در خصوص گازرسانی به پروژه هم گفت: ۲۷ ماه است که این پروژه را تحویل گرفتیم و با همه مشکلات و پیشرفت ۲۵ درصدی امروز کار را به مرحله نهایی و پیشرفت ۹۷ درصدی رسانده ایم.

این مسئول یادآورشد: زمین مورد نیاز شرکت گاز برای احداث پست را تامین کرده ایم اما هنوز به نتیجه نرسیده ایم و امیدواریم مسئولان شرکت گاز با درک شرایط بحرانی متقاضیان که اکثرا مستاجر بوده و قادر به تامین هزینه های زندگی نیستند و با آغاز قسط بندی باید هم اجاره دهند و هم قسط، نسبت به اجرای پروژه همت کنند زیرا بدون نصب کنتور گاز نمی توان سایر امور را تکمیل کرده و خانه ها را تحویل داد.

وی گفت: در صورت تامین برق و گاز قادریم خانه ها را سه تا چهار ماه آینده تحویل دهیم.

مسکن بازنشستگان؛ کوهی از مشکلات

طولانی شدن پروژه، عدم اختصاص وام مسکن مهر و پرداخت وام با سود ۲۴ درصد، عدم تامین برق و گازرسانی به پروژه، آماده نبودن واحدها، مشکل شهرداری در عبور خیابان از وسط برجها و بروز مشکلات امنیتی، نبود شبکه فاضلاب و دهها مشکل دیگر بیش از ۸۰۰ خانوار کم درآمد و بازنشسته قزوین را در پروژه تعاونی مسکن بازنشستگان و مستمری بگیران با بحران جدی روبرو کرده است.

مدیریت منطقی یعنی تدبیر و جلوگیری از بحران، گاهی یک مشکل کوچک اگر به موقع پیگیری و درمان و برطرف نشود می تواند معضلات اجتماعی را سبب شود.

قزوین

مشکلات تعاونی مسکن بازنشستگان قزوین موضوعی است که با پیگیری و جدیت مسئولان استان براحتی قابل حل شدن است. این کار می تواند اعتماد مردم به دلسوزی مسئولان را بیشتر کرده و آرامش لازم را برای زندگی بیش از سه هزار نفر از شهروندان کم درآمد را تامین کند.

امید است با دستور موکد استاندار محترم و بسیج مدیران مرتبط مشکل مسکن بازنشستگان استان در کوتاهترین زمان ممکن برطرف شود.

گزارش: محمدرضا جباری- زینب کلهر

کد خبر 2760393

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • مدینه صادقی نیارکی ۰۱:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
      0 0
      با سلام از مسئولین خواهشمندیم به این مسئله رسیدگی نمایند با تشکر
    • حسین نو ری ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۱
      0 0
      .سلام خدا خیرتون بده من که یک باز نشسته شدم و به علت بعضی از مشکلات نمی توانم پبگیری کنم هر کاری از دستتون میاد انجام بدید
    • ذلیخا ۰۱:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۱
      0 0
      سلام من الان یک سرپرست خانوار مستم تمام سرمایه ام را جمع کردم یک واحد از آن برج را با هزار بدبختی خریدم پس از گذشت چند سال هنوز تحویل نمی دهند دگر پولی هم ندارم پر واخت کنم لطفا مساعدت لازم را برای ما انجام دهید با تشکر از کسانی که زحمت تهیه گرارش را کشیدهاند لطفا را هنمای کنید ما باید چه گاری انجام دهیم
    • سلیمان ۰۱:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۱
      0 0
      سلام علیکم هر وقت پستچی نامه ای می آورد سرا سیمه می دویم نامه را که می بینیم می گویم حتما خبر داده اند بیاید واحد ها را انتخاب کنید اما حیف چون نوشته شده دوباره پول واریز کنید ما که دیگه نا امید شدیم ان شا الله بقیه به خانه هایشان برسند
    • محمود ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
      0 0
      با سلام اگر می شود این موضوع را دوباره پیگیری کنید واقعا مهم است 816 خانوار با آن درگیرند یعنی یک شهرک ممنون از گزارش خوب شما
    • امیر عباس ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۵
      0 0
      بنده عاجزانه از تمامی مسئولان عزیز ، دلسوز ، با وجدان و جوانمرد و با شرف شهر قزوین استدعا دارم به مشکل این جمع کثیر ( 816 خانوار ) که همگی از قشر ضعیف جامعه هستند رسیدگی کنند . واقعا بندگان خدا با این درآمد اندک و با این اقساط وام بسیار بالا که پرداخت اقساطش درتوان هیچیک نیست کار خیر و خداپسندانه ای انجام دهند . آخر در مملکتی که اسلامی است چرا وام 23.5 میلیون را باید 94 میلیون برگرداند . این اقشار ضعیف که مستمری بگیر و بانشسته تامین اجتماعی اند چه حقوقی دارند که ماهی 940 هزار تومان قسط بپردازند.
    • سهام دار ۲۱:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
      0 0
      امروز خیلی خوشحالم بعد از مدتها پستچی نامه آورد که پس از نیمه دوم مهر ماه انتخاب واحد خدا کنه راست باشه ما که جز نفرهای اخریم ولی بقیه برن انتخاب کنن هر چی موند برای ما ما راضی هستیم ممنون لطفا باز هم رسیدگی کنید
    • علي .. ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۳
      0 0
      از استاندار و ساير مسئولين استانم مي خواهم كاري كنند تا اين قسط 940 هزار توماني كاهش يابد ...
    • علی ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
      0 0
      سلام لطفا توجه ویژه ایی به این برجها واقساطشون نمایید خدا خیرتون بده