۵ خرداد ۱۳۹۴، ۱۰:۲۴

آذری‌ها در حال قبضهِ بازار کباب شهرکرد

کباب داغ « بناب» روی نان بختیاری‌ها

کباب داغ « بناب» روی نان بختیاری‌ها

شهرکرد -فعال شدن تعداد بسیار زیاد کبابی‌های بناب در چهارمحال و بختیاری توسط آذری‌ها که به این منطقه مهاجرت کرده‌اند، موجب از بین رفتن فرصت‌های شغلی وکمرنگ شدن کباب‌های بختیاری شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، استان چهارمحال و بختیاری استانی تاریخی و عشایری است که مردم این منطقه از دیرباز به تغذیه توجه بسیار زیاد داشتند و تنومند بودن مردم این منطقه یکی از نمونه های بارز داشتن تغذیه مناسب است.

این استان به علت داشتن مراتع سرسبز و پر علوفه از زمان های بسیار قدیم مورد توجه دامداری به ویژه پرورش دام سبک مانند گوسفند و بز بوده است.

پخت کباب های مختلف در این استان به واسطه وجود گوشت ارزان قیمت گوسفند با کیفیت بسیار عالی همیشه مورد توجه مردم این منطقه بوده است. مردم این منطقه علاقه بسیار زیادی به کباب های مختلف دارند.

مردم استان چهارمحال و بختیاری کباب های مختلفی را طبخ می کنند، اما کباب بختیاری از شهرت بالایی برخوردار شده است که آوازه آن در سراسر کشور پیچیده است.

 در حال حاضر مدتی است که در هر یک از خیابان های شهرکرد یک مغازه پخت کباب بناب با سردرهای بزرگ با عنوان «کباب بناب آذربایجان» باز شده است. از نوع صحبت و لهجه آذری این کباب پزان متوجه می شویم که اهل چهارمحال و بختیاری نیستند.

باز شدن متعدد کبابی های بنابی موجب متعجب شدن مردم این منطقه شده است و نظر همه مردم به ابن کبابی ها جلب شده است و به نظرمی رسد کباب های سنتی چهارمحال و بختیاری مانند کباب بختیاری از توجه مردم این منطقه خارج شده و مردم بیشتر به سمت خرید کباب های بنابی رفته اند.

برسی های خبرنگار مهر نشان از آن دارد که کباب پزان آذری به علت گران بودن اجاره مغازه ها در شهر های بزرگ مانند تبریز، اصفهان، تهران و... به سمت شهرکرد آمده اند و با توجه به علاقه مردم این استان به کباب، مغازه های پخت کباب خود را راه اندازی کرده اند.

مراکز عرضه کباب بناب روز به روز در این استان در حال بیشتر شدن هستند به طوری که در شهرهای دیگر استان نیز مانند فرخ شهر، بروجن و سامان... در حال بازگشایی هستند.

ورود کباب پزان آذری از طرفی موجب شده که شهرت کباب های منطقه مانند کباب بختیاری را تحت تاثیر قرار دهد و همچنین از طرفی فرصت های شغلی برای جوانان استان در مسیر راه اندازی کبابی را از بین ببرد.

مرصل حیدریان یکی از کباب پزان آذربایجانی است که در گرانترین منطقه شهرکرد(خیابان آیت الله کاشانی) اقدام به بازگشایی مغازه کبابی خود کرده است. او در گفتگو با خبرنگار مهر علت سفر آذربایجانی ها به استان چهارمحال و بختیاری و راه اندازی مغازه های کبابی های متعدد در شهرکرد را توضیح می دهد.

وی با اشاره به اینکه عامل های مختلفی موجب شده که کباب پزان آذربایجانی به شهرکرد سفر کنند و در این شهر مغازه های خود را راه اندازی کنند، اظهار داشت: ارزان بودن گوشت منطقه، کیفیت بالای گوشت، ارزان بودن قیمت اجاره ها، علاقه مندی مردم منطقه به کباب، مهمانوازی مردم استان چهارمحال و بختیاری و... از مهمترین عامل های سفر کباب پزان بنابی به این منطقه است.

وی گفت: نوع گوشت تولیدی در استان چهارمحال و بختیاری با کیفیت است و قیمت آن نیز پایین تر است.

این کباب پز آذربایجانی بیان کرد: اگرچه قیمت گوشت این منطقه کمی گران تر از گوشت بناب است اما کیفیت آن با منطقه بناب برابری می کند. ارزان بودن اجاره مغازه نسبت به شهرها بزرگ مانند اصفهان، تهران و تبریز یک از مهمترین عامل ها برای راه اندازی کبابی ها بناب در این استان بوده است.

وی در ادامه بیان کرد: هر سیخ کباب ۲۵۰ گرم وزن دارد که برای اولین بار است کباب با این وزن در شهرکرد ارائه می شود.

وی بیان کرد: قیمت یک کباب بنابی با همین وزن در بناب شش هزار تومان است که علت کمی گران بودن آن به بالا بودن قیمت گوشت این منطقه نسبت به بناب است و هم اکنون در شهرکرد شش مغازه کبابی بنابی اصل وجود دارد که صاحبان این کبابی ها همه اهل آذربایجان هستند.

حیدریان درباره اینکه یکباره طی یک سال این همه کبابی بنابی در شهرکرد بازگشایی شده است، گفت: یکی از دوستان ما در ابتدا در شهرکرد یک کبابی بناب راه اندازی کرد که مردم استقبال خوبی از آن کردند.

کباب بختیاری -کباب بناب

وی افزود: کباب پزان با بررسی های اجاره مغازه ها، نوع کیفیت گوشت منطقه، علاقه مندی مردم به مصرف کباب بناب و... متوجه شدند سود آوری پخت کباب در این شهر نسبت به دیگر شهرهای بزرگ مانند اصفهان بیشتر است و همین عامل موجب شد که یکباره کباب پزان بنابی به سمت شهرکرد بیایند.

وی در ادامه عنوان کرد: مردم چهارمحال و بختیاری مردی مهمانواز هستند و در این منطقه احساس غریبی نمی کنیم و یکی از مهمترین عامل هایی که موجب ماندگاری ما در این منطقه شده است مهمانوازی مردم این منطقه است.

کباب پزان بنابی با استفاده از برند بناب مشتری ها بسیاری را جذب کرده اند که این امر فروش و کسب و کار کبابی های سنتی شهرکرد و دیگر شهرهای استان را تحت تاثیر قرار داده استیکی از کباب پزان چهارمحالی با ابراز نگرانی از فعالیت کباب پزان بنابی در استان در گفت وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: بسیاری از کبابی های های شهرکرد به علت نداشتن مشتری در حال تعطیلی مغازه های خود هستند.

موسوی گفت: کباب پزان بنابی با استفاده از برند بناب مشتری ها بسیاری را جذب کرده اند که این امر فروش و کسب و کار کبابی های سنتی شهرکرد و دیگر شهرهای استان را تحت تاثیر قرار داده است.

وی گفت: کبابی که آنها تولید می کنند با کبابی که ما تولید می کنیم فرقی ندارد، هر دو چرخ می شود و این کباب پزان بنابی کباب اصل بناب را در شهرکرد ارائه نمی کنند چرا که انها نیز گوشت را چرخ می کنند و گوشت چرخ کرده را جلوی مشتری کمی با ساطور ورز می دهند و اسمش را می گذارند کباب ساطوری.

وی گفت: ورود کباب پزان آذری فرصت های شغلی را از جوانان جویای کار استان در حوزه کباب پزی گرفته است.

رئیس اتحادیه رستوران داران و کباب پزان شهرستان شهرکرد در گفت وگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه تنها یک چهارمحالی دارای مرکز ارائه کباب بناب در شهرکرد است، ادامه داد: هیچ کدام از کبابی های بناب شهرکرد اهل چهارمحال و بختیاری نیستند و از روند فعلی بازگشایی کبابی های بناب در شهرکرد و سایر نقاط استان رضایت نداریم.

منوچهر علایی افزود: در ابتدا صاحب اولین کبابی بناب برای اخذ مجوز به ما مراجعه کرد که ما به علل مختلف از جمله اینکه ساکن استان نبود در دادن مجور راه اندازی کبابی سخت گیری کردیم که با پیگیری این فرد و فشار از نقاط مختلف و میانجی گری بسیاری از افراد، مجبور شدیم که مجوز را به این فرد بدهیم.

وی افزود: بعد از صادر شدن اولین مجوز کبابی بناب تعداد بسیار زیادی آذری در شهرکرد اقدام به راه اندازی کبابی بناب کردند که بسیاری از آنها بدون مجوز فعالیت خود را آغاز کرده بودند که که با پیگیری ها صنف و شاکی شدن کبابی های شهرکرد تعدادی از انها تعطیل شدند.

وی گفت: از طرفی قانون صنفی فاصله یک صنف با صنف مشابه خود برداشته شده است و همین امر نیز موجب شده است که در هر خیابانی چند کبابی باز شود.

علایی تصریح کرد: همه کبابی ها بناب شهرکرد درخواست مجوز کرده اند که ما نیز در ارائه مجوز چاره ای نداریم و باید مجوز را بدهیم.

وی گفت: من به عنوان رئیس اتحادیه شهرستان شهرکرد تمایلی به فعالیت کباب پزان آذری در این منطقه ندارم چرا که هم اکنون به نوعی کباب اصل بناب را به مردم شهرکرد ارائه نمی کنند چرا که کباب بناب با ساطور خرد می شود اما کباب پزان آذری در شهرکرد گوشت را چرخ می کنند و جای کباب ساطوری ارائه می کنند.

وی گفت: از طرفی فرصت شغلی برای جوانان شهرستان شهرکرد و استان در این راستا از بین رفته و فضای کسب و کار برای کباب پزان شهرکردی و اهل استان را با مخاطره روبرو کرده است.

وی با اشاره به تنها سود ورود کباب پزان بنابی به استان، بیان کرد: ما در گذشته افزایش قیمت برای پخت کباب نداشتیم و از سوی ادارات مربوطه اجازه افزایش قیمت به ما نمی دادند. با ورود کباب پزان بنابی به مرکز استان قیمت کباب خود به خود بالا رفته است و یک سدی در این مسیر شکسته شده است.

علایی اذعان داشت: کباب بختیاری یکی از کباب های معروف استان است که هم اکنون مردم به علت پایین بودن قیمت کباب بناب، کباب بناب را نسبت به کباب بختیاری ترجیح می دهند.

رئیس اتحادیه رستوران داران و کباب پزان شهرستان شهرکرد اذعان داشت: راه اندازی این تعداد واحد ارائه کبابی در شهرکرد مطلوب نیست و سازمان صنعت، معدن و تجارت باید در این مسیر به ما کمک کند.

وی با اشاره به اینکه مشکلات زیادی با ورود کباب پزان آذری در شهرکرد ایجاد شده است، بیان کرد: هم اکنون مشکلات بسیاری برای کباب پزان قدیمی شهرکرد که سال ها در این حرفه مشغول بوده اند و همچنین قصابان و...ایجاد شده است.

رئیس اتحادیه رستوران داران و کباب پزان شهرستان شهرکرد گفت: کباب پزان آذری هنوز امتحان خود را در شهرکرد پس نداده اند.

گزارش از سید محمد رضا موسوی

کد خبر 2760593

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • حسین تبریزی ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
      3 1
      بهترین برند غذای ایران ، فقط کباب بناب است. یاشاسین آذربایجان - یاشاسین تراکتور
    • دهکردی ۰۰:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۲
      1 2
      از دست اندرکاران و مقامات شهرکرد عاجزانه تقاضا دارم به اینها مجوز فعالیت ندهند.چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است.جوانان زحمتکش استان عزیزمان شهرکرد به دلیل حضور تبریزیها از کار بیکار شدند......
    • علی ترکی ۲۳:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۹
      1 1
      مگه دست اوناس که اجازه ندن اینجا ایرانه.همه جای ایران سرای ماست
    • علی ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۱
      1 1
      عزیزان شهرکردی توجه کنند که رونق اقتصادی با انحصار گرایی بدست نمی آید و لازم است که در یک فضای رقابتی به این امر اشتغال ورزند
    • اسد ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۷
      0 1
      کباب بناب نه کیفیت و نه تنوع کباب بختیاری رو نداره.فقط اسمش در اومده چون اندازه کبابش بزرگتر از سایز معمولیه مردم فکر میکنن پس بهتره.مگه ما میریم توی تبریز کبابی باز کنیم که اونا اومدن تو استان لر نشین چهار محال و بختیاری کبابی زدن.این کار اون ها باعث از بین رفتن اشتغال برای جوانان محروم استان چهار محال و بختیاری میشه.از مسئولین میخوام که به این موضوع توجه کنند و راحت از کنار اون نگذرند